Dit is een hele lange post, omdat ik mijn probleem zo duidelijk mogelijk uit wil leggen zodat jullie ook gewaarschuwd zijn bij deze voor dit soort praktijken en mij eventueel ook van advies kunnen voorzien.
Het volgende is het geval:
ik heb in het najaar van 2005 gewerkt bij een bedrijf in Arnhem dat veel jongeren als ik in dienst heeft en ze inzet om setjes wenskaarten (gefeliciteerd, sterkte, etc) te verkopen voor het goede doel (o.a. spieren voor spieren, villa pardoes, kind en brandwond). Je werd door het land gereden in een ford transitje en je moest langs de deuren die setjes wenskaarten verkopen (6 euri per set wenskaarten was de verkoopprijs) Alles was zwart, nooit geen contract gezien, ben er via een vriend gaan werken en het beviel in eerste instantie zeer goed, je loon was afhankelijk van je verkoopprestaties (van de 6 euro per set mocht je 1,5 zelf houden). En ik verkocht redelijk goed, zo'n 40 setjes per avond.
De vrouw achter dit bedrijf (die geen van de jongeren die er werkten ooit ook maar gezien heeft, er was met haar alleen telefonisch contact, het rondrijden en het coordineren van het werk werd gedaan door twee anderen die bij haar in loondienst waren) had een geweldige constructie bedacht, ze benaderde (redelijk bekende) goede doelen waar ze mee afsprak 25000 euri per jaar aan te doneren als ze in naam van deze stichtingen mocht opereren, feit is dat ze vele malen meer geld binnenhaalde dan dat er naar de goede doelen ging. De goede doelen waren al blij genoeg met die 25000 euro per jaar en de mensen die deze wenskaarten aanschaften waren hier niet van op de hoogte omdat wij als verkopers ons aan de deur voorstelden als Jantje van die en die stichting. En de jongeren konden een redelijk flink zakcentje eraan verdienen. Tot dusver was alles goed en aardig, iedereen was op de hoogte van deze "zwendel" die binnen de mazen van de wet gedaan werd, het is gewoon een legaal bedrijf met een kvk nummer, iedereen vond het best, het verdiende goed en het was een gezellig team om mee te werken.
Toen gebeurde op een avond het onvermijdelijke. Ik liep samen met die vriend van me ergens rond in een nieuwbouwwijk in Epe toen er een politieauto aan kwam rijden en 2 agenten ons aanhielden omdat omwonenden hadden geklaagd dat er langs de deuren werd verkocht (niet iedereen kon het "huisbezoek" natuurlijk waarderen wat wij deden), wij hebben toen de dienstdoende leidinggevende gebeld van die avond en die heeft het verder afgehandeld, onze gegevens werden wel genoteerd. Het hele team dat die avond in Epe rondliep werd door de agenten geboden per direct te stoppen met de werkzaamheden omdat het college van B&W geen vergunning voor het venten had afgegeven aan ons. Nu wil ik even toevoegen dat ik ook wel wist dat voor ons werk een vergunning nodig was, maar het was nooit echt duidelijk of die er was, als we het aan de leidinggevenden vraagden, wisten zij het ook niet, alleen de "big boss" die iedereen had gesproken maar niemand had gezien wist dat en als je het haar vroeg zei ze dat dat door "het hoofdkantoor" werd geregeld
www.bumblebeecards.nl Na iets van 3 maanden (way to go CJIB
![]()
), ergens in februari dit jaar, kreeg ik een boete binnen van 80 euri omtrent dit voorval. Toen ik de boete binnenkreeg werkte ik er al niet meer, ik was net na Sinterklaas gestopt (Het werd koud buiten en door de dure decembermaand werd er minder verkocht langs de deuren). Ik heb toen de bazin gebeld en die heeft me gevraagd de boete in zijn geheel op te sturen naar haar (naar een adres in Utrecht
![]()
) en dan zou zij het afhandelen met de bedrijfsadvocaat en het zou helemaal goedkomen de boete zou worden ontbonden. Ze zou me bellen. Er ging weer een tijdje overheen en ik hoorde er niks meer van dus ik dacht geen bericht, goed bericht, als de boete niet betaald of geseponeerd zou zijn, had ik immers wel een aanmaning gekregen in de tussentijd dacht ik.
In april kreeg ik ineens een dagvaarding thuisgestuurd, (die vriend waardoor ik er was gaan werken werkt er nu ook niet meer, hij had precies hetzelfde met de boete etc alleen is zijn dagvaarding een maand later geweest) de tenlastelegging was het aanbieden van kaarten zonder vergunning, het gekke van die dagvaarding was dat het bedrijf er niet bij betrokken was, de tenlastelegging was tegen mijn persoon, als je het las leek het wel alsof ik op eigen houtje langs de deuren was gaan venten. Ik heb toen weer gebeld naar die ex-bazin en die wist van niks want haar advocaat zou het geregeld hebben en allemaal smoesjes, en de dag van de dagvaarding 29 juni kwam steeds dichterbij. Ik heb toen op eigen houtje een advocate ingeschakeld, gelukkig nog pro deo (gratis) omdat ik nog geen 18 ben. De zaak goed overlegd met mijn advocate, die adviseerde me om niks los te laten over het bedrijf, omdat zij van mening was dat deze zaak het beste zonder getuigen (het oproepen van de ex-bazin) kon verlopen.
Op de dag van de zitting moest ik in de wachtkamer wachten met een stel apen met petjes op en gouden kettingen die tegen elkaar aan het opscheppen waren wat ze wel niet uitgehaald hadden dat ze gedagvaard waren, niet het type dat later een ministerspost ambieert zal ik maar zeggen.
De agent had in het proces-verbaal geschreven dat wij
kaarten verkochten, wenskaarten werd dus niet genoemd.
De officier van justitie vroeg mij dus wat er op de kaarten stond, ik antwoordde uit alle eerlijkheid dat het wenskaarten waren, volgens de OvJ was het dus een commerciele bedoeling dus was ik schuldig maaaaaar omdat ik zo lief was dat ik geld inzamelde voor het goede doel (dat dacht de rechter en de OvJ) werd de strafmaat gehalveerd naar veertig euro boete en veertig voorwaardelijk met proeftijd van 2 jaar. Ik wil trouwens ook even benadrukken dat het me in deze hele kwestie niet om de geldstraf gaat, geloof me ik had allang tachtig euro willen betalen om van dit gezeik af te zijn maar uit principe doe ik het niet en het naarste van alles is dat ik dus een strafblad krijg om zoiets achterlijks. Mijn advocate had nog een mooi pleidooi gehouden waarin ze aandroeg dat ik diezelfde dag te horen had gekregen dat ik was geslaagd voor het vwo waardoor ik dit dus zeker nooooit meer zou doen, ze verzon ook nog ter plekke dat ik later in amerika wilde gaan studeren waardoor ik dus geen strafblad nodig heb. De rechter sprak het vonnis uit dat ik schuldig wordt geacht aan het venten. Ik ben dus op een leuke wijze in aanraking gekomen met dit halfbakken rechtssysteem.
het voelde alsof ik eruit werd gewerkt, de hele zitting duurde maar tien minuten en ik werd tijdens mijn eigen pleidooi geinterrumpeerd door de officier van justitie.
Na afloop van de zitting vertelde mijn advocate dat als ik had gezegd dat er op de kaarten kunstvormen hadden gestaan dat ik dan waarschijnlijk vrijgesproken was geweest, omdat dat geen commercie is. Maar we gaan in hoger beroep, dat is mijn advocate aan het regelen alleen kan daar een paar maanden overheen gaan voordat ik dan naar de Hoge Raad ga. Het hoger beroep is in elk geval al ingediend binnen de wettelijk vastgestelde termijn van twee weken na de dagvaarding.
Ik zal vast wel iets zijn vergeten in dit lange verhaal maar ja.
Graag reacties op deze rare vorm van rechtspraak en als je toevallig rechten studeert, HELP ME!!!!
Ik heb nog nooit wat crimineels gedaan in mijn leven (behalve die gebrande dvd'tjes dan
![]()
)en nu lijkt het erop dat ik een strafblad krijg tenzij ik in hoger beroep wordt vrijgesproken pffffffffffffffffff