Mijn smaak is het ook niet allemaal. Het gaat erom dat mensen zélf zouden mogen kunnen bepalen in wat voor soort huizen ze wonen. En niet de een of andere "architectuurcriticus"quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:13 schreef Ryan3 het volgende:
Nou, ik vond dat nep kasteeltje ook wel om te huilen hoor.
Hanging is too good for them! Burning is too good for them!quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:11 schreef LXIV het volgende:
Volgens de criticus mocht bouwen in ieder geval niet vrijgegeven worden, want stel je voor dat mensen dan huizen gaan bouwen die ze zelf mooi en aangenaam vinden!Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Die huizen staan er toch, die mensen wonen er, de criticus vindt ze alleen lelijk.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn smaak is het ook niet allemaal. Het gaat erom dat mensen zélf zouden mogen kunnen bepalen in wat voor soort huizen ze wonen. En niet de een of andere "architectuurcriticus"
Maar dat is een uitzonderingssituatie. Het gros van de Nederlanders woont min of meer gedwongen in het soort huizen wat dit soort critici wél mooi vindt.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die huizen staan er toch, die mensen wonen er, de criticus vindt ze alleen lelijk.
Ehh ambtenaren en luisteren naar de burgers wat is datquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
. Er mag best wel beter naar de mensen geluisterd worden vind ik.
Ik denk dat je dan op allerlei organisatorische problemen gaat stuiten als je moet luisteren naar de vraagzijde. Die 50-jaren stijl huizen (waren er toch ook een stuk of 12) zijn ook langs aanbodszijde tot stand gebracht, me dunkt. Alleen dat nep kasteeltje in die reportage zal tot stand gebracht zijn via vraagzijde, en dat was foeilelijk imho.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat is een uitzonderingssituatie. Het gros van de Nederlanders woont min of meer gedwongen in het soort huizen wat dit soort critici wél mooi vindt.
De meeste mensen willen gewoon een huis dat ruim en traditioneel is, met een niet te kleine tuin in een groene wijk. Omdat dit nu eenmaal fijn wonen is.
In veel wijken wordt erg "experimenteel" gebouwd, op kleine kavels en met weinig openbaar groen. Het liefst in een polder met busdiensten naar het dichtstbijzijnde stadscentrum. Een enkele trieste wipkip moet voor de gezelligheid zorgen. Er mag best wel beter naar de mensen geluisterd worden vind ik.
Waarom zouden mensen eigenlijk niet gewoon helemaal zelf mogen bepalen hoe een nieuwbouwhuis eruit komt te zien?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:23 schreef LXIV het volgende:
Er mag best wel beter naar de mensen geluisterd worden vind ik.
Foeilelijk is natuurlijk een subjectief begrip. Degene die opdracht ertoe gegeven heeft zal er anders over gedacht hebben.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan op allerlei organisatorische problemen gaat stuiten als je moet luisteren naar de vraagzijde. Die 50-jaren stijl huizen (waren er toch ook een stuk of 12) zijn ook langs aanbodszijde tot stand gebracht, me dunkt. Alleen dat nep kasteeltje in die reportage zal tot stand gebracht zijn via vraagzijde, en dat was foeilelijk imho.
Dubrovnik was toch platgegooid in de tweede grote architectuuroorlog, op aanwijzingen van enkele architectuurcritici?quote:
Ook in de middeleeuwen en later was het een relatief kleine groep beroepsarchitecten en anderen, neem ik aan, die bepaalden hoe het stadgezicht eruit zag? Daarnaast bestonden er genres c.q. tradities per streek of landsdeel om bijv. boerderijen te bouwen, wat zich uitte in bepaalde stijlen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Foeilelijk is natuurlijk een subjectief begrip. Degene die opdracht ertoe gegeven heeft zal er anders over gedacht hebben.
"Vroeger" kwam alles natuurlijk tot stand zonder welstandcommissies en archtectuurcritici. En was dat nu allemaal zo verkeerd?
Brugge:![]()
[afbeelding]
Gent:![]()
[afbeelding]
Dubrovnik![]()
[afbeelding]
Vinex:![]()
[afbeelding]
Dat weet ik niet.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ook in de middeleeuwen en later was het een relatief kleine groep beroepsarchitecten en anderen, neem ik aan, die bepaalden hoe het stadgezicht eruit zag? Daarnaast bestonden er genres c.q. tradities per streek of landsdeel om bijv. boerderijen te bouwen, wat zich uitte in bepaalde stijlen.
Het is, denk ik, nooit anders geweest dus dat maar een gering aantal mensen de ruimtelijke orde bepaalden, nu nog steeds. Er zijn wel landen waar alles liberaler is; bijv. België.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
De reden dat alles in dergelijke streken zo goed bij elkaar en het landschap past is denk ik wel dat er binnen een bepaald genre of bepaalde traditie gebouwd werd. Met materialen uit de streek zelf.
NOu, helemaal vrijgeven lijkt me in niet alle gevallen even fraai. Maar ik ben het eens dat het hier te star is.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:11 schreef LXIV het volgende:
En dat is nou precies wat de architect van het Mijnsheerenland wel begrepen heeft. Alleen dan wordt afgekeurd door de 'kenners'... Natuurlijk, ik vind die villa's niet mooi, maar ik heb het gekker gezien KUCH*Reeuwijkse*KUCH*plassen*KUCH*. Ze passen in ieder geval goed in de omgeving.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
De reden dat alles in dergelijke streken zo goed bij elkaar en het landschap past is denk ik wel dat er binnen een bepaald genre of bepaalde traditie gebouwd werd. Met materialen uit de streek zelf.
Uitgeluld door het aandragen van keiharde feiten?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:28 schreef JohnDope het volgende:
TwanHuis zat gisteravond op nova echt te hopen dat Fidel nog leeft, twan werd helemaal manisch
TwanHuis: "Fidel leeft nog dit en dat, Fidel is net van de intensive care af, Dat zei een amerikaan ook dit-dat, Fidel had alweer met vrienden gepraat zus zo". (en dit steeds herhalend, snakkend naar zuurstof).
En die presentator(een invaller denk ik?):"oooooh dat is mooi nieuws, dit en dat";
en dan dat vervolg onderwerp: "de beuk er in".
Dat sloeg helemaal nergens op, de jaloezie van de man die het aanwees en van de presentatoor straalde er vanaf, wat hadden die zich laten kennen zeg!
Kijk en dit is ook wat mensen zouden moeten doen. Wanneer je wat (versluierde) linkse propaganda ziet bij nova dat niet door de beugel kan, moet je het opschrijven(documenteren voor de elite).
Want nu is het steeds een welles-nietes-gebeuren op dit forum, de een zegt dat Nova een linksbolwerk is en de ander niet, maar als je net zoals ik keiharde feiten aandraagt, dan zijn die geitenwollensokken stuk voor stuk uitgeluld.
Als documentairemaker zou je er zo een kleine documentaire over kunnen maken.
Ik zie Dopeyboy als hij de kans zou krijgen wel kiezen voor zo'n nepkasteeltje hoor.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitgeluld door het aandragen van keiharde feiten?.
Dus keihard feit is dat jij vindt dat die architectuurcriticus jaloers was?
nu ik vind ook dat geoverreguleerd wordt is het soms niet praktisch (en mooi) om alle stijlen langs elkaar te zetten en maar een beetje aan te laten kutten.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen eigenlijk niet gewoon helemaal zelf mogen bepalen hoe een nieuwbouwhuis eruit komt te zien?
Je hebt nu aan de ene kant die architecten die van de gemeente de opdracht krijgen een hele straat of wijk te ontwerpen en aan de andere kant een oerwoud van regels en regeltjes waaraan 'woningen' moeten voldoen.
Dat laatste, die regels, bezorgen ook mensen met een bestaand huis nachtmerries. Zo kan ik mijn huis niet legaal opknappen want zodra er ergens een vergunning bij moet komen kijken blijkt mijn huis niet te voldoen aan 'moderne' voorschriften.
dan neem je toch een andere architectquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
NOu, helemaal vrijgeven lijkt me in niet alle gevallen even fraai. Maar ik ben het eens dat het hier te star is.
Overigens zijn die architecten echte maffia hoor. Moet je eens voor een vrije kavel een huis laten ontwerpen. Dan nog heb je geen hol te zeggen "artistieke vrijheid" enzo.![]()
Tsja. Ik vind het ook niet ook niet praktisch (of mooi) dat iedereen verschillende kleren aanheeft. Allemaal een blauwe broek & blauw tuniek met rechte zakken is véél praktscher (denk aan de vrijkomende binnensteden omdat er geen 150 kledingwinkels hoeven).quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu ik vind ook dat geoverreguleerd wordt is het soms niet praktisch (en mooi) om alle stijlen langs elkaar te zetten en maar een beetje aan te laten kutten.
Nee, de kaders zijn vaak alsnog vastgesteld door de gemeente. De architect heeft geen vrijheid.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan neem je toch een andere architect
quote:http://www.dvhn.nl/nieuws/kunst/article770584.ece?secId=37
Directeur Groninger Museum boos op Driek
anp | Gepubliceerd op 04 augustus 2006, 12:09
Laatst bijgewerkt op 04 augustus 2006, 12:17
GRONINGEN - Directeur Kees van Twist van het Groninger Museum is boos op Dichter des Vaderlands Driek van Wissen. De dichter zal zaterdag in het tv-programma Nova de sloop van het Groninger Museum bepleiten en dat is tegen het zere been van de museumdirecteur.
Nova is in een zomerserie genaamd 'De beuk erin' op zoek naar de lelijkste plaats van Nederland. Volgens de Groningse Dichter des Vaderlands wordt zijn woonplaats ,,ontsierd'' door het Groninger Museum.
,,Hij heeft al niet veel verstand van gedichten, ik noem het liever versjes in zijn geval, maar als hij zich nou ook nog eens gaat bemoeien met museumarchitectuur...'', aldus een venijnige Van Twist vrijdag in het Dagblad van het Noorden.
Gewonnen versjes maken
Van Twist: ,,Ik twijfel aan zijn beoordelingsvermogen op dit gebied. Kijk eens naar zijn kledij en de manier waarop hij zich verzorgt. Ik vind hem heel aardig, maar hij moet gewoon versjes blijven maken.''
Van Wissen laat zich niet onbetuigd en dicht: ,,Van de stad waarin ik ben geboren, Kon steeds het silhouet mij weer bekoren, die welbekende piekerig lijn. Maar deze aanblik is voorgoed verloren, want voortaan zal na aankomst van de trein, Een kakelbont gebouw het zicht verstoren.''
Bovendien kun je toch moeilijk zeggen dat er binnen VINEX sprake is van één, aan het landschap of de omgeving aangepaste, stijl. Vaak is het een ratjetoe van allerlei verschillende soorten woningen. Eenvormingheid is er enkel per straat.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Ik vind het ook niet ook niet praktisch (of mooi) dat iedereen verschillende kleren aanheeft. Allemaal een blauwe broek & blauw tuniek met rechte zakken is véél praktscher (denk aan de vrijkomende binnensteden omdat er geen 150 kledingwinkels hoeven).
Oftewel: wat een kul. Om te beginnen is wat we nu aan vinexwijken krijgen niet mooi, lelijker kan het nauwelijks worden. En niet praktisch? Wat is er onpraktischer aan het bouwen van een huis vergeleken met.. het bouwen van een huis?
he daar zorgt de mode maffia wel voor of is je dat nooit opgevallen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Ik vind het ook niet ook niet praktisch (of mooi) dat iedereen verschillende kleren aanheeft. Allemaal een blauwe broek & blauw tuniek met rechte zakken is véél praktscher (denk aan de vrijkomende binnensteden omdat er geen 150 kledingwinkels hoeven).
Oftewel: wat een kul. Om te beginnen is wat we nu aan vinexwijken krijgen niet mooi, lelijker kan het nauwelijks worden. En niet praktisch? Wat is er onpraktischer aan het bouwen van een huis vergeleken met.. het bouwen van een huis?
We zagen allemaal onze Twan manisch door het lint gaan.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitgeluld door het aandragen van keiharde feiten?.
Dus keihard feit is dat jij vindt dat die architectuurcriticus jaloers was?
Toch heeft hetWaagstraatcomplex niet helemaal gebracht wat er van gehoopt werdquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:18 schreef sigme het volgende:
De heren architecten waren ook heel ongelukkig met het Waagstraatcomplex in Groningen, waar per referendum door de bevolking een ontwerp gekozen werd.
[afbeelding]
De groningers zelf zijn er nog altijd erg over te spreken.
Ik fiets sinds gister lang een nieuwsbouwwijk - ik had me al voorgenomen er eens een foto van te maken. Splikplinternieuw, maar je waant je in een folder van Oost-Duits bouwen.
En de heren Vinex-architekten lossen dat voor ons op door.. eenheidsworst. Het is van een deprimerende gelijkvormigheid, zelfs als het ontwerp niet lelijk is dan wordt het dat door 50 gelijke huizen als een worst achterelkaar te plakken.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch heeft hetWaagstraatcomplex niet helemaal gebracht wat er van gehoopt werd.
Maar je hebt gelijk de heren architecten houden nogal van nieuwe moderne gebouwen terwijl de algemene smaak meer historicerend bouwen is. nadeel is dat je als je het van die algemene smaak laat afhangen je vrij snel eenheidsworst krijgt.
Driek heeft gelijkquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:36 schreef Chewie het volgende:
Eerste "rel" inmiddels ook een feit.![]()
[..]
Ok, ik heb het uiteraard niet gezien.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:50 schreef JohnDope het volgende:
Het ging gister niet om vinex wijken sigme, het was echt miljonairtjepesten gister, meer was het niet.
Het zal me niks verbazen als die architect ook nog is een persoonlijke vete uitvocht bij nova. Het zat namelijk heel diep bij die man, het kwam echt uit zijn tenen.
Laat mij dan is zien wat die vent ontworpen heeft, ik kraak het stuk voor stuk af(dat is niet zo moeilijk).quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, ik heb het uiteraard niet gezien.
Ik geloof best dat architecten die graag hun 'deskundigheid' het volk opleggen letterlijk tandeknarsen bij het zien van mensen die hun vrijheid kunnen kopen..
Kees van Twist heeft gelijkquote:
Ach in België kan het ook zonder vinex erg mooi wordenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Foeilelijk is natuurlijk een subjectief begrip. Degene die opdracht ertoe gegeven heeft zal er anders over gedacht hebben.
"Vroeger" kwam alles natuurlijk tot stand zonder welstandcommissies en archtectuurcritici. En was dat nu allemaal zo verkeerd?
Brugge:![]()
[afbeelding]
Gent:![]()
[afbeelding]
Dubrovnik![]()
[afbeelding]
Vinex:![]()
[afbeelding]
WWW.brandevoort.nlquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bovendien kun je toch moeilijk zeggen dat er binnen VINEX sprake is van één, aan het landschap of de omgeving aangepaste, stijl. Vaak is het een ratjetoe van allerlei verschillende soorten woningen. Eenvormingheid is er enkel per straat.
Klopt dat is een groot nadeel. Ze zijn zo opgezet dat de projectontwikkelaars hun winst kunnen maximaliseren. En dat is het geval bij een bepaalde verhouding gebouwd-ongebouwd.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
www.brandevoort.nl
Is een voorbeeld hoe het ook anders kan.
Maar dat de meeste vinex locaties gewoon een bulk huizen zijn die men op zo min mogelijk grond propt ben ik het wel mee eens. Verder is een een structureel tekort aan groen in de meeste vinex wijken. Wanneer ik soms door zo'n wijk heen moet dan wordt ik niet echt vrolijk.
Zo zie je maar dat smaak verschilt. Ik vind die Belgische huizen echt prachtigquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach in België kan het ook zonder vinex erg mooi worden.
[afbeelding]
[afbeelding]
En ook dit is Vinex
[afbeelding]
[afbeelding]
Ofwel onder vrij architectuur bouwen is niet altijd een succes en Vinex hoeft niet perse lelijke eenheidsworst te worden.
Het is wel een erg schattig huisje inderdaad. Heb ook nog een plaatje met 30 van die huizen aan elkaar vast op een lang lint. Ook apartquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat smaak verschilt. Ik vind die Belgische huizen echt prachtig. Vooral die bovenste. Mag ik die?
Tja ze staan er net een paar jaar. Sfeer komt met de jaren. Ze hebben daar in elk geval wel hun best gedaan.quote:De Vinex die je hier toont vind ik niet hemeltergend lelijk, maar wel sfeerloos.
die eerste is inderdaad tof, bijna aandoenlijk zo'n klein "zielig" huisje op die kale vlakte.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat smaak verschilt. Ik vind die Belgische huizen echt prachtig. Vooral die bovenste. Mag ik die?
Ja.. maar.. het is een toonbeeld van de smaak die men juist hoopt te voorkomen. Als mensen vrij mochten bouwen, dan bouwden ze (onder andere) huizen die daarop lijken.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:12 schreef du_ke het volgende:
Tja ze staan er net een paar jaar. Sfeer komt met de jaren. Ze hebben daar in elk geval wel hun best gedaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |