Wat uitgebreider: Haren wassen, schuim erin en eerst bijna laten opdrogen. Dan lok voor lok vanaf de punt om de borstel draaien en enige tijd (20-30 tellen) laten zitten en dan weer afrollen. Je zou denken dat het dan gaat krullen maar zoals je weet is dat met dikker haar een illusiequote:Op dinsdag 15 november 2005 17:35 schreef Caro_lientje het volgende:
Dank je wel voor je tip! Je hebt ongeveer hetzelde haar als ik.
Dan ga ik dat maar eens proberen!![]()
Heb je een bron of uitleg hier van? stijl is nl. meer in gebruik dan steil.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:03 schreef Thisbe het volgende:
Kan iemand van stijl "steil" maken? Ik krijg hoofdpijn van dit soort fouten![]()
Moet ik dit serieus gaan uitleggen?quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heb je een bron of uitleg hier van? stijl is nl. meer in gebruik dan steil.
Wat is je verklaring dat "stijl haar" ongeveer 100 keer zoveel gebruikt wordt als "steil haar"? Betekent dat dat bijna niemand weet hoe het te schrijven, of betekent het dat stijl wellicht betekenissen heeft die je niet kent? Steil betekent namelijk geenszins loodrecht.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:31 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Moet ik dit serieus gaan uitleggen?![]()
Stijl is een manier van "uitdrukken" in de breedste zin van het woord (dat is stijlloos, stijldansen, een stijl van schilderen)
Steil is loodrecht, glad. Steil haar, een steile wand etc
Mijn verklaring hiervoor is dat de doorsnee Nederlander de taal uitermate slecht beheerstquote:Op vrijdag 18 november 2005 15:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat is je verklaring dat "stijl haar" ongeveer 100 keer zoveel gebruikt wordt als "steil haar"? Betekent dat dat bijna niemand weet hoe het te schrijven, of betekent het dat stijl wellicht betekenissen heeft die je niet kent? Steil betekent namelijk geenszins loodrecht.
Een woordenboek stelt dat steil schuin oplopend is. Hoewel dat de omschrijving is die het dichtst ligt bij de beschrijving van haar (Voor stijl is niets te vinden), blijf ik het vreemd vinden dat er zo'n groot verschil in gebruik is. Ik kan echter helaas geen bronnen vinden die over dit specifieke geval gaan. Wel valt me op dat het vaak niet consequent gebruikt wordt (dezelfde auteur gebruikt de ene keer stijl, en dan weer steil).quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:42 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Mijn verklaring hiervoor is dat de doorsnee Nederlander de taal uitermate slecht beheerst![]()
Kijk maar in een woordenboek als je me niet gelooft![]()
steil (bijv. 'een steile berg', 'steil haar') met korte eiquote:Op vrijdag 18 november 2005 15:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een woordenboek stelt dat steil schuin oplopend is. Hoewel dat de omschrijving is die het dichtst ligt bij de beschrijving van haar (Voor stijl is niets te vinden), blijf ik het vreemd vinden dat er zo'n groot verschil in gebruik is. Ik kan echter helaas geen bronnen vinden die over dit specifieke geval gaan. Wel valt me op dat het vaak niet consequent gebruikt wordt (dezelfde auteur gebruikt de ene keer stijl, en dan weer steil).
Nuttige link.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:53 schreef Ripley het volgende:
[..]
steil (bijv. 'een steile berg', 'steil haar') met korte ei
Volgens http://www.onzetaal.nl/advies/dictee_2004.html iig
En ik wil graag een miljoen!quote:Ik wil graag steil haar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |