abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40364025
ik dacht dat die poolse premier katholiek is? in dat geval is het een rare stelling want de katholieke kerk is pertinent tegen de doodstraf.
pi_40364353
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:02 schreef arjanus het volgende:
ik dacht dat die poolse premier katholiek is? in dat geval is het een rare stelling want de katholieke kerk is pertinent tegen de doodstraf.
echt niet:
quote:
katechismus en praktijk
de katechismus van de katholieke kerk sluit “in geval van uiterst zware misdrijven” de doodstraf niet uit (kkk 2266). tegenwoordig tonen katholieke gezagsdragers zich echter meestal een tegenstander van deze straf die een inbreuk vormt op de door de kerk zo benadrukte integriteit van het menselijk lichaam.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  maandag 31 juli 2006 @ 21:12:39 #128
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40364482
quote:
op maandag 31 juli 2006 14:55 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik

ik denk dat er op veel beleidstereinen veel krachtiger opgetreden kan worden.
bijv. landbouw, verkeer, milieu, economie en buitenlandse zaken.
nu is het allemaal erg ondoorzichtig en bureaucratisch, weinig effectief.
alleen is het punt dat juist ook de doodstraf in de vs per staat beslist wordt.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_40365218
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:09 schreef sack_blabbath het volgende:

[..]

echt niet:
[..]
wikepedia zeker

en het staat er toch?
pi_40365320
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:32 schreef arjanus het volgende:

[..]

wikepedia zeker

en het staat er toch?
geen wiki, 1 of andere katholieke site. en er staat nergens pertinent tegen, in tegendeel.

zie ook:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2310e.htm
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_40365571
ok, niet pertinent, maar wel in alle gevallen:

"ze mogen niet leiden tot de uiterste maatregel, terechtstelling van de schuldige, tenzij dit absoluut noodzakelijk is, namelijk wanneer de maatschappij op geen andere wijze beschermd kan worden. tegenwoordig wordt het strafwezen echter steeds doeltreffender georganiseerd, zodat die uiterste gevallen voortaan maar zelden voorkomen, of zelfs praktisch niet meer bestaan."

het is in ieder geval raar dat een katholiek voor de herinvoering van de doodstraf pleit.
pi_40408657
kaczynski

het wordt tijd dat criminelen eens harder aangepakt worden, van onze hotels gaat echt geen afschrikwekkende werking meer uit. bovendien, al was dat wel zo: oog om oog, tand om tand. vergelding. voor altijd van de straat halen zonder dat het miljoenen kost aan hotelkosten. waar kan ik tekenen voor?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_40412767
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 06:29 schreef stefanp het volgende:
kaczynski

het wordt tijd dat criminelen eens harder aangepakt worden, van onze hotels gaat echt geen afschrikwekkende werking meer uit. bovendien, al was dat wel zo: oog om oog, tand om tand. vergelding. voor altijd van de straat halen zonder dat het miljoenen kost aan hotelkosten. waar kan ik tekenen voor?
dat kan bij de sgp en nawijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/doodstraf

welke doodstraf vind je zelf de mooiste?
pi_40423169
als de rechters, aanklagers en juryleden automatisch de doodstraf krijgen als blijkt dat ze een onschuldige hebben laten executeren, dan wil ik de invoering ervan wel overwegen.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:00:12 #135
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_40423723
hoe vaak moet je zeggen dat de doodstraf geen afschrikwekkende werking heeft voordat pro-doodstraf mensen er niet meer overheen lezen?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_40438199
maar de vergeldende werking is opgeruimd staat netjes!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 3 augustus 2006 @ 01:14:51 #137
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_40438445
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 01:01 schreef stefanp het volgende:
ik vind de het opheffen van wraakgevoelens van de nabestaanden door doodstraf ipv levenslang wel wat minder belangrijk dan het executeren van onschuldigen. een executie valt nooit en te nimmer om te draaien. en omdat het rechtssysteem niet perfect is en er dus onschuldigen vast kunnen komen te zitten, is de doodstraf imho geen oplossing.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_40442114
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 17:00 schreef dionysuz het volgende:
hoe vaak moet je zeggen dat de doodstraf geen afschrikwekkende werking heeft voordat pro-doodstraf mensen er niet meer overheen lezen?
omdat het alleen maar een argument is wat tegenstanders van de doodstraf hanteren.
ik heb nog nooit een voorstander horen zeggen , dat het "helpt
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:13:08 #139
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40442311
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 17:00 schreef dionysuz het volgende:
niemand gelooft dat de doodstraf helpt.... dus wat is je punt?

het is een principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:17:41 #140
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_40442422
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 01:01 schreef stefanp het volgende:
pi_40442722
quote:
op zondag 30 juli 2006 13:25 schreef basilisk het volgende:
elk lidstaat van de europese unie zou zelf moeten kunnen bepalen of ze de doodstraf wel of niet willen invoeren (net als in de vs het geval is).
daar ben ik het hardgrondig mee oneens. als polen zelf over dit soort onderwerpen wil beslissen, moet het uit de eu stappen, omdat het hebben van een doodstraf strijdig is met de beginselen die eu-landen met elkaar hebben afgesproken. en zo zijn er trouwens nog wel meer eu-regels en afspraken die polen met voeten treedt, waaronder gelijke behandeling van mensen.

het is trouwens frappant dat de hardste roep om doodstraf van de strengst-religieuze partijen komt, zoals de ultra-orthodoxe, haast extremistische pis die in polen aan de macht is. in de bijbel staat namelijk toch echt: gij zult niet doden.

en dan dat toontje: polen zal de rest van de eu wel eens even uitleggen hoe het moet. laat die kutpartij van kachynski zich in godsnaam bezighouden met de problemen in eigen land, zoals de torenhoge werkloosheid (hoogste van eu) en het gebrek aan toekomstperspectief voor de poolse jeugd, die ofwel het land de rug toekeert, danwel extremistisch-nationalistisch wordt. en laten ze vooral god op hun blote knieën danken dat ze eu-lid *mogen* zijn en dat poolse boeren grote zakken geld aan eu-subsidies opstrijken, want eigenlijk hebben ze daar helemaal geen recht op, gezien het gedrag van de polen.
pi_40442758
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:13 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het iseen principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
mm, ik ben wel voor de doodstraf voor oorlogsmisdadigers en misdadigers tegen de menselijkheid hoor.
I´m back.
pi_40448948
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:13 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het is een principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
mijn punt is dat het de afschrikkende werking , met een eventuele vermindering van strafdaden een ideologische zeepbel is, die altijd door de tegenstanders wordt gearticuleerd. het komt in principeie voort uit de linkse dromerei van de gevangenisloze samenleving. "elke straf moet de veroordeelde helpen , of moet er voor zorgen dat er minder mensen misdadig worden. "

voorstanders zien het pragmatischer en eenvoudiger.

iemand die de doodstraf krijigt , heeft het verdiend en zal nooit meer misdadig worden.

of daar 1 of geen zich door laat afschrikken is niet belangrijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 03-08-2006 15:02:30 ]
  donderdag 3 augustus 2006 @ 14:09:23 #144
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40449761
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:31 schreef ryan3 het volgende:

[..]

mm, ik ben wel voor de doodstraf voor oorlogsmisdadigers en misdadigers tegen de menselijkheid hoor.
ik zeg ook niet dat niemand voor de doodstraf is, ik zeg niemand die voor de doodstraf als reden heeft dat het helpt. het is een principe argument in jouw geval dat oorlogsmisdaders dood mogen.
?Porque no te calles?
pi_40450547
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 13:45 schreef canaris het volgende:
iemand die de doodstraf krijigt , heeft het verdiend en zal nooit meer midsdadig worden.
ga jij een ter doodveroordeelde ook terughalen uit de dood, indien er sprake is van een gerechtelijke dwaling achteraf?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 14:45:06 #146
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40450927
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:32 schreef echtgaaf het volgende:

[..]

ga jij een ter doodveroordeelde ook terughalen uit de dood, indien er sprake is van een gerechtelijke dwaling achteraf?
dit kan nooit een reden zijn om de doodstraf niet in het wetboek op te nemen.
?Porque no te calles?
pi_40451312
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:45 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dit kan nooit een reden zijn om de doodstraf niet in het wetboek op te nemen.
daar heb je gelijk in. zolang deze maar niet wordt uitgevoerd, maar wordt omgezet in een passende gevangenisstraf, voorbeeld levenslang. dan biedt de wet welliswaar de mogelijkheid voor een zeer uitzonderlijk geval, maar zeer grote terughoudendheid blijft m.i. wel op zijn plaats. alleen al om de reden dat de doodstraf onherroepelijk is.

ik blijf overigens de doodstraf inhumaan vinden. je stuurt immers iemand naar het hiernamaals, waar dat ook moge zijn, zonder dat een aardse rechter daar ooit is geweest.... zeker niet in de hel.....je kan als aardse rechter nooit oordelen of een voortijdige (hel)-straf proportioneel te noemen is. proportionaliteit is juist een van de belangrijkste facetten binnen het strafrecht. geldt voor elk strafrechtstelsel trouwens in welk land dan ook. een proportionele straf is daarentegen juist weer wel goed te vertalen naar een passende gevangenisstraf. alleen kun je afvragen of een levenslange gevangenisstraf per definitie wel humaan kan zijn..........

donderdag 3 augustus 2006 @ 15:11:34 #148
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40451838
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:56 schreef echtgaaf het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in. zolang deze maar niet wordt uitgevoerd, maar wordt omgezet in een passende gevangenisstraf, voorbeeld levenslang. dan biedt de wet welliswaar de mogelijkheid voor een zeer uitzonderlijk geval, maar zeer grote terughoudendheid blijft m.i. wel op zijn plaats. alleen al om de reden dat de doodstraf onherroepelijk is.
zoals bijvoorbeeld mohammed b.
daar is absoluut geen twijfel dat hij schuldig is.
quote:
ik blijf overigens de doodstraf inhumaan vinden. je stuurt immers iemand naar het hiernamaals, waar dat ook moge zijn, zonder dat een aardse rechter daar ooit is geweest.... zeker niet in de hel.....je kan als aardse rechter nooit oordelen of een voortijdige (hel)-straf proportioneel te noemen is. proportionaliteit is juist een van de belangrijkste facetten binnen het strafrecht. geldt voor elk strafrechtstelsel trouwens in welk land dan ook. een proportionele straf is daarentegen juist weer wel goed te vertalen naar een passende gevangenisstraf. alleen kun je afvragen of een levenslange gevangenisstraf per definitie wel humaan kan zijn..........
het is alleszins proportioneel om iemand te doden als hij dit ook gedaan heeft (zeker als dit meerdere malen is gebeurd). eye for an eye...
de vraag is hoe je een levenslange gevangenisstraf moet waarderen, zeker als het uitzichtloos is omdat je daar zal sterven. dat is wellicht inhumaner
?Porque no te calles?
pi_40453825
brrrr, ik ben iig blij dat kaczynski dat niet automatisch op kan leggen aan de andere europese landen. polen is ook gebonden aan de diverse eu en europese verdragen dat de doodstraf uitsluit.

leuk (en wellicht vanuit historisch oogpunt terecht) dat de 10 oost-europesche landen in één keer zijn opgenomen, maar met dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat ze te vroeg zijn toegelaten.
half elf
  donderdag 3 augustus 2006 @ 16:27:29 #150
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40454356
ik vind de hele "eye for a eye" mentaliteit middeleeuws. het klinkt allemaal heel romanties maar het overwogen vernietigen van een mens als symbolische daad is gewoon pervers. dat het een paar praktische voordelen heeft weegt daar echt niet tegen op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')