Gladbach-KölnIk was gisteren in Gladbach. Voor de wedstrijd maakte ik voor het eerst mee, dat er voor een Duitse wedstrijd rellen waren. Dit gebeurde wel met onderling respect, want de mensen die gewoon voor het voetbal kwamen mochten gewoon doorlopen. Het stadion was van de buitenkant niet echt imponerend, maar vooral degelijk en eenvoudig. Daarintegen is het van de binnenkant echt een juweeltje. Twee ringen dich op het veld, geen té steile tribune's en een catering om je vingers bij af te likken. Aangezien het een echte streekderby én een topwedstrijd in de competitie hadden de supporters van Gladbach natuurlijk een flinke tifo actie voorbereid.
De Sfeeractie op de Nordkurve...Ook werden de supporters nog even opgehits door de stadionspeaker. Deze man vroeg aan ieder "kurve" of de "bereit" waren, waarop diezelfde tribune natuurlijk ja moest schreeuwen. Daarna begon die wedstrijd. Over de eerste helft kan ik kort zijn, er gebeurde helemaal niets, volgens mij waren de spelers zo onder de indruk van de sfeer dat ze vergaten te voetbalen. Na rust ging het eigenlijk zo verder, afgezien van een paar gevaarlijke counters van Köln, todat Neuville (wie kent hem nog) de wedstrijd in de 59ste minuut openbreekt. Na een discutabele vrije trap, zoals die er eigenlijk alleen maar waren, werkte de buitenspelval van Köln niet goed en kon Neuville bij de tweede paal vrij inschieten.
Gladbach is erg blij met de openingstreffer...Uit eenzelfde siuatie scoort Mohammed drie minuten later de terechte gelijkmaker. Één uur lang heben we helemaal niets gezien wat ook enigsinds met voetbal te maken heeft en nu vliegen de goals je om de oren. Een minuut na de gelijkmaker besluit de dienstdoende scheidsrechter ( de heer Thorsten Kinhöfer) dat hij zich ook maar eens met het spelverloop moeit bemoeien. Deze ontzettende thuisfluiter geeft de abwehrchef van Köln een tweede gele kaart wegens een schouderduw, waar hij de eerste al had gegeven voor het aangaan van een kopduel.
De Duitsers vielen vanavond graag en erg veel...Toch maakt Köln het onrecht wat hen is aangedaan snel weeer goed. Binnen een minuut na de "platzverweis" van Mitreski scoort Helmes uit een counter de 1-2. Het uitvak ontploft en begint al luidkeels met het scanderen van "auswahrtsieg." Daarna kan Köln trainer Christoph Daum de balans in het team herstellen en haalt hij tot mijn grote teleurstelling Adil Chihi eraf. Naar mijn mening een van de weinige spelers op het veld die kon voetballen en niet alleen maar rennen. Maar de maffe 10 min. zijn nog niet voorbij want in de 65ste minuut scoort Deams via een carambolage de gelijkmaker. Een discutabel doelpunt, omdat Deams de erg onzeker keepende Mondragon (voorheen Galatasaray) met twee benen lijkt te raken.
![]()
Na de 2-2 gooit Köln de deur dicht en gebeurt er eigenlijk niet meer zoveel. Gladbach krijgt nog wel wat kansjes, maar dit alleen wegens het feit dat Köln onterecht met 10 man speelt. De laatste 10 min. zijn de spelers opgebrand en gebeurt er afgezien van een opzichtige schwalbe van Rössler helemaal niets meer.
Conclusies- In Duitsland rellen ze met respect...
- Als je naar een wedstrijd van Gladbach gaat hoef je vantevoren niet te eten want de catering is subliem...
- Het stadion is van binnen super...
- Het voetbal is verschrikkelijk, je kun beter anderhalfuur op de sfeer letten en daarvan genieten...
- Thorsten Kinhöfer is een dramatische wedstrijd...
- De infrastructuur rondom het Nordpark is zwaar klote...