quote:warschau - de conservatieve poolse president lech kaczynski pleit voor de invoering van de doodstraf in de europese unie. "landen die de doodstraf opgeven, geven de crimineel een ongelofelijk voordeel op het slachtoffer, het voordeel van leven boven de dood", zei het staatshoofd vrijdag op de poolse radio.
in alle 25 eu-landen is de doodstraf afgeschaft. voor de tien landen die in 2004 toetraden was het een voorwaarde om toegelaten te worden tot de unie. "we moeten hierover discussiëren in europa. ik denk dat de tijd daar is dat europa haar standpunt over dit onderwerp bijstelt", aldus kaczysnki.
lech kaczynski en zijn tweelingbroer, premier jaroslaw kaczynski, wonnen vorig jaar de presidents- en parlementsverkiezingen in polen met onder meer hun harde standpunten over de bestrijding van corruptie en criminaliteit. hun conservatieve en nationalistische retoriek valt slecht bij veel eu-partners. de vrees bestaat dat polen geīsoleerd raakt binnen de unie.
linkje?quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:41 schreef droopie het volgende:
als je even het ad leest vandaag, kan je lezen dat ik voor ben!
ik niet, totaal nietquote:op vrijdag 28 juli 2006 17:34 schreef dr_flash het volgende:
[..]nou heb ik polen op zich best hoog zitten,
ik heb niet bepaald de indruk dat de nederlandse gevangenissen er toe bijdragen dat gevangenen hier lijdenquote:op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef schuldige_omstander het volgende:
ik sanp niet dat die conservatievelingen nog steeds niet begrijpen dat levenslang zonder voorruitzichten een eregre straf is dan de doodsstraf. ik wil best via mijn belastingscenten zorgen dat de ergste criminelen echt lijden.
ja, maar hoezo zou jij dat mogen beslissen?quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
het grootste voordeel van de doodstraf vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel; het is onomkeerbaar. iets dat vrij vervelend is mocht de persoon in kwestie na uitvoering van het vonnis onschuldig zijn. los daarvan ben ik van mening dat er aardig wat criminelen zijn die het niet verdienen om te leven, en waar de maatschappij eigenlijk beter permanent verlost van zou kunnen worden...
dan nodig ik jou uit om 2 dagen te gaan zitten in een nl gevangeniscel, waar je de hele dag mag kijken naar belspelletjes (als je celgenoot dat ook wil), of mag lezen in de beperkte gevangenisbieb, of een paar keer per dag (hooguit) een uurtje buitenlucht mag inademenquote:op vrijdag 28 juli 2006 17:53 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
ik heb niet bepaald de indruk dat de nederlandse gevangenissen er toe bijdragen dat gevangenen hier lijden![]()
heb ik ergens beweerd dat ik dat zou mogen beslissenquote:op vrijdag 28 juli 2006 17:57 schreef sorcerer8472 het volgende:
[..]
ja, maar hoezo zou jij dat mogen beslissen?
idem dito; het gaat er niet om dat mensen het recht in eigen hand zouden mogen nemen, maar dat de doodstraf door de staat kan worden opgelegd als wettige (en zwaarste) strafmaat.quote:eeuwen, millennia lang was het normaal dat geschillen met gevechten-tot-de-dood werden opgelost. nu is er een groep mensen die telkens ervoor zorgt dat hun kinderen dezelfde normen meekrijgen -in principe worden gebrainwasht, zo zou je het kunnen stellen-, en die mensen vinden het ineens niet ok dat bepaalde dingen gebeuren, en vinden dat ze zelf wel die straf kunnen opleggen.
iedere straf is een vorm van wraak of genoegdoening. daarnaast is het rechtsstelsel in de vs totaal niet te vergelijken met het stelsel in nl, dus gaat een kostenvergelijking hier niet op.quote:sowieso is het imo alleen nuttig als:
- wraak
- als alternatief voor levenslang vastzetten van onbehandelbaren (zelfs dat schijnt, trouwens, financieel gezien, niet zo te zijn omdat in bijv. de vs een executie echt tonnennnnn kost...)
gevangenisstraffen kunnen ook onomkeerbare gevolgen hebben. bijvoorbeeld tbs'ers die ontsnappen en aan het moorden slaan.quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
het grootste voordeel van de doodstraf vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel; het is onomkeerbaar.
ooit op een open dag van de justitiele inrichtingen geweest? dat valt best mee hoor allemaal. in nl wel althans. bovendien: het is ook helemaal niet de bedoeling dat het uitzitten van een straf plezierig is. mijn mening is enkel dat het nog wel wat soberder zou mogen.quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:57 schreef sorcerer8472 het volgende:
dan nodig ik jou uit om 2 dagen te gaan zitten in een nl gevangeniscel, waar je de hele dag mag kijken naar belspelletjes (als je celgenoot dat ook wil), of mag lezen in de beperkte gevangenisbieb, of een paar keer per dag (hooguit) een uurtje buitenlucht mag inademen
denk dat je dat na een halve dag al vrij beu bent eigenlijk...
die pan-europese bemoeizucht daar ben ik op zich ook tegen, maar alles wijst erop dat dit idee komt uit polen zelf. ik zal eens polsen wat mijn vrienden er van vinden..quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:47 schreef tikorev het volgende:
ik vind dat elk land voor zichzelf moet kunnen uitmaken of ze de doodstraf willen of niet. dat europa zich daar ook weer mee bemoeit is voor mij het zoveelste bewijs dat we er goed aan doen europa zo snel mogelijk te dumpen...
mee eensch. (zoals ik al eerder beschreef)quote:op vrijdag 28 juli 2006 18:04 schreef tikorev het volgende:
[..]
gevangenisstraffen kunnen ook onomkeerbare gevolgen hebben. bijvoorbeeld tbs'ers die ontsnappen en aan het moorden slaan.
ook al zou er in een zeer extreem geval een onschuldig iemand ter dood worden veroordeeld, als ze daarmee tientallen andere moorden op onschuldige burgers weten te voorkomen kan het best de moeite waard zijn.
heb het niet over jou, maar over mensen in het algemeen.quote:op vrijdag 28 juli 2006 18:01 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
heb ik ergens beweerd dat ik dat zou mogen beslissen![]()
dit gaat aan mijn punt voorbij.quote:idem dito; het gaat er niet om dat mensen het recht in eigen hand zouden mogen nemen, maar dat de doodstraf door de staat kan worden opgelegd als wettige (en zwaarste) strafmaat.
bullshit! straf in .nl is erop gericht correctioneel te zijn: mensen moeten beter eruit komen dan ze erin zijn gegaan. dat is een deel van de reden waarom de straffen lager zijn dan in veel andere landen (criminaliteitscijfers in .nl zijn lager dan in de vs waar de straffen over het algemeen veeeeel hoger zijn, dat zegt ook al wat, vind ik).quote:iedere straf is een vorm van wraak of genoegdoening. daarnaast is het rechtsstelsel in de vs totaal niet te vergelijken met het stelsel in nl, dus gaat een kostenvergelijking hier niet op.
wederom bull. dit is juist geen gevolg van een gevangenisstraf, maar van een ontsnapping. tbs is sowieso niet goed te vergelijken met een gewone straf.quote:op vrijdag 28 juli 2006 18:04 schreef tikorev het volgende:
[..]
gevangenisstraffen kunnen ook onomkeerbare gevolgen hebben. bijvoorbeeld tbs'ers die ontsnappen en aan het moorden slaan.
da's de amerikaanse approach: daar zetten ze ook liever 1 onschuldige in de gevangenis dan dat ze 2 schuldigen laten lopen. erg fout imo! je zou zelf maar die onschuldige zijn... dan piep je ineens wel anders! bovendien kun je nooit zeker zijn of je wel levens spaart.quote:ook al zou er in een zeer extreem geval een onschuldig iemand ter dood worden veroordeeld, als ze daarmee tientallen andere moorden op onschuldige burgers weten te voorkomen kan het best de moeite waard zijn.
"velen die leven verdienen de dood. en sommigen die sterven verdienen het leven. kun jij het hun geven? wees dan niet te happig om als vonnis de doodstraf uit te spreken. want zelfs de zeer wijzen kunnen niet alle bedoelingen doorgronden"quote:op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
los daarvan ben ik van mening dat er aardig wat criminelen zijn die het niet verdienen om te leven,
en dus hoef je er maar niet op te rreageren?quote:op vrijdag 28 juli 2006 18:15 schreef sorcerer8472 het volgende:
[..]
wederom bull. dit is juist geen gevolg van een gevangenisstraf, maar van een ontsnapping. tbs is sowieso niet goed te vergelijken met een gewone straf.
[..]
ik zeg dat als je met de doodstraf het leven van bijvoorbeeld tien onschuldige mensen weet te sparen dat de doodstraf dan best kan lonen, ook als er bijvoorbeeld één onschuldig iemand per ongelijk ter dood wordt veroordeeld.quote:op vrijdag 28 juli 2006 18:15 schreef sorcerer8472 het volgende:
[..]
da's de amerikaanse approach: daar zetten ze ook liever 1 onschuldige in de gevangenis dan dat ze 2 schuldigen laten lopen. erg fout imo!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |