Echte domme vragen bestaan, en kenmerken zich doorgaans door een overdaad aan spelfouten.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:38 schreef fr0x het volgende:
[..]
Beter weten dan iemand hoeft niet persee, ieder heeft z'n eigen kijk op de situatie lijkt mij.
Ik zelf heb nog geen aandelen gekocht, dus heb hier verder ook nog nix mee te maken gehad. Ik wil me zoiezo goed orienteren, en laten informeren voordat ik daadwerkelijk ga investeren. Ik hoor zo nu en dan ook dat mensen er aan onderdoor zijn gegaan, veel verlies enzo. Daarom kijk ik nu een beetje rond, en praat ik met mensen over aandelen etc. Een domme vraag is er 1 die niet gevraagt is![]()
Daar wordt juist niet vanuit gegaan, er wordt vanuit gegaan dat iedereen dezelfde informatie heeft en hiernaar handelt. Door deze gedachte is het onmogelijk om excess returns te verkrijgen omdat een aandeel nooit onder- of overgewaardeerd kan zijn. Zodra jij denkt dat dit wel het geval is zal JIJ er op anticiperen, maar je gelooft toch niet dat jij de enige bent die dat doet. Meer mensen zien dit (en als het goed is iedereen) en zullen dezelfde handelingen uitvoeren als jij. Gevolg, door marktwerking zal de prijs van het aandeel gecorrigeerd worden.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:38 schreef fr0x het volgende:
[..]
Beter weten dan iemand hoeft niet persee, ieder heeft z'n eigen kijk op de situatie lijkt mij.
Ik zelf heb nog geen aandelen gekocht, dus heb hier verder ook nog nix mee te maken gehad. Ik wil me zoiezo goed orienteren, en laten informeren voordat ik daadwerkelijk ga investeren. Ik hoor zo nu en dan ook dat mensen er aan onderdoor zijn gegaan, veel verlies enzo. Daarom kijk ik nu een beetje rond, en praat ik met mensen over aandelen etc. Een domme vraag is er 1 die niet gevraagt is![]()
Je bent toch geen EMH purist, neem ik aan?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 10:59 schreef joriszss het volgende:
[..]
Daar wordt juist niet vanuit gegaan, er wordt vanuit gegaan dat iedereen dezelfde informatie heeft en hiernaar handelt. Door deze gedachte is het onmogelijk om excess returns te verkrijgen omdat een aandeel nooit onder- of overgewaardeerd kan zijn. Zodra jij denkt dat dit wel het geval is zal JIJ er op anticiperen, maar je gelooft toch niet dat jij de enige bent die dat doet. Meer mensen zien dit (en als het goed is iedereen) en zullen dezelfde handelingen uitvoeren als jij. Gevolg, door marktwerking zal de prijs van het aandeel gecorrigeerd worden.
Met deze theorie is het zelfs onmogelijk om echt te handelen met voorkennis, dit omdat wanneer je er echt een slaatje uit wil slaan je zal moeten handelen in groote volumes. Dit wordt opgemerkt in de diepteboeken en ook deze informatie wordt dus zo zichtbaar.
Nee dat niet, maar ik geloof wel dat er een zekere kern van waarheid in zit die je altijd in je achterhoofd moet houden. Zeker de beginnende beleggers die overal een goudmijn zien. Waarom zou iemand anders die niet gezien hebben. Met diepere kennis van de werking van financiële markten en de instrumenten zal je wel beter gefundeerde beslissingen kunnen nemen, daar ben ik iig van overtuigd.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 11:48 schreef macondo het volgende:
[..]
Je bent toch geen EMH purist, neem ik aan?
Absoluut, dat probeerde ik Frox ook bij te brengen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 11:59 schreef joriszss het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar ik geloof wel dat er een zekere kern van waarheid in zit die je altijd in je achterhoofd moet houden. Zeker de beginnende beleggers die overal een goudmijn zien. Waarom zou iemand anders die niet gezien hebben. Met diepere kennis van de werking van financiële markten en de instrumenten zal je wel beter gefundeerde beslissingen kunnen nemen, daar ben ik iig van overtuigd.
Dus geen EMH purist (hoop ik).
Een boek dat ik je kan aanbevelen: "Tushar Chande - Beyond Technical Analysis".quote:Op woensdag 30 augustus 2006 19:41 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dank voor je uitleg![]()
Ik ga weer verder met rommelenHet is knap lastig aangezien het veelomvattend is maar ik vind het we leuk opzich (ondanks dat ze tot nog toe allemaal rubbish waren
)
Ik probeer je al een tijdje te negeren, maar nu moet het maar : waar heb je het in godsnaam over?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De rente gaat overigens in het eerste en tweede kwartaal 2 keer met 0.25% omlaag in de VS
Ik heb er sinds vandaag ook 500 bij. Vergeten order uit te halen.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 15:09 schreef Sargon het volgende:
ik heb 500 ordina's maar aangeschaft
Dank voor je tip, ik heb hier nog wel een stapel boekenbonnen liggenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 14:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een boek dat ik je kan aanbevelen: "Tushar Chande - Beyond Technical Analysis".
Dit boek geeft veel inzicht in het ontwikkelen van handelssystemen en het evalueren daarvan.
Een van de beste, zoniet het beste boek dat ik ken op dit gebied.
In principe is die benadering goed, alleen is het karakter van de markt enorm veranderd na 2000.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 20:08 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dank voor je tip, ik heb hier nog wel een stapel boekenbonnen liggen
Is het wijs om op basis van 1990-2000 gegevens (even als voorbeeld) een systeem te bouwen en dan te kijken hoe het in de periode daarna echt gelopen is?
Als je het niet begrijpt kan je beter je 2 euro op je spaarrekening laten staanquote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:13 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik probeer je al een tijdje te negeren, maar nu moet het maar : waar heb je het in godsnaam over?
En wederom een briljante eenregelige bijdrage van het orakel pluisje!quote:Op vrijdag 1 september 2006 02:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je het niet begrijpt kan je beter je 2 euro op je spaarrekening laten staan
En waar baseer je dat op ? Het klinkt op zich niet zo raar, omdat er in het verleden ook al werd verlaagd ongeveer 7 maanden na de laatste renteverhoging, maar aan zo'n oneliner zoals jij die plaatst hebben we natuurlijk net niks. Vertel eens wat meer over waarom je dat denkt.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gewoon dat de FED de rente in het eerste en het 2e kwartaal gaat verlagen met 0.25 punten
Nou oké, ik heb geprobeerd het even uit te leggen. Maar het komt er op neer, dat ik je korte tips totaal niet waardeer. Ik zou oom niet weten wat ik er mee moet en daarbij is het interessant als iemand een en ander even toelicht.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daarvoor moet je de markt analyseren. De huis-tuin-en-keuken belegger snapt dat toch niet. Kijk nu maar gewoon of het uitkomt of kijk over een week wat die andere 2 gedaan hebben die ik eergister geplaatst heb want die gaan op een zeer korte termijn heel hard stijgen.
Dus je komt hier alleen even laten zien hoe goed je adviezen zijn ? Ik bedoel de huis-tuin-en-keuken belegger die je hier over het algemeen aantreft zal het toch niet begrijpen. En iets aannemen van iemand die niet verder kan komen dan een enkel zinnetje ..... nou ja, veel plezier ermee.quote:Op vrijdag 1 september 2006 16:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het zijn mijn eigen adviezen en je ziet snel genoeg of ze wat waard zijn
Particulier beleggerquote:Op zaterdag 2 september 2006 00:00 schreef Otto215 het volgende:
@DiegoArmandoMaradona
Wat doe je voor de kost dan? Of ben je beursanalist (oid)?
Jochie, ga even lekker buiten spelenquote:Op vrijdag 1 september 2006 22:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Weer een gratis tip: DAX call optie TB0J7W, maandag kopen, een maand
quote:Vertel eens wat verdien je zoal op de beurs?
Wat voor opleidingen/cursussen heb je gedaan dan? Interessant!quote:Op zaterdag 2 september 2006 04:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Particulier belegger
quote:Op zondag 3 september 2006 04:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ook geen visie is een visie
Geen, door te vallen leren. Markt in de gaten houden, goede bronnen hebben, veel lezen etc.quote:Op zondag 3 september 2006 12:34 schreef Otto215 het volgende:
[..]
Wat voor opleidingen/cursussen heb je gedaan dan? Interessant!
Het is inderdaad een populaire stelling dat de verkopers van opties beter af zijn dan kopers. Persoonlijk geloof ik hier niet in. Op de schaal waarop ik opereer geeft het voor mij geen voordeel om opties per saldo long of short te zitten. Mijn winst als professionele handelaar moet vooral komen van de spread. Tegenwoordig kan elke particulier zien wat de fair value is, namelijk de middenprik van de quote.quote:Op zondag 3 september 2006 13:29 schreef SeLang het volgende:
Vraagje aan macondo:
Er wordt vaak beweerd dat schrijvers van opties meer kans hebben om op lange termijn winst te maken met opties dan kopers van opties. Echter, op basis van het Black&Scholes model zouden beiden evenveel kans moeten hebben.
Het hangt natuurlijk wel af van de schaal waarop je het bekijkt. Op wereldwijde schaal is het een ingewikkeld verhaal. Kopers van opties kopen in feite een soort verzekering. Per saldo blijft er een groot risico over, men schat dat 75% van de short premium bij de grote banken zit. Niet omdat ze er zo in geloven, maar omdat het een restant is van hun structured products die ze aanbieden aan derden. Daar pakken ze hun winstmarge op, en er is nu eenmaal geen grotere instelling waar ze hun risico's kunnen hedgen.quote:De gedachte is dat de kopers meestal particuliere beleggers zijn en de schrijvers professionele handelaren. Die laatste groep weet beter wat de fair value is en bouwt voor zichzelf een klein beetje marge in om zeker te zijn dat er na evt slippage in afdekken van de positie vrijwel zeker geen verlies kan ontstaan.
True, concurrentie onder de handelaren zorgt in Nederland voor fair prices.quote:Echter, ik zou verwachten dat als er al een voordeel is voor de schrijvers, dat dat voordeel snel zal verdwijnen omdat op de optiebeurs handelaren ook met elkaar concurreren. Als er een soort van positieve offset zou bestaan naar de kant van de schrijver, dan zou die marge ten gevolge van concurrentie snel krimpen.
Stelselmatig opties verkopen kan een trucje zijn dat lang goed gaat. Het is echter maar de vraag of er niet een keer een beweging komt die alle winsten doet verdampen.quote:Misschien kun jij vanuit jou ervaring hier eens iets over zeggen?
Btw: ik ken mensen die de afgelopen jaren redelijk consistent winst hebben gemaakt met het schrijven van opties, maar dat zou ook kunnen komen doordat de volatiliteit in een downtrend zat. Opties schrijven = volatiliteit verkopen dus in een volatiliteits bearmarket zou je ook op basis van Black&Scholes verwachten dat de schrijver wint en de koper verliest. Natuurlijk is dat maar een tijdelijk effect...
Heb beursanalisten en vermogensbeheerders niet echt hoog zitten, maar mocht je het willen worden dan is een studie Economie (of bedrijfskunde of econometrie) aan de universiteit de meest voor de hand liggende opleiding.quote:Op zondag 3 september 2006 21:46 schreef Otto215 het volgende:
Zitten hier ook beursanalisten/vermogensbeheerders?
Wat voor opleiding hebben jullie gedaan, aan iedereen deze vraag overigens.
Een deel van de verklaring kan zijn de afkoelende economie en het uitblijven van de daarmee samenhangende renteverhogingen. Hierdoor blijft er (meer) geld in de aandelenmarkten.Daarnaast is de prijs van olie iets gedaald.quote:Op maandag 4 september 2006 23:33 schreef ASSpirine het volgende:
Kan iemand mij dit uitleggen hoe zoiets kan?
Iets gedaald? Ik volg de (Amerikaanse) benzineprijs de laatste tijd op de voet, vanwege een weddenschap die ik heb lopen, en het valt mij op hoe de benzineprijs enorm snel aan het dalen is.quote:Op maandag 4 september 2006 23:42 schreef Kwarkie het volgende:
Daarnaast is de prijs van olie iets gedaald.
Da's meer het oerconservatisme van de oliemaatschappij. Tot een jaar terug rekende Shell nog met 25 dollar, terwijl de prijs toen al langer veel hoger was. Het is gewoon deel van hun risico analyse bij de beslissingvorming in het ontwikkelen van olievelden... Niet iets om waarde aan te ontrekken, helaas.quote:Op dinsdag 5 september 2006 01:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Iets gedaald? Ik volg de (Amerikaanse) benzineprijs de laatste tijd op de voet, vanwege een weddenschap die ik heb lopen, en het valt mij op hoe de benzineprijs enorm snel aan het dalen is.
Iets anders dat me opviel, was een analyse van Shell. Ondanks de hoge olieprijzen blijven zij rekenen met een prijs per vat van iets van $35. Dat doe je niet als je denkt dat de huidige prijzen lang houdbaar zijn. Volgens mij is de bodem nog lang niet in zicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |