jammer dat veel mensen zo vooringenomen reageren.
wat feiten:
1 De tankwagen werd bestuurd door een beroepschauffeur met ADR-papieren (voor het vervoer van gevaarlijke stoffen), ervaren, pas bezig met zijn 2e levering (klant) en dus nog geen uren onderweg. Aan deze chauffeurs worden (terecht) hogere eisen gesteld dan aan de gemiddelde chauffeur.
Hij had vast niet gepland om op zondagochtend even een tankje op zijn kant te leggen en is dus net als velen in de buurt een SLACHTOFFER.
2 Op enig moment zal justitie moeten beslissen of hij eventueel vervolgd gaat worden voor het veroorzaken van dit ongeval. Hierna zal de rechter bepalen of hij hieraan ook schuldig is (en wij dus niet!)
3 Dit type tankwagen is erop gebouwd om een behoorlijke klap te doorstaan zonder lek te raken. Het doorboren van een compartiment door de chassisbalken van de trekker heeft niemand ooit voorzien; anders had de Rijksdienst voor het Wegverkeer dit type combinatie NOOIT goedgekerud voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
4 Een volle tankwagen met benzine zal in principe nooit kunnen ontploffen (benzine is een licht brandbare vloeistof en zal dus een grote plasbrand veroorzaken, hierna zullen de wanden van de tankwagen bezwijken door de hitte waardoor de plasbrand weer een beetje groter wordt.
LPG s een vloeibaar gas in een drukvat. Als dit (vloeibare) gas bij kapotgaan van de tank opeens vrijkomt bij open vuur dan krijg je wel een gigantische BOEM.
5 De vloeistofplas van de tankwagen was eigenlijk geen groot probleem, Schuim erover, de verdamping stopt en er is tijd zat om de rotzooi veilig op te ruimen. (bovendien was vrijwel alles direct in het riool en de grond weggelopen.
6 de benzine dampen in het riool waren wel veel gevaarlijker, hier werden regelmatig (maar niet constant!) waarden gemeten die direct explosief waren. Open vuur in de directe nabijheid van deze hoge concentratie benzinedamp was dus wel echt gevaarlijk.
Verdunnen met water was geen optie omdat je dan alleen het probleem verplaatst en veel groter maakt.
7 het afzetten en ontruimen van woningen geeft de hulpverleners een overzichtelijke en " veilige" werkplek. Daarbij voorkomt het dat onnodig omstanders gevaar lopen. Een afzetting op 100 meter wil dus niet zeggen dat iemand op 90 meter in levensgevaar is.
De brandweer en andere hulpverleners hebben het een stuk gevaarlijker gehad; zij zaten wel met hun neus op de brandbare vloeistof, hebben zelfs de tanks leegepompt (riskant ivm statische elektriciteit)
(en dan nog zijn er mensen geweest die hun nicotinebehoefte niet konden bedwingen, vonden dat de afzetlinten niet voor hen opgehangen waren en op afstand conclusies trokken zonder te weten wat er eigenlijk precies aan de hand was. Daardoor werd het er zeker niet veiliger op!!!)
o ja,
Ik was ook zo iemand die er bovenop stond, of beter gezegd er midden in, en was maar wat blij dat we weer met ons groepje in die grote rode auto terug konden naar de brandweerkazerne.
Dit in de wetenschap dat we zo snel als maar mogelijk was door de inzet van heel veel verschillende hulpverleners uit het hele land de gevaren voor de bevolking zo veel mogelijk beperkt hebben.
GRAAG GEDAAN
The Chief