abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:38:57 #1
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40618603
Afghanistan - International Security Assistance Force (ISAF)

Nieuwsberichten
Radio Uruzgan FM
fotogalerij landmacht.nl
fotogalerij Ministerie van defensie
Militair in Uruzgan
ISAF mirror
Thuisfrontinformatie
Na de aanslagen op New York en Washington ('9/11') bond de internationale gemeenschap de strijd aan tegen het internationaal terrorisme. De aanslagen waren het werk van het Al Quaida-netwerk, geleid door Osama Bin Laden. Al Quaida bleek nauwe banden te hebben met het Taliban-regime in Afghanistan.
Op 7 oktober 2001 begonnen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië met operatie Enduring Freedom (OEF), gericht tegen Al Quaida en Taliban-eenheden in Afghanistan. Het Taliban-regime werd uit het land verdreven.

ISAF
Vlak daarna werd de International Security Assistance Force (ISAF) gestart, in eerste instantie bedoeld om de Afghaanse interimregering te ondersteunen bij het handhaven van de veiligheid. Onder auspiciën van de NAVO moet Afghanistan opnieuw worden opgebouwd tot een veilig en stabiel land.

Het belangrijkste doel van ISAF was in eerste instantie de interimregering van Afghanistan, die zich op 22 december 2001 in Kabul vestigde, te ondersteunen bij het handhaven van de veiligheid.

Op grond van een nieuwe VN-resolutie uit oktober 2003 is die taak uitgebreid tot andere delen van Afghanistan. Daarnaast zijn de militairen op verschillende manieren betrokken bij de wederopbouw van het land. Zo assisteert ISAF bij de wederopbouw van het leger en de politie. Maar ook helpen militairen van de genie bij het herstel van belangrijke wegen en bruggen.

Task Force Uruzgan
Ook Nederland neemt op dit moment deel aan ISAF. De belangrijkste Nederlandse bijdrage aan de missie is het Provincial Reconstruction Team (PRT) in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan. Het PRT is vanaf 1 augustus 2006 twee jaar lang verantwoordelijk voor het werk aan de wederopbouw in Uruzgan. Het PRT is onderdeel van de Task Force Uruzgan (TFU). Deze task force bestaat verder uit een Battle Group (BG) en een luchtmachtdetachement.

De voorbereidingen voor de missie van TFU zijn getroffen door de Deployment Task Force (DTF). Als 'kwartiermakers' hebben zij vanaf maart 2006 de kampementen in de regio opgebouwd.

Samenstelling TFU1
De militairen van de Battle Group zijn voornamelijk afkomstig van 12 Infanterie Bataljon Luchtmobiel Air Assault Regiment Van Heutsz, aangevuld met militairen van 44 Pantserinfanteriebataljon Regiment Johan Willem Friso. Het PRT wordt geleverd door 42 Tankbataljon Regiment Huzaren Prins van Oranje.

Ter ondersteuning gaan zes Apache gevechtshelikopters mee naar Afghanistan. Daarnaast maken ook Cougar transporthelikopters en F-16 jachtvliegtuigen deel uit van het luchtmachtdetachement.

Via onderstaande links vind je meer informatie over Afghanistan in het algemeen en over de Nederlandse bijdrage aan ISAF-III.

Wat vooraf ging
Luchtmobiele Brigade in en om Kabul
F16's boven Afghanistan
Mariniers naar Mazar-i-Sharif
Commando's nabij Kandahar

De missie naar Uruzgan
Presentatie van de Deployment Taskforce
Start van de missie

Belangrijke incidenten
Eerste patrouilles
eerste patrouilles
eerste voetpatrouilles

Vuurgevechten
Commando's onder vuur
Vuurgevecht verkenningspatrouille
Konvooi beschoten
Operatie Baluchi
Twee doden bij helikoptercrash

Detachementen
Deployment Task Force terug naar huis
Task Force Uruzgan van start

[ Bericht 4% gewijzigd door sp3c op 11-08-2006 13:15:09 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:40:49 #2
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_40618665
Misschien is het aardig om, in het kader der verbroedering en wederopbouw, 1200 Afghanen voor de tijd dat 'onze jongens' daar zitten, hierheen te halen en scholing te bieden.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:44:14 #3
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40618788
Ik heb nog wat vragen:

* De NL basissen (Tarin Kowt &Deh Rawod) liggen slechts 80 km uit elkaar. Waarom dan niet gewoon 1 basis? Makkelijker te verdedigen. Is de weg ertussen soms zo slecht?

* Waarom ligt er geen basis in het Oosten van Uruzgan?

* Beide basissen zijn toch nieuw? Waar zaten de Amerikanen dan? Waarom hebben we hun basissen niet overgenomen?

* Onze commando`s die op Osama en zn vriendjes jagen, zitten die nu vooral in Uruzgstan of ook in andere delen van Afghanistan?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 21:56:11 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40623454
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:44 schreef Napalm het volgende:
Ik heb nog wat vragen:

* De NL basissen (Tarin Kowt &Deh Rawod) liggen slechts 80 km uit elkaar. Waarom dan niet gewoon 1 basis? Makkelijker te verdedigen. Is de weg ertussen soms zo slecht?
show the flag
quote:
* Waarom ligt er geen basis in het Oosten van Uruzgan?
doen de Amerikanen
quote:
* Beide basissen zijn toch nieuw? Waar zaten de Amerikanen dan? Waarom hebben we hun basissen niet overgenomen?
afaik zat er een Amerikaans PRT in Tarin Kowt, dat kamp is uitgebouwd, verder zaten er uberhaupt niet zo bar veel Amerikanen in de provincie
quote:
* Onze commando`s die op Osama en zn vriendjes jagen, zitten die nu vooral in Uruzgstan of ook in andere delen van Afghanistan?
die missie (nabij Kandahar) is al een tijdje afgelopen, er zitten nog wel wat commando's als het goed is maar die zijn gewoon onderdeel van de Taskforce (in Uruzgan nog)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_40623944
De OP is niet helemaal meer up to date.
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 22:15:03 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40624120
ja boeie, ik wou een nieuwe maken maar ik heb gedronken
  Moderator woensdag 9 augustus 2006 @ 09:07:43 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40634074
quote:
Australië stuurt meer militairen naar Uruzgan

Uitgegeven: 9 augustus 2006 08:21
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2006 08:49

CANBERRA - Australië stuurt meer militairen naar Afghanistan wegens de verslechterende veiligheidssituatie in dat land. Dat heeft premier John Howard woensdag in het parlement gezegd. Met de uitbreiding van 150 man komt het Australische contingent in het land op zeshonderd man.

De meeste extra militairen gaan naar de provincie Uruzgan om Australische genietroepen te beschermen, die deel uitmaken van het door Nederland geleide opbouwteam. Australië had in Uruzgan al ongeveer 240 militairen. Na de uitbreiding komt dat aantal op bijna vierhonderd. In november zijn de Australische troepen naar verwachting op dat niveau.

Geweld

Howard zei dat de veiligheidssituatie in Afghanistan sinds de val van het Taliban-regime in 2001 nog nooit zo slecht is geweest, vooral in het oosten en het zuiden.

"Het geweld is de afgelopen maanden toegenomen omdat de Taliban en andere terreurgroepen, met inbegrip van al-Qaeda, proberen de geloofwaardigheid van de Afghaanse regering aan te tasten en pogingen doen de wederopbouw van het land te verhinderen", aldus Howard.

Uitbreiding

In april dit jaar sprak de Nederlandse minister van Defensie, Henk Kamp, tijdens een bezoek aan Australië met zijn Australische ambtgenoot Brendan Nelson, over mogelijke uitbreiding van het aantal Australische militairen wegens de steeds grimmiger wordende situatie. Nelson zegde toen toe er serieus naar te kijken, hoewel het volgens hem politiek niet erg eenvoudig zou zijn.
http://www.nu.nl/news/798(...)en_naar_Uruzgan.html
  woensdag 9 augustus 2006 @ 10:02:59 #8
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40634995
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 17:53 schreef sp3c het volgende:
Tarin Kowt neem ik aan maar ik heb geen flauw idee

uiteindelijk moeten ze daar wel heen iig
Nog niet, alleen als ze op 15 minuten staan, staan ze in Tarin Kowt... uiteindelijk is het de bedoeling dat ze daar permanent naat toe gaan..

[ Bericht 2% gewijzigd door HAL9000S op 09-08-2006 13:25:24 ]
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_40639135
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:40 schreef mvdlubbe het volgende:
Misschien is het aardig om, in het kader der verbroedering en wederopbouw, 1200 Afghanen voor de tijd dat 'onze jongens' daar zitten, hierheen te halen en scholing te bieden.
je bedoelt ze hier trainen voor het leger.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 9 augustus 2006 @ 13:06:15 #10
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40640848
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 22:15 schreef sp3c het volgende:
ja boeie, ik wou een nieuwe maken maar ik heb gedronken
Ik edit hem wel als je de de update post.

Einde van de maand krijg ik live info uit Afghanitalibanstan.

Vanaf vandaag 16.00-17.00 @ 3FM

Met DJ Dick:
quote:
Uruzgan.FM is in de ether. Met de woorden “We're on” verrichtte radiopresentatrice Annemieke Schollaardt vanmiddag om vier uur de aftrap. Het samenwerkingsverband van Radio 3FM en de Wereldomroep verzorgt vanaf nu radio-uitzendingen voor Nederlandse militairen in Uruzgan, Afghanistan. Via Internet kunnen zij verzoekplaten aanvragen.

Het eerste nummer dat Schollaardt draaide, was van U2: 'Pride'. De DJ, die voorheen 's nachts programma's maakte bij 3FM, zat niet alleen achter de microfoon. Ze verkeerde in gezelschap van Commandant der Strijdkrachten generaal Dick Berlijn. Hij gaf aan erg blij te zijn met dit initiatief. “Het wordt echt geweldig gewaardeerd door onze mensen hier en in Afghanistan."

Peter Veenendaal, hoofd Nederlandse afdeling van de Wereldomroep, kwam enige tijd geleden met het voorstel voor een dergelijke zender. "Wij hebben als taak om Nederlanders in het buitenland te informeren en willen daarnaast proberen de opbouwmissie draaglijker te maken voor zowel de mensen daar als het thuisfront.”

Veenendaal werd op het idee gebracht na een gesprek met een geestelijk verzorger die veteranen begeleidt. "Hij vertelde me dat oud-soldaten soms een trauma kunnen oplopen doordat tijdens hun missie te weinig aandacht aan ze is besteed vanuit Nederland. Ter voorkoming van zulke trauma's kan een dergelijk programma helpen. Zo'n programma hadden we ook in Irak kunnen maken, maar laat ik het er maar op houden dat het kwartje wat laat is gevallen.”

Defensie zorgt voor de radioverspreiding in Afghanistan. Zestien lokale omroepen, vaak gevestigd in kazerneplaatsen in Nederland, bedienen het thuisfront. Elke dag tussen 16.00 en 17.00 uur geven ze het rechtstreekse programma door dat vanuit Hilversum wordt aangeboden.

In Uruzgan is het dan tweeënhalf uur later. Het programma wordt na de live uitzending nog tweemaal herhaald en zal voor 80 procent bestaan uit muziek die de militairen ook gewend zijn te horen op 3FM. Veenendaal: “De overige zendtijd bestaat uit informatie waarvan wij vermoeden dat het voor hen interessant is om te weten. We denken niet dat ze zin hebben in een stevig actualiteitenprogramma, vandaar dat we samen met 3FM voor deze mix hebben gekozen.”
http://www.mindef.nl/actueel/nieuws/2006/08/20060808_radio.aspx
  Moderator woensdag 9 augustus 2006 @ 14:35:58 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40643962
ik krijg nu ook al live info maar dat beperkt zich vooral tot ' gvd wat is hiet hier warm'
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:48:17 #12
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40644409
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:35 schreef sp3c het volgende:
ik krijg nu ook al live info maar dat beperkt zich vooral tot ' gvd wat is hiet hier warm'
De nachten zijn toch juist koud of is dat van de winter pas? Is het net zo`n stoffige zooi als in Irak of valt het wel mee?
  Moderator woensdag 9 augustus 2006 @ 14:49:52 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40644474
nog stoffiger en s'nachts koelt het nauwelijks af
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:51:29 #14
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_40644533
Ik hoorde van twee gasten die terug waren (op de veteranendag) dat ze het liefst de hele dag niets deden, in verband met temperaturen boven de 50 graden.

"Maar dan moet je putten gaan bouwen enzo"...
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:53:03 #15
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_40644587
De heroinehandel bloeit als nooit tervoren, opium wordt nu ter plekke omgezet in smak, te vrezen valt dat enige centrale macht nu volledig ontbreekt en de hele wederopbouw een maat voor niets is.
De druginkomsten worden aangewend om mooie villa's te bouwen in Kabul die dan verhuurd worden aan diplomaten enz. tegen waanzinnige tarieven.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:56:52 #16
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_40644734
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:53 schreef dancemacabre het volgende:
De heroinehandel bloeit als nooit tervoren, opium wordt nu ter plekke omgezet in smak, te vrezen valt dat enige centrale macht nu volledig ontbreekt en de hele wederopbouw een maat voor niets is.
De druginkomsten worden aangewend om mooie villa's te bouwen in Kabul die dan verhuurd worden aan diplomaten enz. tegen waanzinnige tarieven.
Nee joh! Allemaal laster! De Taliban, díe leefden van de drugs, niet de Amerikanen! Heiden!
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:00:53 #17
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40644882
Taliban was streng tegen drugs. Wij zitten met het dilemma van drugs oogluikend toestaan in ruil voor support.
  Moderator woensdag 9 augustus 2006 @ 17:24:10 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40649903
OP wat aangepast
het is nog niet klaar maar ik heb geen zin meer en southpark is op tv
pi_40653233
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:00 schreef Napalm het volgende:
Taliban was streng tegen drugs. Wij zitten met het dilemma van drugs oogluikend toestaan in ruil voor support.
Met de nadruk op was, ze zijn op het moment zo wanhopig dat ze geld aannemen/afpersen van de drugs baronnen waar ze dan vervolgens mensen mee betalen om voor de Taliban te komen vechten. Taliban strijders verdienen meer dan Afghaanse soldaten en politie agenten alleen is het nadeel dat de taliban strijders een meer dan tien keer zo hoog risico lopen om gedood te worden.

M.a.w. de drugs baronnen zullen op den duur wel degelijk aangepakt worden om de aanwas van nieuwe taliban strijders te voorkomen.

Bron: http://www.strategypage.com/htmw/htmoral/articles/20060729.aspx
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:24 schreef sp3c het volgende:
OP wat aangepast
het is nog niet klaar maar ik heb geen zin meer en southpark is op tv

Nog een vraagje zit naar die fotogalerij te kijken op de landmacht site maar daar hebben vrijwel alle eenheden woodland camo. Nu zijn dat volgens mij pics van het DTF maar hebben de eenheden die tot het TFU behoren wel een desert camo patroon?

[ Bericht 13% gewijzigd door franske19 op 09-08-2006 23:59:25 ]
  Moderator donderdag 10 augustus 2006 @ 00:24:20 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40668094
geen idee, sommige wel sommige niet krijg ik het gevoel
je ziet op die foto's ook ypr'en in het groen maar op sommige latere beelden zijn ze opnieuw beschilderd
  Moderator vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:22:56 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40697582
quote:

10-08-2006 16:28
WEEKOVERZICHT AFGHANISTANNadat de Task Force Uruzgan op 1 augustus de verantwoordelijkheid voor de provincie Uruzgan op zich nam, is ze direct begonnen met het ontplooien van activiteiten in de omgeving. Zo worden geregeld voetpatrouilles uitgevoerd in de dorpen Tarin Kowt en Deh Rawod, vaak in samenwerking met de Afghaanse politie en het Afghaanse leger.

Als resultaat daarvan is onder meer op 6 augustus in Deh Rawod een wapenopslagplaats ontdekt en ontruimd. Hier werden ook materiaal en springstoffen gevonden voor het maken van geïmproviseerde explosieven. De TFU focust zich momenteel op het versterken van lokale veiligheidsstructuren, zoals de politie en het Provinciaal Coördinatiecentrum. Op 5 en 7 augustus voerde ze zonder incidenten haar eerste twee konvooien uit: van Kandahar naar Tarin Kowt en van Tarin Kowt naar Deh Rawod.

Op 31 juli leverden twee Nederlandse F-16’s luchtsteun aan ISAF grondtroepen in de provincie Helmand. Na positieve doelidentificatie wierpen beide jachtvliegtuigen een GBU-12 lasergeleide bom af. Het vijandelijk vuur kwam hiermee ten einde.

Op 3 augustus schoten twee Nederlandse Apache gevechtshelikopters Canadese troepen in de provincie Kandahar, die vanuit een schoolcomplex onder vuur werden genomen, te hulp. De Apaches kregen de taak om de omgeving en toevoerwegen te bewaken. Toen de tegenstander versterkingen liet aanrukken, openden ze het vuur met hun 30 mm boordkanon. Of daarbij aan vijandelijke zijde slachtoffers zijn gevallen, kon niet worden vastgesteld.

http://www.mindef.nl/actu(...)060810_journaal.aspx
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:32:03 #22
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40697872
Wist ik niet van die drugsbaronnen en de taliban.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:14 schreef franske19 het volgende:
Nog een vraagje zit naar die fotogalerij te kijken op de landmacht site maar daar hebben vrijwel alle eenheden woodland camo. Nu zijn dat volgens mij pics van het DTF maar hebben de eenheden die tot het TFU behoren wel een desert camo patroon?
Woodland lopen is toch vooral de manier om te laten zien dat je geen doelwit amerikaan bent?
pi_40703176
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:32 schreef Napalm het volgende:
Wist ik niet van die drugsbaronnen en de taliban.
[..]

Woodland lopen is toch vooral de manier om te laten zien dat je geen doelwit amerikaan bent?
Voor zover ik weet, lopen de Nederlanders idd niet in desert camo.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
pi_40706349
Het lijkt me toch echt sterk dat ze daar gaan rondlopen in woodland hoor, camouflage is toch wel belangrijker dan het niet laten zien dat je een amerikaan bent. In Irak hadden onze jongens ook desert camo. Bovendien kan de Taliban het echt niets schelen of je nu Amerikaan of Nederlander bent, we zijn allemaal infidels.

Ik baal er van dat er amper een foto'tje te krijgen is van wat onze jongens daar doen, één keer per week zo'n flut berichtje van mindef stelt ook niets voor.
  Moderator vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:58:55 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_40707444
och ik vind dat ene flutberichtje per week al een hele verbetering, probeer anders is nieuwsberichten te vinden over de Nederlandse uitzending naar Eritrea/Ethiopie!
de media boeit het blijkbaar niet of vind het te link dus moet defensie het zelf doen en ik kan goed begrijpen dat daar niet al te veel van het budget naartoe gaat

hier staan ook een paar handenvol foto's
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')