abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 augustus 2006 @ 20:29:53 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40550940
Ik ben voor een projectje op zoek naar een klein dieselblokje, maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Nu heb ik hier en daar rondgeneusd (Husqvarna, Kubota, etc), maar overal vind je eigenlijk dingen met iets teveel vermogen en minstens 3 cilinders. Wie weet waar je kleine dieseltjes (los) kunt kopen?
Ik zoek:
-Max 10-15kW (niet minder dan 10, mag evt iets meer dan 15)
-Compact en simpel gebouwd, dus bij voorkeur 1-2 cilinders
-Vloeistof gekoeld is fijn, niet noodzakelijk
-Graag makkelijk aan te klussen
-Indien bekend: Duurzaam blokje is prettig
-Mag handgestart zijn

Hij moet ofwel een klein autootje aan gaan drijven dmv een CVT, ofwel een generator indien ik besluit hybride te gaan rijden. Een kant en klare 230V/50Hz generator is in principe niet handig (ik heb andere spanningen nodig), maar zou wel kunnen in geval van nood.
  zondag 6 augustus 2006 @ 20:56:31 #2
63722 z80
I fink you freaky
pi_40551644
Kijk eens bij de binnenvaart.
in zeilschepen wordt vaak een kleine diesel geplaatst.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_40551817
Neem eens contact op met DBS Maaitechniek uit 's Graveland (Hilversum). Daar hebben wij laatst voor een paar honderd euro een gebruikte Kubota grasmaaier motor vandaan voor een school project. Het betreft een 3 cilinder blok met zo'n 20pk, moet dus ongeveer overeen komen met de eisen die je stelt.
  zondag 6 augustus 2006 @ 21:05:26 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40551881
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:02 schreef j0rrit het volgende:
Neem eens contact op met DBS Maaitechniek uit Hilversum. Daar hebben wij laatst voor een paar honderd euro een gebruikte Kubota grasmaaier motor vandaan voor een school project. Het betreft een 3 cilinder blok met zo'n 20pk, moet dus ongeveer overeen komen met de eisen die je stelt.
Wel ongeveer, dat blok had ik ook al gevonden, maar ik zoek eigenlijk kleiner dus. Klein (als in omvang van de motor, niet zo zeer inhoud/vermogen) is echt absoluut heel belangrijk.
Maar ze hebben inmiddels mail

Binnenvaart heb ik ook al gekeken btw, met name bij Yamaha maar het is echt supermoeilijk om Yamaha europa te mailen. Dealers hebben vaak lang niet alles wat Yamaha levert en dus ook niet alle motorblokjes.

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 06-08-2006 21:18:18 ]
pi_40552299
Heb eens even de Mitsubishi diesel folder erbij gepakt. Het kleinste wat zij leveren is de Mitsubishi L2E (wordt onder diverse andere namen verkocht). Deze weegt droog 61kg en heeft een inhoud van 600cc. Veel kleiner bestaat er denk ik niet wat diesel betreft, dan moet je eerder aan 2T motorfiets blokken gaan denken en dergelijke.

Bij generatorgebruik:
50Hz - 4 kW @ 1500 rpm
50Hz - 8.2 kW @ 3000 rpm
60Hz - 5 kW @ 1800 rpm
60Hz - 9.4 kW @ 3600 rpm

Bij power unit gebruik:
4,3 kW @ 1500 rpm
9,9 kW @ 3600 rpm maximum
1,1 kW @ 3600 rpm voor maximum 1 uur.

Bij machine aandrijving gebruik:
4,3 kW @ 1500 rpm
9,9 kW @ 3600 rpm




Anders moet je toch echt aan een Kubota 3 cilinder of Mitsubishi L3E (75 kg droog) gaan denken.

Die L3E is wel een pittig motortje hoor, mooie kwaliteit. Heb dat blok nog getest op de teststand hier in Almere bij MHI MEE tijdens mijn stage aldaar, wilde wat meer kennis van motoren opdoen. Zodoende kon ik die kennis weer gebruiken binnen ons project, heeft zeker meerwaarde gehad.


Of neem contact op met Yanmar, al zijn die erg duur!
  zondag 6 augustus 2006 @ 21:23:20 #6
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_40552424
http://www.hatz.com/deutsch/company/frame1.htm

Hatz word ook veel gebruikt op zware trilplaten ed, ze zijn meestal lucht gekoelt.

Een oud motortje zou te vinden moeten zijn voor een relatief laag bedrag.

Lamborgini heeft meen ik ook kleine diesel voor oa 45 km/u wagentjes,(aixam dingen) misschien is dat een optie..

[ Bericht 17% gewijzigd door Herr.Flick op 06-08-2006 21:28:32 ]
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_40552611
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:05 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wel ongeveer, dat blok had ik ook al gevonden, maar ik zoek eigenlijk kleiner dus. Klein (als in omvang van de motor, niet zo zeer inhoud/vermogen) is echt absoluut heel belangrijk.
Maar ze hebben inmiddels mail

Binnenvaart heb ik ook al gekeken btw, met name bij Yamaha maar het is echt supermoeilijk om Yamaha europa te mailen. Dealers hebben vaak lang niet alles wat Yamaha levert en dus ook niet alle motorblokjes.
Ik had destijds (een jaar geleden) anders geen enkele moeite om Yamaha op Schiphol te breiken per slakkenpost.
  zondag 6 augustus 2006 @ 21:38:24 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40552910
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:29 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik had destijds (een jaar geleden) anders geen enkele moeite om Yamaha op Schiphol te breiken per slakkenpost.
Slakkenpost en telefoon zijn ook prima te vinden (via telefoongids.nl, niet via hun zelf ), maar op die hele Yamaha Nederland site is geen enkel mailadres te vinden, wat ik zachtjes gezegd toch wel slecht vind voor een onderneming van hun omvang.

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 06-08-2006 21:55:47 ]
  zondag 6 augustus 2006 @ 21:55:14 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40553475
De Mitsubishi L2E lijkt tot nog toe de beste, ook gezien de extra info die bekend is.

Van de luchtgekoelde is de HATZ 1B50 ook wel fijn (49kg, lekker compact). Als ik daarvan de koeling wat aan pas (elektrisch itt direkt aangedreven) kan hij wellicht ietsje meer vermogen leveren. De eerste die groter is is echter niet beter dan de L2E. Is dat ding trouwens 4 takt of 2 takt?

Van Yanmar lijkt de 2TNE68 vrij ok, maar niet veel beter dan de mitsubishi.
  zondag 6 augustus 2006 @ 21:58:46 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40553610
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:23 schreef Herr.Flick het volgende:
-knip-

Lamborgini heeft meen ik ook kleine diesel voor oa 45 km/u wagentjes,(aixam dingen) misschien is dat een optie..
Ik dacht dat die kubota reden? Heb je een site van ze trouwens, ik vind alleen de auto pagina.
pi_40553771
Kijk eens op www.vetus.nl, dat zijn wel scheepsmotoren.

Mitsubishi M 2.C5, 538 cc 2 cilinder, 10,7 pk
M 2.D5, 538 cc 2 cilinder, 13 pk
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:07:58 #12
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_40553982
Sachs heeft duizenden 10-15 kW 1-cilinder dieselmotoren gebouwd voor lichte landbouwmachines, pompen en generatoren.
Die vind je via clubs die hobbiën in oude tractoren en dergelijke.
Wie dit leest is gek
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:14:21 #13
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_40554224
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 21:55 schreef TR08 het volgende:
De Mitsubishi L2E lijkt tot nog toe de beste, ook gezien de extra info die bekend is.

Van de luchtgekoelde is de HATZ 1B50 ook wel fijn (49kg, lekker compact). Als ik daarvan de koeling wat aan pas (elektrisch itt direkt aangedreven) kan hij wellicht ietsje meer vermogen leveren. De eerste die groter is is echter niet beter dan de L2E. Is dat ding trouwens 4 takt of 2 takt?

Van Yanmar lijkt de 2TNE68 vrij ok, maar niet veel beter dan de mitsubishi.
De Hatz is een 4 takt.

Hmm.. nu weet ik het niet meer, aixam werkt idd met kubota, maar in het verleden heb ik eens gewerkt aan zo'n 45km/u wagentje, en mij is toen opgevallen dat het een lamborghini motortje was... ( )

Weet alleen 1-2-3 niet meer het merk van het wagentje (dacht dat het aixam was, schijnbaar dus niet)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:26:40 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40554716
Vetus is best leuk, maar een tikje duur doordat er allerlei zooi bij zit die je voor scheepvaart nodig hebt maar niet in een auto
Wel leuk op zich dat er direct bij te zien is wat ze kosten, dat zie je lang niet overal.
  † In Memoriam † zondag 6 augustus 2006 @ 22:29:46 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_40554834
tvp
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:36:17 #16
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_40555065


na wat uitzoekwerk kom ik op het merk LIGIER uit, en het was dus geen Lamborghini, maar Lombardini

Ach, wat een smerig typeplaatje allemaal niet kan doen!

http://www.lombardinigroup.it/
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_40570224
Of je kan eens kijken naar zo'n Iseki traktortje??? Met z'n 12,8 PK trekt ie nog zo op z'n achterbanden weg! Net de Dukes of Hazard
pi_40570730
Kijk eens bij merken als:

- Sole
- Nanni
- Volvo penta
- Bukh
- Westerbeke

Leveren (of hebben geleverd) allemaal dieseltjes met 1 cylinder, vermogen tussen 5 en 18 pk. Vanaf 13pk wordt het meestal wel een 2 cilinder.
'99 MB E320 CDI T-model
pi_40578548
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:33 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Kijk eens bij merken als:

- Volvo penta
Volvo Penta is gewoon Mitsubishi, net als Yanmar en Vetus.
pi_40579238
@ TR08,


Ik en ik denk nog wel een aantal FOK!-ers zijn wel benieuwd naar wat je nu egenlijk gaat maken

Zou je als het klaar is een repro willen posten ?

bvd,

allsystemshalt en de rest van pta minnend FOK!

pi_40596574
In de modelbouw heb je dieseltjes van superklein (minder dan 1 cc) tot aardig groot (voor modelbouw begrippen). Maar die gaan in hun eentje waarschijnlijk geen 15 pk leveren.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:09:00 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40599638
Voorlopig idee is een soort carvertje, maar dan gestroomlijnder en voor 2 personen + bagage. Moet ongeveer 1:80 kunnen halen op de snelweg. Als ik de combinatie kantelen + aerodynamica goed weet te combineren moet het lukken
Het maken van een (deels) bewegende body die tevens de wielen goed uit de wind houdt is het moeilijkste van het geheel. De vorige auto die ik gebouwd heb (Nuna 2, 5m lang, 1m80 breed, 0m90 hoog) zou ongeveer 1:260 doen op de snelweg dus 1:80 voor een smalle 2 persoons wagen + bagage moet goed te doen zijn.

Voorlopig gaat hij nog niet rijden, ik moet eerst nog afstuderen, dan het ding ontwerpen in mijn vrije tijd en de boel bouwen. Als meer mensen belangstelling hebben voor het mee doen aan zo'n wagen dan kunnen we er eventueel een setje van maken, dat drukt de kosten ook weer

ps: Als er iemand goed is in elektro dan kunnen we eventueel een hybride versie maken, dan wordt hij in de stad ook ultra zuinig
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:12:11 #23
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40599688
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 02:15 schreef DiGuru het volgende:
In de modelbouw heb je dieseltjes van superklein (minder dan 1 cc) tot aardig groot (voor modelbouw begrippen). Maar die gaan in hun eentje waarschijnlijk geen 15 pk leveren.
Bovendien kunnen ze denk ik niet de draai uren halen om 2 ton in een auto vol te maken.
pi_40599747
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:09 schreef TR08 het volgende:
Voorlopig idee is een soort carvertje, maar dan gestroomlijnder en voor 2 personen + bagage. Moet ongeveer 1:80 kunnen halen op de snelweg. Als ik de combinatie kantelen + aerodynamica goed weet te combineren moet het lukken
Het maken van een (deels) bewegende body die tevens de wielen goed uit de wind houdt is het moeilijkste van het geheel. De vorige auto die ik gebouwd heb (Nuna 2, 5m lang, 1m80 breed, 0m90 hoog) zou ongeveer 1:260 doen op de snelweg dus 1:80 voor een smalle 2 persoons wagen + bagage moet goed te doen zijn.

Voorlopig gaat hij nog niet rijden, ik moet eerst nog afstuderen, dan het ding ontwerpen in mijn vrije tijd en de boel bouwen. Als meer mensen belangstelling hebben voor het mee doen aan zo'n wagen dan kunnen we er eventueel een setje van maken, dat drukt de kosten ook weer

ps: Als er iemand goed is in elektro dan kunnen we eventueel een hybride versie maken, dan wordt hij in de stad ook ultra zuinig
ik ben wel geinteresseerd in dit project
Elektro is niet mijn sterkste punt, maar kennis over hybride voertuigen is er wel

en misschien heb je iets aan een CNG/LNG of LPG systeem? kan ik je misschien mee helpen als je belangstelling hebt
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:19:02 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40599819
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:15 schreef vlad het volgende:

[..]

ik ben wel geinteresseerd in dit project
Elektro is niet mijn sterkste punt, maar kennis over hybride voertuigen is er wel
Koel Maar wat weet je er precies van? Het zou met name gaan om iemand die wat weet over het aan elkaar knopen van supercondensatoren, dynamo's matchen met de dieselmotor en een elektro motor matchen met de verwachte belasting. Ben je eventueel bereid hier voor verder te leren?

Ik studeer nu af in voertuig aerodynamica en heb al veel structureel ontwerp gedaan, dus een groot deel van het constructieve ontwerp zal ik qua kennis in mijn eentje kunnen doen (niet dat hulp niet welkom is )
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:21:02 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40599851
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:15 schreef vlad het volgende:

[..]
-knip-
en misschien heb je iets aan een CNG/LNG of LPG systeem? kan ik je misschien mee helpen als je belangstelling hebt
Mogelijk, ik overweeg wel om de dieselblokjes om te bouwen naar aardgas, dat schijnt goed te doen te zijn (dieselblokjes doen het op gas beter dan benzine motoren heb ik gelezen). Een verbruik van 1 op 80 halen wordt dan wat lastiger maar het gaat uiteindelijk om het equivalente energie verbruik.
Als zo iets er ook bij komt gaan we denk ik ook een motoren technicus goed kunnen gebruiken. Misschien is dat zowiezo wel een goed plan omdat we dan die kleine blokjes iets op kunnen voeren en het rendement kunnen verhogen.
pi_40599927
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Koel Maar wat weet je er precies van? Het zou met name gaan om iemand die wat weet over het aan elkaar knopen van supercondensatoren, dynamo's matchen met de dieselmotor en een elektro motor matchen met de verwachte belasting. Ben je eventueel bereid hier voor verder te leren?

Ik studeer nu af in voertuig aerodynamica en heb al veel structureel ontwerp gedaan, dus een groot deel van het constructieve ontwerp zal ik qua kennis in mijn eentje kunnen doen (niet dat hulp niet welkom is )
ik heb HTS autotechniek gedaan met een specialisatie richting in voertuigaandrijving (alternatieve brandstoffen/ alternatieve aandrijfsystemen).
Heb mijn afstudeeropdracht uitgevoerd aan de universiteit van Helsinki, waar een collega en ik verantwoordelijk waren voor het uitzoeken en op elkaar afstemmen van elektromotoren, supercondensatoren en de regelstrategie voor een hybride militair voertuig met 8 aangedreven wielen.

Ik ben zeker bereid verder te leren (graag zelfs). Aerodynamica heb ik zelf geen kaas van gegeten, dus zou leuk zijn om daar ook wat van op te vangen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_40599960
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Mogelijk, ik overweeg wel om de dieselblokjes om te bouwen naar aardgas, dat schijnt goed te doen te zijn (dieselblokjes doen het op gas beter dan benzine motoren heb ik gelezen). Een verbruik van 1 op 80 halen wordt dan wat lastiger maar het gaat uiteindelijk om het equivalente energie verbruik.
Als zo iets er ook bij komt gaan we denk ik ook een motoren technicus goed kunnen gebruiken. Misschien is dat zowiezo wel een goed plan omdat we dan die kleine blokjes iets op kunnen voeren en het rendement kunnen verhogen.
ik werk nu op de R&D afdeling van teleflexgfi (voorheen koltec-necam en Ag gassystemen). Hierdoor kan ik gebruik maken van veel kennis en ervaring op het gebied van diesels ombouwen naar aardgas en het toepassen van LPG i.c.m diesel
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 09:51:44 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40600418
Met verder leren doelde ik vooral op elektro gebied, maar aero zul je in de loop van het project ook wel het een en ander van op gaan vangen

Waar woon je trouwens? Ik woon tot december in Delft maar straks in Almelo city
pi_40600509
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:51 schreef TR08 het volgende:
Met verder leren doelde ik vooral op elektro gebied, maar aero zul je in de loop van het project ook wel het een en ander van op gaan vangen

Waar woon je trouwens? Ik woon tot december in Delft maar straks in Almelo city
ik zit op dit moment in de verhuizing naar Gorinchem, waar ik de komende jaren zal gaan slijten
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:05:18 #31
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40600739
Pff das niet naast de deur zeg Kun je daar geen Deventer van maken?
We vinden er wel iets op. Wil jij ook zo'n auto gaan mee bouwen, hebben en rijden straks?
pi_40600772
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 10:05 schreef TR08 het volgende:
Pff das niet naast de deur zeg Kun je daar geen Deventer van maken?
ik heb niet verzonnen dat ze m'n werk in gorinchem planten
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_40604695
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Mogelijk, ik overweeg wel om de dieselblokjes om te bouwen naar aardgas, dat schijnt goed te doen te zijn (dieselblokjes doen het op gas beter dan benzine motoren heb ik gelezen). Een verbruik van 1 op 80 halen wordt dan wat lastiger maar het gaat uiteindelijk om het equivalente energie verbruik.
Als zo iets er ook bij komt gaan we denk ik ook een motoren technicus goed kunnen gebruiken. Misschien is dat zowiezo wel een goed plan omdat we dan die kleine blokjes iets op kunnen voeren en het rendement kunnen verhogen.
maak je eigenlijk gebruik van Advisor? dat is een handig programma waarmee voertuigen (normaal, full electro, en serie en parallel hybride) te simuleren zijn. Tijdens deze simulatie wordt een ritcyclus afgewerkt waarna een beeld gevormd wordt over verbuik, emissie (+samenstelling) temperaturen en prestaties.

Het is een handig programma om regelstrategieen uit te denken (op welke momenten er recuperatief geremd wordt met welke hoeveelheid, op welke momenten de verbrandsingsmotor aan en uit slaat. al dat soort zaken)
Voordeel is dat het een open cource programma is, waar zelf aanpassingen/verbeteringen in aangebracht kunnen worden
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  woensdag 9 augustus 2006 @ 10:30:38 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40635553
Ik heb op het moment nog geen enkele software behalve wat CAD pakketten en computational fluid dynamics spul. Maar ik zal er tzt eens naar kijken. Als ik in mijn eentje de wagen ga ontwerpen wordt de eerste versie zowiezo heel simpel diesel-->CVT denk ik. Als dat goed rijdt kan er uitgebreid worden naar hybride. Maar als er direct een expert (hint hint ) op hybride gebied in wil stappen kunnen we daar ook direct mee gaan werken.
Draait dat programma ook onder linux trouwens?

Op het moment is het project nog in de schetsen op bierviltjes en half-gereed eisen programma fase. Als ik afgestudeerd ben, een baan heb en mijn huis in Almelo een beetje op orde ga ik serieus aan de slag met het uitwerken van die wagen en hier en daar wat onderdelen kopen als begin
Ik wil graag samen brainstormen tegen die tijd trouwens, lijkt je dat wat?

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 09-08-2006 10:35:54 ]
pi_40636002
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 10:30 schreef TR08 het volgende:
Ik heb op het moment nog geen enkele software behalve wat CAD pakketten en computational fluid dynamics spul. Maar ik zal er tzt eens naar kijken. Als ik in mijn eentje de wagen ga ontwerpen wordt de eerste versie zowiezo heel simpel diesel-->CVT denk ik. Als dat goed rijdt kan er uitgebreid worden naar hybride. Maar als er direct een expert (hint hint ) op hybride gebied in wil stappen kunnen we daar ook direct mee gaan werken.
Draait dat programma ook onder linux trouwens?

Op het moment is het project nog in de schetsen op bierviltjes en half-gereed eisen programma fase. Als ik afgestudeerd ben, een baan heb en mijn huis in Almelo een beetje op orde ga ik serieus aan de slag met het uitwerken van die wagen en hier en daar wat onderdelen kopen als begin
Ik wil graag samen brainstormen tegen die tijd trouwens, lijkt je dat wat?
Ik wil best meedoen. altijd interessant als het zover is kan je eens een mailtje sturen naar niet_belangrijk @ heet mailtje enzo

dat programma dat ik bedoelde is een extensie op matlab/simulink. Het is geheel geprogrammeerd in m en opgebouwd met blokschema's in simulink. Of het draait onder linux heb ik geen idee van. Tegenwoordig is het een betaald programma (nu het in handen is van NREL geloof ik), voorheen was het gratis. Die versie heb ik wel voor je liggen (Werkt niet met matlab R13 en hoger)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  woensdag 9 augustus 2006 @ 10:49:03 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40636087
Ik heb wel wat matlab-achtige programma's onder linux die ook m-files kunnen draaien dus waarschijnlijk kan ik er wel wat mee. Tenzij er simulink zooi in zit.
En anders is er misschien zelf iets te klussen in een excel/open office sheet dat (bijna) gelijkwaardige dingen doet
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:25:51 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40750306
Iseki heeft een net iets zwaarder blok voor zijn vermogen (meer cc's lijkt het) dus dat is wat jammer. Op zich is het wel een mooi blok.

Bukh is hetzelfde verhaal als Vetus den Oudsten. Duur door veel toebehoren voor scheepvaart. Andere blokjes/trekkertjes heb ik de sites zo snel nog niet voor kunnen vinden

Ik denk dat het uiteindelijk het Mitsubishi blokje gaat worden met eventueel wat tellertjes van Den Oudsten, maar als ik die dingen goedkoper ergens anders kan krijgen (ik denk dat het eigenlijk gerelabled VDO spul of iets in die geest is) dan doe ik dat.

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 12-08-2006 22:36:41 ]
pi_40910152
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:51 schreef TR08 het volgende:
Met verder leren doelde ik vooral op elektro gebied, maar aero zul je in de loop van het project ook wel het een en ander van op gaan vangen

Waar woon je trouwens? Ik woon tot december in Delft maar straks in Almelo city
Almelo... mmmhh...

ik heb niet direct de behoefte om mee te bouwen/helpen met de auto. Maar Almelo ligt voor mij om de hoek (Bornerbroek ). Als het project wat verder gevorderdt is heb ik zeker wel belang om een keer te kijken.
pi_40911485
Flink opgefokt brommermotortje?

80cc mhr, beetje beunen hier en daar, 26mm carb, ander krukasje e.d. Heb je zo 17 ~ 18 pk.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_40912029
In van die bejaarden 45km/h auto'tjes zitten ook wel 2 cilinder dieselblokjes!
pi_40912151
Volvo Penta?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_41047702
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:15 schreef Diemietuhriej het volgende:
Flink opgefokt brommermotortje?

80cc mhr, beetje beunen hier en daar, 26mm carb, ander krukasje e.d. Heb je zo 17 ~ 18 pk.
en die rijd dan ook 1 op de 8
De status 'bagger-user' voorbij
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 02:57:15 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_41050427
Gebruik voor de lange ritten gewoon een accu. Het voordeel van een (super)condensator is dat het snel laadt en ontlaadt, waardoor deze alleen nut bewijst bij het snel optrekken en remmen op de elektromotor.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_41054320
ik zou wel adviseren om een 2 cilindertje te nemen, aangezien die een stuk rustiger lopen en daardoor ook minder herie produceren
The best way to life is to life your live
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:26:10 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41054623
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 02:57 schreef ACT-F het volgende:
Gebruik voor de lange ritten gewoon een accu. Het voordeel van een (super)condensator is dat het snel laadt en ontlaadt, waardoor deze alleen nut bewijst bij het snel optrekken en remmen op de elektromotor.
Voor hybride is een supercondensator voldoende en die heeft bovendien het voordeel dat hij meer cycli kan maken dan een accu voor hij stuk gaat. Temperatuurbestendigheid weet ik alleen weinig van. Er schijnen recentelijk ook supercaps uitgevonden te zijn die een capaciteit hebben die dicht bij die van lithium accu's liggen. Als dat klopt en die dingen zijn betaalbaar dan neem ik die dingen ipv een accu.
Eventueel is een accu gecombineerd met een supercap parallel ook een optie. De supercap verlengt de levensduur van de accu en verkleint tevens de noodzaak voor het hebben van een zware accu puur om de startstroom te kunnen leveren.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 22-08-2006 10:32:09 ]
  woensdag 23 augustus 2006 @ 00:37:29 #46
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_41080678
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 10:26 schreef TR08 het volgende:
Eventueel is een accu gecombineerd met een supercap parallel ook een optie. De supercap verlengt de levensduur van de accu en verkleint tevens de noodzaak voor het hebben van een zware accu puur om de startstroom te kunnen leveren.
Dat kan ik je warm aanbevelen Begrijp ik dat je voertuig uitsluitend op de elektromotor rijdt en de dieselmotor puur voor de elektriciteitsopwekking is?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 23 augustus 2006 @ 07:48:50 #47
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41084502
Dat is een van de opties die onderzocht gaat worden. Mogelijk dus
pi_41094678
Ga je ook remmen door middel van de motoren (dat ze dus dynamo's worden)

(het lijkt me wel erg moeilijk om dat te realiseren, en weet iemand of je dan helemaal geen andere rem meer nodig hebt?)
De status 'bagger-user' voorbij
pi_41095085
tvp!
pi_41097421
Briljant idee vind ik dit. Het is dat ik zelf te weinig kennis heb van al deze dingen, anders zou ik echt wel wat willen helpen. Als ie er ooit is, dan wil ik hem zeker zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')