quote:
"Ik mocht van Cohen niet met de pers praten"
DOCHTER ONTVLUCHT AMSTERDAM NA GRUWELDOOD VADER
Gijsbert Termaat & Tjerk de Vries, De Telegraaf, 8 april 2005
Terwijl de Amsterdamse politie de tanden stukbijt op het onderzoek naar de dood van de 65-jarige Daan de Haas, kwijnt diens dochter weg van verdriet in een dorp ver verwijderd van de hoofdstad. De 40-jarige vrouw wil niet met haar naam in de krant. "Ik ga kapot van ellende en leef op medicijnen. Ik wil met rust worden gelaten."
In de nacht van 16 op 17 februari van dit jaar wordt haar alleenwonende vader dodelijk verbrand gevonden in zijn huis aan het Pierre Cuypershof in Amsterdam-West. De brand blijkt aangestoken te zijn en op de deur van het slachtoffer prijken de resten van een hakenkruis.
"Natuurlijk zijn er dan meteen bepaalde mensen verdacht", zegt de dochter. "Maar ik wil niet met de beschuldigende vinger wijzen. Er moeten geen onschuldige mensen worden gestraft."
Haar vader, een gepensioneerde loodgieter, had weleens wat ruzietjes met de jongeren in de buurt. Allochtone jongeren. "Maar dat maakt mijn vader nog geen racist! Het maakt niet uit waar die jongeren vandaan komen. Als ze lastig waren, dan zei mijn vader er wat van. Of ze nou uit Marokko of Friesland komen. Mijn pa ging juist heel erg goed om met zijn Marokkaanse buren. Hij heeft nog het suikerfeest met ze gevierd en is er heel goed opgevangen na de dood van mijn oma, zijn moeder."
Daan de Haas was verzot op dieren. "Iedere dag haalde hij oud brood om de ganzen te voeren. Die beesten kwamen al aanrennen als ze mijn vader zagen. Ook haalde hij altijd visresten om de reiger in de buurt te voeren. Dat beest staat er nog steeds iedere dag te wachten…"
Toen op een dag enkele jongeren uit de buurt 'zijn' reiger bijna doodreden, werd de heer De Haas kwaad. "'Als jullie aan die reiger komen, kom je aan mij', heeft-ie toen geschreeuwd", vertelt zijn dochter.
Over het onderzoek naar de dood van haar vader laat de politie niets los. Ook niet tegen de nabestaanden. "Mijn broer en ik horen niets. Ik weet dat ze erbovenop zitten en ik hoop alleen maar dat de dader wordt gestraft. Ik ben wel gebeld door burgemeester Cohen. Hij vroeg of ik niet met de pers wilde praten. Ze zijn bang voor represailles."
De door verdriet overmande 40-jarige dochter is kapot. Kwaad is ze niet eens. "Misschien komt dat nog. Nu voel ik geen woede, alleen maar enorm veel verdriet. Iedere week kwam mijn vader nog naar me toe. Het was zo'n lieve man. Hij heeft ooit een keer zijn nek gebroken en was voor tachtig procent gehandicapt, maar iedere maandag was-ie er. Keken we samen The Bold and The Beautiful. Hij leefde gescheiden van mijn moeder, maar ze gingen prima met elkaar om. Elke dag bracht hij haar De Telegraaf als hij hem zelf uit had. Ik heb zoveel pijn en verdriet, zonder valium had ik dit niet overleefd."
Ziek van verdriet en ziek van de hoofdstad is ze. "Ik ben veertien jaar taxichauffeur geweest in Amsterdam en heb er achter de bar gestaan. Ik ben een geboren Amsterdamse, maar heb het nu helemaal gehad met die stad!" De politie laat weten dat het onderzoek nog loopt, maar dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn.
quote:
AMSTERDAM - Justitie stopt met het zoeken naar de stichters van een brand in een woning op het Pierre Cuypershof in Amsterdam-Geuzenveld. Daarbij kwam op 17 maart 2005 de 65-jarige voormalige loodgieter Daan de Haas om.
De brand veroorzaakte commotie in de buurt omdat op de deur van het slachtoffer een soort hakenkruis was gekalkt.
Buurtbewoners vreesden destijds dat het om een racistische daad zou gaan, omdat de Amsterdammer zich nogal eens kritisch zou hebben uitgelaten over allochtone hangjongeren.
Het openbaar ministerie meldde vandaag geen verdachten te kunnen vinden en zal het onderzoek slechts voorzetten als er nieuwe aanwijzingen zijn. Uit eerder onderzoek bleek dat De Haas door verstikking in zijn slaapkamer om het leven was gekomen.
Kort voor de brand heeft een groep hangjongeren op de hoek van de straat gestaan. Na een explosie, die voorafging aan de brand, heeft een getuige twee jongeren zien wegrennen in de richting van de Sam van Houtenstraat.
Een jongen sprong in een gereedstaande auto met draaiende motor en openstaand portier, die vlak bij de hoek van de Sam van Houtenstraat en het Pierre Cuypershof was geparkeerd.
In diezelfde nacht brandde even later een auto uit in de A.M. de Jongstraat, niet al te ver verwijderd van het Pierre Cuypershof.
Oproepen in de televisieprogramma's Opsporing verzocht en Ter plaatse leverden geen aanwijzingen op. Ook de beloning van 20.000 euro leidde niet tot aanhoudingen.[/b]
Mocht iemand nog iets weten, neem dan contact op met de politie. De burgemeester in oorlogstijd is even thee drinken.....
[ Bericht 0% gewijzigd door manhattan op 08-08-2006 17:33:57 ]