abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40542334
Enkele tientallen inwoners van Bemmel hebben zondagmorgen hun woning aan de rand van het Gelderse dorp moeten verlaten nadat op een nabijgelegen rotonde een met benzine geladen tankauto was gekanteld. Bij het ongeval stroomde zo'n 15.000 liter benzine in het riool en een sloot, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Omdat er door de damp van de benzine explosiegevaar ontstond en er bovendien via het riool benzinedamp in de woningen kon komen, heeft de brandweer de omwonenden uit voorzorg overgebracht naar de brandweerkazerne van Bemmel.

De brandweer, gemeente en politie verwachten tot het begin van de avond bezig te zijn met schoonmaken van de omgeving en het leegpompen en wegtakelen van de gekantelde wagen. De chauffeur van de tankwagen bleef ongedeerd.

Benzinedampen

De gemeente Lingewaard, waar Bemmel bij hoort, adviseerde omwonenden zondagmorgen om ramen en deuren open te houden, zodat de woningen konden luchten. Ook moesten mensen afvoeren in de woning tijdelijk afdichten met natte doeken om benzinedampen in huis te voorkomen.

Deze adviezen zijn begin van de middag ingetrokken, nadat gemeente en brandweer er sneller dan verwacht in slaagden het verontreinigde water uit de riolen te pompen. De lekkende tankwagen is afgedicht met een schuimlaag, aldus de zegsman van de brandweer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

We wonen er 50 meter vandaan
Vannochtend gaan kijken. Van grote afstand, want alles was afgezet. Weinig te zien behalve dan het schuim dat steeds werd gespoten op de tankauto.
Voor 18.00 uur wilden ze hem leeg hebben en dan rechtzetten. Later gaan ze de rotonde repareren.
1 van de 3 compartimenten is lek, daar zat 15.000 liter in. De andere 2 compartimenten zijn intact en worden leeggepompt.

ME kwam net ff langs.
We moeten binnen blijven ivm verhoogd explosiegevaar.
Ramen en deuren sluiten en tv aan zetten op TV Gelderland.
Mobiele moet uit, niet roken, geen auto's starten, alles wat vonken kan veroorzaken volgens die knakker mogen niet gebruikt worden.

Ben benieuwd
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_40542392
Mja, er zijn altijd wel weer heldere lichten die niet zonder hun peukie kunnen dus het zal wel verkeerd aflopen
pi_40542462
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 15:28 schreef hermandeperman het volgende:
Mja, er zijn altijd wel weer heldere lichten die niet zonder hun peukie kunnen dus het zal wel verkeerd aflopen
Het was leuk jullie gekend te hebben
  zondag 6 augustus 2006 @ 15:44:01 #4
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_40542961
Gulf
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_40543381
Haha nog een dorpsgenoot... Ze zijn hier net ook aan de deur geweest dat alles dicht moet ivm dat explosiegevaar... Vanmorgen fotootje gemaakt

Fake it till you make it...
  zondag 6 augustus 2006 @ 15:58:20 #6
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_40543523
Ben je lekker mee dan...
Wat een gedoe joh
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_40543615
gelukkig heeft hij niks gezegd over de vliegenmepper:

pi_40543846
En die tv kan niet vonken ?:)
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:08:59 #9
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_40543884
Jaja de ramen sluiten helpt wel als 'ie ontploft
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_40543979
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 15:54 schreef Nijna het volgende:
Haha nog een dorpsgenoot... Ze zijn hier net ook aan de deur geweest dat alles dicht moet ivm dat explosiegevaar... Vanmorgen fotootje gemaakt

[afbeelding]
Bloemenstraat hier
pi_40544004
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:07 schreef renkie het volgende:
En die tv kan niet vonken ?:)
En vergeet de koelkast niet die elk half uur even aanslaat met alle kans op vonken die daarbij hoort Het is dat mensen met dit weer niet veel fleece truien dragen..

Dat je je GSM niet mag gebruiken is echt zo'n onzin, komt allemaal door dat benzinestation-broodje-aap-verhaal.
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:13:13 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_40544006
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 15:26 schreef -J-D- het volgende:
ME kwam net ff langs.
We moeten binnen blijven ivm verhoogd explosiegevaar.
Mobiele moet uit, niet roken, geen auto's starten, alles wat vonken kan veroorzaken volgens die knakker mogen niet gebruikt worden.
Die meneer is zeker vergeten dat er in de meeste tv's een leuke gloeidraad zit voor het electronenkanon. Gloeiende gloeidraad + benzinedamp is ook boem!
So we just called him Fred
pi_40544007
Ik wil gewoon lekker mn raampjes weer open...
Maarre bloemenstraat... dan kan jij zeker ook niks zien vanuit huis... Ik zit nog een straat verder naar achter.
pi_40544110
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:13 schreef Nijna het volgende:
Ik wil gewoon lekker mn raampjes weer open...
Maarre bloemenstraat... dan kan jij zeker ook niks zien vanuit huis... Ik zit nog een straat verder naar achter.
Nee, zit achterin de Bloemenstraat.
Zie geen zak
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:18:49 #15
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_40544176
Wie loopt er ff heen met een lucifer?
Als beloning kom je op TV
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:28:09 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40544456
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 15:26 schreef -J-D- het volgende:
[...]

Ben benieuwd
Procedures.

Bij Mythbusters was al te zien dat je met een mobieltje geen explosie kan veroorzaken.

Maar ondertussen zit je wel achter je PC?

Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_40544540
1 compartiment lek, waaruit 15.000 liter benzine lekte.
2 compartimenten intact, hetgeen betekent dat de tankwagen 45.000 liter had.

Dat is in totaal 50 ton, man. Dat die motor het nog kon trekken .
pi_40545318
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:28 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Procedures.

Bij Mythbusters was al te zien dat je met een mobieltje geen explosie kan veroorzaken.

Maar ondertussen zit je wel achter je PC?

Ja, lekker tegenstrijdig he, maar dat heeft hij niet gezegd . En we moesten de tv aan op tvgelderland. Nou dan doen we dat toch... Hij heeft ook niet gezegd dat ik niet mocht koken, dus zometeen toch maar doen dan... Als we de lucht in vliegen zien we dat dan wel weer... Mochten jullie niks meer van me vernemen hierna dan ben ik blijkbaar hemelen
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:01:30 #19
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40545367
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:31 schreef Transvaal het volgende:
1 compartiment lek, waaruit 15.000 liter benzine lekte.
2 compartimenten intact, hetgeen betekent dat de tankwagen 45.000 liter had.

Dat is in totaal 50 ton, man. Dat die motor het nog kon trekken .
Ja euh, benzine is wel even iets lichter hoor.
3-kwart ongeveer.
http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?referer=NDA&id=7&ch=TER&gotonr=1103
45*0,75=33,75.

Dan is het alsnog veel, maar toch. We willen wel allemaal blijven rijden, blijkbaar.
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:12:01 #20
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_40545630
De ministerraad zal wel in diepe rouw zijn over de misgelopen accijnzen...
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:15:16 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40545715
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:12 schreef pieter_pontiac het volgende:
De ministerraad zal wel in diepe rouw zijn over de misgelopen accijnzen...
Weer een plasmaschermpje minder op de afdeling.

De bevolking? Oh, die moet zich koest houden en dokken.
pi_40546867
* Nijna komt even melden dat met het aansteken van het gas er niks geen BOEM kwam .
En dat mn gebakken eitje heerlijk was.
pi_40546882
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:57 schreef Nijna het volgende:
* Nijna komt even melden dat met het aansteken van het gas er niks geen BOEM kwam .
En dat het gebakken eitje heerlijk was.
Wij zijn ook aan het koken
En hopelijk gaat het smaken
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:58:58 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40546895
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:57 schreef Nijna het volgende:
En dat mn gebakken eitje heerlijk was.
Niet luisteren naar de autoriteiten? Naar de goelag met je!
pi_40546907
pi_40547414
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Niet luisteren naar de autoriteiten? Naar de goelag met je!
Tja... ik heb de hele middag mn ramen en deuren dichtgehad, ben netjes binnengebleven. Er hangt hier absoluut geen benzinelucht en ik was hard toe aan voedsel...
Eigenwijs dat dan weer wel...
pi_40548304
Net stonden er 150 mensen te kijken hoe het kreng rechtgezet werd.
Niet heel spectaculair.
Nu begint de fase van het verplaatsen van het voertuig en het opruimen van de zooi.
  zondag 6 augustus 2006 @ 19:32:14 #28
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40549247
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 18:20 schreef Nijna het volgende:

[..]

Tja... ik heb de hele middag mn ramen en deuren dichtgehad, ben netjes binnengebleven. Er hangt hier absoluut geen benzinelucht en ik was hard toe aan voedsel...
Eigenwijs dat dan weer wel...
Kalm kalm, het was maar een grapje.
pi_40549386
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 19:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Kalm kalm, het was maar een grapje.
Joh ik was hardstikke kalm .

Toen we net gingen kijken stond de wagen alweer overeind. Weer aardig wat volk op de been.
pi_40549466
Wordt in zo'n geval de chauffeur nog strafrechtelijk aangepakt, en wie betaald de opruimkosten ?
pi_40549526
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 19:41 schreef Bauhaus het volgende:
Wordt in zo'n geval de chauffeur nog strafrechtelijk aangepakt, en wie betaald de opruimkosten ?
Volgens de waarnemend burgemeester was er iets mis met de tankauto, dus de chaffeur hoeft in dat geval niet direct als dader gezien te worden.
pi_40549528
Geen idee... volgend jaar gaat vast de gemeentebelasting omhoog .
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 14:28:25 #33
144293 B.eta
www.fusion-lan.nl
pi_40608806
Die vrachtwagen chauffeurs van Gulf kunnen echt niet rijden :S ik werk zelf bij een Gulf station en ze hebben het al 2x voor elkaar gekregen met hun tankwagen tegen een lantaarn paal aan te rijden ! Waarschijnlijk zat op deze vrachtwagen ook weer zo'n halfgare Pool :S
pi_40696400
jammer dat veel mensen zo vooringenomen reageren.

wat feiten:
1 De tankwagen werd bestuurd door een beroepschauffeur met ADR-papieren (voor het vervoer van gevaarlijke stoffen), ervaren, pas bezig met zijn 2e levering (klant) en dus nog geen uren onderweg. Aan deze chauffeurs worden (terecht) hogere eisen gesteld dan aan de gemiddelde chauffeur.
Hij had vast niet gepland om op zondagochtend even een tankje op zijn kant te leggen en is dus net als velen in de buurt een SLACHTOFFER.

2 Op enig moment zal justitie moeten beslissen of hij eventueel vervolgd gaat worden voor het veroorzaken van dit ongeval. Hierna zal de rechter bepalen of hij hieraan ook schuldig is (en wij dus niet!)

3 Dit type tankwagen is erop gebouwd om een behoorlijke klap te doorstaan zonder lek te raken. Het doorboren van een compartiment door de chassisbalken van de trekker heeft niemand ooit voorzien; anders had de Rijksdienst voor het Wegverkeer dit type combinatie NOOIT goedgekerud voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

4 Een volle tankwagen met benzine zal in principe nooit kunnen ontploffen (benzine is een licht brandbare vloeistof en zal dus een grote plasbrand veroorzaken, hierna zullen de wanden van de tankwagen bezwijken door de hitte waardoor de plasbrand weer een beetje groter wordt.
LPG s een vloeibaar gas in een drukvat. Als dit (vloeibare) gas bij kapotgaan van de tank opeens vrijkomt bij open vuur dan krijg je wel een gigantische BOEM.

5 De vloeistofplas van de tankwagen was eigenlijk geen groot probleem, Schuim erover, de verdamping stopt en er is tijd zat om de rotzooi veilig op te ruimen. (bovendien was vrijwel alles direct in het riool en de grond weggelopen.

6 de benzine dampen in het riool waren wel veel gevaarlijker, hier werden regelmatig (maar niet constant!) waarden gemeten die direct explosief waren. Open vuur in de directe nabijheid van deze hoge concentratie benzinedamp was dus wel echt gevaarlijk.
Verdunnen met water was geen optie omdat je dan alleen het probleem verplaatst en veel groter maakt.

7 het afzetten en ontruimen van woningen geeft de hulpverleners een overzichtelijke en " veilige" werkplek. Daarbij voorkomt het dat onnodig omstanders gevaar lopen. Een afzetting op 100 meter wil dus niet zeggen dat iemand op 90 meter in levensgevaar is.

De brandweer en andere hulpverleners hebben het een stuk gevaarlijker gehad; zij zaten wel met hun neus op de brandbare vloeistof, hebben zelfs de tanks leegepompt (riskant ivm statische elektriciteit)

(en dan nog zijn er mensen geweest die hun nicotinebehoefte niet konden bedwingen, vonden dat de afzetlinten niet voor hen opgehangen waren en op afstand conclusies trokken zonder te weten wat er eigenlijk precies aan de hand was. Daardoor werd het er zeker niet veiliger op!!!)

o ja,
Ik was ook zo iemand die er bovenop stond, of beter gezegd er midden in, en was maar wat blij dat we weer met ons groepje in die grote rode auto terug konden naar de brandweerkazerne.
Dit in de wetenschap dat we zo snel als maar mogelijk was door de inzet van heel veel verschillende hulpverleners uit het hele land de gevaren voor de bevolking zo veel mogelijk beperkt hebben.
GRAAG GEDAAN

The Chief
pi_40703301
Die mensen die met een peuk in hun hoofd even kwamen kijken... ik kan me dat dan niet zo goed voorstellen, maar goed...
Ik had het idee dat we vrij aardig geïnformeerd werden als bewoners. Heb nog nooit zoiets meegemaakt, maar toen de eerste brief in de bus viel had ik echt zoiets van: netjes zeg.

Natuurlijk is er achteraf altijd commentaar en had het zo en zo beter gekund. Dat is denk ik goed om te weten om er voor een evt volgende keer dingen anders/beter te kunnen doen.
Maar het is nu toch ook goed gegaan, je kan wel zeggen als dit en als dat... Maar dat is niet gebeurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')