abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 20:55:09 #1
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40621334
Was het
Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) een rechtse of linkse partij? Meetpunt jaren 70 en de jaren 80. GPV kan ik niet plaatsen. De wiki geeft enkel info over het christenlijke maar niet over het politieke. RPF meen ik mij te herinneren als een vrij rechtse partij. GPV+RPF= Christen Unie en dat is nu niet echt een rechtse partij.

Tevens wens ik te weten of de volgende indeling een beetje klopt?
Graag links rechts obv het tijdsgewricht waarin de partijen zich bevonden

Centrum
CDA
Unie 55+
Ds70

Rechts
bp
VVD
SGP
RPF
CD
CP

Links
Pvda
D66
AOV
Psp
Ppr
Cpn
Evp
Gl

Wat edits ivm transfer van HOC naar POL

[ Bericht 5% gewijzigd door Napalm op 10-08-2006 01:14:54 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 20:56:00 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40621369
Na overleg met POL naar POL

[ Bericht 78% gewijzigd door Lord_Vetinari op 10-08-2006 01:05:25 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 10 augustus 2006 @ 20:55:35 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_40690962
Je indeling klopt aardig. Zeker als je tot +/- 1995 gaat (gezien de ouderenpartijen in je lijstje.

GPV was rechts. Net zoals de RPF. Ter rechterzijde van het CDA. RPF en GPV stonden nooit al te veel uit elkaar qua denkbeelden. De RPF is ook ontstaan omdat ze geen lid van het GPV konden worden

Een tijdje geleden las ik een interview met Andre Rouvoet waarin hij zei dat het RPF vroeger als rechts beschouwd werd en nu (CU) als links omdat de partij ruwweg dezelfde ideeen heeft gehouden, maar de rest van de partijen naar rechts zijn geschoven. Hij verwoordde het zelf overigens beter. .
pi_40692103
Het links/rechts-schema is sowieso wat moeilijk om de christelijke partijen in te plaatsen. De SGP is bijvoorbeeld op een hele andere manier 'rechts' dan de VVD.

De AOV zou ik trouwens niet bij 'links' plaatsen. Eerder centrum, en dan wellicht nog wat aan de rechterkant van het centrum. De Unie 55+ hoort eerder aan de linkerkant thuis. Omdat beide partijen vooral voor ouderen opkwamen zijn ze echter ook moeilijk te plaatsen.

En D66 vind ik niet bepaald het prototype van een linkse partij, eerder centrum.
pi_40695855
Het GPV heeft de kunstjes van de PvdA afgekeken.
De CU kan heel goed door één deur met loony left.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_40698694
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 20:55 schreef freako het volgende:
Je indeling klopt aardig. Zeker als je tot +/- 1995 gaat (gezien de ouderenpartijen in je lijstje.

GPV was rechts. Net zoals de RPF. Ter rechterzijde van het CDA. RPF en GPV stonden nooit al te veel uit elkaar qua denkbeelden. De RPF is ook ontstaan omdat ze geen lid van het GPV konden worden

Een tijdje geleden las ik een interview met Andre Rouvoet waarin hij zei dat het RPF vroeger als rechts beschouwd werd en nu (CU) als links omdat de partij ruwweg dezelfde ideeen heeft gehouden, maar de rest van de partijen naar rechts zijn geschoven. Hij verwoordde het zelf overigens beter. .
Interessant Rouvoet/citaat. Enig idee waarin het was?

RPF wil ik zelfs wel in het centrum zetten nu ik zojuist het volkomen onleesbare verkiezingsprogramma gescand heb. Streng naleven regels, weinig subsidies, schuldverlichting en 2% ontwikkelingshulp, duurzame ontwikkeling en milieu, geen vrouwenemancipatie overheidsbeleid, actieve overheid op vrije markt. Nu is dat natuurlijk het papier, hoe de praktijk was ??
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:54 schreef Kozzmic het volgende:
De AOV zou ik trouwens niet bij 'links' plaatsen. Eerder centrum, en dan wellicht nog wat aan de rechterkant van het centrum. De Unie 55+ hoort eerder aan de linkerkant thuis. Omdat beide partijen vooral voor ouderen opkwamen zijn ze echter ook moeilijk te plaatsen.
AOV zette ik links obv het verkiezingsprogram
http://www.rug.nl/dnpp/politiekePartijen/nipp/aov-vp.pdf?as=pdf (link dankzij sigme). Daarin vielen mij op mensenrechten, vrijhandel, toegankelijk onderwijs, taakstraffen, beperkte huurstijgingen en mogelijkheden gesubsidieerd de huurwoning over te kopen, gehandicapten voorzieningen, verhogen sociaal minium met 15 %, woekerwinsten hulpmiddelen industrie, inkomensbeleid bij het rijk ipv de gemeenten, werken of curssusen volgen voor werklozen anders fin. sanctie, meer blauw op straat, sluitende rijksbegroting en uiteraard het AOW-ouderen verhaal..

Nu is dat het papier, niet de praktijk maar het leek me toch erg links

Overigens een erg leesbaar, puntsgewijs programma. Voorbeeldig.

Unie 55+ kan ik wienig over vinden, nog geen programma. Ik dacht dat ze als CDA-afsplitsing(min of meer) wel dezelfde lijn zouden aanhouden.
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:54 schreef Kozzmic het volgende:
En D66 vind ik niet bepaald het prototype van een linkse partij, eerder centrum.
ook in de jaren 80?

[ Bericht 1% gewijzigd door Napalm op 11-08-2006 01:03:29 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40702217
Ik heb eens even wat rondgezocht naar de verschuiving van de christenunie ten opzichte van de positie van de fusiepartijen.

*******************************************************************************************************************
Toen wij onze 'psalmnorm' (Psalm 72 als uitgangspunt voor rechtvaardigheid, red.) lanceerden, werden we door CDA en SGP weggezet als 'links'. Dat heb ik het laatste halfjaar niet meer gehoord. Kijk ook naar het asielbeleid. Mijn collega's Van Fessem (CDA) en Van der Staaij (SGP) zijn opgeschoven, ze zijn kritischer geworden op het asielbeleid van minister Verdonk. Kijk, wij zijn niet van de afdeling soft, maar wel van de goede toonhoogte en barmhartigheid op de juiste momenten. Achteraf krijgen we daarin gelijk. Hoe dat komt? Wij handelen niet uit opportunisme. We hebben het christelijk-sociale als koers ingezet en daaraan vastgehouden.''
Rouvoet in het Nederlands Dagblad 22 april 2006

*******************************************************************************************************************

Op 18 december[2002] presenteerde de mr. G. Groen van Prinsterer stichting,
het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie, de studie Richting
Europa. Christelijk-staatkundige visie op de Europese Unie. De auteurs
B. Anker en S. Luitwieler hadden nauw samengewerkt met een ‘denk-
tank’ bestaande uit de europarlementariėrs R. van Dam en J. Blokland,
alsmede Van Middelkoop, Veling en Kuiper. In deze studie werd de
‘afhoudende’ benadering van de Europese Unie (EU) door het GPV en
de RPF ingeruild voor een ‘positief kritische’ (Reformatorisch Dagblad,
19 december 2002). In de studie werden hiervoor twee redenen aange-
voerd. Ten eerste werd vastgesteld dat de EU zich tot een ‘bestuurlijke
realiteit’ had ontwikkeld. Door de overdracht van bevoegdheden van
Den Haag naar Brussel waren GPV en RPF Europa toch steeds meer
gaan zien als een echte overheid, die Gods dienaresse is en die er op
moet worden aangesproken de publieke gerechtigheid te bevorderen. In
de tweede plaats zou de Nederlandse cultuur meer dan andere van de
bijbelse waarden los zijn geraakt. Naar de mening van de auteurs kon de
EU hier corrigerend optreden. Het ‘kritische’ element in de nieuwe be-
nadering stond voor de opvatting van de ChristenUnie dat het niet nodig
is alles op Europees niveau te regelen. De principiėle nadruk die nog
door GPV en RPF was gelegd op de nationale soevereiniteit, werd in
deze studie echter afgewezen.

()
In de herfst [2002] werd binnen de partij de kerngroep ‘ChristenUnie Neder-
land Multicultureel’ gevormd, die als primair doel had de allochtone
aanhangers van de Unie een duidelijke stem te geven en voor hun
belangen op te komen. Daarbij werd ook gedacht aan meer allochtonen
als vertegenwoordigers van de partij in gemeenteraden, Provinciale
Staten en de Tweede Kamer.
Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen Jaarboek 2002

Buitenstaanders vinden de partij duidelijk naar links opgeschoven. Gert Schutte, de oud-GPV-leider ziet echter directe politieke lijnen tussen de twee oude partijen en de CU: ,,Wij hadden destijds ook linkse opvattingen maar wij wilden vanwege de Koude Oorlog voorkomen in het linkse kamp geplaatst te worden.’’ Voorzitter Blokhuis: ,,RPF-kamerlid Dick Stellingwerf werd in zijn tijd dierenbeschermer van het jaar en Leen van Dijke bekommerde zich destijds al om vluchtelingen uit Tsjetsjeniė.’’
Trouw 29 april 2006

Op de internet-encyclopedie Wikipedia wordt dit links-rechts onderscheid subtiel aangebracht. Sprekend over de samenwerking van ChristenUnie en de SGP wordt opgemerkt dat de term 'klein rechts' nauwelijks meer wordt gehanteerd. In plaats daarvan wordt gesproken van 'klein christelijk' en de encyclopedist duidt dat als een ,,toenemende erkenning van vooral de ChristenUnie''.

De Leidse politicologen Joop van Holsteyn en Josje den Ridder komen op basis van het langjarige onderzoek naar kiezersgedrag (Nationaal Kiezers Onderzoek) tot soortgelijke conclusies. In 1989 zaten op een tienpuntenschaal (nul=links en 10=rechts) de partijen RPF, GPV en SGP dicht bij elkaar. De 'gemiddelde positie' van hun kiezers was respectievelijk: 8.8; 8.0; en 8.7. Een kleine vijftien jaar later liggen die cijfers op 6.4 voor de ChristenUnie en 8.1 voor de SGP. Ter vergelijking: CDA: 6.5; PvdA 3.7; VVD: 7.1.

De gevolgtrekking dat met de komst van de ChristenUnie de partij de steven naar links heeft gewend is met de cijfers van de NKO in de hand te kort door de bocht. Ook afzonderlijk schoven GPV en RPF in de jaren negentig al op in de richting van links op genoemde schaal. De onderzoekers constateren dat de aanhang van GPV en RPF, later ChristenUnie, ,,naar het midden is opgeschoven.'' In 2003, bij de laatst gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer, heeft de ChristenUnie met een gemiddelde links-rechtsscore van 6.4 ,,zich verwijderd van de aanhang van de derde orthodox-protestantse partij, de SGP (gemiddelde score 2003: 8.1).
Nederlands Dagblad 13 januari 2006

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40702692
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:55 schreef Napalm het volgende:
Was het
Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) een rechtse of linkse partij? Meetpunt jaren 70 en de jaren 80. GPV kan ik niet plaatsen. De wiki geeft enkel info over het christenlijke maar niet over het politieke. RPF meen ik mij te herinneren als een vrij rechtse partij. GPV+RPF= Christen Unie en dat is nu niet echt een rechtse partij.

Tevens wens ik te weten of de volgende indeling een beetje klopt?
Graag links rechts obv het tijdsgewricht waarin de partijen zich bevonden

Centrum
CDA
Unie 55+
Ds70

Rechts
bp
VVD
SGP
RPF
CD
CP

Links
Pvda
D66
AOV
Psp
Ppr
Cpn
Evp
Gl

Wat edits ivm transfer van HOC naar POL
CDA lijkt me toch echt een rechtse partij. Het feit dat je in het centrum van de macht zicht, wil nog niet zeggen dat je ook in het centrum van het inhoudelijke spectrum zit. Het GPV was in de jaren tachtig negentig zeker ook een rechtse partij. Pas de laatste 5-10 jaar zijn op sociaal en milieu gebied naar links opgeschoven. Het AOV was volgens mij ook een middenpartij.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:18:30 #9
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40727986
GPV was links conservatief.
het stelde het vertrouwen niet op aardse schatten: groei is dus geen doel opzich maar slechts een middel om armoede aan te pakken. verder is er groot verantwoordelijkheids gevoel voor de schepping (natuur).
werk is prioriteit nummer 1. liever een gesubsidieerde baan dan thuis zitten.
idleness = evil.

ik heb er eens een boek over gelezen :)
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:39:26 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_40728677
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

Interessant Rouvoet/citaat. Enig idee waarin het was?
Een interview in een krant geloof ik, een tijdje geleden. Er was toen ook een topic over de vraag of de CU links is, dat ik nu even niet terug kan vinden. Toen heb ik dat interview ook genoemd. Misschien dat ik toen meer details gepost heb, die ik nu weer vergeten ben.
  zondag 13 augustus 2006 @ 13:49:39 #11
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40762857
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 23:39 schreef freako het volgende:

[..]

Een interview in een krant geloof ik, een tijdje geleden. Er was toen ook een topic over de vraag of de CU links is, dat ik nu even niet terug kan vinden. Toen heb ik dat interview ook genoemd. Misschien dat ik toen meer details gepost heb, die ik nu weer vergeten ben.
het ND ongetwijfeld
?Porque no te calles?
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:55:42 #12
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_40764370
Volgens lokale GPV politici is het GPV niet rechts, noch links, maar Christelijk.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:13:32 #13
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40774097
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:55 schreef Het_hupt het volgende:
Volgens lokale GPV politici is het GPV niet rechts, noch links, maar Christelijk.
uiteindelijk is dat ook de beste omschrijving. maar ik denk dat links-conservatief een behoorlijk goede omschrijving is.
?Porque no te calles?
pi_40797188
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:55 schreef Het_hupt het volgende:
quote:
Tot in de zeventiger jaren werd onder rechts ook wel verstaan confessioneel en onder links niet-confessioneel.

Confessioneel, op basis van de geloofsbelijdenis. [Confessionele politieke partijen willen hun politiek handelen baseren op de bijbel.]
bron
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40797283
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:49 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het ND ongetwijfeld
Nah, ik heb het ND doorgepluist en dit niet gevonden, tenzij Freako het citaat bedoelde wat ik een paar posts omhoog aanhaalde:
quote:
Toen wij onze 'psalmnorm' (Psalm 72 als uitgangspunt voor rechtvaardigheid, red.) lanceerden, werden we door CDA en SGP weggezet als 'links'. Dat heb ik het laatste halfjaar niet meer gehoord. Kijk ook naar het asielbeleid. Mijn collega's Van Fessem (CDA) en Van der Staaij (SGP) zijn opgeschoven, ze zijn kritischer geworden op het asielbeleid van minister Verdonk. Kijk, wij zijn niet van de afdeling soft, maar wel van de goede toonhoogte en barmhartigheid op de juiste momenten. Achteraf krijgen we daarin gelijk. Hoe dat komt? Wij handelen niet uit opportunisme. We hebben het christelijk-sociale als koers ingezet en daaraan vastgehouden.''

Rouvoet in het Nederlands Dagblad 22 april 2006
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:09:28 #16
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40842949
ik lees nog immer mee
pi_40844620
Misschien niet helemaal ontopic maar best in deze topic te verzamelen, nog een artikel over 'klein christelijk':
'AANSCHUREN TEGEN HET CDA' OF AANSLUITEN BIJ
KLEIN LINKS?
De geschiedenis van de Evangelische Volkspartij
quote:
De Evangelische Volkspartij (EVP) werd opgericht in 1981. Precies tien
jaren later werd zij opgeheven. De EVP volgde hiermee het lot van
soortgelijke linkse partijen op christelijke grondslag. Voorlopig is de EVP
de laatste in een reeks van dergelijke progressief-christelijke partijen,
waarvan de eerste aan het begin van deze eeuw het licht zag. Evenals de
EVP scheidden deze partijen zich af van de grote christelijke partijen die
zij te behoudend vonden. Het waren kleine partijen, vaak nog verzwakt
door afsplitsingen in uiteenlopende richtingen, die geen van alle een
duurzame plaats in het Nederlandse partijenstelsel wisten te verwerven.
De vraag rijst waarom hen dit niet gelukt is. In het midden en aan de
rechterkant van ons partijenstelsel is wel ruimte voor christelijke partijen,
waarom dan niet aan de linkerzijde? Of was er potentieel wel ruimte,
maar werd die slecht benut door strategische fouten van de partijen in
kwestie? Dit artikel biedt geen definitief antwoord op deze vragen, maar
werpt aan de hand van een bescheiden 'case study' enig licht op de dilemma's
waar een linkse christelijke partij mee te maken krijgt.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 00:23:40 #18
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40851477
hmm, interessant. morgen lezen
?Porque no te calles?
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:49:29 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_40966651
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:49 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het ND ongetwijfeld
Pffff. Dan zou ik het in de bieb gelezen moeten hebben. Volgens mij niet.

Eerder Trouw, misschien ook wel een tijdschrift. Weet het echt niet meer.
pi_40989053
-edit-
Op de man spelen

[ Bericht 96% gewijzigd door Sidekick op 20-08-2006 14:37:14 ]
  zondag 20 augustus 2006 @ 10:05:07 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40991162
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 03:42 schreef Takkesteeg het volgende:
  zondag 20 augustus 2006 @ 16:43:13 #22
124377 pmb_rug
salvation received
pi_41002063
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 13:49 schreef freako het volgende:

[..]

Pffff. Dan zou ik het in de bieb gelezen moeten hebben. Volgens mij niet.

Eerder Trouw, misschien ook wel een tijdschrift. Weet het echt niet meer.
jammer
ik vind het interessant om te weten waar de interessante artikelen te vinden zijn.
vooralsnog hou ik het op Trouw en Elsevier
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')