.....want ze immiteren alles maar dan wel op hun eigen 'enthousiaste maar wel met twee linkerhanden manier'....
Mijn persoonlijke top 5
1. Even snel een kopje soep eten lijkt een oplossing te zijn na een lange dag werken om nog even tijd over te houden om met de peuter in kwestie naar de speeltuin te gaan. Het lijkt makkelijk, snel en toch voedzaam te zijn. Terwijl mijn dochter prima zelf kan eten is soep toch altijd een probleem, ze wil alles eruit vissen wat lekker is en de eerste tien minuten blaast ze alle hete soep van d'r lepel af het kopje in. Dippen met brood is geen oplossing om je soep snel op te kunnen eten, voor je het weet ligt het brood in de soep en zit ze met d'r volle hand onder in het kopje. Niet alleen de lepel naar je mond brengen maar ook het kopje even optillen is uiteraard superdom. Terwijl ze kreunend en trillend het kopje weet op te tillen 'swaar he mama' komt ze erachter dat ze toch echt één oortje moet loslaten om weer bij d'r lepel te kunnen. Dan is het enkel nog de vraag of de soep op tafel gaat belanden of over de mooie witte nieuwe kleren die ze van oma gekregen had.
2. Zoenen met tong erbij. Sowieso kust ze al enthousiast en vol overgave, hoofd in haar handen en dan met open mond zoveel mogelijk kwijl aan je wang afvegen 'lekke lief toen' maar als ze je eenmaal een keer hebben echt hebben zien zoenen is het eind zoek. Voor je het weet duiken ze bovenop je terwijl je niets vermoedend op de bank zit, of dat ene kleine vliegje uit een oog probeert te pulken. Erger is het als ze dat ene onbekende nieuwe kindje in de speeltuin proberen te pakken, en dan wel vol op de mond.
3. Vloeken, tieren, razen enzovoorts. Onze peuter hoort nooit wat, alleen alles wat ze niet mag horen. Vol schaamte hebben we al mogen horen dat oma wel op de 'kutbank' mocht gaan zitten
kleine teen gestoten tegen bank 'kutbank' lust ze geen aardbeien 'verdemme aabeien'
ik trof een keer een bakje vol beschimmelde aardbeien aan 'gedverdemme wat zijn beschimmelde aardbeien vies' en schreeuwde ze op een rustige zondagmiddag keihard 'shieteenden' door de kinderboerderij
opa trof een eend aan in zijn vijver en rende naar buiten om de 'shiteenden' weg te jagen4. Treuzelen en miepen met het uitkiezen van kleding. Gedaan voor een avondje uit op een zaterdag. Zondagochtend bleef het verdacht lang stil in haar slaapkamer. Toen ik uiteindelijk keek zat ze voor eigen spiegeltje (5 bij 5 cm) met om haar heen ongeveer alle kleren die ze maar uit de kast had kunnen halen 'mooie bjoek' De broek zat inderdaad prachtig, met twee benen in één pijp. We hebben hem los mogen knippen.
5. Heel erg enthousiast en motiverend reageren op alles wat de peuter is gelukt en heeft geleerd. Hoewel het vaak wel werkt bij mijn dochter die alles doet om complimentjes te krijgen. 'Wat goed dat je op het potje hebt geplast' 'Je bent zo'n grote meid als je zelf je neus snuit' 'Wat kan jij mama toch goed helpen met schoonmaken' Hoe enthousiaster je bent, des te groter de kans op herhaling. Over het algemeen is dat geweldig. Maar soms komt het ook niet zo goed uit. Als je even de voordeur hebt open gedaan voor iemand en bij terugkomst ziet dat ze de hele bank onder de limonade heeft gegooid 'ff sjoonmaken' Het bleek een geweldig sop te zijn in haar ogen waarmee ze met een spuugdoekje de bank ging schoonmaken 'mama helpen' Ze snuit rustig haar neus in de punt van je witte t shirt en dan het liefst midden in de supermarkt 'kijk es meneej, kan goet de neus snuite he, hejemaal zelf' En toen mijn vriend ergens stiekem ging wildplassen en dat voor de rest van de buitenwereld graag verborgen had willen houden riep ze iets als 'juichen mama' 'goed geplast, netjes hoor'
![]()
tot grote hilariteit van de andere mensen die op dat moment in de buurt waren
Wie vult de lijst aan