Gelukkig wel.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:46 schreef dndiek het volgende:
The Boss is back!
Sport is een harde wereld, waarin je soms wel een bepaalde mate van egocentrisme en arrogantie moet hebben om overeind te blijven in de top.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:02 schreef tordesmonats het volgende:
Ben toch een afwijkende mening toegedaan dan de hier algemeen geldende: ik vind het een naar zelfingenomen mannetje met een beperkte woordenschat bovendien (het geblaat over koningsnummers, kicken en genieten elke keer). In een interview na z'n gouden medaille in athene met aan tafel dennis vd geest en marts meets liet ie zich na een paar biertjes wel heel erg als zodanig kennen, zelfs naar een fan die belde om 'm te feliciteren deed ie onverschillig en arrogant dus kan hij die pose van "sympathieke boy next door die gewoon gebleven is" niet meer overeind houden. Typisch gevalletje van zwaar door de mand vallen was dat.
Medaille móet 'ie winnen, goud is nog zeker niet binnen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef Suijk het volgende:
Bepaalde mate? Je moet een enorme egoist zijn om in zulke sporten te slagen.
Zometeen voor z'n volgende medaille?
Ik denk echter niet dat de mate van arrogantie of egocentrisme in alle sporten gelijk is.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:15 schreef Suijk het volgende:
Bepaalde mate? Je moet een enorme egoist zijn om in zulke sporten te slagen.
Ik vind dat dus ook wel meevallen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 18:29 schreef tong80 het volgende:
VDH arrogant![]()
Man dat is de goedheid zelfe.
Klasse hoor 2 medailles.
Pieter isquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 12:02 schreef tordesmonats het volgende:
Ben toch een afwijkende mening toegedaan dan de hier algemeen geldende: ik vind het een naar zelfingenomen mannetje met een beperkte woordenschat bovendien (het geblaat over koningsnummers, kicken en genieten elke keer). In een interview na z'n gouden medaille in athene met aan tafel dennis vd geest en marts meets liet ie zich na een paar biertjes wel heel erg als zodanig kennen, zelfs naar een fan die belde om 'm te feliciteren deed ie onverschillig en arrogant dus kan hij die pose van "sympathieke boy next door die gewoon gebleven is" niet meer overeind houden. Typisch gevalletje van zwaar door de mand vallen was dat.
Dat zat er helaas niet voor hem in.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 17:13 schreef Bruce117 het volgende:
Hopelijk kan hij zich dadelijk weer plaatsen voor de 50m.
Ja, maar die stond in het inmiddels al lang gesloten Athene 2004 - themaforum.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 17:45 schreef DeTolk het volgende:
had Pieter nog geen eigen topic?
Zeker.quote:Op maandag 16 oktober 2006 17:40 schreef Bruce117 het volgende:
Een titel in de tongelreep zal hem idd wel wat waard zijn.
Goed of slecht dat hij nu voor de Spelen nog even een klap te verduren krijgt? Wellicht zet het hem weer even compleet op de grond en moet ie weer keihard gaan knokken ipv dat hij veel zou winnen en wellicht overmoedig naar Peking gaat? Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer mooi om vol vertrouwen een OS in te gaan...quote:Pieter VDH: 'Dit is waardeloos'
EINDHOVEN - Titelverdediger Pieter van den Hoogenband is woensdag bij de Europese kampioenschappen zwemmen in Eindhoven verrassend uitgeschakeld in de series van de 200 meter vrij. Met een tijd van 1.49,99 werd hij slechts 20e in de ochtendsessie.
Van den Hoogenband verscheen niet fit op het startblok. Hij twijfelde zelfs of hij zou gaan zwemmen. Hij voert nu medisch overleg of het verstandig om dit toernooi nog in actie te komen. ,,Dit is zeer teleurstellend. In mijn lange carrière is het nog nooit gebeurd. Ik ben altijd fit geweest op het juiste moment. Ik had echt uitgekeken naar dit toernooi. Dit is echt waardeloos.’’
Achteraf was Van den Hoogenband dinsdag al niet in orde tijdens de 4x100 meter vrij. ,,Ik wilde er toen niet aan toegeven. Het zou me toch niet overkomen dat ik nu ziek zou worden. Maar helaas ging het vannacht echt goed mis. Ik voelde me te veel sportman om op de 200 vrij niet mee te doen. Maar na 115 meter was het al bekeken’’, reageerde de aangeslagen Van den Hoogenband.
,,Hij werd vannacht zwetend wakker en had braakneigingen. Achteraf hadden we hem beter niet kunnen laten zwemmen, maar hij wilde te graag,’’ lichtte zijn coach Jacco Verhaeren toe. ,,Dit is heel teleurstellend voor hem, want hij had hier graag wat willen laten zien. Maar hij blijft uit het water tot hij helemaal is opgeknapt. Ik ben geen dokter en kan niet voorspellen hoe lang het duurt. Het is afwachten of hij nog in actie kan komen.’’
De drievoudig olympisch kampioen hoopt nog wel in actie te kunnen komen. ,,Ik wil die jongens op de estafettes nog helpen om Peking te halen. Maar ik moet nu eerst aan mezelf denken. Alleen als ik weer fit ben, doe ik nog mee.’’
De drievoudig olympisch kampioen viel dinsdag ook al tegen in de finale van de 4x100 meter vrij. Na een snelle start zakte hij helemaal terug. Dankzij de diskwalificatie van de aanvankelijke winnaar Rusland pakte Nederland nog brons op de estafette.
quote:DE OUDE LEEUW LOERT OP DIE ENE KANS
ACHEL, woensdag
In november van het vorig jaar uitte ik op deze plek de nodige kritiek over het feit dat de NOS nauwelijks aandacht had besteed aan het wereldrecord dat Marleen Veldhuis tijdens de Wereldbeker kortebaan in Berlijn zwom op de 50 vrij. Als je zo flink bent om daar iets over te zeggen, moet je ook een kerel zijn op het moment dat de NOS een staaltje vakwerk aflevert. Mijn complimenten daarom voor de voortreffelijke televisiebeelden waarmee het grote publiek tijdens de EK in Eindhoven kennis heeft kunnen maken met topzwemmen van de bovenste plank. Het is een toernooi waar nog jaren over zal worden nagepraat.
Het vreemde is dat ik het voor mezelf zo’n beetje nog het minst vervelend vind dat ik al op de tweede dag moest afhaken. Ik had graag iets teruggedaan voor de organisatie, sponsors, vrijwilligers en mijn maten van de estafette door een paar banen heel hard te zwemmen. Al snel kon ik gelukkig berusten in de situatie. Gelegen onder een deken op de bank slaagde ik er op een gegeven moment zelfs in de zaak een beetje te relativeren.
Terwijl ’mijn’ toernooi aan de gang was, zag ik onbewust beelden uit het verleden voor me. Sinds ik in 1992 mijn eerste internationale wedstrijd zwom, heb ik nog nooit af moeten haken. Het is natuurlijk vervelend dat dit me uitgerekend nu heeft moeten overkomen. Maar hoe had mijn leven er vandaag de dag uitgezien als ik de EK van 1999 in Istanboel door ziekte had gemist? Wat als ik daar niet zes gouden medailles had behaald? Wat als ik Alexander Popov niet had verslagen op de 100 vrij? Nou, dan had ik de successen van de Olympische Spelen van Sydney 2000 nooit meegemaakt. En zonder die successen had het nieuwe bad er in Eindhoven er naar alle waarschijnlijkheid ook niet gestaan.
Dat Alain Bernard uitgerekend in mijn tweede huis, het bad waar ik nota bene de belijning zelf heb getest en uitgezocht, mij mijn wereldrecord op de 100 vrij heeft afgenomen, is iets dat ik tamelijk emotieloos heb ondergaan. Eigenlijk was ik op dat moment zó verzwakt, dat ik het als het ware over me heen heb laten komen. Om de waarheid te zeggen: ik verwachtte al sinds de Spelen van 2004 in Athene dat mijn wereldrecord er aan zou gaan.
Dus als een donderslag bij heldere hemel kwam het ook weer niet, al verbaast het me dat Bernard nou net degene is die me heeft onttroond. Ik ken jongens als Julien Sicot en Frederick Bousquet, maar deze nummer drie of vier in de hiërarchie van het Franse sprinten was tot vorig jaar een tamelijke onbekende. Ik heb jaren tegen hem gezwommen, zonder dat ik het wist. Je zou hem dus de Gijs Damen van Frankrijk kunnen noemen.
Ik ben te veel sportliefhebber om niet het mooie van zijn uitzonderlijke prestatie in te zien. Laat ik eerlijk zijn: ook al was ik fit geweest, dan nog had ik op mijn sodemieter gekregen van hem. Ik wist dat ik rond een tijd van 48,4 kon uitkomen, tijden die mannen als Stefan Nystrand en Filippo Magnini in Eindhoven ook zwommen. Maar Bernards tijd is een brug te ver.
Deze oermens heeft het zwemmen naar een nieuw niveau getild en met zijn 47,50 de nieuwe standaard op de 100 vrij bepaald. Maar het heeft mijn olympisch perspectief niet veranderd. Ik heb mijn ideale race nog altijd niet gezwommen. Laatst zag ik beelden van mijn wereldrecord uit 2000. De reactietijd was matig, de start was gewoon niet goed en het keerpunt ging zonder vlinderbeenslag onder water. Eigenlijk was alleen het pure zwemmen goed. Ik heb toen niet het maximale uit de situatie gehaald. In de estafette heb ik al twee keer een splittijd van 46,7 gezwommen. Tel daar het overnamevoordeel van 0,80 seconden bij op en je ziet in elke tijd waartoe ik ook in staat ben.
Je moet niet de realiteit uit het oog verliezen. Zwemt Bernard in de finale in Peking sneller dan dit wereldrecord, dan is hij de olympisch kampioen. Dat is een feit. Ik schat mijn kansen om tijdens de Spelen voor de derde maal goud te winnen op de 100 vrij klein in. Of beter: in het verleden waren die kansen vele malen groter. Maar Popov was in 2003 ook al min of meer afgeschreven, toen hij mij tijdens de WK in Barcelona toch versloeg op de 100 vrij. Wat in het zwemmen van grote finales vooral telt, is ervaring. Het is als die oude leeuw, die rustig loert op die ene kans om nog één keer zijn kans te grijpen. En trouwens: hoe vaak wordt er een wereldrecord in een olympische finale gezwommen?
Niet alleen Bernard is tot deze tijden in staat is nu al gebleken. Ik denk dat er op de 200 goede kansen zijn op een medaille, al zal hij normaalgesproken Phelps niet pakken ook al omdat de 200 vrij vroeg in het programma zit. Maar dan moet hij die 200 wel zwemmen.quote:
Inderdaad. Sullivan zwemt vandaag nog de tweede tijd ooit (47.52), nadat hij gisteren al de derde tijd ooit zwom.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:37 schreef Leatherface het volgende:
Iedereen heeft het nu over Bernard. Maar even goed wordt het Eamon Sullivan of zo'n Amerkaan. Of toch Magnini.
Waarom wordt Schoeman niet meer zo vaak tot de favorieten gerekend? Focust hij zich tegenwoordig op andere onderdelen?
Nee msn. 3x op rij de 100m lukt niet, maar als hij alles zet op de 200m kan hij die gouden plak pakken. We hebben er misschien weinig van gezien laatste jaren, maar als Pieter in topvorm is, is hij gewoon 1 van de beste. Als hij dan net wat geluk heeft en het beste pak etc. kan hij zelfs de 100m winnen. Voor het zelfde geld bakt die Bernard er niets van door de druk.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:06 schreef Ericr het volgende:
Een hongerige leeuw is misschien net wat hij moest worden. Goud is dan misschien buiten bereik, 1 of meerdere medailles blijft een mooie troon op zijn carriere.
Wat jij wilquote:Op woensdag 26 maart 2008 14:18 schreef franklop het volgende:
[quote]Op woensdag 26 maart 2008 13:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
Inderdaad. Sullivan zwemt vandaag nog de tweede tijd ooit (47.52), nadat hij gisteren al de derde tijd ooit zwom. verbeterd de tweede tijd ooit van 47.55 (gisteren) naar 47.52
Zoals gezegd is Bernard niet de enige die onder het oude WR aan het zwemmen is op het moment. Goud op de 200 gaat ook niet lukken als Phelps gewoon een normale race zwemt.quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:27 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Nee msn. 3x op rij de 100m lukt niet, maar als hij alles zet op de 200m kan hij die gouden plak pakken. We hebben er misschien weinig van gezien laatste jaren, maar als Pieter in topvorm is, is hij gewoon 1 van de beste. Als hij dan net wat geluk heeft en het beste pak etc. kan hij zelfs de 100m winnen. Voor het zelfde geld bakt die Bernard er niets van door de druk.
of wordt hij voor die tijd geschorst
Ik ook, maar puur omdat ik dacht dat hij nu niet weer zomaar van pak kon veranderen wegens zijn sponsor verplichtingen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 14:39 schreef TheVulture het volgende:
Pieter is bij de open NK verschillende volledige pakken aan het testen. Gisten in een merkloos pak 22.48 op de 50m vrij en vandaag 22.21 sec in het Speedo-pak, zijn snelste tijd sinds 2003
Misschien heb ik hem toch te vroeg afgeschreven
Met zo'n tijd (zelfs een seconde sneller) op de 200 komt ie niet in de buurt van Phelps, kans op een medaille is wel groot ja.quote:Op zondag 8 juni 2008 01:03 schreef tong80 het volgende:
Nu maar hopen dat ie de 100 met de 20 kan combineren.
Met deze tijd heeft ie meer kans op de 200.
Maar ja. De 100 blijft het koningsnummer
In de series 48.37, zeker geen slechte tijd.quote:Op zondag 8 juni 2008 13:32 schreef TheVulture het volgende:
48.67 sec op de 100m vrij... als ik Pieter was zou ik gewoon de 200m vrij ook zwemmen, op de 100m komt ie toch wel tekort denk ik...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |