Zo kun je ook redeneren, maar ik deed dat niet. Het punt is dat hij ook over een hendig 'chique' slip had kunnen beginnen - het naturelle van 'sjiek' is weliswaar passender, maar niet essentieel om het grappig te maken. Dit in tegenstelling tot de spelling van nueken (dat opzettelijk neuken verhult), of vriending (dat een spelfout suggereert terwijl het een opzettelijk denigrerende term is).quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef Herald het volgende:
hendig sjiek ís de grap. Abonnement wordt niet expres fout geschreven, maar Maikuul heeft bepaald dat het hendig sjiek is, en niet hendig chic.
Dat zou ik maar wel doen, want nogal wat mensen zeggen 'hendig sjiek' omdat 't 'n maikuuulisme is. Oftewel, sjiek/chic komt sowieso (zo-en-zo) al vaker voor dan gebruikelijk is.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:28 schreef dvr het volgende:
Op de frontpage zijn overigens ook wat goede nieuwe suggesties gedaan. Misschien herzie ik de lijst over een tijdje wel, en daarbij zou ik iedere combinatie van sjiek met 'hendig' kunnen negeren om alleen de regulier toegepaste sjieks en chics te meten.
Eenschquote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:07 schreef Biancavia het volgende:
Ik vind dat 'sjiek' net zo min telt als 'heaumeau' en 'nueken'.
Als ik alle combinaties van sjiek(e) met hendig er uitfilter, kom ik nog steeds op een score van bijna 55%, waarmee chic en chique dus nog steeds de lijst aanvoeren. Dat mag ook geen verbazing wekken want sjiek wordt al decennia lang gebruikt, en niet zoveel mensen weten dat je het als chic hoort te spellen. Feitelijk ligt het percentage zelfs nog hoger omdat ik eigenlijk ook de +/- 60 vermeldingen van chic uit de muzieksectie zou moeten wegfilteren (waar het gebruikt wordt als naam van een funkband). Met Geenstijltaal heeft sjiek al helemaal niets te maken - het is zoals gezegd al tijdenlang een veel voorkomende en zelfs min of meer geaccepteerde spelfout.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:25 schreef gronk het volgende:
Dat zou ik maar wel doen, want nogal wat mensen zeggen 'hendig sjiek' omdat 't 'n maikuuulisme is. Oftewel, sjiek/chic komt sowieso (zo-en-zo) al vaker voor dan gebruikelijk is.
Als je allebei even hard fietst kun je trouwens ook naast elkaar fietsen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:33 schreef Grumpey het volgende:
er langs is als je ergens langs loopt/fietst, ernaast is als je stil ergens naast staat/zit.
Bizar. Als ik in de fok zoekdinges 'sjiek' intik, krijg ik allemaal maikuuul-topics. Ben ik toch benieuwd waar al die andere sjiek-roepers 't over hebbenquote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Als ik alle combinaties van sjiek(e) met hendig er uitfilter, kom ik nog steeds op een score van bijna 55%, waarmee chic en chique dus nog steeds de lijst aanvoeren.
Maar meestal wel in de context waarin het gebruikt wordt.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:16 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik zal wel spuit 11 zijn, maar "pubertijd" is niet per sé fout.
98% van alle mensen gebruikt taal in de verkeerde context. Waarom taal gebruiken als een .45 ook voldoet?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef alwaysthebest het volgende:
Maar meestal wel in de context waarin het gebruikt wordt.
sé....pff...idd ja.... das wel heel ergquote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:31 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Maar meestal wel in de context waarin het gebruikt wordt.
En het is per se.
Lijkt me niet inderdaad. Dan moet je dus even aan de persoon vragen wat hij/zij nou precies bedoeld.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:36 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
maar dat puberteit/tijd verhaal...is dat eigen;lijk wel altijd uit de context te halen?
De Fok zoekmachine werkt niet goed omdat ze nog steeds lang niet alle topics geindexeerd hebben.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:29 schreef gronk het volgende:
Bizar. Als ik in de fok zoekdinges 'sjiek' intik, krijg ik allemaal maikuuul-topics. Ben ik toch benieuwd waar al die andere sjiek-roepers 't over hebben
met andere woorden; schrappen uit die lijst!quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:42 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Lijkt me niet inderdaad. Dan moet je dus even aan de persoon vragen wat hij/zij nou precies bedoeld..
Verschoont en permitteert mij jongedame, maar in een geval als het bovenstaande pleegt men liever niet "net als mij" maar "net als ik" te zeggen. Dit omdat de ik een onderwerp-achtig karakter heeft; "net zoals ik studeer aan de UvT, doen mijn vriendinnen dat". De constructie "als mij" kan wel gebruikt worden, maar dan bijvoorbeeld in zinnen waarin het als een soort meewerkend voorwerp gebruikt wordt, zoals in "uw verhaal klinkt haar, net als mij, vreemd in de oren".quote:Op donderdag 3 augustus 2006 01:04 schreef Foeske het volgende:
Ook door vriendinnen die net als mij studeren aan de faculteit Communicatie en Cultuur (UvT).
Ja, ik weet het eigenlijk wel. Net als hen/hun; groter als/groter dan; dat heb ik niet bij (me)... dat soort dingen doe ik altijd 'fout'. Fout tussen aanhalingstekens, omdat het niet echt fout is. Er is namelijk geen grammatica die voorschrijft hoe mensen zouden moeten spreken; grammatica beschrijft hoe mensen spreken. En daar zitten verschillen in, met name tussen de verschillende dialecten. Maar waarom zou het ene dialect beter zijn dan het andere? Toevallig is in Nederland het ABN verkozen tot het 'juiste' dialect, maar het feit dat ik een ander dialect spreek wil niet zeggen dat ik fout spreek. Geen enkele taal of dialect is in taalkundig opzicht superieur aan een andere taal of een ander dialect. Zie verder: Universele Taalkunde van Neijt, Fromkin en Rodmanquote:Op donderdag 3 augustus 2006 02:10 schreef dvr het volgende:
[..]
Verschoont en permitteert mij jongedame, maar in een geval als het bovenstaande pleegt men liever niet "net als mij" maar "net als ik" te zeggen. Dit omdat de ik een onderwerp-achtig karakter heeft; "net zoals ik studeer aan de UvT, doen mijn vriendinnen dat". De constructie "als mij" kan wel gebruikt worden, maar dan bijvoorbeeld in zinnen waarin het als een soort meewerkend voorwerp gebruikt wordt, zoals in "uw verhaal klinkt haar, net als mij, vreemd in de oren".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |