abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40409009
Nederland heeft de afgelopen jaren een ‘sterk beleid’ gevoerd, dat heeft bijgedragen aan het economisch herstel, zoals dat vorig jaar begon en dit jaar doorzette. Dat is het oordeel van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) in de periodieke beoordeling van de Nederlandse economie, de Artikel 4-consultatie.

Volgens het IMF gaat Nederland een periode van bovengemiddelde economische groei tegemoet, terwijl de inflatie laag blijft, op rond de 1,5 procent. De concurrentiepositie verbeterde, wat mede te zien is aan het stijgende overschot op de betalingsbalans. De overheid wordt, in verband met de vergrijzing, gemaand te streven naar een overschot op de begroting en geadviseerd de pensioengerechtigde leeftijd te laten stijgen in lijn met de levensverwachting.

De Nederlandse bewindvoerder bij het IMF, Jeroen Kremers, zegt in een reactie dat het Nederlandse beleid goed ontvangen is door de Board of Directors – het dagelijks bestuur van het IMF waar Kremers deel van uitmaakt. „Nederland is terug bij de reputatie die het tot enkele jaren geleden had: een heel positief imago voor ons financieel-economische beleid.” Volgens Kremers was het IMF de laatste jaren heel verbaasd over de duur van de terugval in de economische groei. Nu wordt de groei juist bovengemiddeld in 2006 en 2007. „Tijdens de vorige beoordeling werd Nederland gemaand het structurele begrotingstekort van 2 procent terug te dringen. Dat is nu gebeurd.”

Kremers ziet veel complimenten voor de reductie van het overheidstekort en zogenoemde structurele hervormingen, met name in de zorg en arbeidsongeschiktheid. „De economische vooruitzichten zijn mede hierdoor belangrijk verbeterd.” Met één suggestie, het geleidelijk afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, waren de Nederlandse autoriteiten het oneens. Die aanbeveling wordt ook niet gesteund door de Board.

Uit NRC
  woensdag 2 augustus 2006 @ 08:19:18 #2
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_40409104
Klinkt positief Volhouden deze lijn .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_40409608
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 08:03 schreef Sybesma het volgende:
Nederland heeft de afgelopen jaren een ‘sterk beleid’ gevoerd,
Ik voorspel een legioen slinkse Balkenende-haters die hier zometeen gaan vertellen dat ze het beter weten dan het IMF.

Niet dat ik nu zoveel waarde hecht aan de mening van het IMF1 (gezien hun onderzoekmethoden) maar dat is een tweede. Maar ik ben het wel weer een met de conclusie dat die stomme hypotheekrenteaftrek nu eindelijk eens (geleidelijk) moet worden afgeschaft. Ook het verhogen van de pensioenleefttijd en het bereiken van een flink begrotingsoverschot zijn hele verstandige suggesties maar daar hebben ze in Den Haag nog nooit de ballen voor gehad.

Edit: 1 in deze reviews dan. Ik oordeel nu nadrukkelijk niet over de acties van het IMF in gevallen waar ze bijspringen met leningen e.d.

[ Bericht 6% gewijzigd door Napalm op 02-08-2006 09:13:37 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40409679
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:03 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik voorspel een legioen slinkse Balkenende-haters die hier zometeen gaan vertellen dat ze het beter weten dan het IMF.
Ik ben niet zo enthousiast over het IMF, volgens mij heeft ook laatst het IMF zelf toegegeven dat regels die ze aan landen opleggen bij nader inzien niet altijd verstandig waren.

Maar ik zal het IMF in deze opmerkingen over de NL economie niet verbeteren hoor. Al ben ik niet erg te spreken over de ontwikkelingen in de werkgelegenheid in mijn directe omgeving, de afgelopen 3 a 4 jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40409703
Balkje heeft gewoon gedaan wat moest, ondanks alle valse nichterige tegenwerking van de linksen.

Bravo Balkje
pi_40409714
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:08 schreef sigme het volgende:
Ik ben niet zo enthousiast over het IMF, volgens mij heeft ook laatst het IMF zelf toegegeven dat regels die ze aan landen opleggen bij nader inzien niet altijd verstandig waren.
Landen mogen kiezen; wel of neit met het IMF in zee gaan. Het hoeft niet, het mag. Ik wil wel een bron eigenlijk..
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:08 schreef sigme het volgende:
Al ben ik niet erg te spreken over de ontwikkelingen in de werkgelegenheid in mijn directe omgeving, de afgelopen 3 a 4 jaar.
Tsja, de wereldeconomie.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 09:13:44 #7
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_40409739
ach toen we nog een paars kabinet hadden werden we als Nederland ook altijd geroemd om ons poldermodel. Nu is dat het slechtste wat on is overkomen. We zullen wel zien hoe t uitpakt in de toekomst. Het zou leuk zijn te weten hoe de periode vanaf de aanslagen op het WTC tot de pensionering van Balkenende in de geschiedenisboeken staan over een jaar of 60.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_40410120
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:11 schreef Napalm het volgende:

[..]

Landen mogen kiezen; wel of neit met het IMF in zee gaan. Het hoeft niet, het mag.
Klopt, het ging dan ook om de voorwaarden die het IMF stelt voor leningen.
quote:
Ik wil wel een bron eigenlijk..
Heb je hier wat aan?
quote:
In 1996 geeft Wolfensohn - toenmalig en huidig president van de Wereldbank - toe
dat "aanpassing een langzamer, moeilijker en pijnlijker proces is geweest dan aanvankelijk
erkend werd door de Wereldbank." Daarom is er volgens hem nood aan
programma's die maximaal bijdragen tot armoedevermindering, die de volledige
impact op verschillende bevolkingsgroepen nagaan, die maatregelen nemen tegen
inkomensongelijkheid en die tot stand komen met medewerking van regering en
maatschappij. (SAPRIN, 2002: 1)). Om na te gaan wat nu juist de fouten zijn in
de Structurele Aanpassingsprogramma's, stelt de Wereldbank het Structural Adjustment
Participatory Review Initiative (SAPRI) voor, een participatorisch onderzoeksproject
over de eecten van de SAP's in de verschillende landen.
()
Besluit
De interne onderzoeken van het IMF en de Wereldbank onderzoeken vooral de
efficiëntie van de SAP's  men evalueert met andere woorden vooral naar de doeltre-
ffendheid van het beleid. Beide onderzoeken besluiten dat de programma's er
maar gedeeltelijk in geslaagd zijn om de macro-economische stabiliteit te realiseren
en de structurele hervormingen door te voeren. Het rapport van de Wereldbank
gaat een stapje verder door ook een sociale evaluatie te maken. Hier stelt ze vast
dat de programma's in vele gevallen tot een daling van de uitgaven voor sociale
voorzieningen hebben geleid. Het IMF evalueert ook nadrukkelijk de eigenlijke
doelstelling van de programma's, namelijk groei en schuldvermindering realiseren,
en besluit dat de doelstelling voorlopig nog niet gehaald is. De negatieve sociale
impact wordt niet expliciet onderzocht, maar men stelt wel dat niet gesneden mag
worden in sociale uitgaven.
Het externe rapport en het onafhankelijke rapport gaan zich in tegenstelling
tot de vorige twee vooral toespitsen op de negatieve eecten van de programma's
en niet zozeer op de vooropgestelde doelstellingen. Het externe rapport besluit
dat er een negatieve sociale impact is en dat er te weinig participatie vanwege de
overheid en de civiele maatschappij is in de totstandkoming van de programma's.
Het onafhankelijke rapport van SAPRIN evalueert uitdrukkelijk de hervormingen
die voorkomen in de SAP's, en komt tot de conclusie dat de hervormingen negatieve
gevolgen hebben voor bepaalde groepen van de bevolking, vooral de armen.
Het IMF en de Wereldbank beweren dus dat de hervormingen niet altijd even
goed zijn doorgevoerd, terwijl onafhankelijke onderzoekers de hervormingen op
zich bekritiseren omwille van hun negatieve eecten.
Door de evaluatierapporten, die toonden dat de SAP's niet tot de beoogde
resultaten leidden, en de druk vanuit de principalen en de civiele maatschappij (zie
hoofdstuk II), zagen het IMF en de Wereldbank zich genoodzaakt om de SAP's
grondig onder de loep te nemen.

bron
(pdf) [geciteerde alinea's: blz 74 & 76]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40410268
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:13 schreef slaveloos het volgende:
ach toen we nog een paars kabinet hadden werden we als Nederland ook altijd geroemd om ons poldermodel. Nu is dat het slechtste wat on is overkomen.
Door het IMF? We willen een bron!
De hyptheekrenteaftrek, pensioenleeftijd en staatsschuld stonden toen samen met het zorgstelselsel op het lijstje. Dat die punten tijdens de hoogconjucntuur niet zijn aangepakt is toch schandalig? Blijkbaar is er alleen lef op e.e.a. te veranderen als het slecht gaat.
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:13 schreef slaveloos het volgende:
We zullen wel zien hoe t uitpakt in de toekomst. Het zou leuk zijn te weten hoe de periode vanaf de aanslagen op het WTC tot de pensionering van Balkenende in de geschiedenisboeken staan over een jaar of 60.
Stukje over Fortuyn, LPF en de war on terrorrism. De rest is gauw vergeten
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:35 schreef sigme het volgende:

Heb je hier wat aan?
Ah. Dat is de aloude discussie over het IMF. Het IMF heeft niet als doel om een soort UN ontwikkelingshulp te bieden maar meer om de stabiliteit van de kapitaalmarkten (en daarmee de wereldeconomie) in stand te houden..
pi_40410407
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:41 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ah. Dat is de aloude discussie over het IMF. Het IMF heeft niet als doel om een soort UN ontwikkelingshulp te bieden maar meer om de stabiliteit van de kapitaalmarkten (en daarmee de wereldeconomie) in stand te houden..
Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat het IMF ook niet de waarheid in pacht heeft .

En dat je geen linkse betweter hoeft te zijn om dat te vinden, het is iets wat men ook rechts en ook bij het IMF zelf onderschrijft.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 09:51:56 #11
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_40410470
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:41 schreef Napalm het volgende:

[..]

Door het IMF? We willen een bron!
http://www.groene.nl/1997/10/mr_poldermodel.html
kijk hier maar eens, dit is een stuk uit 1997, over hoe geweldig Nederland het doet, en zelfs het IMF word genoemd.
Lodewijk de Waal meldt dat onderzoekers van heinde en verre naar de vakbonden en werkgevers organisaties en EZ kwamen om het poldermodel te bestuderen. Zelfs mensen van het IMF kwamen kijken hoe goed wij het deden.

http://www.fnv.nl/pers/re(...)144/instanceId/8896/

dat is het voordeel als je oud bent, ik herinner me dit soort dingen nog.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:04:56 #12
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40410719
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:51 schreef slaveloos het volgende:
http://www.groene.nl/1997/10/mr_poldermodel.html
kijk hier maar eens, dit is een stuk uit 1997, over hoe geweldig Nederland het doet, en zelfs het IMF word genoemd.
Lodewijk de Waal meldt dat onderzoekers van heinde en verre naar de vakbonden en werkgevers organisaties en EZ kwamen om het poldermodel te bestuderen. Zelfs mensen van het IMF kwamen kijken hoe goed wij het deden.

http://www.fnv.nl/pers/re(...)144/instanceId/8896/

dat is het voordeel als je oud bent, ik herinner me dit soort dingen nog.
Oh, dat.
Ik dacht dat je een evaluatie van het IMF had over 8 jaren paars beleid. Valt het je op dat je bron uit 1997 is? Toen er nog maar een paar paarse jaren geweest waren.. Toen was het IMF blij dat de staatschuld niet meer zo enorm gek deed en dat we hier geen stakingsgolf hadden. Wat ook een probleem is is dat de IMF dit soort zaken, naast de standaard monetaire cijfers, vooral op beleidsaudits baseert; gespreken met afdelingshoofden op de ministeries..
Wat dat betreft is ben ik het eigenlijk wel met je eens; hoe de geschiedenisboeken je beoordelen is eigenlijk beter..

De Waal neem ik verder niet serieus als objectieve bron al klopt het wel dat de "derde weg" in Europa met veel belangstelling bekeken werd. Wil nog niet zeggen dat het goed was. Nu wordt het paarse beleid ogv integratie in Europa genoemd als voorbeeld van hoe het absoluut niet moet (Franse staatsonderzoek).

Edit 2; je reactie is sneller gepost dan mijn edit.

[ Bericht 5% gewijzigd door Napalm op 02-08-2006 10:14:24 ]
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:08:46 #13
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_40410767
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:04 schreef Napalm het volgende:

[..]

Oh, dat.
Ik dacht dat je een evaluatie van het IMF had over 8 jaren paars beleid. Valt het je op dat je bron uit 11997 is? Toen er nog maar een paar paarse jaren geweest waren.. Toen was het IMF blij dat de staatschuld niet meer zo enorm gek deed en dat we hier geen stakingsgolf hadden.
dat klopt, maar ik mijn stelling is dan ook dat de toekomst zal uitwijzen over hoe we de openingspost moeten interpreteren. Juist tijdens paars was paars geweldig, daarna het slechtste ooit. Geldt misschien ook wel wel de kabinetten Balkenende.

Als jij de Waal niet serieus neemt, dan neem ik het IMF niet serieus . Ik vind de vakbeweging in die periode hele goede dingen heeft gedaan, niet om exorbitante loonsverhogingen heeft geschreeuwd, en wezenlijk heeft bijgedragen aan de welvaart in Nederland
pi_40411397
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:11 schreef Napalm het volgende:

[..]

Landen mogen kiezen; wel of neit met het IMF in zee gaan. Het hoeft niet, het mag. Ik wil wel een bron eigenlijk..
[..]
Klopt en als het even kan ontwijken veel landen het.
quote:
Tsja, de wereldeconomie.
Waarom had b.v. België daar dan veel minder last van?

edit België bedoel ik hier voornamelijk Vlaanderen mee.

[ Bericht 6% gewijzigd door du_ke op 02-08-2006 10:49:40 ]
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:38:50 #15
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_40411451
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:04 schreef Napalm het volgende:

[..]

Oh, dat.
Ik dacht dat je een evaluatie van het IMF had over 8 jaren paars beleid. Valt het je op dat je bron uit 1997 is? Toen er nog maar een paar paarse jaren geweest waren.. Toen was het IMF blij dat de staatschuld niet meer zo enorm gek deed en dat we hier geen stakingsgolf hadden. Wat ook een probleem is is dat de IMF dit soort zaken, naast de standaard monetaire cijfers, vooral op beleidsaudits baseert; gespreken met afdelingshoofden op de ministeries..
Wat dat betreft is ben ik het eigenlijk wel met je eens; hoe de geschiedenisboeken je beoordelen is eigenlijk beter..

De Waal neem ik verder niet serieus als objectieve bron al klopt het wel dat de "derde weg" in Europa met veel belangstelling bekeken werd. Wil nog niet zeggen dat het goed was. Nu wordt het paarse beleid ogv integratie in Europa genoemd als voorbeeld van hoe het absoluut niet moet (Franse staatsonderzoek).

Edit 2; je reactie is sneller gepost dan mijn edit.
inderdaad we zijn het eens, wat voor het poldermodel geldt kan ook gelden voor wat het IMF hierboven beweerd. Sommige dingen weet je pas achteraf
pi_40411652
quote:
De regering is erin geslaagd het begrotingstekort aanzienlijk terug te brengen en droeg volgens hen op die manier bij aan het economisch herstel van Nederland.
Het IMF ziet dus duidelijk een relatie tussen het beleid van Balkenende en het economische herstel. De stelling dat het economische herstel alleen te danken is aan extrene factoren waar het kabinet geen invloed op heeft, of zoals sommige negatievelingen het zeggen: de economie groeit ondanks het beleid van Balkenende, blijkt dus niet te kloppen. Lijkt me een belangrijke constatering zo vlak voor de verkiezingen...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:59:35 #17
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40412018
KONING BALKENENDE

4 MORE YEARS!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_40412062
We hebben het bitter nu dus gehad. Kom maar op met het zoet, JP!
muziek, m'n lust en mijn leven
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:02:09 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40412116
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:00 schreef RB-tje het volgende:
We hebben het bitter nu dus gehad. Kom maar op met het zoet, JP!
dat zeg ik, 4 MORE YEARS
?Porque no te calles?
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:03:08 #20
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_40412146
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:47 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het IMF ziet dus duidelijk een relatie tussen het beleid van Balkenende en het economische herstel. De stelling dat het economische herstel alleen te danken is aan extrene factoren waar het kabinet geen invloed op heeft, of zoals sommige negatievelingen het zeggen: de economie groeit ondanks het beleid van Balkenende, blijkt dus niet te kloppen. Lijkt me een belangrijke constatering zo vlak voor de verkiezingen...
Wat ik al zei: tijdens paars was iedereen IMF incluis positief, achteraf niet meer, dat kan dus voor Balkenende net zo goed gelden.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:03:22 #21
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40412156
overigens, voor alles mensen die erop geilen om het IMF in discrediet te brengen, NL is herhaaldelijk gewaarschuwd door het IMF en het OECD voor zijn oude beleid. Balkenende heeft veel van de punten verbeterd en krijgt hiervoor internationaal veel waardering in het economen wereldje, dus niet alleen het IMF.

Zweden zal onze kant op gaan (ipv wij hen kant op)
Duitsland en Belgie trouwens ook. Frankrijk niet en je zult zien dat die over 20 jaar compleet buitenspel staan
?Porque no te calles?
pi_40412167
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:02 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dat zeg ik, 4 MORE YEARS
En hoeveel kabinetten zou hij daarover mogen doen ?
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:04:34 #23
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40412183
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

En hoeveel kabinetten zou hij daarover mogen doen ?
een CDA, VVD, CU kabinet gaat gegarandeerd stand houden
?Porque no te calles?
pi_40412293
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:04 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

een CDA, VVD, CU kabinet gaat gegarandeerd stand houden
Waarom? De CU heeft namelijk een sociaal hart. En het sociale hart van D66 heeft B2 opgebroken... Daarnaast gok ik dat de CU wel zo verstandig is niet in een kabinet als dit te stappen. Ze hebben om het eufemistisch te omschrijven nogal wat aantekeningen bij mevrouw Verdonk.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:10:15 #25
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40412347
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:36 schreef du_ke het volgende:
Waarom had b.v. België daar dan veel minder last van?
Ik weet niets over Belgie. Wel weet ik dat Nederland veel meer een open handelseconomie is dan de meeste andere landen. De eco. ellende in de handelspartner Duitsland zit ons ook al jaren in de weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')