Ik zocht eigenlijk naar een "slaapproblementopic" maar óf het is er niet óf ik kijk er over heen... Misshcien iemand hier die onderstaand herkent en tips heeft?
Suus heeft een heel raar ritme mbt haar slaapbehoefte. 's Middags slapen wil ze al een hele poos niet meer. Ze gaat omstreeks 7 uur 's avonds naar bed, ligt een minuut of 5 te brabbelen en valt dan in slaap. Ze is ook onwijs moe van de hele dag druk doen. Echter wordt ze al een aantal nachten omstreeks half 5 a 5 uur 's nachts wakker. Er helemaal van overtuigd dat de nieuwe dag al begonnen is (vertel dat de wallen onder mijn ogen even..
![]()
) en ook totaal uitgeslapen. Met aardig wat overedingskracht weten we haar te overtuigen dat het nog nacht is, dat alle kindjes slapen, dat opa en oma nog slapen, dat [vul iedereen die we kennen maar in] nog slapen en dan gaat ze ook (zij het met tegenzin) weer naar bed. Echter ze is echt uitgeslapen, want we horen haar dan in haar bedje in het donker gewoon spelen met al haar knuffels. Hoe lang ze dat exact volhoud weet ik niet, want ik stort van pure ellende binnen een kwartier weer in slaap.
Omstreeks 7 uur a half 8 is ze weer fris en fruitig aan het roepen dat ze wakker is (nog steeds of alweer?
![]()
) en begint de dag pas echt. 's Avonds rond 7en weer naar bed en 's nachts zitten we weer de hele familie op te sommen. Het lijkt er op dat ze genoeg heeft aan dat slaapje van 7 uur tot half 5, maar dat ritme is nu niet exact wat wij ook dagelijks willen beleven. Manlief opperde al dat ze anders maar later naar bed moet 's avonds. 's Avonds verschuiven in de hoop dat 's nachts ook verschuift. Maar om nu een peuter pas tegen 10en in bed te leggen zie ik ook niet zo zitten. Ik wil gewoon dat ze een gezond slaapritme krijgt (ook als voorbereiding als ze voor de 1e keer naar de psz gaat op 21 aug.)
Zelf denk ik dat als ze eenmaal op de psz zit het wel over zal gaan, meer indrukken, meer vermoeid, meer slaap nodig, maar 21 aug. is nog akelig ver weg als je 's nachts om half 5 je wallen zit op te hijsen.
Iemand ervaring, herkenning of tips hierin? Nog meer kinderen die het goed lijken te doen op zo'n raar slaapritme?