Dat lijkt me best een redelijke score...quote:Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de besluitvorming en standpunten aangaande het Midden-Oosten in ruim 780 concrete gevallen en dat toonde aan dat de pro-Israël-lobby in de Verenigde Staten na de Tweede Wereldoorlog in 60 procent van de gevallen het Amerikaanse Congres wist te overtuigen van zijn standpunt. In 27 procent van alle gevallen dat de standpunten van de AIPAC en van de Amerikaanse president met elkaar botsten, koos het Congres voor de zijde van de AIPAC. Overigens: de belangrijkste reden dat de pro-Israël-lobby in de Verenigde Staten succesvol is, komt omdat zowel republikeinen als democraten, en zowel kiezers als politici, het belangrijkste doel van de lobby – steun aan de staat Israël – ondersteunen.
Als het om de olie ging moet Amerika juist de Arabieren tegemoet komen en dus tegen Israël zijn. De Arabische staten hebben immers de olie. Economische belangen dient Amerika niet door Israël te steunen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 12:38 schreef Corelli het volgende:
Ik denk dat het wel mee valt. Ik bedoel, olie en de belangen van amerikaanse bedrijven zijn belangrijker.
Nou vind ik dat allemaal wel redelijk okey, niet helemaal, maar het zou aardig zijn als er ook een 'tegen' lobby was, puur voor het evenwicht.quote:Volgens twee Amerikaanse onderzoekers manipuleert de pro-Israëllobby in de Verenigde Staten de Amerikaanse Midden-Oostenpolitiek op ongekende wijze. De twee, John Mearsheimer van de Universiteit van Chicago en Stephen Walt van de Harvard Universiteit, stellen dat de pro-Israëllobby de Amerikaanse regering ''zover gekregen heeft dat de VS oorlog voeren, manschappen verliezen en wederopbouw financieren terwijl Israël er de vruchten van plukt.'' De resultaten van hun onderzoek zijn gebundeld in het rapport 'The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy'.
Volgens de onderzoekers zou intimidatie van de pers, denktanks en academici door de lobby geleid hebben tot bedrieglijke beeldvorming over Israël: ''Beweren dat Israël en de VS naar elkaar toegroeien door de strijd tegen een gezamenlijke vijand, is de zaak omdraaien. Het is eerder zo dat het terrorismeprobleem van de VS grotendeels veroorzaakt is door de nauwe banden met Israël.'' Naar mening van beide onderzoekers is de pro-Israëllobby extra krachtig door de steun van Amerikaanse ''christelijke fundamentalisten''.
Het onderzoek van de twee heeft inmiddels geleid tot een debat in academische kringen en tot woede bij pro-Israëlgroepen. De studie is door verschillende pro-Israëlgroepen dan ook met vernietigende kritiek ontvangen. ''Als een student een dergelijk werkstuk zou indienen, zou hij ongetwijfeld zakken'' en ''dit is weer het bekende antisemitische en antizionistische gewauwel'', waren reacties uit vooraanstaande kringen.
Neuh, wel erg kortzichtig, of generaliserend, of gewoon heel dom. Het is maar hoe je het wilt noemenquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:40 schreef Takkesteeg het volgende:
Wat is antisemitisme?
Ik hou er niet zo van als groeperingen zichzelf belangrijker vinden dan de mens erachter of zich superieur voelen t.o.v. andere groeperingen of mensen.
Ben ik in dit geval dan een antisemitist?
O ja?quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:53 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neuh, wel erg kortzichtig, of generaliserend, of gewoon heel dom. Het is maar hoe je het wilt noemen![]()
Oja en pak voortaan gewoon even een woordenboek erbij als je moeilijke woorden gebruikt, dan schrijf je ze in elk geval goed![]()
antisemiet? (ipv antisemitist)quote:Op woensdag 2 augustus 2006 00:00 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
O ja?
Enne, welk moeilijk woord is aan mijn aandacht ontsnapt?
Uitgerekend het belangrijkste woord uit je betoogquote:Op woensdag 2 augustus 2006 00:00 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
O ja?
Enne, welk moeilijk woord is aan mijn aandacht ontsnapt?
Antisemitist is toch een heel gangbare term die gebruikt wordt,quote:
Dat zegt genoeg over het niveau van al die draaikolkdiscussies in POL en NWSquote:Op woensdag 2 augustus 2006 00:13 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Antisemitist is toch een heel gangbare term die gebruikt wordt,
Dat vind ik nu juist van dit soort groeperingen!quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:53 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neuh, wel erg kortzichtig, of generaliserend, of gewoon heel dom. Het is maar hoe je het wilt noemen![]()
Schandequote:Op woensdag 2 augustus 2006 00:03 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik hoorde ooit dat ook in ons land, de Nederlandse elite enorm veel invloed heeft op onze regering!
Ook gelul trouwens, er zijn nog altijd genoeg Europeanen, Russen Chinezen en Arabieren die net zo hard olie en wapen belangen verdedigen in deze wereld. Eeen zogenaamd Amerikaas of Joods overwicht is grotendeels ingebeeld en iig niet met cijfers te staven.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:22 schreef golfer het volgende:
Die zogenaamde 'machtige' joodse lobby bestaat overigens voornamelijk uit christelijke 'rednecks' uit de USA, die overal ter wereld hun olie-belangen wil veilig blijven stellen en de wapenhandel wil bevorderen, qua inkomsten blijven houden.
lees Bush en dat soort Texanen
In de VS zeker, maar in Nederland (en de rest van West-Europa) juist niet, vind ik. Daar is de elite over het algemeen wat meer links georienteerd en wordt van oudsher meer partij voor de Palestijnen gekozen, als 'zwakkere' partij. Bekendste voorbeeld is Marcel van Dam.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 09:33 schreef Knormen het volgende:
Wat wel zo is, en dit is naar mijn mening ook sterk zichtbaar in Nederland, dat de sympathie voor Israel onder politici, journalisten, opiniemakers en de culturele elite veel groter is dan onder de rest van de bevolking.
Ik heb veel waardering voor GeenStijl, maar om hun opvatting nou representatief te vinden voor hoe er in Nederland wordt gedacht?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 10:37 schreef Soul79 het volgende:
[..]
In de VS zeker, maar in Nederland (en de rest van West-Europa) juist niet, vind ik. Daar is de elite over het algemeen wat meer links georienteerd en wordt van oudsher meer partij voor de Palestijnen gekozen, als 'zwakkere' partij. Bekendste voorbeeld is Marcel van Dam.
Het grappige is dat juist onder de rest van de bevolking de 'sympathie' (als je het zo wilt noemen) voor Israël groter is, omdat ze tegen moslims vechten en wij daar nu eenmaal ook zo onze problemen mee hebben. Gevoelens die versterkt worden als bv. een hier impopulaire figuur als Abu Jaja naar Libanon vertrekt om steun aan de moslims daar te betuigen. Check maar eens een site als Geenstijl waar Israël wordt aangemoedigd om Abu Jaja af te schieten.
Het was een voorbeeld. Check anders de Telegraaf, een ander voorbeeld. Die zullen niet zo snel Israël affakkelen. Eerder prijzen voor de getoonde daadkracht. Het meest schrijnend (of ironisch eigenlijk) wat betreft rechtse steun voor Israël was een pro-Israël demonstratie georganiseerd door Michiel Smitquote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:10 schreef Knormen het volgende:
[..]
Ik heb veel waardering voor GeenStijl, maar om hun opvatting nou representatief te vinden voor hoe er in Nederland wordt gedacht?
Steun voor Israël in linkse kringen? Nooit van gehoord, ik kan dat ook bepaald niet uit de Volkskrant halen (uitgezonderd Leon de Winter af en toe), ook niet bij NRC en Parool. Verder ken ik niet de namen van alle linkse stukjesschrijvers die anti-Israël zijn, Van Dam, Anja Meulenbelt, Paul Aerts, Stan van Houcke, Karel Glastra van Loon vroeger, dat zijn er een paar. Anti-Amerika (stokpaardje van links) en Anti-Israël gaat meestal samen. En trouwens Van Agt en Van der Broek zou ik niet rechts willen noemen.quote:Ook vind ik Marcel van Dam nou niet bepaald representatief voor de opvattingen van de Nederlandse politieke en culturele elite. De combinatie links en daarmee voor de Palestijnen lijkt me in de Nederlandse context onjuist. Een deel van de politiek-culturele elite in Nederland is links, maar dat dit automatisch leidt tot kritiek op Israel lijkt me onjuist. Andersom evenmin. Bekende Israel- criticasters in Nederland zijn b.v. rechtse politici als Van Agt en van der Broek, terwijl er nogal wat steun voor Israel is te vinden onder Linkse kringen (sla de Volkskrant er maar op na).
Ik heb het uiteraard over de 'gewone' autochtone bevolking. En voor zover het conflict hen überhaupt al interesseert, zullen ze niet zo snel Israël veroordelen, laat staan partij kiezen voor de Palestijnen. Ik denk dat jij de Nederlandse afkeer van moslims nogal onderschat.quote:En onder gewone bevolking hoor ik im mijn omgeving nauwelijks steun voor Israel. Dat ze vechten tegen moslims en dat "wij" dat daar ook problemen mee hebben, vind ik een nogal grofmazige analyse van de opvattingen van Nederlandse bevolking. Een steeds groter deel van onze bevolking is immers moslim!
Dat is niet helemaal waar. Zo heb je de organisatie christenen voor Israël.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:11 schreef Soul79 het volgende:
-knip-
Behalve Leon de Winter, zelf joods, ken ik geen Nederlandse intellectueel die systematisch het Israëlische standpunt verdedigt. Er zijn ook geen niet-joodse pro-Israëlische organisaties, terwijl die er wel zijn voor de Palestijnen - en meestal een links-intellectuele achtergrond hebben. Er is nota bene een joodse pro-Palestina groep, Een Ander Joods Geluid!
-knip-
Dat is iets wat gechargeerd naar mijn mening. Europa is natuurlijk net zo goed geïnteresseerd in olie als de VS. We moeten niet heiliger dan de paus proberen te zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 02:22 schreef golfer het volgende:
Die zogenaamde 'machtige' joodse lobby bestaat overigens voornamelijk uit christelijke 'rednecks' uit de USA, die overal ter wereld hun olie-belangen wil veilig blijven stellen en de wapenhandel wil bevorderen, qua inkomsten blijven houden.
lees Bush en dat soort Texanen
Michiel Smit lijkt me al helemaal niet representatief voor de gemiddelde Nederlander. tenminste ik hoop het niet. En de Telegraaf wordt door veel gewone Nederlanders gelezen, maar daarmee is het standpunt van de tlegraaf nog niet meteen het stanpunt van alle lezers. Nog niet zo lang geleden werd in een EU-enquete Israel door veel Europeanen (waaronder ook de Nederalnders) als grootste bedreiging voor de wereldvrede gezien. Dat zal na de bomardementen op Libanon niet veel minder zijn geworden, denk ikquote:[quote]Op woensdag 2 augustus 2006 12:11 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld. Check anders de Telegraaf, een ander voorbeeld. Die zullen niet zo snel Israël affakkelen. Eerder prijzen voor de getoonde daadkracht. Het meest schrijnend (of ironisch eigenlijk) wat betreft rechtse steun voor Israël was een pro-Israël demonstratie georganiseerd door Michiel SmitOok Fortuyn was pro-Israël.
Van Agt en van der Broek niet rechtsquote:Steun voor Israël in linkse kringen? Nooit van gehoord, ik kan dat ook bepaald niet uit de Volkskrant halen (uitgezonderd Leon de Winter af en toe), ook niet bij NRC en Parool. Verder ken ik niet de namen van alle linkse stukjesschrijvers die anti-Israël zijn, Van Dam, Anja Meulenbelt, Paul Aerts, Stan van Houcke, Karel Glastra van Loon vroeger, dat zijn er een paar. Anti-Amerika (stokpaardje van links) en Anti-Israël gaat meestal samen. En trouwens Van Agt en Van der Broek zou ik niet rechts willen noemen.
Ik ontken ook niet dat er binnen linkjs ook sympathie voor de palestijnen bestaat maar de 1 op 1relatie die jij stelt klopt gewoon niet.quote:Behalve Leon de Winter, zelf joods, ken ik geen Nederlandse intellectueel die systematisch het Israëlische standpunt verdedigt. Er zijn ook geen niet-joodse pro-Israëlische organisaties, terwijl die er wel zijn voor de Palestijnen - en meestal een links-intellectuele achtergrond hebben. Er is nota bene een joodse pro-Palestina groep, Een Ander Joods Geluid!
Het is ook niet van vandaag of gisteren en in het buitenland niet anders. De ultieme links-intellectuele organisatie, de RAF in de jaren '60 en '70, leurde niet toevallig met Palestijns terrorisme. In Frankrijk gaat intellectualisme al helemaal bijna altijd samen met links en vervolgens anti-Israël. Daar fulmineert Alain Finkelkraut, zelf joods, ook altijd zo tegen.
[..]
Ik schat dit echt anders in. Ik geloof niet dat er onder alle Nederlanders een afkeer van moslims bestaat. Wat ik wel denk, is dat er groepen in Nederalnd zijn die (vaak ook terecht) moeite hebben met de effecten die de grootschalige immigratie van de afgelopen decennia met zich mee hebben gebracht. Mensen hebben echt wel door dat de problemen met marokkaanse jongens hier, weinig relatie hebben met de moslims in Libanon. Sterker nog, ik denk dat veel Nederlanders er van overtuigd zijn dat de kans op het verder groeien van moslim-fundamentalisme in ons land alleen maar groter wordt door de permanente vernederingen van moslimlanden door Israel en amerika.quote:Ik heb het uiteraard over de 'gewone' autochtone bevolking. En voor zover het conflict hen überhaupt al interesseert, zullen ze niet zo snel Israël veroordelen, laat staan partij kiezen voor de Palestijnen. Ik denk dat jij de Nederlandse afkeer van moslims nogal onderschat.
Tja, die krant schrijft toch wel voor haar lezers, dunkt me. Wat Smit betreft: natuurlijk is dat een betrekkelijk marginale figuur. Het is echter wel veelzeggend dat een extreem-rechtse figuur tegenwoordig Israël steunt. Dat was 20 jaar geleden ondenkbaar. Het is ook wel de ironie van de geschiedenis en wat mij betreft de grootste tragiek van de staat Israël - dat het joodse volk er zijn onschuld door heeft verloren.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 15:17 schreef Knormen het volgende:
[..]
Michiel Smit lijkt me al helemaal niet representatief voor de gemiddelde Nederlander. tenminste ik hoop het niet. En de Telegraaf wordt door veel gewone Nederlanders gelezen, maar daarmee is het standpunt van de tlegraaf nog niet meteen het stanpunt van alle lezers.
Bleich en Van Weezel zijn zelf joods (Van Weezel vind ik trouwens niet echt pro-Israël), terwijl Faber (trouwens ook Knevel) door zijn christelijk geloof geïnspireerd wordt. Etty is voor zo ver ik weet het enige echte voorbeeld van een doorsnee linkse intellectueel die Israël steunt. Trouwens, dat maakt bij haar ook nog eens deel uit van een nogal persoonlijke, meeromvattende 'turnaround' in haar denkbeelden als gevolg waarvan ze zich nu juist tegen haar voormalige linkse vrienden afzet.quote:Er zijn genoeg linkse opiniemakers die Israel steunen:
Mient-Jan Faber, Anet Bleich, Elsbeth Etty, Max van Weezel en zo zijn er nog wel meer.
Dat is politiek. Ze zijn Israël-kritisch genoeg voor hun vaste achterban, terwijl ze met een schuin oog kijken naar potentiële kiezers rechts van het midden. Als ze harder tegen Israël tekeer zouden gaan, zouden ze teveel geassocieerd worden met de SP en zich dus teveel als links positionerenquote:Ook binnen de PvdA is er altijd veel sympathie voor Israel geweest. Het was ook het kabinet Den Uyl die getroffen werd door de Arabische Olie-boycot. Het moet je toch ook opvallen hoe opzichtig voorzichtig de PvdA manoevreert in de Israel-Libanon?
Dat laatste is (net als je opmerking over die EU-enquete) geen positie kiezen uit overtuiging, maar uit realisme. Dat vind ik daarom niet meetellen. Al was het maar omdat de meeste Nederlanders doorgaans geen hoge dunk hebben van de Arabische samenleving, die (terecht of onterecht) doorgaans als achterlijk, tribaal en gewelddadig wordt voorgesteld. Ze zijn er bang voor, en juist daarom vinden ze dat het Westen er de vingers niet aan moet branden.quote:[..]
Ik ontken ook niet dat er binnen linkjs ook sympathie voor de palestijnen bestaat maar de 1 op 1relatie die jij stelt klopt gewoon niet.
[..]
Ik schat dit echt anders in. Ik geloof niet dat er onder alle Nederlanders een afkeer van moslims bestaat. Wat ik wel denk, is dat er groepen in Nederalnd zijn die (vaak ook terecht) moeite hebben met de effecten die de grootschalige immigratie van de afgelopen decennia met zich mee hebben gebracht. Mensen hebben echt wel door dat de problemen met marokkaanse jongens hier, weinig relatie hebben met de moslims in Libanon. Sterker nog, ik denk dat veel Nederlanders er van overtuigd zijn dat de kans op het verder groeien van moslim-fundamentalisme in ons land alleen maar groter wordt door de permanente vernederingen van moslimlanden door Israel en amerika.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |