Tijdens de zwangerschap heb ik dat helemaal niet gehad ik80, daarna wel (met de stuwing en de eerste weken).
Ik heb een gewone bevalling gehad, wel nog een nacht in het ziekenhuis moeten blijven vanwege teveel bloedverlies (de ochtend vd bevalling viel ik haast flauw toen verpleegster en man mij in verticale positie op een ander bed probeerden te tillen). Myrthe lag in een wiegje naast mijn bed die eerste nacht in het ziekenhuis, ik kon haar niet goed zelf pakken (moest eigenlijk de verpleging bellen maar dat duurde zo lang dus heb haar 1x wel zelf gepakt, maar viel dan met haar samen in bed in slaap
![]()
). De volgende ochtend moest ik zelf douchen, wel met verpleging achter de deur op zaal. Er stond wel een stoel klaar. Thuis heb ik ook zelf gedouchet, in een ligbad, zelf erin en eruit ed, alleen de deur moest open blijven en de kraamverzorgster klopte steeds aan of ik nog niet flauwgevallen was. Myrthe zelf tillen mocht de eerste week niet, wilde ik naar de wc 's nachts dan moest ik ook mijn man wakker maken (officieel dan, hij was zo moe dat ik dat niet elke keer deed). Na twee weken ben ik eindelijk weer eens buiten geweest om wat boodschappen te halen (we woonden notabene boven de supermarkt). Ik bleef heel lang heel slap, maar dat kwam natuurlijk ook door het gebrek aan nachtrust die eerste tijd. We woonden in een flat met lift dus verder geen last van trappen gelukkig. Toen Myrthe vier weken was ben ik langere afstanden gaan wandelen, met haar in de draagzak. En daarna ging het steeds beter allemaal.