Kom op je gaat toch niet onze samenleving met wetenschap, politiek, onderwijs, uitkeringen etc. als hetzelfde aanmeten als dat van koeien. Ik denk niet dat we 'gewoon' apen zijn met een te grote herseninhoud. Krijgt de aap hier wel heel veel credit.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:39 schreef Doffy het volgende:
[..]
Koeien leven ook in een maatschappij. Apen ook. Mieren ook. Mensen ook. Mensen zijn dieren. Gewoon haarloze apen met een iets te grote herseninhoud.
Vind jij dat de mens "hoger" staat dan de overige dieren? Vind ik nogal arrogant om dat zomaar te stellen, getuigd van weinig kennis.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:54 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Kom op je gaat toch niet onze samenleving met wetenschap, politiek, onderwijs, uitkeringen etc. als hetzelfde aanmeten als dat van koeien. Ik denk niet dat we 'gewoon' apen zijn met een te grote herseninhoud. Krijgt de aap hier wel heel veel credit.
En weet je waarom we een complexe samenleving met politiek, onderwijs, uitkeringen en wetenschap hebben? Omdat we slechts een paar procent andere genen en ietwat geavanceerdere cerebrale cortex hebben dan aapachtigen. Hoezo zijn we geen dieren?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:54 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Kom op je gaat toch niet onze samenleving met wetenschap, politiek, onderwijs, uitkeringen etc. als hetzelfde aanmeten als dat van koeien. Ik denk niet dat we 'gewoon' apen zijn met een te grote herseninhoud. Krijgt de aap hier wel heel veel credit.
Ik vind het niks met arrogant te maken hebben, maar de waarheid. Ik vind de mens dan ook geen dier. En denk dat er zeker een onderscheid is tussen mensen en dieren. Ik denk dat een dier dichtbij de mens kan komen, maar niet een kan zijn. Maar dat betekent niet dat ik minder van ze hou.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:56 schreef Twpk het volgende:
[..]
Vind jij dat de mens "hoger" staat dan de overige dieren? Vind ik nogal arrogant om dat zomaar te stellen, getuigd van weinig kennis
Je zou ook kunnen zeggen dat je een mens beperkt als je zegt dat het een dier isquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:05 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
En weet je waarom we een complexe samenleving met politiek, onderwijs, uitkeringen en wetenschap hebben? Omdat we slechts een paar procent andere genen en ietwat geavanceerdere cerebrale cortex hebben dan aapachtigen. Hoezo zijn we geen dieren?![]()
Nee, dat heeft niets te maken met 'waarheid', maar met jouw subjectieve mening. Op grond van biologische en evolutionaire gronden is er geen enkele reden om mensen niet als dier te zien. Dat jij denkt dat een aap veel simpeler en eenvoudiger is dan de mens, stoelt volgens mij op een gebrek aan goed inzicht in wat een aap precies is, kan en doet. En mocht je daar meer over willen weten, dan kan ik het boek 'De Aap In Ons' van Frans de Waal aanradenquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:05 schreef Chrrris het volgende:
Ik vind het niks met arrogant te maken hebben, maar de waarheid.
Ik dus geen reden waarom wij geen dieren zijn. Vooral omdat we dus meer complexe zaken kunnen doen dan dieren door biologische verschillen. Bovendien zijn je criteria nogal vaag. Waarom zou je een wezen dat ethiek kan bedrijven per definitie geen dier kunnen zijn? Je kan toch even goed stellen dat wij juist het enige dier zijn dat ethiek bedrijft?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:14 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat je een mens beperkt als je zegt dat het een dier is, want wij kunnen veel meer als mens.
Wij discussieren bijvoorbeeld. Moraal denken hebben we over goed en slecht. We denken na over dingen en de bijbehorende keuzes. We leven een complexer leven dan dieren. '
We kunnen ons gedragen als dieren, maar heb toch het idee dat daar een negatieve lading op zit.
Men doelt dan eerder op wilde, terwijl we de mogelijkheid hebben dit niet te doen.
Aan bomen slingeren doet een mens weer niet zo handig.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:02 schreef roobje het volgende:
Wij als mensen zijn in alle gebieden gewoon veel beter
Een aap kan niet concluderenquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Ik dus geen reden waarom wij geen dieren zijn. Vooral omdat we dus meer complexe zaken kunnen doen dan dieren door biologische verschillen. Bovendien zijn je criteria nogal vaag. Waarom zou je een wezen dat ethiek kan bedrijven per definitie geen dier kunnen zijn? Je kan toch even goed stellen dat wij juist het enige dier zijn dat ethiek bedrijft?![]()
Je argument lijkt parallel te lopen aan het volgende gedachte-experiment: "Stel dat een aapachtige bewust is van zijn vaardigheid te kunnen rekenen en ontdekt dat geen enkel ander dier dit kan. De aap conculdeert op grond hiervan dat hij geen dier kan zijn, omdat hij als enig wezen kan rekenen." Dit loopt analoog aan je argument dat wij bepaalde complexe zaken kunnen die geen andere dieren kunnen: dus wij zijn geen dieren. Ik vind het niet erg plausibel.
Een aap kan prima conclusies trekken. Dat er gevaar dreigt en hij zich uit de voeten moet maken bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:05 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Een aap kan niet concluderendaar loopt het al fout. Het verschil is dat jij denkt dat we ons vermengen met dieren die hier leven, en ik denk dat we naast elkaar leven.
De eigenschappen die de mens voor jouw gevoel buiten de groep dieren laat vallen zijn inderdaad aanwezig. Het is alleen de vraag of het dier zijn niet de basis is voor deze eigenschappen. Op deze vraag kan je slechts antwoorden met een 'ja', waardoor je dus wel moet concluderen dat je een dier bent. Dier van plezier.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:05 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Een aap kan niet concluderendaar loopt het al fout. Het verschil is dat jij denkt dat we ons vermengen met dieren die hier leven, en ik denk dat we naast elkaar leven.
Hahaquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee, dat heeft niets te maken met 'waarheid', maar met jouw subjectieve mening. Op grond van biologische en evolutionaire gronden is er geen enkele reden om mensen niet als dier te zien. Dat jij denkt dat een aap veel simpeler en eenvoudiger is dan de mens, stoelt volgens mij op een gebrek aan goed inzicht in wat een aap precies is, kan en doet. En mocht je daar meer over willen weten, dan kan ik het boek 'De Aap In Ons' van Frans de Waal aanraden
ja instinct.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een aap kan prima conclusies trekken. Dat er gevaar dreigt en hij zich uit de voeten moet maken bijvoorbeeld.
Kun je aangeven waarom dit soort redenering van een wezenlijk ander soort is dan concluderen dat hij van de mens af zou stammen? Het is gewoon een evaluatie van een aantal factoren waaruit een conclusie wordt getrokken. Dat een mens een veel hogere mate van intelligentie bezit is wel duidelijk uiteraard. Homo Sapiens is overigens volgens de evolutieleer niet geëvolueerd uit de huidge aapsoorten, maar meer een verre neef. Beiden zijn dus afzonderlijk verder geëvolueerd, niet alleen de mens.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:21 schreef Chrrris het volgende:
[..]
ja instinct.Ik heb het over t concluderen dat hij geen aap is en dat hij niet of wel van de mens zou afstammen, dat zie ik m niet bedenken. Maar als je in de theorie gelooft dat mensen afstammen van de apen, geloof je toch ook dat de mens dus verder geevalueert is.
Ehm...vandaar dat het ook een gedachte-experiment was.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:05 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Ja, niet alleen de mens neequote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
beginzinnen vind ik wat onduidelijk..Dat een mens een veel hogere mate van intelligentie bezit is wel duidelijk uiteraard. Homo Sapiens is overigens volgens de evolutieleer niet geëvolueerd uit de huidge aapsoorten, maar meer een verre neef. Beiden zijn dus afzonderlijk verder geëvolueerd, niet alleen de mens.
Wetenschappelijk is er geen enkele reden om een onderscheid te maken tussen mensen en dieren. Er is werkelijk niet één onderbouwde reden te verzinnen voor zo'n separatie. De enige reden dat mensen die toch graag maken, is het ingebouwde superioriteitsgevoel dat velen nog steeds koesteren.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:17 schreef Chrrris het volgende:
Hoewel ik denk dat er veel meer zijn die de theorie dat de mens van de aap afstamt niet delen.
Ja da's een hele goeie.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:16 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Maar apen zijn nog steeds apen.....?![]()
Dat is wel heel erg rigoreus. Evolutie gaat toch geleidelijk?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:32 schreef Radonir het volgende:
[..]
Taalkundig impliceer je daarmee dat er ooit een aap was die een mensenbaby kreeg en dat lijkt me op z'n zachtst gezegd uitermate onwaarschijnlijk.
Ach joh, er kwamen ooit es een paar aliens en namen de 'vorm' aan van die soorten mensaap.quote:Er zijn vanuit een bepaalde levensvorm die geen moderne mens was en ook geen moderne (mens)aap twee groepen ontstaan, die langzaam steeds verder uit elkaar zijn gedreven totdat we in de huidige tijd dus duidelijk onderscheidbare mensen en apen hebben.
Wikipedia is your friendquote:Als je op Wikipedia zoekt naar phylogeny kun je meer lezen, onder andere over de ontwikkeling van diersoorten eindigend in de mens.
Ik zie een aap vooralsnog geen spiegel eitje bakkenquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:36 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wetenschappelijk is er geen enkele reden om een onderscheid te maken tussen mensen en dieren. Er is werkelijk niet één onderbouwde reden te verzinnen voor zo'n separatie. De enige reden dat mensen die toch graag maken, is het ingebouwde superioriteitsgevoel dat velen nog steeds koesteren.
Al zou meer kennis van de daden der dieren en die der mensen tot nederigheid moeten stemmen
True, wij zijn superieur aan een aap in denk capaciteit. Maar de rest?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 22:11 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ik zie een aap vooralsnog geen spiegel eitje bakken
Of een nieuw model vliegtuig ontwerpen en testen op fouten.
In zekere zin zijn wij wél superieur. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk.
Ik bedoel het dan ook helemaal niet arrogant ofzo.
Niet superieur, het is eerder een kwestie van kwantiteit en niet kwaliteit. Biologisch gezien is dat verschil dan echt te minimaal om een onderscheid te maken tussen 'mens' en 'dier'.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 22:11 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ik zie een aap vooralsnog geen spiegel eitje bakken
Of een nieuw model vliegtuig ontwerpen en testen op fouten.
In zekere zin zijn wij wél superieur. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk.
Ik bedoel het dan ook helemaal niet arrogant ofzo.
Komt wel goed. Vrouwen gaan vooralsnog alleen op gevoel af (het zijn dan ook irrationele dieren)quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 22:36 schreef Twpk het volgende:
[..]
True, wij zijn superieur aan een aap in denk capaciteit. Maar de rest?Lichamelijk zijn apen superieur aan ons, en ik weet zo snel niet wat het beste is. Om nu te stellen dat hersencapaciteit ons veel gebracht heeft....
De mens is op dit moment zichzelf aan het verprutsen. Doordat wij humanisme belangrijker vinden (en terecht) dan de sterkte van de soort, wordt het menselijk genoom verzwakt. Mja, dat is de prijs die we betalen.
Ik had het eigenlijk over het gebruik van medicijnen waardoor een zwak genoom toch nog de kans heeft om zich voort te planten.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 23:45 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Komt wel goed. Vrouwen gaan vooralsnog alleen op gevoel af (het zijn dan ook irrationele dieren)
En dat is goed. Zij voelen zich automatisch aangetrokken tot de lange alfa macho male.
Je bedoelt "Het zijn geen rationele dieren". Je gaat echter met piepende banden door de bocht. Dat vrouwen meer op gevoel leven betekent niet dat we volstrekt irrationeel zijn.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 23:45 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Komt wel goed. Vrouwen gaan vooralsnog alleen op gevoel af (het zijn dan ook irrationele dieren)
Eveneens BS. Ga je frustraties ajb elders posten.quote:En dat is goed. Zij voelen zich automatisch aangetrokken tot de lange alfa macho male.
En waarom zou een Chimp een ei willen bakken?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 22:55 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Niet superieur, het is eerder een kwestie van kwantiteit en niet kwaliteit. Biologisch gezien is dat verschil dan echt te minimaal om een onderscheid te maken tussen 'mens' en 'dier'.
En een Chimp zou prima een ei kunnen bakken, zie niet echt waarom niet. Althans, als je het hem leert, maar dat moet bij een mens ook.
Dat van dat eitje waren niet mijn woorden btw.quote:Op zondag 6 augustus 2006 00:18 schreef a-child-in-chains het volgende:
Waarom zeg je dan dat een Chimp ook een eitje kan leren bakken?
Wat is nou die hele fascinatie voor apen eigenlijk btw.?
Als het allemaal zo in een notedop uiteglegd kan worden. Wat hopen ze dan nog te kunnen ontdekken bij apen? Is jet enkelt omdat ze iets te maken kunnen hebben met ons verleden?
Beetje stom en onnozel als je het mij vraagt.
Waarom zou een mens een ei willen bakken?quote:Op zondag 6 augustus 2006 00:01 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
En waarom zou een Chimp een ei willen bakken?
Wij doen zoveel meer diverse dingen dan leven in een klein groepje dat rondtrekt. toch?
Onze manier van redeneren gaat zelfs zover dat het ons afentoe de das omdoet.
Kun je dat laatste een Chimp ook aanleren?
Sterker nog, er wordt vaak beweerd dat dieren menselijk gedrag vertonen of dat mensen zich beestachtig gedragen. Een meer logische verklaring zou zijn dat er eeen bepaald gemeenschappelijk gedrag is waaraan zowel apen als mensen voldoen, hoewel beiden in de loop der jaren meer eigen gedrag hebben ontwikkeld.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:36 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wetenschappelijk is er geen enkele reden om een onderscheid te maken tussen mensen en dieren. Er is werkelijk niet één onderbouwde reden te verzinnen voor zo'n separatie. De enige reden dat mensen die toch graag maken, is het ingebouwde superioriteitsgevoel dat velen nog steeds koesteren.
Al zou meer kennis van de daden der dieren en die der mensen tot nederigheid moeten stemmen
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 20:02 schreef roobje het volgende:
Wij als mensen zijn in alle gebieden gewoon veel beter.
maar naast dat het lekkerder is is het voedsel als je het bijvoorbeelt bakt ook makkelijker verteerbaar waardoor je meer energie overblijft voor bijvoorbeeld grotere hersennenquote:Op zondag 6 augustus 2006 00:36 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Waarom zou een mens een ei willen bakken?
Het is een vorm van voedsel die niet per definitie beter is dan gewoon bessen plukken of een speer door een hert rammen. Het is puut voor variatie en smaak en als een chimp zou weten hoe het een ei moet bereiden, dan zou een chimp dat ook best doen, net als met ander voedsel dat ie eet omdat het lekker is.
Heel fijn, alleen gaat dat voor een ei niet op Sherlockquote:Op zondag 6 augustus 2006 14:20 schreef -Beestje- het volgende:
[..]
maar naast dat het lekkerder is is het voedsel als je het bijvoorbeelt bakt ook makkelijker verteerbaar waardoor je meer energie overblijft voor bijvoorbeeld grotere hersennen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |