quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:13 schreef Roellie80 het volgende:Uiteindelijk moet JIJ toch met haar een leven opbouwen. Je hoeft haar niet elke dag op de feiten te wijzen, maar subtiel hints blijven geven. tot vervelends toe.
Dat zou ik dus absoluut niet doen. De meeste mensen hier zeggen het een flink probleem te vinden, ik ben het hier mee eens. Het probleem wordt in mijn optiek echter niet aan de juiste persoon toegeschreven.
Het is háár leven, háár opleiding en háár carrière. De TS is niet verantwoordelijk voor de keuzes die zijn vriendin maakt, ook al zijn het grote keuzes die op de lange termijn negatieve gevolgen kunnen hebben. Het is in principe niet de TS zijn probleem.
Dat de TS zich zorgen maakt over zijn vriendin, à la. Dat is ook te verklaren doordat hij zelf wel al sinds zijn 13e werkt en er ook grote waarde aan lijkt te hechten aan het hebben van werk.
Maar meer doen dan die bezorgdheid uitspreken, heeft in mijn ogen geen zin. De kans bestaat dat dit haar enkel verder tegen hem in het harnas jaagt en de drempel om werk te vinden voor haar nog verder vergroot. Er is dan namelijk nóg iemand die vanalles verwacht, terwijl ze het hier misschien al moeilijk mee heeft.
De reactie van de ouders vind ik niet eens zo heel erg schokkend. In contrast met de ideeën die de TS er op nahoud, zijn er grote verschillen, absoluut. Maar de ruimte krijgen om jezelf op je eigen tempo te ontplooien, zelf het initiatief te leren nemen en het leven met beide handen vast te pakken, hoeft helemaal niet iets verkeerds te zijn. Het zou natuurlijk van de gekke zijn als ze jarenlang financiële ondersteuning blijft krijgen, dat is pedagogisch ook niet echt verantwoord. Alles afkappen en je kind op straat schoppen is echter het andere uiterste en dat hoeft ook niet gelijk.
Ik heb al in meerdere reacties gehoord dat ze nog maar 22 is. Niet iedereen is op zijn 22e al klaar om de "grote boze wereld" in te gaan. Ondersteuning van ouders in zo'n geval is helemaal niet zo gek.
Zoals eerder gezegd, bestaat er in vergelijking met de levensstijl van de TS wel een groot contrast. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de TS zijn idealen projecteerd op zijn vriendin en misschien dingen van haar verlangt waar ze misschien helemaal nog niet klaar voor is. Ik zou haar eerder steunen in het facen van haar eventuele demons, in plaats van druk op de ketel houden.
Hoe meer je aan het touw van de ezel trekt, hoe schrapper die zich zet. Niet dat ik de vriendin in kwestie nou direct met een ezel wil vergelijken, maar je snapt vast wel wat ik bedoel
![]()
Spreek je bezordheid uit en geef hierbij je motivatie aan. Hou het bij jezelf en probeer haar niets op te dringen. Mocht het de spuigaten uit blijven lopen, kan je evt nog met vriendin en haar paps en mams om tafel gaan zitten en daar je bezorgdheid uitspreken. Verder zie ik niet veel mogelijkheden. Zoals ik eerder zei, het is háár leven. Jij kan niets voor haar bepalen, je kan enkel de keuze maken of jij het ziet zitten om het leven dat zij kiest met haar te delen.
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]