abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40427053
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef Herald het volgende:

hendig sjiek ís de grap. Abonnement wordt niet expres fout geschreven, maar Maikuul heeft bepaald dat het hendig sjiek is, en niet hendig chic.
Zo kun je ook redeneren, maar ik deed dat niet. Het punt is dat hij ook over een hendig 'chique' slip had kunnen beginnen - het naturelle van 'sjiek' is weliswaar passender, maar niet essentieel om het grappig te maken. Dit in tegenstelling tot de spelling van nueken (dat opzettelijk neuken verhult), of vriending (dat een spelfout suggereert terwijl het een opzettelijk denigrerende term is).

Op de frontpage zijn overigens ook wat goede nieuwe suggesties gedaan. Misschien herzie ik de lijst over een tijdje wel, en daarbij zou ik iedere combinatie van sjiek met 'hendig' kunnen negeren om alleen de regulier toegepaste sjieks en chics te meten.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 20:25:49 #202
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40428843
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:28 schreef dvr het volgende:

Op de frontpage zijn overigens ook wat goede nieuwe suggesties gedaan. Misschien herzie ik de lijst over een tijdje wel, en daarbij zou ik iedere combinatie van sjiek met 'hendig' kunnen negeren om alleen de regulier toegepaste sjieks en chics te meten.
Dat zou ik maar wel doen, want nogal wat mensen zeggen 'hendig sjiek' omdat 't 'n maikuuulisme is. Oftewel, sjiek/chic komt sowieso (zo-en-zo) al vaker voor dan gebruikelijk is.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40428917
Komt er een vergelijkbaar onderzoek naar grammaticafouten? Ik nomineer alvast:

• 'zich irriteren aan'
  • 'als zijnde'
  • pi_40430353
    Ik vind dat 'sjiek' net zo min telt als 'heaumeau' en 'nueken'.
    Ja, die met de ballen in de bek.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 21:13:18 #205
    89728 Plastic_Power
    Vegetable rights & peace
    pi_40430533
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 21:07 schreef Biancavia het volgende:
    Ik vind dat 'sjiek' net zo min telt als 'heaumeau' en 'nueken'.
    Eensch
    Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
    pi_40430861
    Hoe zit het met naast en langs? Een van de twee is met beweging.. maar hoe zit het nu precies?
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
      woensdag 2 augustus 2006 @ 21:33:38 #207
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_40431258
    er langs is als je ergens langs loopt/fietst, ernaast is als je stil ergens naast staat/zit.
    pi_40432817
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 20:25 schreef gronk het volgende:

Dat zou ik maar wel doen, want nogal wat mensen zeggen 'hendig sjiek' omdat 't 'n maikuuulisme is. Oftewel, sjiek/chic komt sowieso (zo-en-zo) al vaker voor dan gebruikelijk is.
    Als ik alle combinaties van sjiek(e) met hendig er uitfilter, kom ik nog steeds op een score van bijna 55%, waarmee chic en chique dus nog steeds de lijst aanvoeren. Dat mag ook geen verbazing wekken want sjiek wordt al decennia lang gebruikt, en niet zoveel mensen weten dat je het als chic hoort te spellen. Feitelijk ligt het percentage zelfs nog hoger omdat ik eigenlijk ook de +/- 60 vermeldingen van chic uit de muzieksectie zou moeten wegfilteren (waar het gebruikt wordt als naam van een funkband). Met Geenstijltaal heeft sjiek al helemaal niets te maken - het is zoals gezegd al tijdenlang een veel voorkomende en zelfs min of meer geaccepteerde spelfout.
    pi_40435221
    ik zal wel spuit 11 zijn, maar "pubertijd" is niet per se fout.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheWilliedockSaints op 02-08-2006 23:36:58 ]
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 2 augustus 2006 @ 23:28:27 #210
    151257 Odysseuzzz
    U bestaat niet
    pi_40435692
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 21:33 schreef Grumpey het volgende:
    er langs is als je ergens langs loopt/fietst, ernaast is als je stil ergens naast staat/zit.
    Als je allebei even hard fietst kun je trouwens ook naast elkaar fietsen.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 23:29:36 #211
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_40435736
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 22:12 schreef dvr het volgende:

[..]

Als ik alle combinaties van sjiek(e) met hendig er uitfilter, kom ik nog steeds op een score van bijna 55%, waarmee chic en chique dus nog steeds de lijst aanvoeren.
    Bizar. Als ik in de fok zoekdinges 'sjiek' intik, krijg ik allemaal maikuuul-topics. Ben ik toch benieuwd waar al die andere sjiek-roepers 't over hebben
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 23:31:47 #212
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_40435808
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:16 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
    ik zal wel spuit 11 zijn, maar "pubertijd" is niet per sé fout.
    Maar meestal wel in de context waarin het gebruikt wordt.
    En het is per se.
    "Atb is lief, groetjes Peri."
      woensdag 2 augustus 2006 @ 23:35:21 #213
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_40435936
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef alwaysthebest het volgende:

98% van alle mensen gebruikt taal in de verkeerde context. Waarom taal gebruiken als een .45 ook voldoet?
    pi_40435974
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

En het is per se.
    sé....pff...idd ja.... das wel heel erg

maar dat puberteit/tijd verhaal...is dat eigen;lijk wel altijd uit de context te halen?
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 2 augustus 2006 @ 23:42:41 #215
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_40436184
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:36 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

maar dat puberteit/tijd verhaal...is dat eigen;lijk wel altijd uit de context te halen?
    Lijkt me niet inderdaad. Dan moet je dus even aan de persoon vragen wat hij/zij nou precies bedoeld. .
    "Atb is lief, groetjes Peri."
    pi_40437060
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:29 schreef gronk het volgende:

Bizar. Als ik in de fok zoekdinges 'sjiek' intik, krijg ik allemaal maikuuul-topics. Ben ik toch benieuwd waar al die andere sjiek-roepers 't over hebben
    De Fok zoekmachine werkt niet goed omdat ze nog steeds lang niet alle topics geindexeerd hebben.
    Probeer deze Google query maar.
    pi_40437318
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 23:42 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Lijkt me niet inderdaad. Dan moet je dus even aan de persoon vragen wat hij/zij nou precies bedoeld. .
    met andere woorden; schrappen uit die lijst!
      donderdag 3 augustus 2006 @ 01:04:07 #218
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_40438268
    Sowieso zie ik inderdaad zo vaak fout geschreven worden. Ook door vriendinnen die net als mij studeren aan de faculteit Communicatie en Cultuur (UvT).

Maar puberteit?! Nooit geweten dat je dat zo schreef, serieus! Weer wat geleerd op mijn jonge dag (nacht)
    *´¨)
    ¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
    (¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
    pi_40438283
    Helikopter wordt meer fout dan correct geschreven! (meestal helicopter)
      donderdag 3 augustus 2006 @ 01:11:33 #220
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_40438394
    Kijk trouwens ook eens in Lifestyle: steiltang versus stijltang. Is nog een interessante discussie over geweest (Ik wil graag steil haar). Maar een van de auteurs van het Groene Boekje, professor aan de faculteit waar ik aan studeer, wist zelfs geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat nu de juiste schrijfwijze is
    *´¨)
      donderdag 3 augustus 2006 @ 01:21:48 #221
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_40438577
    bij puberteit moet je gewoon de klemtoon anders leggen, dat maakt voor veel mensen het verschil.

Leg je zelf de klemtoon op 'puber' dan klinkt 'tijd' logischer. Als je echter klemtoon op 'teit' legt, dan is de juiste spelling veel logischer.
    pi_40439370
    quote:
    Op donderdag 3 augustus 2006 01:04 schreef Foeske het volgende:
    Ook door vriendinnen die net als mij studeren aan de faculteit Communicatie en Cultuur (UvT).
    Verschoont en permitteert mij jongedame, maar in een geval als het bovenstaande pleegt men liever niet "net als mij" maar "net als ik" te zeggen. Dit omdat de ik een onderwerp-achtig karakter heeft; "net zoals ik studeer aan de UvT, doen mijn vriendinnen dat". De constructie "als mij" kan wel gebruikt worden, maar dan bijvoorbeeld in zinnen waarin het als een soort meewerkend voorwerp gebruikt wordt, zoals in "uw verhaal klinkt haar, net als mij, vreemd in de oren".

Ik vind trouwens nog steeds dat pubertijd nergens op slaat. Toen taalfanaat Ivo de Wijs ergens rond '85 bij de Ikon het programma Pubertijd op de buis bracht, was er geen enkele twijfel over het feit dat die titel een woordspeling was en dat het woord 'pubertijd' niet bestond. Ik kan geen enkele zin bedenken waarin pubertijd ten opzichte van puberteit een meerwaarde heeft - of het moet zijn dat je dankzij dit soort flauwekul minder fouten kunt maken.
      donderdag 3 augustus 2006 @ 09:32:13 #223
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_40441571
    quote:
    Op donderdag 3 augustus 2006 02:10 schreef dvr het volgende:

[..]

Verschoont en permitteert mij jongedame, maar in een geval als het bovenstaande pleegt men liever niet "net als mij" maar "net als ik" te zeggen. Dit omdat de ik een onderwerp-achtig karakter heeft; "net zoals ik studeer aan de UvT, doen mijn vriendinnen dat". De constructie "als mij" kan wel gebruikt worden, maar dan bijvoorbeeld in zinnen waarin het als een soort meewerkend voorwerp gebruikt wordt, zoals in "uw verhaal klinkt haar, net als mij, vreemd in de oren".
    Ja, ik weet het eigenlijk wel. Net als hen/hun; groter als/groter dan; dat heb ik niet bij (me)... dat soort dingen doe ik altijd 'fout'. Fout tussen aanhalingstekens, omdat het niet echt fout is. Er is namelijk geen grammatica die voorschrijft hoe mensen zouden moeten spreken; grammatica beschrijft hoe mensen spreken. En daar zitten verschillen in, met name tussen de verschillende dialecten. Maar waarom zou het ene dialect beter zijn dan het andere? Toevallig is in Nederland het ABN verkozen tot het 'juiste' dialect, maar het feit dat ik een ander dialect spreek wil niet zeggen dat ik fout spreek. Geen enkele taal of dialect is in taalkundig opzicht superieur aan een andere taal of een ander dialect. Zie verder: Universele Taalkunde van Neijt, Fromkin en Rodman

Ik begrijp het nut van een algemene grammatica voor het Nederlands en ik begrijp ook dat niet alle dialecten daarin vertegenwoordigd kunnen worden, maar ik vind niet dat ik in een topic als dit in een ander dialect zou moeten praten. Als ik belangrijke stukken moet schrijven, een scriptie of sollicitatiebrief bijvoorbeeld, dan is dat een ander verhaal.

Sorry voor het off-topic gaan, maar dit wilde ik even kwijt
    *´¨)
      donderdag 3 augustus 2006 @ 09:37:38 #224
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_40441647
    Dat ik dit topic nu pas zie!

ik struikel in mijn subforumpje heel vaak over "fotograven"

Waarschijnlijk heren van stand die foto's maken?
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      donderdag 3 augustus 2006 @ 11:42:25 #225
    122573 Asmooh
    Ik wel, Jij ook?
    pi_40444824
    Weetjûh wâh Ik Mûh Nâh aan Ergûuhhr
    Aan die tjappíejs die géén levûh hebbûh!
    Én dan Egt dûh helûh dach híer op FOK! Gaan zoekûh nóar spellingsvoutûh

Goa tog een levûh zoekûh man loesâh
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')