Hoop dat het inmiddels als wel heeft gewerkt...quote:Op maandag 16 oktober 2006 01:24 schreef MinderMutsig het volgende:
Eigenlijk wel ja, tussen 17.00 en 19.00 maar toen zaten we in het ziekenhuis wegens een sterfgeval van een goede vriend.
Ik denk ook niet dat het zoveel kwaad kan, ik heb morgen pas om 15.00 die afspraak en moet morgenvroeg dus ook nog twee liter achterover gooien.
Moment, ze zit op de wc ...quote:Op maandag 16 oktober 2006 08:05 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Hoop dat het inmiddels als wel heeft gewerkt...
Hoe is het je vergaan qua nachtrust ... daar zal niet veel van gekomen zijn schat ik zo in.quote:Op maandag 16 oktober 2006 09:33 schreef MinderMutsig het volgende:
Ben net begonnen aan de andere helft van die zooi. Een uurtje later dan in de planning van het ziekenhuis stond maar nog wel zo dat het ruim 3 uur voor het onderzoek op is zoals volgens de bijsluiter moet.
Denk dus niet dat dit problemen gaan opleveren.
En op zich, als het vloeibaar is, ze kunnen het ook wegzuigen van binnen...quote:Op maandag 16 oktober 2006 09:33 schreef MinderMutsig het volgende:
Ben net begonnen aan de andere helft van die zooi. Een uurtje later dan in de planning van het ziekenhuis stond maar nog wel zo dat het ruim 3 uur voor het onderzoek op is zoals volgens de bijsluiter moet.
Denk dus niet dat dit problemen gaan opleveren.
Meer vanwege andere redenen, ik ben er een keer uitgeweest om naar het toilet te gaan, verder nergens last van. Ik had gisteren ook niet veel tijd en mogelijkheid om te eten dus er was ook niet veel om weg te spoelen dat scheelt een hoop. (quote:Op maandag 16 oktober 2006 10:11 schreef sol1tair het volgende:
[..]
Hoe is het je vergaan qua nachtrust ... daar zal niet veel van gekomen zijn schat ik zo in.
Dat valt reuze mee. Het is i.d.d. een goed idee om niet al te veel te eten voor zoiets, want dan krijg je later de rekening gepresenteerd .. ik kan het wetenquote:Op maandag 16 oktober 2006 10:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Meer vanwege andere redenen, ik ben er een keer uitgeweest om naar het toilet te gaan, verder nergens last van. Ik had gisteren ook niet veel tijd en mogelijkheid om te eten dus er was ook niet veel om weg te spoelen dat scheelt een hoop. ()
Ik heb vanmorgen ontdekt dat je er niet zo misselijk van wordt als je er geen appelsap of limonadesiroop doorheen mengt dus ik heb het nu zo opgedronken.
En ik heb er een flinke pot thee bij dus dat smaakje heb ik niet zo'n last van.
Ja, ik de gaten houden moet ik het zkr, want het is niet de eerste keer al... En een goeie MDL-arts zijn nogal schaars. UMC kom ik al helemaal slecht binnen omdat het allemaal voor hun geen spoed is. Ondertussen loop ik al 13 weken met pijn en incontinentie rondquote:Op maandag 16 oktober 2006 12:17 schreef jovak het volgende:
aambeitje wat gebarsten is ?
Als je dit regelmatig hebt zou ik toch nog een keer je internist bellen of maagdarm lever arts. En anders andere arts zoeken die er wel serieus naar kijkt.
Overigens : een paar druppels bloed in water lijkt al veeeeeeel erger dan dat het is. maar Het is nooit goed. Houd het in de gaten.
sterkte
Laat mijn internist nou net een jaar afgestudeerd zijnquote:Op maandag 16 oktober 2006 12:18 schreef marlieske het volgende:
Zou die wel moeten doen, je bloed niet zomaar!
Een keertje inwendig laten onderzoeken geen slecht idee denk ik!
Ooh ja en zoek een MDL arts en geen internist, heb ik ook erg slechte ervaringen mee.
Die doen idd niet erg veel.
Laat ik waarschijlijk binnenkort ook weer eens doen, als ik tenminste niet zwanger raak (want dat zit in de planning).
Ik heb zelf alleen ervaring met artsen in het LUMC in leiden. Ben ik zeer te vreden over. Als je zulke erge klachten hebt zou je nog een keer kunnen proberen of de huisarts met het ziekenhuis wilt bellen. Soms wil dat nog wel eens helpen dat je in een spoed spreekuur terecht kan.quote:Op maandag 16 oktober 2006 12:41 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Ja, ik de gaten houden moet ik het zkr, want het is niet de eerste keer al... En een goeie MDL-arts zijn nogal schaars. UMC kom ik al helemaal slecht binnen omdat het allemaal voor hun geen spoed is. Ondertussen loop ik al 13 weken met pijn en incontinentie rond![]()
[..]
Laat mijn internist nou net een jaar afgestudeerd zijnInwenidge onderzoeken zijn geweest, perianale abcessen en fistels waren de uitslag. Donderdag a.s. aan de Remi.
Weet iemand nog een goeie MDL-arts in omgeving van Utrecht/Amsterdam?
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 01:09 schreef jovak het volgende:
[knip]
Heb daar dus mijn colostoma aan over gehouden.... abcessen en fistels hadden sluitspier en endeldarm zo aangetast dat dat niet meer te herstellen was![]()
Colostoma? Hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe is het leven ermee, want krijg steeds meer de angst dat dit mij ook staat te wachten...quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:27 schreef crohntje het volgende:
Daarom heb ik dus ook m'n colostoma. Fistels en een vernauwde endeldarm. Altijd maar ontstekingen had ik daar en incontinent. Ik kwam de deur niet meer uit...Ik zit bij een gastro-entroloog in het Zaans Medisch Centrum en ben zeer te spreken over hem.![]()
Er is goed mee te leven. Ik werk gewoon 36 uur perweek in roosterdienst., doe er nog vrijwilligers werk bij voor het rode kruis en lokale EHBO vereniging. Ik zou liegen als ik zeg dat je niet wat aanpassingen in je levensstijl moet doen, maar ik loop tegenwoordig overbeurzen heen en heb aandacht voor de standsquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 13:46 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Colostoma? Hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe is het leven ermee, want krijg steeds meer de angst dat dit mij ook staat te wachten...
Niet te persoonlijk opvatten maar dit komt op me over als een slechte nagesynchroniseerde amerikaanse reclame voor anti-TNFquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:13 schreef de_dokter het volgende:
Beste Mensen, heb mij er meer hard voor gemaakt, maar vraag om TNFblockers. de resultaten zijn echt spectaculair! Ik hoor hier verhalen over stoma's ; mits optijd begonnen is dat echt NIET nodig.
De beste opmerking van vandaag. Eindelijk iemand die door heeft wat voor iemand de_dokter is. Met ja ik kan niet precies uitleggen wat ik precies doe enzo. Zo iemand heet een vertegenwoordiger van de farmaceutische industrie. Op zich niets mis mee. Vooral omdat je als arts altijd van die leuke gratis dingen krijgt van deze mensen. Maar hou het bij de artsen en niet hier.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:37 schreef jovak het volgende:
[..]
Niet te persoonlijk opvatten maar dit komt op me over als een slechte nagesynchroniseerde amerikaanse reclame voor anti-TNF![]()
Alles rond de tnf-medicatie wordt sowieso opgeblazen. Er is gewoon een vrij groot deel van de patiënten voor wie dit geen oplossing is. Omdat ze het niet mogen hebben vanwege een TBC verleden, omdat ze allergische reacties krijgen, omdat de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal, omdat de middelen na een jaar of 2-3 uitgewerkt zijn of simpelweg omdat de medicatie bij hen helemaal niet aanslaat.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 00:30 schreef DDM het volgende:
[..]
De beste opmerking van vandaag. Eindelijk iemand die door heeft wat voor iemand de_dokter is. Met ja ik kan niet precies uitleggen wat ik precies doe enzo. Zo iemand heet een vertegenwoordiger van de farmaceutische industrie. Op zich niets mis mee. Vooral omdat je als arts altijd van die leuke gratis dingen krijgt van deze mensen. Maar hou het bij de artsen en niet hier.![]()
Ja inderdaad.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:18 schreef MinderMutsig het volgende:
Oeps, dat klonk wel heel erg negatief.![]()
Dank je wel voor de link...quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:51 schreef DrMarten het volgende:
Gastroscopie...: iemand ervaring?
Daar staat wel alles in
Oh ik heb er ook fantastische dingen mee zien gebeuren, dat heb ik eerder in dit topic ook al wel aagegeven. Maar ik ken ook een aantal mensen bij wie het zo fout is gelopen dat er permanente schade aan bijvoorbeeld organen is ontstaan en een vrij grote groep mensen voor wie het gewoon domweg niet werkt.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 02:09 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ja inderdaad.![]()
Best jammer dat door de wat -laten we zeggen- onhandige formulering van 'n onbekende gast, de boel meteen zo opgeblazen wordt, alsof het hier om de ergste en gevaarlijkste manipulatie gaat die je je maar kunt indenken....
De resultaten die ik heb mogen horen, lezen en zelf heb mogen ervaren, zijn echt spectaculair. Het gaat daarbij (afgezien van mijn eigen bescheiden gevalletje) niet om een soort minderheid van "happy few". Maargoed, nog afgezien daarvan:
zijn de andere permanent toegepaste medicijnen zoals pred***on of azathioprine (imu***) dan zo schadeloos????Helaas niet. En helaas al helemààl geen wondermiddelen...
![]()
En als het slecht met je gaat, en de situatie levensbedreigend wordt, dan is de keuze voor een medicijn met bijwerkingen nog een betere keuze, zelfs als het "maar 3 jaar werkt"!!... Kun je nagaan: kiezen tussen "de (WC)deur niet meer uitkomen" en "3 jaar redelijk normaal leven"!!
Trouwens, ik heb zelf geen idee van wat de bijwerkingen van de remi**** zijn: op korte termijn (als je 6 jaar nog een echt korte termijn mag noemen) heb ik er in elk geval weinig (niets?) van gemerkt.
PS: ik hoop dat dit bericht nou ook weer niet té overhit overkomt!...![]()
Ik vond dit onderzoek niet fijn maar veel minder erg als via de achteringang met de buis.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:32 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dank je wel voor de link...
Ik ben niet erg blijer geworden wat het onderzoek betreft, maar het feit dat de meesten die melden het onderzoek te ondergaan naderhand hun ervaring gedeeld hebben en dus niet gestikt/geblevenzijn in het onderzoek is dan wel weer prettig![]()
Het snelle ontstaan van littekenweefsel na het toedienen van de anti-TNF is de reden dat ik dus me stoma gekregen heb.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:51 schreef Bora-Bora het volgende:
Toch heeft de-dokter mijns inziens geen ongelijk. Zelf heb ik ook infliximab in de experimentele tijd gehad (maar niet in Nederland), in 3 infusen (week 0 - week 2 - week 6), en mijn leven is daardoor compleet veranderd! Een verschil van dag en nacht!! Ik was toen al een paar maanden met een azathioprine-kuur was begonnen (die nog niet aansloeg) en na de infliximab (remi****) is het bij mij ruim 6 jaar rustig gebleven!! (het begint nu voor het eerst weer een beetje te 'rommelen'...)
De resultaten van het onderzoek waaraan ik heb meegedaan zijn indrukwekkend! Werkelijk waar. Met name bij patiënten die tegelijkertijd azathioprine slikten.
Wel is de verbetering bij mij zo radicaal opgetreden, dat ik in eerste instante weer een acute* darmafsluiting ervan kreeg: door de te snelle vorming van littekenweefsel! Wel effe griezelig dus! (*na enkele dagen merkte ik dat plotseling op heel pijnlijke wijze...)
Ze hadden het nooit gedacht, maar zelfs een groot deel van de elasticiteit van de darm en dus aan "opvang"-capaciteit is in de loop van de jaren weer hersteld (en niet alleen om en nabij die afsluiting)! En dat terwijl er geen kindercoloscoop meer doorheen kon!
Ik heb echt mazzel gehad dat ik op het juiste moment aan de juiste "voorwaarden" voldeed om kandidaat voor het onderzoek te zijn! (Ik had het overigens nooit gedaan als er niet al veel over bekend was, met name vanuit de Verenigde Staten.)
Nee, wat ik schokkender vind, is de trage reactie-snelheid van enkele van jullie artsen! Jovak bijvoorbeeld: als je 4 weken op je operatie-datum moet wachten terwijl het super-urgent is, dan vind ik dat persoonlijk heel angstwekkend!! En die rare arts hierboven, die z'n patiënt 13 weken laat aanlummelen met vreselijk ernstige klachten!! Als je in dat tijdsbestek als arts nou ingrijpt, kun je al heel wat misère voorkomen; operatie's en stoma's bijv....
Ik prijs me maar wat gelukkig met mijn gastro-enterolo(o)g(en) (want hij werkt in feite binnen een team)!! Ik vond hem in het begin wat snel in paniek (grinn), maar de ervaring heeft uitgewezen dat hij juist heel accuraat was en op de juiste momenten heeft ingegrepen. Iedere keer!![]()
Ik wil geen onwaarheden verkondigen, maar ik meen me te herinneren dat het behaalde percentage aan patiënten waarbij duidelijke verbetering was opgetreden op minstens 75% lag! Dat is toch enorm. En dan nòg viel ikzelf bijv. niet eens in die categorie omdat het niet tegen fistels werkte (en dat in mijn geval één van de onderzoekselementen was).quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:09 schreef MinderMutsig het volgende: Oh ik heb er ook fantastische dingen mee zien gebeuren, dat heb ik eerder in dit topic ook al wel aagegeven. Maar ik ken ook een aantal mensen bij wie het zo fout is gelopen dat er permanente schade aan bijvoorbeeld organen is ontstaan en een vrij grote groep mensen voor wie het gewoon domweg niet werkt.
En een eerste vereiste lijkt mij inderdaad dat de patiënt goed gescreend wordt op zijn ziekte/medicatie-heden en -verleden! Dat is volgens mij voor ieder medicijn en bij iedere ziekte één van de eerste dingen waar een (goede) arts naar kijkt!quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:09 schreef MinderMutsig het volgende: De kans dat het echt grandioos mis gaat is een stuk kleiner geworden nu mensen vooraf gescreent worden op aandoeningen als TBC of HIV maar het komt nog steeds voor.
Ohja, ik heb wel een tijd lang last gehad van blaasontstekingen, maargoed, dat was daarvòòr al begonnen. Je moet niet vergeten dat bijv. Azathioprine ook je immuunsysteem onderdrukt (dus ook verhoogde gevoeligheid voor infecties) en dat pred***** juist de symptomen van ontstekingen zeg maar kunstmatig onderdrukt en dat die dan bij stoppen/verminderen weer net zo hard de kop op steken... Wat dat betreft is het één pot natquote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:09 schreef MinderMutsig het volgende: De bijwerkingen zijn onder andere dat je veel gevoeliger bent voor infecties en dat je lijf deze ook minder goed tegen kan gaan. Vaker en langer last van infecties dus en sneller aan de anti-biotica moeten. Vooral de luchtwegen en urinewegen lijken hiervoor erg gevoelig te zijn.
Dat is wel ernstig, maar zoals je zegt, gelukkig zeer zeldzaam. Wil je dat ik even de bijsluiter van de azathioprine overtyp? Dan val je ook achterover van schrik hoor! Dat geeft bijv een verhoogde kans op bep. kankervormen of definitieve veranderingen in je bloedaanmaak... wat wil je daartegen doen??... Bovendien zijn hiervan ook de lange-termijn-effecten nog niet bekend! Wat dat betreft ben ik het ook niet met je eens als je zegt dat:quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:09 schreef MinderMutsig het volgende: Er zijn gevallen bekend dat mensen permanente MS-achtige verschijnselen ontwikkelden (neurologische schade dus) en van mensen bij wie lever, nieren, of milt schade opgelopen hebben door dit soort medicatie maar die zijn vrij zeldzaam.
Wat wil je daartegen doen dan??quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:09 schreef MinderMutsig het volgende:De oudere generatie medicatie zijn ook geen snoepjes, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar je weet wel precies wat je krijgt, wat de risico's zijn en wat hiertegen te doen is.
Ik heb niet gezegd dat ze alleen cadeaus uitdelen. Maar dat doen ze nog steeds. En gelukkig maarquote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:38 schreef de_dokter het volgende:
De opmerking dat die alleen maar kadootjes uitdelen is overigens ook wel vanuit de jaren '80 hoor.
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:12 schreef jovak het volgende:
De chirurg, MDL-arts, stoma verpleegkundige en anderen in het ziekenhuis hebben niet stil op hun achterwerk gezeten. Er is in die periode, vind ik, adequaat gehandeld, goed voorgelicht en zorgvuldig met de patient ( ikke ) omgegaan. Als ik daar nu naar terug kijk vind ik het zelfs prettig dat ik niet binnen een week plots met spoed een zakje op me buik had. Ik denk dat ik dan veel meer moeite met de situatie had gehad dan nu het geval is.![]()
Als je pure feiten aanhaalt, laat dan ook de ander kant weten van dat verhaal. 78% heeft er baat bij, houd nog altijd in dat 22% er geen baat bij heeft en toch een zware operatie moet ondergaan. Mijn arts en chrirurg geven ook aan als ik geopereerd wordt hoe groot de kans is dat er complicaties optreden of dat het niet werkt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:13 schreef de_dokter het volgende:
Beste Mensen, heb mij er meer hard voor gemaakt, maar vraag om TNFblockers. de resultaten zijn echt spectaculair! Ik hoor hier verhalen over stoma's ; mits optijd begonnen is dat echt NIET nodig.
Nee de hele dikke darm. Is gewoon netjes om dat te doen. Daarbij kan je eventueel al wat verschillende stadia van kankervorming op het spoor komen.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:15 schreef Spyronius het volgende:
Als het CU is, dan is het een vrij korte scopie meestal, want dat zien ze praktisch al bij binnenkomst, al weet ik trouwens niet, maar volgens mij is dat ook weer per internist verschillend of ze toch de hele dikke darm afspeuren om nog andere onregelmatigheden uit te kunnnen sluiten.
Daarom zij ik ook, dat dat misschien per internist verschillend is, kijk als ik kontendokter zou zijn, dan zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, maarja je hebt er natuurlijk ook een paar tussen zitten die hun afspraak op de golfbaan niet kunnen missenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:21 schreef DDM het volgende:
[..]
Nee de hele dikke darm. Is gewoon netjes om dat te doen. Daarbij kan je eventueel al wat verschillende stadia van kankervorming op het spoor komen.
Ja maar is gewoon protocol. Internisten die scopieen doen worden trouwens zeldzaam. Laten we het maar over een MDL arts hebbenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:25 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Daarom zij ik ook, dat dat misschien per internist verschillend is, kijk als ik kontendokter zou zijn, dan zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, maarja je hebt er natuurlijk ook een paar tussen zitten die hun afspraak op de golfbaan niet kunnen missen
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:25 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Daarom zij ik ook, dat dat misschien per internist verschillend is, kijk als ik kontendokter zou zijn, dan zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, maarja je hebt er natuurlijk ook een paar tussen zitten die hun afspraak op de golfbaan niet kunnen missen
ja zou inderdaad een korte scopie kunnen zijn, maar als ze je eerst volproppen met medicatie en dan een scopie doen in de tijd dat je op je best bent.... dan zien ze niet zo veel.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:15 schreef Spyronius het volgende:
Als het CU is, dan is het een vrij korte scopie meestal, want dat zien ze praktisch al bij binnenkomst, al weet ik trouwens niet, maar volgens mij is dat ook weer per internist verschillend of ze toch de hele dikke darm afspeuren om nog andere onregelmatigheden uit te kunnnen sluiten.
Ja dat komt me heel bekend voor, en dan nog wel zonder een horkquote:Op donderdag 19 oktober 2006 09:41 schreef marlieske het volgende: Daarbij had ik een hork van een arts, dus zonder roesje en dan lekker porren![]()
De vorige scopie was dus een drama, nu gaan we dus op zoek naar een arts die wat meer de tijd voor je neemt, en mijn angst voor de scopie begrijpt (na de vorige pijnlijke ervaring zit de schrik er dus goed in)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |