abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42807341
Hup Yoni

Inderdaad jammer dat het hier wat rustiger is, maar ik blijf wel bezig. Het gaat heel goed. Misschien hebben we een leuk onderwerpje nodig om over te beppen.

Wat is het raarste stukje 'clutter' dat je hebt gevonden? TS begint: een potje wax (gebruik ik al meer dan 5 jaar niet meer). Ik ben redelijk recent nog verhuisd, dus het valt wel mee. En jullie?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_42807565
Ik wil wel meeposten hoor Had hetzelfde probleem.

Ik flylady nog wel iedere dag, en het helpt. We hebben nog geen één keer brood gegeten de laatste tijd omdat ik 1; altijd boodschappen in huis heb en 2; niet opzie tegen koken omdat al m'n pannen, bestek en servies nog vies op de afwas staan te wachten. Mijn vriend ligt op het moment lekker achter me op het logeerbed te relaxen wat een tijdje terug nog onzichtbaar was vanwege de bovenliggende Hotspot.

Ik heb nog steeds geen kalender
Maar was wel iedere avond af en kijk rond of er niks op m'n Hotspots (logeerbed, wasmachine, eettafel, bank etc) ligt.

We zijn ook begonnen videobanden, cassettebandjes (digitaal verkrijgen) en tijdschriften te declutteren. In de schuur stond een stapel bananendozen vol met muziektijdschriften, daar gaan de allerleukste artikelen uit, mooie foto's ook (ik wil voor een collage maken met muzikanten in de gang ) en dan kunnen ze weg. En ik heb de eerste gedeclutterde spullen laten ophalen een paar bananendozen vol met van alles plus een hele zooi cd-rekken, oude kleren en schoenen van mijn vriend (mijn eigen kledingkasten moeten nog ), ik had de kringloop eigenlijk alleen voor de CD-rekken laten komen maar ze wilden alles. Nou prima. Ik heb alleen alweer 2 bananendozen vol.
pi_42807734
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 15:53 schreef Unihoc_ACE het volgende:

Wat is het raarste stukje 'clutter' dat je hebt gevonden? TS begint: een potje wax (gebruik ik al meer dan 5 jaar niet meer). Ik ben redelijk recent nog verhuisd, dus het valt wel mee. En jullie?
Een onderbroek achter de verwarming van de slaapkamer. En hij was niet van mij of van mijn vriend (we wonen in een huurhuis)

Van mezelf moet ik nog even over nadenken. Ik heb eigenlijk vooral dingen teruggevonden die ik al erg lang kwijt was.
pi_42813964
Hier lijkt het huis ook steeds opgeruimder te worden (en blijven)
De benedenverdieping is nog nooit zo opgeruimd geweest, en daardoor heb ik ook veel meer zin om het schoon te houden. Als ik eerst een half uur moet opruimen voordat ik kan gaan stofzuigen heb ik er al geen zin meer in, maar nu kan ik gewoon meteen de stofzuiger pakken
Alleen de bovenverdieping wil nog niet echt lukken, te weinig kasten ed om dingen in te doen, waardoor het dus nooit echt opgeruimd wordt...maar dat komt nog wel. De zolder heb ik laatst samen met mijn vriend onderhanden genomen, daar is heel veel van weg gegaan. En de schuur is ook weer netjes, mijn fiets past er weer in
We zien de dingen niet zoals ze zijn.
We zien de dingen zoals wij zijn.
weblogje
pi_42813997
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 16:05 schreef LadyLovelyLocks het volgende:

[..]

Een onderbroek achter de verwarming van de slaapkamer. En hij was niet van mij of van mijn vriend (we wonen in een huurhuis)
weblogje
pi_42814637
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 19:33 schreef MissPink het volgende:

[..]

Ach ja, dat was nog niets vergeleken met toen we er net introkken en voor het eerst de wasmachine lieten draaien. Toen die ging afpompen stroomde al het water weer omhoog uit de afvoerleiding. Ik die ontstopservice van de woningbouw gebeld, haalt die momteur zo twee gebruikte condooms uit de afvoer En ik zag aan hoe hij keek naar de rommel in de badkamer dat hij niet geloofde dat het van de vorige bewoners was. Nu is het toch veel netter daar.
pi_42819271
Leuke mensen woonden daar dan

Hier in de straat is laatst een vrouw verhuisd, de woningbouwvereniging is al weken bezig om het huis en de tuin weer een beetje bewoonbaar te maken..ik snap echt niet hoe sommige mensen zó kunnen leven..
En toen ze aan het verhuizen was stond haar matras buiten, je wil écht niet weten hoe die eruit zag
weblogje
pi_42829931
Leuk dat ik niet de enige ben die nog bezig is met flylady

Wat heb ik tot nu toe aan flylady te danken:
  • er staat geen afwas op mijn aanrecht meer, alles wordt binnen zéér korte tijd (meestal 5 minuten! ) afgewassen
  • ik koop geen prullaria meer! (een wonder)
  • ik gooi sneller dingen weg die ik toch niet meer ga gebruiken
  • mijn douche wordt elke dag als ik mezelf was ook even snel gewassen
  • mijn wc krijgt elke dag even een schoonmaak beurt (gebruik in ieder geval dagelijks een kant&klaar doekje voor deurkruk, wc-borstelhandvat, lichtknopje en wc-bril)
  • mijn sink shines

@MissPink: ik geloof oprecht dat programma's zoals 'Hoe schoon is jouw huis' maar het topje van de ijsberg in Nederland vertonen qua verwaarlozing. Meestal zie je studentenhuizen, maar dat komt omdat het een beetje geaccepteerd is dat studenten zo leven en die studenten vinden het nog wel grappig. Ik wed dat vele duizenden 'gewone gezinnen' in vergelijkbare bende/viezigheid leven Alleen die gezinnen schamen zich te erg om op tv te komen.
  • "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_42831811
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 11:08 schreef Isabeau het volgende:
    @MissPink: ik geloof oprecht dat programma's zoals 'Hoe schoon is jouw huis' maar het topje van de ijsberg in Nederland vertonen qua verwaarlozing. Meestal zie je studentenhuizen, maar dat komt omdat het een beetje geaccepteerd is dat studenten zo leven en die studenten vinden het nog wel grappig. Ik wed dat vele duizenden 'gewone gezinnen' in vergelijkbare bende/viezigheid leven Alleen die gezinnen schamen zich te erg om op tv te komen.
    Oh dat geloof ik ook wel. Maar dan kan ik nog steeds niet begrijpen dat ze er niks aan doen..als je hele huis stinkt, dan ga je toch zoeken waar het vandaan komt? Ik heb ook een hele tijd nauwelijks iets aan het huishouden gedaan, ik was depressief en het interesseerde me niet en mijn vriend werkte 50-60 uur per week, dus die had ook niet zoveel tijd. Maar zelfs toen was het nog redelijk schoon. Er lag veel troep overal, maar 1x per week een stofzuiger door het huis, even afstoffen en een doekje over je wc is toch wel het minste lijkt me.
    Misschien moeten ze in buurthuizen ed cursussen FLYing gaan geven voor die mensen die het zelf niet lukt om het schoon te houden
    weblogje
    pi_42831878
    Ik denk dat als het zo'n kolere zooi is dat je domweg niet weet waar je moet beginnen. En dan is flylady inderdaad best handig met haar ministapjes.

Ik vond trouwens al ergens een nederlandse website over schoonmaken met allemaal flylady principes! Maar nergens stond dat het gebaseerd was op flyflady. Ik vond het schandalig. Het was duidelijk gewoon gekopiëerd.
    "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_42832107
    Ohja, mijn lijstje met dingen die ik aan flylady te danken heb:
  • De woonkamer en keuken zijn altijd opgeruimd
  • Er staat nooit meer afwas op het aanrecht
  • De badkamer en wc zijn schoon en blijven schoon door er iedere ochtend een doekje doorheen te halen als ik er toch ben
  • Ik ben véél minder tijd kwijt aan het huishouden
  • Voordat ik iets koop, denk ik 20 keer na of ik het wel echt nodig heb
  • Er is een gigantische berg clutter uit het huis verdwenen (en ik ben nog niet klaar)
  • Mijn stemming is veel beter doordat het huis er beter uitziet
  • Er ligt nooit meer een enorme stapel was te wachten tot ie gewassen/gestreken/opgeruimd wordt
  • We zijn bijna nooit meer iets kwijt, want alle spullen hebben hun eigen plekje ipv door het huis te slingeren
  • We zien de dingen niet zoals ze zijn.
    weblogje
    pi_42832150
    Ik ben ook véél minder tijd kwijt aan het huishouden en het ziet er hier 10x schoner en netter uit! Het is net een soort TelSell-wonder

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_42833134
    Hahahaha it's an amazing discovery!
    En nog gratis ook!
    weblogje
      Hoofdredactie Fotografie vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:31:13 #164
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_42840885
    Ennuh, hoe hebben jullie dat dan precies aangepakt als ik vragen mag? Ik ken de principes van de ministapjes, de routines e.d., maar ik vind het echt onwijs moelijk om me die routines ook echt aan te wennen (dat ik ADHD heb, werkt daar ook niet echt aan mee).
    Ik heb die mails allemaal wel een tijd ontvangen, maar die lees ik niet, dus dat werkt niet voor mij
    pi_42842208
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 17:31 schreef Yoni het volgende:
    Ennuh, hoe hebben jullie dat dan precies aangepakt als ik vragen mag? Ik ken de principes van de ministapjes, de routines e.d., maar ik vind het echt onwijs moelijk om me die routines ook echt aan te wennen (dat ik ADHD heb, werkt daar ook niet echt aan mee).
    Ik heb die mails allemaal wel een tijd ontvangen, maar die lees ik niet, dus dat werkt niet voor mij
    Ik heb geen ervaring met ADHD, maar ik kan misschien wel uitleggen wat voor mij het best werkte.

Routines: Maak een ochtendroutine en een avondroutine. Hou het simper en begin met maar drie dingetjes per routine. Schrijf ze op een blaadje en doe ze elke dag. Voorbeeld ochtend: aankleden, bed opmaken, 5 min opruimen. Voorbeeld avond: gootsteen schoonmaken, kleren klaarleggen, in agenda kijken. Pas als het echt goed gaat met drie dingetjes, kun je misschien een vierde toevoegen. Maak het in elk geval niet te uitgebreid, want dan kost het veel tijd en doe je het niet meer.

Ministapjes: Elke klus niet altijd in zijn geheel willen doen. Als je huis vol ligt met een hele hoop zooi, en je wilt het allemaal ineens opruimen, doe je het in de praktijk nooit. Het kost teveel tijd en moeite ineens. Als je je voorneemt om iedere dag maar 15 minuutjes aan zo'n klus te werken, komt het ook heus af. Je kunt beter steeds een deel doen, dan nooit alles ineens. Voorbeeld voor mij: elke dag 15 min iets opruimen (kast uitzooien, papierwerk uitzoeken etc...)
    pi_42842747
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 17:31 schreef Yoni het volgende:
    Ik heb eerst netjes die babysteps gedaan, daar staat alles wel in:
    http://www.flylady.net/pages/begin_babysteps.asp

Na een week ofzo ben ik gaan zitten en heb ik een ochtend en avond routine gemaakt. Ik deed vooral 's avonds niet gelijk alles, maar wat ik eigenlijk moest doen kwam zo wel in mijn hoofd en langzamerhand ging ik alles steeds vaker doen, op een gegeven moment deed ik alles iedere dag en heb ik nog wat dingetjes toegevoegd. Het gaat meer en meer automatisch, en als ik eens 1 of 2 dagen oversla is het zo weer ingehaald.

Af en toe een beetje gedeclutterd. Het stond voor iedere dag een kwartier in mijn avondroutine, maar dat werkte voor mij niet, af en toe begin ik te declutteren en dan doe ik gelijk een hele kast.

Na een tijdje heb ik een weekplanning gemaakt. Maandag menu plannen en boodschappen doen, dinsdag home blessing (stoffen etc), woensdag "administratie" , donderdag winkelen in de stad (als het nodig is) en vrijdag een beetje rommelen op de computer.

Gewoon niet te perfect willen zijn, het is beter dat je iets doet dan dat je niets doet. Wat ze zeggen over perfectionisme, dat je alles perfect wil doen en omdat je denkt dat je dat niet kunt doe je het maar niet, dat had ik ook. Dan had ik een redelijk grote vaat te doen maar ik dacht dat ik niet genoeg tijd had om hem te doen voor het slapen gaan dan deed ik hem maar niet, nu zet ik in zo'n geval de kookwekker en doe ik een kwartier afwassen en een kwartier afdrogen en de rest zien we morgen wel weer. Maar inmiddels doe ik bijna elke dag de vaat en ben ik veel korter bezig.
    pi_42843363
    Ik gebruik al een poosje elke dag van die wegwerpdoekjes voor toilet en badkamer, voor toiletbril, fonteintje en wasbak. Je kunt er ook wat van de tegelvloer mee schoonmaken als je hebt gemorst met tandpasta of zo. Het kost hooguit 5 minuten om even de boel op te frissen tot het moment dat je echt met een sop en borstel aan de slag moet. Ik vind het een fijn systeem om de boel netjes te houden. Ik heb veel minder schoonmaakwerk nu ik niet meer zoveel potjes en flesjes en andere snuisterijen bewaar her en der. Oude kleding en papier doe ik geregeld weg en dat maakt weer ruimte in de kasten en manden. Ik heb een opgeruimd huis omdat alle troep op zijn plek ligt en dat is zo fijn als er eens iemand onverwachts voor je deur staat. Je hoeft je nooit meer te verontschuldigen met de woorden:" let maar niet op de rommel". Best prettig
    pi_42846207
    Hmm, in de missions ben ik slecht, ik loop al weken achter met de Fly-mail, ik stort me gewoon op wat het meest in het oog springt steeds, maar toch werkt dat niet goed genoeg.

Wat wel goed gaat:
    -sink shinen
    -wc schoonhouden
    -a load a day
    -én, buitengewoon goeie tip van een ingezonden mail, ik heb voor beide kinderen een plastic mand/krat gekocht, daar gaat elke avond alles in wat ze 's ochtends nodig hebben aan kleren, dus ook een riem, de fietshelm, de schoenen enz, en als ze wakker gemaakt worden komen ze hun kamer pas uit als ze helemaal aangekleed zijn.

Nooit meer stressen in de ochtend, zoekend naar een paar schone sokken, een broodtrommel, en nooit meer te laat op school. (en dat is echt jaren standaard geweest )

En ik merk dat als er vrienden langskomen, ik niet meer als een gek dingen in m'n slaapkamer hoef te smijten, maar gewoon door de dag heen af en toe wat opruim, en dat dat genoeg is.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_42846460
    klinkt als een goeie oplossing shmoop

ik ben er niet zoveel meer mee bezig maar misschien zijn dingen ook meer routine geworden nu.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_42848333
    Ik doe die missions meestal ook niet, ik maak m'n eigen lijstjes wel. Normaal gesproken moest ik van mezelf eerst die afwas doen omdat dat het grootste probleem was, en dan iets anders in huis, en uiteindelijk gebeurde er dan meestal niet zoveel. Nu weet ik welke "zones" er wel zo'n beetje schoon zijn en wat er extra moet.

Ik heb een launchpad ingericht op een kastje op de overloop, daar heb ik m'n boekentas, handtas, sleutels enzo. En alle spullen die ik teruggevonden heb tijdens het declutteren die niet van mij zijn, die kan ik zo makkelijk grijpen als ik naar iemand toe ga. Het ergste was een set boeken die ik op de middelbare school van een vriendin geleend had (ze had ze nog niet gemist zei ze) Op de avonden voordat ik naar college ga pak ik mijn boekentas in, dat helpt 's ochtends ook wel, alleen nog boterhammen, fruit en een flesje water erin gooien en maken dat ik bij het station kom.
      zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:14:37 #171
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_42866058
    Even wat fotootjes naar binnen gooien. Ik heb maar niet van alle voorsituaties foto's gemaakt, ook omdat sommige dingen al opgeruimd waren voordat ik dacht, laat ik eens een foto maken.

Voor:

Na:

troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_42870570
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 20:41 schreef shmoopy het volgende:
    Hmm, in de missions ben ik slecht, ik loop al weken achter met de Fly-mail, ik stort me gewoon op wat het meest in het oog springt steeds, maar toch werkt dat niet goed genoeg.
    Je weet wat je moet doen he? Alle FlyMail gewoon weggooien! Je loopt niet achter, je begint gewoon waar je nu bent. Die oude mailtjes drukken op je geweten en doen niets goeds voor je. Over een tijdje zitten we weer in die zones en dan doe je gewoon mee.

Als de FlyMail teveel wordt, kun je ook alle Testimonials enzo weggooien. Dan zijn het er een stuk minder en wordt alles wat overzichtelijker.
    pi_42871217
    quote:
    Op zaterdag 21 oktober 2006 20:30 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

Je weet wat je moet doen he? Alle FlyMail gewoon weggooien! Je loopt niet achter, je begint gewoon waar je nu bent. Die oude mailtjes drukken op je geweten en doen niets goeds voor je. Over een tijdje zitten we weer in die zones en dan doe je gewoon mee.

Als de FlyMail teveel wordt, kun je ook alle Testimonials enzo weggooien. Dan zijn het er een stuk minder en wordt alles wat overzichtelijker.
    Het ligt zo voor de hand, en je hebt gewoon helemaal gelijk.

@Troel, kun je voortaan even waarschuwen, dan zet ik op tijd mijn zonnebril op.
    Petje af, het ziet er echt geweldig uit!
      zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:02:02 #174
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_42872730
    quote:
    Op zaterdag 21 oktober 2006 20:58 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Het ligt zo voor de hand, en je hebt gewoon helemaal gelijk.

@Troel, kun je voortaan even waarschuwen, dan zet ik op tijd mijn zonnebril op.
    Petje af, het ziet er echt geweldig uit!
    Ik hoef nu alleen nog maar de pannenkast te doen en de plank van de magnetron
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_42911310
    Jeetje, Troel Wat ziet dat er opgeruimd uit zeg
    pi_42957724
    Flylady, bedankt

Er kwam onverwacht iemand onze CV-ketel opknappen en hij mocht door een opgeruimde hal, via een schone keuken met leeg aanrecht naar het opgeruimde washok. Ook kwam hij in mijn blinkende, geen troep-bevattende douche. En ik schaamde me nergens voor (zoals vroeger).
    pi_42966550
    Fijn is dat, hé ? Mijn moeder belde me daarnet dat ze morgen komt eten met haar nieuwe vriend en zijn dochter. Is goed hoor, ik hoef niet echt iets extra's te doen behalve wat meer te koken.

Troel nog bedankt voor je foto's van een geweldig opgeruimde keuken, ik miste op jouw foto's de enorme berg schoonmaakmiddelen die ik door de jaren heen heb verzameld en die ik maar niet weg kon doen. Ik heb het gootsteenkastje al een paar keer herschikt, maar dingen weggooien deed ik niet onder het motto; "nu ik meer schoonmaak door Flylady maak ik het allemaal vanzelf wel op". Yeah sure.
    Er stonden 29 verpakkingen schoonmaakmiddel in dat kastje. Door de foto's ging bij mij ook het knopje om en heb ik wél wat weggedaan. Ik heb waarschijnlijk nog een tweede declutterronde nodig maar die komt nog wel eens.

Wat ik nu nog over heb is grotendeels dubbel zodat ik altijd een nieuw verpakking heb wanneer de oude op is en omdat ik graag dingen in de aanbieding koop.
    pi_42971888
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 21:36 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
    Troel nog bedankt voor je foto's van een geweldig opgeruimde keuken, ik miste op jouw foto's de enorme berg schoonmaakmiddelen die ik door de jaren heen heb verzameld en die ik maar niet weg kon doen. Ik heb het gootsteenkastje al een paar keer herschikt, maar dingen weggooien deed ik niet onder het motto; "nu ik meer schoonmaak door Flylady maak ik het allemaal vanzelf wel op". Yeah sure.
    Er stonden 29 verpakkingen schoonmaakmiddel in dat kastje. Door de foto's ging bij mij ook het knopje om en heb ik wél wat weggedaan. Ik heb waarschijnlijk nog een tweede declutterronde nodig maar die komt nog wel eens.

[[url=http://xs108.xs.to/xs108/06434/gootsteenkastje.JPG]afbeelding][/url]

Wat ik nu nog over heb is grotendeels dubbel zodat ik altijd een nieuw verpakking heb wanneer de oude op is en omdat ik graag dingen in de aanbieding koop.
    [[url=http://xs108.xs.to/xs108/06434/gootsteenkastje2.JPG]afbeelding][/url]
    Ik krijg nu de neiging om zaterdag een foto van mijn vader's schoonmaakmiddelenvoorraad te maken
    Ik denk dat hij kan concurreren met de plaatselijke supermarkt.

Krijgen jullie nou ook declutter-neigingen bij anderen? Ik zou zo graag mijn ouders' huis onder handen nemen
    pi_42972051
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 21:36 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
    Fijn is dat, hé ? Mijn moeder belde me daarnet dat ze morgen komt eten met haar nieuwe vriend en zijn dochter. Is goed hoor, ik hoef niet echt iets extra's te doen behalve wat meer te koken.

[[url=http://xs108.xs.to/xs108/06434/gootsteenkastje.JPG]afbeelding][/url]

[[url=http://xs108.xs.to/xs108/06434/gootsteenkastje2.JPG]afbeelding][/url]
    Het is gewoon eng hoeveel jouw keukenkastje qua inhoud en indeling lijkt op de mijne, tot de plek van de vuilniszakken naast de emmers aan toe.

Complimenten trouwens.
      dinsdag 14 november 2006 @ 12:08:53 #180
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_43538178
    Mijn post van gister is pleite, dus nu nog maar een keertje proberen. Bij deze kom ik me hier ook 'aanmelden'. Hopelijk schaam ik me dan over een poosje niet meer als ik onverwachte visite krijg! Blijf nu steeds achter de feiten aanhobbelen, wie weet is dit nu net iets voor mij, de sinks hier glimmen me in elk geval tegemoet!
    Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
    De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
    Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
    Ylana
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')