FOK!forum / Klaagbaak / Rijden als een kerkhof, made by Berkhof.
Ofyles2maandag 31 juli 2006 @ 00:27
Reis ermee, maar doe het met sterke mate.


Bijwerkingen bussen op de lange termijn:
  • Versnellingsbakken beginnen te haperen.
  • De motor deugt niet: versnellingsbak hapert, accelereren duurt lang, motoren zijn zwak op heuvels en laten een zware dieseldamp achter als ze wegrijden.
  • Deuren kunnen nauwelijks meer dicht.
  • Als het regent, dan worden de bussen ook nat vanwege de slechte isolatie.
  • Podesten van zittingen lijden aan ernstige corrosie.
  • Noodluiken zijn niet elektrisch en gaan daarnaast ook zeer moeilijk open.

    Dat de bussen als rijdende wrakken rijden, is ook te danken aan de directie, die ook bezuinigt op veiligheid. Kortom: directie en bussen opruimen.
  • Cynix ®maandag 31 juli 2006 @ 00:27
    Koop een auto en laat de bussen voor wat ze zijn.
    Sjakie01maandag 31 juli 2006 @ 00:28
    Busrijden is zoooo 1997.
    Klonkmaandag 31 juli 2006 @ 00:29
    vind je het gek dat ze kapot gaan, die bus moet helemaal naar Borneo
    El_Rolandomaandag 31 juli 2006 @ 00:30
    TS heeft ervaring met noodluiken?
    Kluupkluupmaandag 31 juli 2006 @ 00:34


    Dít zijn nog eens bussen.. Deze DAF die inmiddels in Cuba rijdt.. wil
    nog steeds, per boot, naar Holwerd
    dr.dunnomaandag 31 juli 2006 @ 00:47
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:27 schreef Ofyles2 het volgende:
    Reis ermee, maar doe het met sterke mate.
    [afbeelding]

    Bijwerkingen bussen op de lange termijn:
  • Versnellingsbakken beginnen te haperen.
  • De motor deugt niet: versnellingsbak hapert, accelereren duurt lang, motoren zijn zwak op heuvels en laten een zware dieseldamp achter als ze wegrijden.
  • Deuren kunnen nauwelijks meer dicht.
  • Als het regent, dan worden de bussen ook nat vanwege de slechte isolatie.
  • Podesten van zittingen lijden aan ernstige corrosie.
  • Noodluiken zijn niet elektrisch en gaan daarnaast ook zeer moeilijk open.

    Dat de bussen als rijdende wrakken rijden, is ook te danken aan de directie, die ook bezuinigt op veiligheid. Kortom: directie en bussen opruimen.
  • toch blijf ik zeggen dat het gewoon aan die kut-Amsterdammers zelf ligt.
    Snakeymaandag 31 juli 2006 @ 00:50
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:47 schreef dr.dunno het volgende:

    [..]

    toch blijf ik zeggen dat het gewoon aan die kut-Amsterdammers zelf ligt.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 00:53
    Mogen noodluiken wel electrisch zijn eigenlijk? Kan me voorstellen dat in geval van nood electrische dingen niet goed werken.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 00:53
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:34 schreef Kluupkluup het volgende:
    [afbeelding]

    Dít zijn nog eens bussen.. Deze DAF die inmiddels in Cuba rijdt.. wil
    nog steeds, per boot, naar Holwerd
    Dat is zo te zien een bus van den Oudsten.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 00:55
    Hoeveel echte heuvels heb je eigenlijk in Amsterdam?
    Snakeymaandag 31 juli 2006 @ 00:55
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:53 schreef Lucille het volgende:

    [..]

    Dat is zo te zien een bus van den Oudsten.
    In zulke bussen werd ik altijd van school naar het zwembad gebracht.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 00:56
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:55 schreef Snakey het volgende:

    [..]

    In zulke bussen werd ik altijd van school naar het zwembad gebracht.
    Ik moest gewoon de fiets nemen.
    Snakeymaandag 31 juli 2006 @ 00:59
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:56 schreef Lucille het volgende:

    [..]

    Ik moest gewoon de fiets nemen.
    Ik moest auto's wassen om zelf een fiets te kopen.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 00:59
    Anyway, we hadden het dus over de Jonckheer B7LA bus van Berkhof.

    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 01:00
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:59 schreef Snakey het volgende:

    [..]

    Ik moest auto's wassen om zelf een fiets te kopen.
    Ik kon met autowassen niet eens een fiets kopen.
    PsyChamaandag 31 juli 2006 @ 01:00
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:34 schreef Kluupkluup het volgende:
    [afbeelding]

    Dít zijn nog eens bussen.. Deze DAF die inmiddels in Cuba rijdt.. wil
    nog steeds, per boot, naar Holwerd
    komt ie uit de Prehistorie?
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 01:01
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:00 schreef PsyCha het volgende:

    [..]

    komt ie uit de Prehistorie?
    Dat waren de bussen van het streekvervoer tot een jaar of 10 geleden.
    Cynix ®maandag 31 juli 2006 @ 01:01


    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Deadl0ckmaandag 31 juli 2006 @ 01:02
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:27 schreef Ofyles2 het volgende:
  • Als het regent, dan worden de bussen ook nat vanwege de slechte isolatie.
  • Ja gek he? dat een bus nat word als hij in de regen rijd? wat moeten ze eraan doen dan? paraplu erop bouwen??
    Cynix ®maandag 31 juli 2006 @ 01:02
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:02 schreef Deadl0ck het volgende:
    Ja gek he? dat een bus nat word als hij in de regen rijd? wat moeten ze eraan doen dan? paraplu erop bouwen??
    Hij bedoelt misschien nat van bínnen?
    PsyChamaandag 31 juli 2006 @ 01:03
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [afbeelding]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Ziet er netjes uit. Die wil ik hier ook.
    Snakeymaandag 31 juli 2006 @ 01:03
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:00 schreef Lucille het volgende:

    [..]

    Ik kon met autowassen niet eens een fiets kopen.
    Zo heb ik geld bij elkaar verdiend (een tientje, NLG) om mijn eerste LP te kopen, van Dolly Parton.
    zjoskenmaandag 31 juli 2006 @ 01:03
    Wel opletten, 't is een Berkhof Heerenveen (da's wat vroegâh Hainje was), gemaakt in Friesland. Nou wil ik nie veel zeggen, maar.....
    Deadl0ckmaandag 31 juli 2006 @ 01:05
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:02 schreef Cynix ® het volgende:

    [..]

    Hij bedoelt misschien nat van bínnen?
    Ja uh... maar dah staat er nie!


    Buiten dat, ben ik een beetje in een rel bui
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 01:05
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:02 schreef Deadl0ck het volgende:

    [..]

    Ja gek he? dat een bus nat word als hij in de regen rijd? wat moeten ze eraan doen dan? paraplu erop bouwen??
    Ze zouden hem in een tunnel kunnen zetten en dan gelijk de banden vervangen door metalen wielen. En die dan op een rails zetten. En de slechte motor en versnellingsbak vervangen door een goede electromotor die dan van stroom wordt voorzien via een 3e rail of zo. Maar volgens mijn noem je het dan geen bus meer.
    zjoskenmaandag 31 juli 2006 @ 01:05
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [afbeelding]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Die wil je dus echt niet hebben. Tenzij je graag met onbetrouwbaar vervoer reist (is ook een vorm van OV zie ik nu )
    Cynix ®maandag 31 juli 2006 @ 01:08
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:05 schreef zjosken het volgende:
    Die wil je dus echt niet hebben. Tenzij je graag met onbetrouwbaar vervoer reist (is ook een vorm van OV zie ik nu )
    IK zit gewoon elke dag lekker in mijn eigen autootje. Ik ben geen scholier, geen vrouw en niet bejaard. Waarom zou ik dan in godsnaam in een bus gaan zitten?
    arneauxmaandag 31 juli 2006 @ 01:08
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [afbeelding]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Coole bus. Ik zit geregeld in een bus die bus van het jaar 2003 was. Waarom is me nog steeds een raadjes. Onlogische zitplaatsen, altijd kenkerwarm in die bussen en soms gaan deuren niet helemaal open.
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 01:09
    Ik vind deze wel cool

    Napalmmaandag 31 juli 2006 @ 01:10
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:27 schreef Ofyles2 het volgende:
    Reis ermee, maar doe het met sterke mate.
    [afbeelding]
  • De motor deugt niet: versnellingsbak hapert, accelereren duurt lang, motoren zijn zwak op heuvels en laten een zware dieseldamp achter als ze wegrijden.
  • Heuvels in de stad?
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:27 schreef Ofyles2 het volgende:
  • Noodluiken zijn niet elektrisch en gaan daarnaast ook zeer moeilijk open.
  • Raakt de bus in het water. Kortsluiting. Kunnen de noodluiken niet open ivm gebrek aan stroom...
    Herr_Munkmaandag 31 juli 2006 @ 01:11
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:08 schreef arneaux het volgende:

    [..]

    Coole bus. Ik zit geregeld in een bus die bus van het jaar 2003 was. Waarom is me nog steeds een raadjes. Onlogische zitplaatsen, altijd kenkerwarm in die bussen en soms gaan deuren niet helemaal open.
    Als er maar twee bus fabrieken zijn en die komen om en om de jaren met één bus dan heb je die prijs zo verdiend lijkt me...
    Lucillemaandag 31 juli 2006 @ 01:11
    Met deze bus rij ik wel eens op Zandvoort

    arneauxmaandag 31 juli 2006 @ 01:14
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:11 schreef Herr_Munk het volgende:

    [..]

    Als er maar twee bus fabrieken zijn en die komen om en om de jaren met één bus dan heb je die prijs zo verdiend lijkt me...
    Is t zo dramatisch ja? Om eerlijk te zijn let ik daar allemaal niet zo heel veel op.
    Herr_Munkmaandag 31 juli 2006 @ 01:42
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:14 schreef arneaux het volgende:

    [..]

    Is t zo dramatisch ja? Om eerlijk te zijn let ik daar allemaal niet zo heel veel op.
    Tja helemaal zeker weten doe ik ook niet, maar goed laten we zeggen dat streekvervoerbussen 10 jaar meegaan. Het lijkt mij van de zotten dat er 15 bedrijven zijn die ieder jaar een nieuwe bus uit brengen is het niet? Overigens de enige busfabriek die ik ken heet van Hool geloof ik. ( dan heb ik het over streekvervoerbussen en niet over touringcars.)

    Daarbij staat er wel heel mooi op bus, bus of he year, maar er staat ook nergens wie dat bepaald heeft. Dus ik krijg de indruk dat die fabriekant dat er zelf opgezet heeft zonder een echte prijs te hebben gewonnen en zeer zeker niet gebaseerd is op de mening van een onafhankelijke commissie bijvoorbeeld.

    Om mijn verhaal kracht bij te zetten, hier in Tilburg was het kermis en er waren zeker drie attrackties die zich de attractie van het jaar vonden voordat de kermis begonnen was.
    eBaymaandag 31 juli 2006 @ 02:11
    Ofyles2maandag 31 juli 2006 @ 18:03
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:10 schreef Napalm het volgende:

    [..]

    Heuvels in de stad?
    Nee, maar Amsterdam is behoorlijk reliëfrijk wat betreft het wegennet. Vooral de steile Schellingwouderbrug is een kwelling (vooral met de gelede bussen van dit type).
    freddygonzalesmaandag 31 juli 2006 @ 18:10
    In Utrecht rijden ze met nieuwe van Hool's . Mooie bussen en best wel comfortabel alleen als de airco kapot is het niet te harden. Ze zeggen dat een stadsbus 15 jaar "mee" moet gaan en niet 10 jaar.
    Ofyles2maandag 31 juli 2006 @ 18:22
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:53 schreef Lucille het volgende:
    Mogen noodluiken wel electrisch zijn eigenlijk? Kan me voorstellen dat in geval van nood electrische dingen niet goed werken.
    Ik bedoel dat de bussen noodluiken hebben die door de chauffeur bediend kunnen worden in geval van ventilatie. Maar de directie van het GVB is te huiverig om dit hebbedingetje te gebruiken, terwijl andere OV-bedrijven een busvloot is die voor (bijna) 100% is uitgerust met elektrische noodluiken.

    En Lucille, verder nog over de Volvo B7LA/Berkhof Jonckheere: Daar heb ik gemengde gevoelens over. De eerste serie (556-585) reed soepel, maar de Voith-4versnellingsbak maakte de bussen tot slowstarters. Daarnaast raken de versnellingsbakken te snel versleten.
    De tweede serie (445-469) trekken wel sneller op, maar de bussen rukken wel snel op bij het accelereren en de ZF-5versnellingsbak leent zich vooral voor overtoeren.
    Verder rijden de buschauffeurs van het GVB als F1-piloten. In combinatie met de foute bouwconstructie van de gelede bussen zorgt dit voor warme motoren.
    quote:
    toch blijf ik zeggen dat het gewoon aan die kut-Amsterdammers zelf ligt.
    Ja dat ook. Eigenlijk had een dissident van de toenmalige GVB-directie in 1997 de bestelling had moeten annuleren. Dan zat ik in een Duitser (Mercedes Citaro) of een Belg (Van Hool A(G)300). Beide bussen zijn degelijk opgebouwd en trekken ook veel sneller op dan het erfenis wat dhr. Testa het GVB had achtergelaten.

    Verder blijkt het GVB ook slecht te zijn in het onderhouden van randzaken. Sommige flipdotschermen van de Berkhofs en de LCD-displays vallen ook geregeld uit (vooral de geledes).
    Herr_Munkmaandag 31 juli 2006 @ 18:32
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 18:10 schreef freddygonzales het volgende:
    In Utrecht rijden ze met nieuwe van Hool's . Mooie bussen en best wel comfortabel alleen als de airco kapot is het niet te harden. Ze zeggen dat een stadsbus 15 jaar "mee" moet gaan en niet 10 jaar.
    Des te meer redenen om aan "bus of the year" te twijfelen.
    freddygonzalesmaandag 31 juli 2006 @ 19:13
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 18:32 schreef Herr_Munk het volgende:

    Des te meer redenen om aan "bus of the year" te twijfelen.
    Daar ben ik het wel mee eens. Ik vraag me ook af wie dat bepaald.
    Transvaalmaandag 31 juli 2006 @ 19:46
    Wat is een podest? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Martijn_77maandag 31 juli 2006 @ 20:09
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 02:11 schreef eBay het volgende:
    [afbeelding]
    Whaaa, die dingen rijden echt als een dweil
    Tha_Tmaandag 31 juli 2006 @ 21:09


    Dat is toch geweldig
    Willy84maandag 31 juli 2006 @ 21:17
    Je hebt bij het GVB 2 typen lagevloerbussen
    Geleed 55 stuks 446-269 en 556-585 Volvo chassie en Berkhof opbouw
    Standaard 167 stuks 101-267 Daf chassie en Berkhof opbouw

    Het is allemaal goedkope meuk
    Goedkoop model, geen airco (de 90 nieuwe citaro's voor r'dam krijgen dat wel)
    weinig motor vermogen (langzaam optrekken bij haltes). Altijd gepiep en gekraak van die bussen. Als je achterin bij de motor zit dan ruik je die oog en soms komt letterlijk wat rook uit de afscheiding. Kan je herkennen aan de zwarte plafons aldaar.
    Slechte geluids isolatie. (rij maar eens mee met een Citaro of Scania van Arriva, dan merk je gelijk het verschil.
    Zelf heb ik ook nog eens de eer gehad om op het CS een eerder genoemde standaard bus te blussen. De motor was in brand gevlogen! Was ongeveer een klein jaartje geleden. En op at5 stond v'd week dat er weer een bus in de brand had gestaan. Het gaat om precies zo een bus als op de foto van ts.
    Verder doet ook nog het verhaal de ronde dat de toemalige gvb directeur is omgekocht door berkhof. Had berkhof die order misgelopen dan hadden ze niet meer bestaan. Zo is het verhaal althans wat ik van enkele buschauffeurs heb gehoord.
    Al met al fijne karretjes en dan te bedenken dat de oudste iets van 6 jaar oud is ofzo geloof ik.

    Verder heeft het GVB nog de beschikking over 38 gelede hoge bussen. Deze zouden eigenlijk niet meer gebruikt worden per 28 mei (nieuwe dienstregeling) maar zelfs nu (hoogzomer dienstregeling, minst aantal bussen benodigt) zijn ze vaak te bewonderen. Per 1 jan mogen deze bussen niet meer ingezet worden van de opdrachtgever ROA. Dus voor die tijd moeten er extra bussen bijkomen, momenteel heeft GVB ongeveer 10 bussen van Connexxion gehuurd.
    Geqxonmaandag 31 juli 2006 @ 22:31
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:53 schreef Lucille het volgende:
    Mogen noodluiken wel electrisch zijn eigenlijk? Kan me voorstellen dat in geval van nood electrische dingen niet goed werken.
    Welkom in 2006.
    Ofyles2maandag 31 juli 2006 @ 23:48
    @ Willy84: De oudste bussen komen al uit 1998 en zijn 8 jaar oud.
    Cityfmdinsdag 1 augustus 2006 @ 02:39
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 18:10 schreef freddygonzales het volgende:
    In Utrecht rijden ze met nieuwe van Hool's . Mooie bussen en best wel comfortabel alleen als de airco kapot is het niet te harden. Ze zeggen dat een stadsbus 15 jaar "mee" moet gaan en niet 10 jaar.
    Ons volledige buspark (35 stuks) bestaat op 3 mercedes conecto's na volledig uit Van Hool.
    Van A120 over A600, New A360 tot New Ag300.

    Van Hool en airco gaat niet samen. Zelfs met splinternieuwe bussen is het miserie.
    Van de 20 bussen met airco zijn er ALTIJD minstens 5 stuk. Het bedrijf dat de airco's bij ons hersteld bevestigd dat ook. 85% van de problemen zijn met Van Hool voertuigen (bus als touringcar). Met de meest gekke fouten en mankementen.....
    DamzkoOdinsdag 1 augustus 2006 @ 09:24
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:27 schreef Ofyles2 het volgende:
    Reis ermee, maar doe het met sterke mate.
    [afbeelding]

    Bijwerkingen bussen op de lange termijn:
  • Versnellingsbakken beginnen te haperen.
  • De motor deugt niet: versnellingsbak hapert, accelereren duurt lang, motoren zijn zwak op heuvels en laten een zware dieseldamp achter als ze wegrijden.
  • Deuren kunnen nauwelijks meer dicht.
  • Als het regent, dan worden de bussen ook nat vanwege de slechte isolatie.
  • Podesten van zittingen lijden aan ernstige corrosie.
  • Noodluiken zijn niet elektrisch en gaan daarnaast ook zeer moeilijk open.

    Dat de bussen als rijdende wrakken rijden, is ook te danken aan de directie, die ook bezuinigt op veiligheid. Kortom: directie en bussen opruimen.
  • Wat grappig, dit is de bus die ik altijd neem. Ze zitten overigens wel lekker in tegenstelling tot die nieuwe trams
    OFfSprngrdinsdag 1 augustus 2006 @ 09:27
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:34 schreef Kluupkluup het volgende:
    [afbeelding]

    Dít zijn nog eens bussen.. Deze DAF die inmiddels in Cuba rijdt.. wil
    nog steeds, per boot, naar Holwerd
    Holwerd is cool.
    Willy84dinsdag 1 augustus 2006 @ 18:47
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 09:24 schreef DamzkoO het volgende:

    [..]

    Wat grappig, dit is de bus die ik altijd neem. Ze zitten overigens wel lekker in tegenstelling tot die nieuwe trams
    sommige "zitplaatsen" kun je niet eens zo noemen, zo klein zijn de plaatsjes. En ook zo een onlogische indeling (natuurlijk omdat het lagevloertrams zijn, en de onderdelen ervan moeten worden weggewerkt).
    Die oudste metro's zijn helemaal bagger. Dan ze daar uberhoupt strippen voor durven vragen. Ik stempel dus uit principe niet.
    Gluckskaferdinsdag 1 augustus 2006 @ 19:17
    wtf waar gaat dit over
    Sjibbledinsdag 1 augustus 2006 @ 20:29
    wat dacht je van een 2dehandse scooter/brommer? Of voel je je te goed daarvoor

    Dude, klaag niet over je dagelijkse acties, met de bus gaan is een optie
    Frezerdinsdag 1 augustus 2006 @ 20:50
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [afbeelding]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    , maar dat is nu ook niet bepaald het toonbeeld van betrouwbaarheid. .
    MouseOverdinsdag 1 augustus 2006 @ 20:55
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 20:09 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Whaaa, die dingen rijden echt als een dweil
    "die dingen" reden volgens mij wel veel langer rond dan de huidige bussen, aangezien ze aan het uiterlijk te zien minimaal 25 jaar oud zijn en ik er in 1998 nog in heb gezeten (als lijndienst dus)
    Cynix ®dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:11
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 20:50 schreef Frezer het volgende:
    , maar dat is nu ook niet bepaald het toonbeeld van betrouwbaarheid. .
    Nope.
    Ik hoorde dat ze uit zichzelf gingen rijden, en dat ze daarom bijna een jaar uit de roulatie gehaald zijn.
    fabiangmaandag 22 oktober 2007 @ 18:26
    berkhof is helemaal niets voor in een stad als amsterdam,met zijn miljoenen gaten in het wegdek.
    probeer het stukje van het prins hendrik plantsoen naar het singel maar eens,valt spontaan je haar van uit zo erg is het.
    aangezien ik er zelf werk kan ik nog wat gebreken opnoemen.
    spontaan in brand vliegen,een heerlijke combinatie van olie en koelwater lucht in de bus(bij km stand 400.000) Regenwater dat je broekspijp in rolt tijdens een motregentje.
    je kan wel maanden doorgaan,gelukkig eindelijk verstandig,volgende maand 40 nieuwe gelede merecedessen. Hopelijk worden onze jonkheertjes tzt ook vervangen door standaard citaro's
    Frezermaandag 22 oktober 2007 @ 20:14
    Om maar wat oude koeien uit de sloot te halen, na die rotschop. .
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 21:11 schreef Cynix ® het volgende:

    [..]

    Nope.
    Ik hoorde dat ze uit zichzelf gingen rijden, en dat ze daarom bijna een jaar uit de roulatie gehaald zijn.
    Dat doen bussen in Eindhoven wel vaker; een Interliner heeft enkele jaren geleden het stationsgebouw van binnen willen bekijken, en een gewone stadsbus hobbelde eens een hellinkje af door een hek het drukste fietspad van de stad op.
    freddygonzalesmaandag 22 oktober 2007 @ 20:25
    Ga dan ook in Utrecht met de bus. Rijden (vooralsnog) fatsoenlijke van Hool's.
    deepartmaandag 22 oktober 2007 @ 21:27
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [ afbeelding ]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Me pik word hard man!
    LegerNegermaandag 22 oktober 2007 @ 21:40
    Hier rijden deze Berkhofs, best goede dingen vergeleken de Engelse oostblok producten als een Wright of Dennis.

    Maar het best is natuurlijk de M-B O408 als streekbus, of een Den Oudsten Alliance.

    Lagevloerbussen zijn kut.
    classpcmaandag 22 oktober 2007 @ 22:45
    Berkhof

    Den Oudsten

    Deze bussen reden hier vroeger rond. Erg comfortabel, net als de Mercedes bussen die als opvolgers kwamen.
    Alleen zijn ze er eigenlijk tegelijk met de Mercedes bussen uit gegaan in plaats van ervoor omdat het gewoon goede bussen waren

    Tegenwoordig lijkt het wel of de stoelen in bussen van plastic met een lapje stof gemaakt zijn.
    classpcmaandag 22 oktober 2007 @ 22:46
    Wat ik me hier ook nog aan herinner zijn de oranje remlichten in plaats van rood wat gebruikelijk is.
    Zuenmaandag 22 oktober 2007 @ 23:20
    Die bussen zijn toch automaten
    Mopst3rmaandag 22 oktober 2007 @ 23:39
    WTF zijn de podesten van zittingen
    CGdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:19
    Bij ons rijden de Twents-bussen



    Leuke bussen op zich wel, maar op de een of andere manier is het scherm met reisinformatie (welke halte je bent) voorin de bus áltijd kapot. Maak die dingen toch eens schokbestendig. Altijd strepen op het scherm of soms zelfs gewoon een Windows-error of een Blue Screen of Death
    kikoooooodinsdag 23 oktober 2007 @ 11:39
    Busrukkertopic

    Waarom hebben bussen in godsnaam Fanboys zoals die ofylus2, met zn schijtbustopics.
    "Podesten van zittingen"

    TS is zo'n kwijldebiel die voorin bij de chauffeur gaat zitten om met hem te praten over het mooie vak van buschauffeur en om te kankeren over bustypes Alle bussen zijn imho lelijke kuthokken

    Wie vertelt mij nou eens het volgende: Wat is er leuk/mooi aan een bus?
    MouseOverdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:48
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:39 schreef kikoooooo het volgende:
    Wat is er leuk/mooi aan een bus?
    Nou, hij is groot
    kikoooooodinsdag 23 oktober 2007 @ 11:55
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:48 schreef MouseOver het volgende:

    [..]

    Nou, hij is groot
    Wow
    Cassiusdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:06
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:39 schreef kikoooooo het volgende:
    Busrukkertopic

    Waarom hebben bussen in godsnaam Fanboys zoals die ofylus2, met zn schijtbustopics.
    "Podesten van zittingen"

    TS is zo'n kwijldebiel die voorin bij de chauffeur gaat zitten om met hem te praten over het mooie vak van buschauffeur en om te kankeren over bustypes Alle bussen zijn imho lelijke kuthokken

    Wie vertelt mij nou eens het volgende: Wat is er leuk/mooi aan een bus?
    Vervelend he, die mensen die andere interesses hebben dan jij.
    LegerNegerdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:26
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 00:53 schreef Lucille het volgende:
    Mogen noodluiken wel electrisch zijn eigenlijk? Kan me voorstellen dat in geval van nood electrische dingen niet goed werken.
    Berkhof Ambassador 200 zoals ze hier rijden hebben electrische noodluiken. Die Engelse troep niet..
    kikoooooodinsdag 23 oktober 2007 @ 13:26
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 13:06 schreef Cassius het volgende:

    [..]

    Vervelend he, die mensen die andere interesses hebben dan jij.
    Geef me nou eens antwoord: WAT is er interessant aan een bus? En WAT is er interessant aan om te dicussieren over het feit dat de podesten ( ) van de zittingen roest hebben?
    Cassiusdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:42
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 13:26 schreef kikoooooo het volgende:

    [..]

    Geef me nou eens antwoord: WAT is er interessant aan een bus? En WAT is er interessant aan om te dicussieren over het feit dat de podesten ( ) van de zittingen roest hebben?
    Waarom kun je je daar geen voorstelling van maken? 't Is ook gewoon een voertuig-categorie waar mensen in geïnteresseerd kunnen zijn; in de techniek, in de bedrijven, of, desnoods, in de kwaliteit van de zittingen . Weliswaar misschien niet zo voor de hand liggend als snelle sportwagens of zo, maar toch.
    Ofyles2dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:44
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:39 schreef kikoooooo het volgende:
    Busrukkertopic

    Waarom hebben bussen in godsnaam Fanboys zoals die ofylus2, met zn schijtbustopics.
    "Podesten van zittingen"

    TS is zo'n kwijldebiel die voorin bij de chauffeur gaat zitten om met hem te praten over het mooie vak van buschauffeur en om te kankeren over bustypes Alle bussen zijn imho lelijke kuthokken

    Wie vertelt mij nou eens het volgende: Wat is er leuk/mooi aan een bus?
    Dus je weet mijn naam niet meer.

    Maar goed, het gaat om het trekvermogen, de acceleratie en het comfort. Citaro's zijn op dit moment mijn favo, ook (dubbel)gelede bussen komen ook in mijn lijst voor.

    Verder snap ik niet waarom iedereen iets vindt aan dubbeldeksbussen. Die passen echt met zeer veel moeite in enkele steden, je moet rekening houden met lage tunnels of laaghangende bovenleidingen van trams.

    En PS: ik ben geen busrukker, maar bezeten door het OV. Dus ook de trein.
    kikoooooodinsdag 23 oktober 2007 @ 13:45
    Ovrukker dan
    Koenz0rdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:54


    +



    = Valleilijn tussen Wageningen - Ede - Amersfoort.

    En die is tof.
    Koenz0rdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:56
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 13:44 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    Dus je weet mijn naam niet meer.

    Maar goed, het gaat om het trekvermogen, de acceleratie en het comfort. Citaro's zijn op dit moment mijn favo, ook (dubbel)gelede bussen komen ook in mijn lijst voor.

    Verder snap ik niet waarom iedereen iets vindt aan dubbeldeksbussen. Die passen echt met zeer veel moeite in enkele steden, je moet rekening houden met lage tunnels of laaghangende bovenleidingen van trams.

    En PS: ik ben geen busrukker, maar bezeten door het OV. Dus ook de trein.
    Heb je ook de fantasie dat je je pielemuisje in de uitlaat van een bus doet? Het liefst een bus die snel optrekt
    Ofyles2dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:29
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 13:56 schreef Koenz0r het volgende:

    [..]

    Heb je ook de fantasie dat je je pielemuisje in de uitlaat van een bus doet? Het liefst een bus die snel optrekt
    j0rritdinsdag 23 oktober 2007 @ 14:41
    Deze bussen neem ik regelmatig, best fijn opzich.






    vbmotdinsdag 23 oktober 2007 @ 14:48
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:01 schreef Cynix ® het volgende:
    [ afbeelding ]

    Hiero rijdt deze. Best een geil ding.
    Dat ding ken ik van de rit Eindhoven CS naar Eindhoven Airport. Ik sprak een tijdje geleden zo'n chauffeur en die hoorde ik alleen maar klagen dat die dingen constant kapot gaan. Verder maken ze soms het geluid van een carnavalstoeter, maargoed dat past dan wel weer in Eindhoven.
    LegerNegerdinsdag 23 oktober 2007 @ 14:52
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 14:41 schreef j0rrit het volgende:
    Deze bussen neem ik regelmatig, best fijn opzich.


    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Die Mercedes Citaro's maken teveel lawaai. Althans in Arriva trim..

    Dit zijn de beste bussen:
    Mercedes O408
    Kluupkluupdinsdag 23 oktober 2007 @ 15:20
    Prima busjes van Van Hool
    Isdatzodinsdag 23 oktober 2007 @ 16:55
    gelukkig heb ik een auto.

    en een fiets

    dood aan de bussen (en chauffeurs die niet kunnen rijden.. gekken )
    classpcdinsdag 23 oktober 2007 @ 20:26
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 14:52 schreef LegerNeger het volgende:

    [..]

    Die Mercedes Citaro's maken teveel lawaai. Althans in Arriva trim..

    Dit zijn de beste bussen:
    Mercedes O408
    [ afbeelding ]
    O ze rijden nog wel?
    Ik zie ze hier vrijwel nooit meer rijden/
    Alleen nog van die engelse bussen. En soms een Volvo als verlengde.

    Maar deze (O408) vind ik verreweg het meest comfortabel om mee te rijden.
    Alleen jammer dat er geen armsteunen in zitten. Dan val je soms bijna uit je stoel bij een scherpe bocht.
    gebrokenglasdinsdag 23 oktober 2007 @ 21:35
    Vroeger had je die gele bussen inderdaad, met 4cylinder diesels en 4traps semi-automaat. Men, wat een troep.

    Motorisch dan, zaten wel lekker.
    kip_zonder-kopdinsdag 23 oktober 2007 @ 22:01



    Mijn favoriete bussen (het geluid was echt geil ). Die tram op de laatste foto mag van mij ook terugkomen.
    LegerNegerdinsdag 23 oktober 2007 @ 22:45
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 20:26 schreef classpc het volgende:

    [..]

    O ze rijden nog wel?
    Ik zie ze hier vrijwel nooit meer rijden/
    Alleen nog van die engelse bussen. En soms een Volvo als verlengde.

    Maar deze (O408) vind ik verreweg het meest comfortabel om mee te rijden.
    Alleen jammer dat er geen armsteunen in zitten. Dan val je soms bijna uit je stoel bij een scherpe bocht.
    Ze rijden nog wel, alleen ze worden gewoon vernield en nauwelijks meer gerepareerd enzo. Heel veel donorstoelen, die niet kloppen met de rest van het interieur. Automaten die niet worden gerepareerd .
    Binnenkort zal het allemaal Berkhof en Wright zijn.
    Er zijn nog 3 O408's ofzo..
    gebrokenglasdinsdag 23 oktober 2007 @ 22:47
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 22:01 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

    Mijn favoriete bussen (het geluid was echt geil ).
    Ja heel herkenbaar geluid. En altijd stinken naar Diesel. En zo'n vette blauwe walm altijd....
    Diemietuhriejdinsdag 23 oktober 2007 @ 23:16
    Hier rijdt altijd zo'n berkhof ambassador..

    Weetniet wat er mis mee is hoor, vind ze prima zitten. Fijne busjes, niet overdreven veel lawaai, wordt niet nat als het regent und so weiter..

    Alleen zouden ze misschien zich wel wat meer aan de dienstregeling mogen houden.
    James1988dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:32
    "Bus of the year" is belachelijk ja. De NS (of hun voertuigbouwer) plakt op hun VIRMmetjes toch ook niet "Train of the year" ?
    Kleffe_Dopdinsdag 23 oktober 2007 @ 23:36


    Hier regent het gewoon naar binnen.
    Werd me in één klap weer duidelijk waarom ik liever zelf de auto/fiets pak.

    edit: ook al Berkhof?
    Sirolfdinsdag 23 oktober 2007 @ 23:36
    Op de Zuidtangent-lijn hier (Amsterdam-Hoofddorp-Haarlem) rijden sinds de start (5 jaar geleden) Van Hool NewAG300-bussen. Die zijn alleen nu al compleet afgeragd, waardoor er regelmatig bussen uitvallen om dat de motor gewoon niks meer doet.
    Ook de beeldschermen met reisinformatie doen het vaker niet dan wel.
    Zeer binnenkort daardoor nieuwe busen (Mercedes-Benz Citaro) op die lijn.

    De Berkhofs die in Leiden rijden zijn inderdaad zwaar kud...
    Onhandig ingedeeld en te weinig beenruimte.
    classpcwoensdag 24 oktober 2007 @ 00:17
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 22:01 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

    Mijn favoriete bussen (het geluid was echt geil ). Die tram op de laatste foto mag van mij ook terugkomen.
    Die onderste rijden voor zover ik weet in Groningen nog steeds in de stad toch?
    LegerNegerwoensdag 24 oktober 2007 @ 01:06
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 00:17 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Die onderste rijden voor zover ik weet in Groningen nog steeds in de stad toch?
    Nooit gezien. In de stad rijden alleen Citaro's.. verder soms een Scania Omnilink, of een van de streekbussen..
    Renewoensdag 24 oktober 2007 @ 01:25
    Als die bussen uberhaupt rijden.
    Turquaz52woensdag 24 oktober 2007 @ 17:49
    Paps heeft @ VDL Kusters gewerkt.. en nu @ VDL BOVA, VDL Berkhof is een paar "deuren" Verderop BOVA @ Valkenswaard
    De Metrobus die in turkije rijdt bijv. komt ook vanuit BOVA
    kip_zonder-kopwoensdag 24 oktober 2007 @ 17:59
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 00:17 schreef classpc het volgende:

    [..]

    Die onderste rijden voor zover ik weet in Groningen nog steeds in de stad toch?
    Volgens mij was Rotterdam de laatste stad die met dit ype bussen reed, jammer genoeg zijn ze daar ook niet meer te bewonderen.
    icecreamfarmer_NLwoensdag 24 oktober 2007 @ 18:54
    Hier in tilburg nieuwe volvo`s.

    Die oude t bussen hadden ook last van lekken en waren van hools
    classpcwoensdag 24 oktober 2007 @ 19:12
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 01:06 schreef LegerNeger het volgende:

    [..]

    Nooit gezien. In de stad rijden alleen Citaro's.. verder soms een Scania Omnilink, of een van de streekbussen..
    Ik ben er dan ook al een tijdje niet meer geweest.
    Maar ik kan me herinneren dat ik ze er waren toen ik daar voor het laatst was.
    RealZeusdonderdag 25 oktober 2007 @ 03:00
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 01:00 schreef PsyCha het volgende:

    [..]

    komt ie uit de Prehistorie?
    Ja, uit de tijd dat er nog echte bussen gemaakt werden.Niet van die lelijke lagevloerslijken die omde haverklap met pech staan of in de brand vliegen, maar degelijke bussen die zonder problemen meer dan een miljoen kilometer reden.

    De standaardstreekbus
    Drifter__donderdag 25 oktober 2007 @ 03:28
    Echt inderdaad! Tering kut herrie bus
    Vooral achterin moet je NIET gaan zitten, je stapt zeker uit met dikke koppijn