abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40353807
Menig poster op Fok verwijst bij nieuwsberichten over Israël en steun van de VS aan Israël naar de "machtige Joodse lobby" in de VS. Hoe belangrijk is nu de pro-Israël-lobby is in de besluitvorming van de US over Israël? Is het benadrukken van de Amerikaanse joodse lobby anti-semitisme?

Maar informatie over dit onderwerp op de site van de Anne Frank Stichting. http://www.annefrank.org/content.asp?PID=508&LID=1

Ik kwam dit stukje bij toeval tegen en het is voor mij een echte eye-opener.

Gretta heeft het over de "rijke joodse lobby": http://www.groene.nl/2003/0303/js_lobby.html
pi_40354692
Wat in dat stukje op de Anne Frank Stichting-site staat, klopt wel, namelijk dat het vaak lukraak wordt geroepen, zonder onderbouwing.

Anderzijds is het nu eenmaal zo dat 'de joden' in de VS een rijke en dus machtige groep vormen, die grotendeels achter Israël staat. Het is niet zo heel gek dat dat bij veel mensen verdenkingen oproept, al is het in elk geval zeker niet de enige reden dat Amerika zo achter Israël staat.
  maandag 31 juli 2006 @ 16:09:05 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_40355116
quote:
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de besluitvorming en standpunten aangaande het Midden-Oosten in ruim 780 concrete gevallen en dat toonde aan dat de pro-Israël-lobby in de Verenigde Staten na de Tweede Wereldoorlog in 60 procent van de gevallen het Amerikaanse Congres wist te overtuigen van zijn standpunt. In 27 procent van alle gevallen dat de standpunten van de AIPAC en van de Amerikaanse president met elkaar botsten, koos het Congres voor de zijde van de AIPAC. Overigens: de belangrijkste reden dat de pro-Israël-lobby in de Verenigde Staten succesvol is, komt omdat zowel republikeinen als democraten, en zowel kiezers als politici, het belangrijkste doel van de lobby – steun aan de staat Israël – ondersteunen.
Dat lijkt me best een redelijke score...
  maandag 31 juli 2006 @ 17:08:16 #4
53211 Umm-Qasr
Fatality!!!
pi_40356849
Leesvoer voor de geinteresseerden onder ons. Het eerste artikel gaat over de 'negatieve trekjes' van de Israelische lobby dat geschreven is door John Mearsheimer en Stephen Walt, van Harvard en Chicago: http://www.lrb.co.uk/v28/n06/print/mear01_.html

Het 'antwoord' hierop is geschreven door Alan Dershowitz van de
Harvard Law School met als title 'Debunking the Newest – and Oldest – Jewish Conspiracy:
A Reply to the Mearsheimer-Walt “Working Paper”'. Deze is hier te lezen: http://www.ksg.harvard.ed(...)/dershowitzreply.pdf
Before all else, be armed.
pi_40381089
Dat is wel een leuk boek overigens, "50 vragen over Antisemitisme"
pi_40381776
Ik denk dat het wel mee valt. Ik bedoel, olie en de belangen van amerikaanse bedrijven zijn belangrijker.
pi_40383234
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 12:38 schreef Corelli het volgende:
Ik denk dat het wel mee valt. Ik bedoel, olie en de belangen van amerikaanse bedrijven zijn belangrijker.
Als het om de olie ging moet Amerika juist de Arabieren tegemoet komen en dus tegen Israël zijn. De Arabische staten hebben immers de olie. Economische belangen dient Amerika niet door Israël te steunen.
pi_40397990
Toen Hillary Clinton de vrouw van Arafat een kus gegeven had werd daar zoveel ophef over gemaakt dat ze later toegaf een fout te hebben gemaakt...
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:26:44 #9
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40399609
Het haalde zelfs de frontpage.

'Pro-Israëllobby VS manipuleert politiek'
quote:
Volgens twee Amerikaanse onderzoekers manipuleert de pro-Israëllobby in de Verenigde Staten de Amerikaanse Midden-Oostenpolitiek op ongekende wijze. De twee, John Mearsheimer van de Universiteit van Chicago en Stephen Walt van de Harvard Universiteit, stellen dat de pro-Israëllobby de Amerikaanse regering ''zover gekregen heeft dat de VS oorlog voeren, manschappen verliezen en wederopbouw financieren terwijl Israël er de vruchten van plukt.'' De resultaten van hun onderzoek zijn gebundeld in het rapport 'The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy'.

Volgens de onderzoekers zou intimidatie van de pers, denktanks en academici door de lobby geleid hebben tot bedrieglijke beeldvorming over Israël: ''Beweren dat Israël en de VS naar elkaar toegroeien door de strijd tegen een gezamenlijke vijand, is de zaak omdraaien. Het is eerder zo dat het terrorismeprobleem van de VS grotendeels veroorzaakt is door de nauwe banden met Israël.'' Naar mening van beide onderzoekers is de pro-Israëllobby extra krachtig door de steun van Amerikaanse ''christelijke fundamentalisten''.

Het onderzoek van de twee heeft inmiddels geleid tot een debat in academische kringen en tot woede bij pro-Israëlgroepen. De studie is door verschillende pro-Israëlgroepen dan ook met vernietigende kritiek ontvangen. ''Als een student een dergelijk werkstuk zou indienen, zou hij ongetwijfeld zakken'' en ''dit is weer het bekende antisemitische en antizionistische gewauwel'', waren reacties uit vooraanstaande kringen.
Nou vind ik dat allemaal wel redelijk okey, niet helemaal, maar het zou aardig zijn als er ook een 'tegen' lobby was, puur voor het evenwicht.
Zoals er een vakbond voor werkgevers en werknemers is, lobby's voor bedrijven en natuur zijn, et cetera.

Maar dat zal wel weer niet kunnen. Onder het mom van democratische gronden natuurlijk.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_40402425
Wat is antisemitisme?
Ik hou er niet zo van als groeperingen zichzelf belangrijker vinden dan de mens erachter of zich superieur voelen t.o.v. andere groeperingen of mensen.
Ben ik in dit geval dan een antisemitist?
pi_40402444
Dubbel.
pi_40402845
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:40 schreef Takkesteeg het volgende:
Wat is antisemitisme?
Ik hou er niet zo van als groeperingen zichzelf belangrijker vinden dan de mens erachter of zich superieur voelen t.o.v. andere groeperingen of mensen.
Ben ik in dit geval dan een antisemitist?
Neuh, wel erg kortzichtig, of generaliserend, of gewoon heel dom. Het is maar hoe je het wilt noemen

Oja en pak voortaan gewoon even een woordenboek erbij als je moeilijke woorden gebruikt, dan schrijf je ze in elk geval goed
pi_40403042
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:53 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Neuh, wel erg kortzichtig, of generaliserend, of gewoon heel dom. Het is maar hoe je het wilt noemen

Oja en pak voortaan gewoon even een woordenboek erbij als je moeilijke woorden gebruikt, dan schrijf je ze in elk geval goed
O ja?
Enne, welk moeilijk woord is aan mijn aandacht ontsnapt?
pi_40403081
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 00:00 schreef Takkesteeg het volgende:

[..]

O ja?
antisemiet? (ipv antisemitist)
pi_40403131
Ik hoorde ooit dat ook in ons land, de Nederlandse elite enorm veel invloed heeft op onze regering!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_40403137
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 00:00 schreef Takkesteeg het volgende:

[..]

O ja?
Uitgerekend het belangrijkste woord uit je betoog

Alsjeblieft
pi_40403444
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 00:01 schreef Doderok het volgende:

[..]

antisemiet? (ipv antisemitist)
Antisemitist is toch een heel gangbare term die gebruikt wordt,
Maar inderdaad Van Dale komt niet verder dan antisemiet...
pi_40403513
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 00:13 schreef Takkesteeg het volgende:

[..]

Antisemitist is toch een heel gangbare term die gebruikt wordt,
Dat zegt genoeg over het niveau van al die draaikolkdiscussies in POL en NWS

Hun zeggen wel meer vreemde dingen
pi_40403553
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:53 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Dat vind ik nu juist van dit soort groeperingen!
Levensgevaarlijk dat soort volk...
  woensdag 2 augustus 2006 @ 02:22:42 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40406876
Die zogenaamde 'machtige' joodse lobby bestaat overigens voornamelijk uit christelijke 'rednecks' uit de USA, die overal ter wereld hun olie-belangen wil veilig blijven stellen en de wapenhandel wil bevorderen, qua inkomsten blijven houden.

lees Bush en dat soort Texanen
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_40407868
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 00:03 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik hoorde ooit dat ook in ons land, de Nederlandse elite enorm veel invloed heeft op onze regering!
Schande ik stel voor ze stelselmatig zwart te maken of ze desnoods in kampen te stoppen.
pi_40407898
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 02:22 schreef golfer het volgende:
Die zogenaamde 'machtige' joodse lobby bestaat overigens voornamelijk uit christelijke 'rednecks' uit de USA, die overal ter wereld hun olie-belangen wil veilig blijven stellen en de wapenhandel wil bevorderen, qua inkomsten blijven houden.

lees Bush en dat soort Texanen
Ook gelul trouwens, er zijn nog altijd genoeg Europeanen, Russen Chinezen en Arabieren die net zo hard olie en wapen belangen verdedigen in deze wereld. Eeen zogenaamd Amerikaas of Joods overwicht is grotendeels ingebeeld en iig niet met cijfers te staven.
pi_40409034
Veelzeggend trouwens dat dit topic nauwelijks loopt. In al die Midden-Oosten topics wordt te pas en te onpas de 'joodse lobby' van stal gehaald, maar als er concreet naar gevraagd wordt blijft het stil
pi_40410074
Ik denk dat de term Joodse Lobby ten onrechte suggereert dat er een strak georganiseerd comite is dat volgens een systematisch plan de Amerikaanse politiek aan het lijntje houdt door middel van geld en electorale chantage. Dit is een veel te gemakkelijke weergave van de werkelijkheid die dan vervolgens ook erg eenvoudig met tegenonderzoek kan worden weerlegd. Je laat nl. zien dat er nauwelijks opzienbarende geldstromen dan wel grote aantallen Joodse kiezers zijn, en daarmee heb je het Joodse Lobby verhaal feitelijk ontkracht.

Wat wel zo is, en dit is naar mijn mening ook sterk zichtbaar in Nederland, dat de sympathie voor Israel onder politici, journalisten, opiniemakers en de culturele elite veel groter is dan onder de rest van de bevolking. Deels is dit te verklaren doordat er relatief veel Joden behoren tot deze groepen, zowel in de VS als in Nederland (dit heeft overiegns niets met anti-semitisme te maken, ik zie het eerder als een compliment), maar ook met de uitstekend door Israel georganiseerde PR die zich uiteraard primair op deze elite richt.
pi_40411417
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 09:33 schreef Knormen het volgende:

Wat wel zo is, en dit is naar mijn mening ook sterk zichtbaar in Nederland, dat de sympathie voor Israel onder politici, journalisten, opiniemakers en de culturele elite veel groter is dan onder de rest van de bevolking.
In de VS zeker, maar in Nederland (en de rest van West-Europa) juist niet, vind ik. Daar is de elite over het algemeen wat meer links georienteerd en wordt van oudsher meer partij voor de Palestijnen gekozen, als 'zwakkere' partij. Bekendste voorbeeld is Marcel van Dam.

Het grappige is dat juist onder de rest van de bevolking de 'sympathie' (als je het zo wilt noemen) voor Israël groter is, omdat ze tegen moslims vechten en wij daar nu eenmaal ook zo onze problemen mee hebben. Gevoelens die versterkt worden als bv. een hier impopulaire figuur als Abu Jaja naar Libanon vertrekt om steun aan de moslims daar te betuigen. Check maar eens een site als Geenstijl waar Israël wordt aangemoedigd om Abu Jaja af te schieten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')