abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 juli 2006 @ 13:52:30 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40200940
Een veel gehoord argument vanuit de Linkse kerk tegen hogere gevangenisstraffen voor pedofielen, is dat de ouders van een vermoord kind het hiermee toch niet terug krijgen.

Wat vinden jullie wat er in de volgende (hypothetische) situatie dan zou moeten gebeuren:

Meervoudig kinderverkrachter en moordenaar Pieter B. gaat op zijn tweede proefverlof wéér de fout in. Ditmaal is Marijke (4) de sigaar.

Voor de zoveelste keer veroordeeld tot drie jaar onvoorwaardelijk ziet Pieter in zijn van airconditioning voorziene cel zijn straf uit. Het zal nog vele maanden duren voordat hij weer op proefverlof mag.

Ondertussen in Schagen (NH) hebben de ouders van wijlen Marijke heel andere zorgen aan hun hoofd. Het enige zusje van Marijke, Sanne, blijkt een ongeneeselijke leverziekte te hebben. Alleen een orgaandonatie van iemand met de juiste (zeldzame) bloedgroep kan haar redden. Moeder Brechtje huilt tranen met tuiten in angst haar enig overgebleven kind óók te verliezen.

Een opmerkzame diender van het landelijk politiekorps komt deze situatie ten gehore, en toevallig weet hij zich nog te herinneren dat Pieter B. juist die zeldzame bloedgroep heeft nodig om Sanne het leven te kunnen redden.

Een unieke kans in de geschiedenis van ons rechtsysteem: wanneer de lever van Pieter ter beschikking van Sanne wordt gesteld, zal hij zijn misdrijf wél op een bepaalde manier ongedaan kunnen maken! .
Mag Pieter zijn lever, en daarmee zijn leven, hem onvrijwillig ontnomen worden, om Sanne het leven mee te redden, of heeft Sanne gewoon pech en moeten de ouders hun verlies accepteren?

• Nee, de rechten van gedetineerden gaan mij boven alles
  • Ja, een unieke kans om een misdaad goed te maken
    Tussenstand:

disclaimer: Pieters overige organen zullen tevens per opbod verkocht worden aan (particuliere) zorginstellingen. De opbrengst zal deels besteed aan SOS-kinderkampen. Pieter B. is in werkelijkheid geen veroordeelde pederast, maar heeft een ontzegging van zijn rijbevoegdheid gekregen na rijden onder invloed en Sanne is een enig kind (32) dat geen zuster verloren heeft, maar door overmatig XTC-gebruik haar lever vernield heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 26-07-2006 14:16:26 ]
  • The End Times are wild
    pi_40201561
    Bron?
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:10:16 #3
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40201594
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:09 schreef thabit het volgende:
    Bron?
    Beste Thabit.

Zó erg is het allemaal ook weer niet gesteld in ons landje. Het is een zuiver hypothetisch verhaal.
    The End Times are wild
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:12:10 #4
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_40201654
    wat een kut poll. de vragen corresponderen niet met de uitslag, nu heb ik gvd op nee gedrukt. dat had natuurlijk ja moeten zijn.
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:14:06 #5
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40201707
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:12 schreef zoalshetis het volgende:
    wat een kut poll. de vragen corresponderen niet met de uitslag, nu heb ik gvd op nee gedrukt. dat had natuurlijk ja moeten zijn.
    Het IP-adres van mensen die hun stem uitbrengen wordt geregistreerd. In samenwerking met de landelijke internet-providers wordt een lijst uitgegeven met de namen en adressen van mensen die 'Nee' gestemd hebben, in combinatie met bovenstaand verhaal.

Sorry, was ik nog even vergeten te vermelden.
    The End Times are wild
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:14:14 #6
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_40201711
    Wat is de poll weer leuk zwart/wit opgezet.
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:14:52 #7
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_40201743
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het IP-adres van mensen die hun stem uitbrengen wordt geregistreerd. In samenwerking met de landelijke internet-providers wordt een lijst uitgegeven met de namen en adressen van mensen die 'Nee' gestemd hebben, in combinatie met bovenstaand verhaal.

Sorry, was ik nog even vergeten te vermelden.
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:15:07 #8
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40201753
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:14 schreef Alicey het volgende:
    Wat is de poll weer leuk zwart/wit opgezet.
    Speciaal voor jou gedaan!
    The End Times are wild
    pi_40201825
    Natuurlijk mag je een gedetineerde niet doden voor zijn organen.
    We leven hier niet in China.
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:18:07 #10
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40201849
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:17 schreef Elroyb het volgende:
    Alwéér een reductio ad Sinoum!

(Maar ondertussen zeker wél weer lekker een pabi-pangang speciaal bestellen met dit warme weer!)
    The End Times are wild
    pi_40202000
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:17 schreef Elroyb het volgende:
    Nou ja, als we in de toekomst nog een beetje mee willen doen in de wereldeconomie moeten we ons toch aanpassen aan hun normen en waarden.
    pi_40202221
    Ik neem aan dat je toestemming hebt van iedereen hierboven op de foto's te zien, om hun foto's te plaatsen?
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:33:21 #13
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40202324
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:30 schreef DonGorgon het volgende:
    Ik neem aan dat je toestemming hebt van iedereen hierboven op de foto's te zien, om hun foto's te plaatsen?
    Uiteraard. Zoals gebruikelijk is op internet stuur ik altijd eerst een mailtje waarin ik toestemming hiervoor vraag, voordat ik hun foto van het net pluk.
    The End Times are wild
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:37:19 #14
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_40202462
    Andre Bergen, is dat die VadsigeVastgoedhandelaar.jpg?
    [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:38:13 #15
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40202486
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 14:37 schreef MikeyMo het volgende:
    Andre Bergen, is dat die VadsigeVastgoedhandelaar.jpg?
    Alias Bram D? Hij lijkt er wel verdacht veel op. Wellicht is het zijn broer?
    The End Times are wild
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:40:22 #16
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_40202540
    Ik vraag me af of die lever van de vadsige vastgoedhandelaar in zo'n kleine meiske past
    [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      woensdag 26 juli 2006 @ 14:46:04 #17
    133023 Zwaffel
    freaking frack
    pi_40202714
    nee,onvrijwillig en hem daardoor moeten vermoorden niet. Ik zou er niks op tegen hebben als die gek de pijp uit gaat,en dan zijn organen beschikbaar voor donatie worden gestelt
    pi_40203800
    'nee' gestemd.....

Het zou natuurlijk een erg mooi verhaal maken voor een SBS6 documentaire en ik vermoed dat jambers Frequin en vdVries tot op de dood willen vechten voor het interview met de moeder.

Maar ik blijf bij mijn mening dat de Overheid geen enkel mens moet kunnen dwingen tot orgaandonatie ook geen criminelen, en zeker niet op basis van een tranentrekkend verhaaltje.
    Strafrecht zou niet bepaald moeten worden door emoties en ook niet achteraf opeens ermee willen inspelen op situaties.

Op misdaden behoren gewoon vooraf vastgelegde straffen te bestaan, vdie vooraf bepaald en vastgesteld worden en die de belangrijkste richtlijn geven voor de hoogte van de straf...
    pi_40204088
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:19 schreef Cristian Dior het volgende:
    'nee' gestemd.....

Op misdaden behoren gewoon vooraf vastgelegde straffen te bestaan, vdie vooraf bepaald en vastgesteld worden en die de belangrijkste richtlijn geven voor de hoogte van de straf...
    Een minimumstraf ipv een maximumstraf per delict.

het argument daartegen is dat elke situatie uniek is en dat daardoor de mogelijkheid
    voor de rechter om nuance aan te brengen verdwijnt.
    Een man die een inbreker in z'n huis betrapt, deze in een vlaag van verstandsverbijstering
    doodsteekt, zou dan ook als moordenaar veroordeeld dienen te worden, of de
    vader van wie z'n dochter verkracht is en die de dader op straat tegenkomt
    en zich niet kan inhouden. Ik zal je de details besparen.

pi_40204322
    wat heeft een 'minimumstraf' nu voor zin, wat voor signaal geeft dat af?
    een signaal van een compleet inconsequente rechtspraak, waarbij natuurlijk altijd de crimineel uitgaat van het minimum...

als het meer wordt, merkt hij het pas achteraf ... leuk als je daaruit je rechtvaardigheidsgevoel haalt dat de crimineel 'lekker bestrafd' wordt maar ik zie dat eigenlijk voornamelijk als optreden als het kwaad al geschied is en dan je tanden laten zien..

verder vind ik het idd onzin om al teveel nadruk te leggen op 'specifieke omstandigheden'... als je voor moord terecht staat vind ik het idd onzin om met een hele ellenlange 'verlaring' te komen die iemand zou moeten rechtvaardigen... dat is precies ook datgene wat bv die kindermoordenaars ook doen .. die hebben ook vaak wel hun 'verklaring' klaarstaan, waarom ze dat gedaan hebben (en altijd ligt dat aan iets of iemand anders)
    pi_40204523
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:35 schreef Cristian Dior het volgende:
    wat heeft een 'minimumstraf' nu voor zin, wat voor signaal geeft dat af?
    een signaal van een compleet inconsequente rechtspraak, waarbij natuurlijk altijd de crimineel uitgaat van het minimum...

als het meer wordt, merkt hij het pas achteraf ... leuk als je daaruit je rechtvaardigheidsgevoel haalt dat de crimineel 'lekker bestrafd' wordt maar ik zie dat eigenlijk voornamelijk als optreden als het kwaad al geschied is en dan je tanden laten zien..

verder vind ik het idd onzin om al teveel nadruk te leggen op 'specifieke omstandigheden'... als je voor moord terecht staat vind ik het idd onzin om met een hele ellenlange 'verlaring' te komen die iemand zou moeten rechtvaardigen... dat is precies ook datgene wat bv die kindermoordenaars ook doen .. die hebben ook vaak wel hun 'verklaring' klaarstaan, waarom ze dat gedaan hebben (en altijd ligt dat aan iets of iemand anders)
    Ik lees in jouw post:
    quote:
    misdaden behoren gewoon vooraf vastgelegde straffen te bestaan
    Voor mij pleit jij dus voor minimumstraffen. of begrijp ik je niet correct?
      woensdag 26 juli 2006 @ 15:43:35 #22
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_40204572
    Wat is dit nu weer voor kuttopic?

Moeten we tegenwoordig beleid gaan voeren gebaseerd op de meest extreme hypothese?
    When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
      woensdag 26 juli 2006 @ 15:44:15 #23
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_40204594
    Als OP was mooier geweest een verhaal waarbij verplichte dondering van de dader het leven van zijn slachtoffer kon redden. Dader steekt iemand in zijn lever. Geen donor aanwezig dus slachtoffer zal sterven, is het correct om dan de lever van de dader af te nemen?

In het voorbeled uit de OP ben ik tegen. De moordenaar is niet verantwoordelijk voor de ziekte van het zusje. In mijn voorbeeld ben ik voor. Slachtoffer staat boven de dader.
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:35 schreef Cristian Dior het volgende:
    wat heeft een 'minimumstraf' nu voor zin,
    Dat heeft voor zin dat die kut-rechters die de hele tijd straffen opleggen alsof het heel zwaar is eindelijk eens gedwongen worden om fatsoenlijke straffen op te legen. Moordenaars, verkachters& veelplegers, je staat in NL nog eerder weer op straat dan wat je in andere landen krijgt voor een bankoverval.
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:43 schreef Posdnous het volgende:
    Wat is dit nu weer voor kuttopic?

Moeten we tegenwoordig beleid gaan voeren gebaseerd op de meest extreme hypothese?
    Lijkt mij meer een discussie over principes. Simpele mensen praten over gebeurtenissen, intelligente over ideeen (weet ff het volledige citaat niet meer).

[ Bericht 15% gewijzigd door Napalm op 26-07-2006 15:50:18 ]
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
    pi_40204757
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:44 schreef Napalm het volgende:
    [..]

Lijkt mij meer een discussie over principes. Simpele mensen praten over gebeurtenissen, intelligente over ideeen (weet ff het volledige citaat niet meer).
    Domme mensen zouden praten over mensen, middelmatige mensen over gebeurtenissen, intelligente mensen over ideeen.
      woensdag 26 juli 2006 @ 15:50:18 #25
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_40204806
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:44 schreef Napalm het volgende:
    intelligente over ideeen (weet ff het volledige citaat niet meer).
    . Je bedoelt tendentieuze cases als leidraad gebruiken voor een zinnige discussie?

terwijl in de praktijk pragmatisme altijd en eeuwig onvermijdelijk is?

Intelligent ja .
    When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
    pi_40204958
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 15:50 schreef Posdnous het volgende:

[..]

. Je bedoelt tendentieuze cases als leidraad gebruiken voor een zinnige discussie?

terwijl in de praktijk pragmatisme altijd en eeuwig onvermijdelijk is?

Intelligent ja .
    Veel goede ideeen komen voort uit totaal onzinnige "brainstorm" sessies.
      woensdag 26 juli 2006 @ 17:23:46 #27
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_40212387
    hahaha lol

een lever kan je door midde snijen
    zo kan die man blijfen leven en verrotten in zijn cel.
    het meisje word gered door een deel van zijn lever.

de lever is namelijke de enigste orgaan in het menselijke lichaam die zig zelf kan genezen.
    de lever groeit terug naar zijn orginelen grote (wanneer je de lever door snij)
      woensdag 26 juli 2006 @ 19:49:55 #29
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_40212531
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 19:46 schreef suijkerbuijk het volgende:
    hahaha lol

een lever kan je door midde snijen
    zo kan die man blijfen leven en verrotten in zijn cel.
    het meisje word gered door een deel van zijn lever.

de lever is namelijke de enigste orgaan in het menselijke lichaam die zig zelf kan genezen.
    de lever groeit terug naar zijn orginelen grote (wanneer je de lever door snij)
    drank maakt meer lever kapot dan je lief is.
      woensdag 26 juli 2006 @ 20:05:07 #30
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40213064
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 19:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

drank maakt meer lever kapot dan je lief is.
    En de rest.
    The End Times are wild
    pi_40213128
    Volgens mij wil zo n ouder van iedereen het bloed krijgen behalve van die crimineel...
    pi_40213252
    Wordt in deze OP niet gewoon gevraagd wie er de doodstraf ondersteund? (Het gesneden lever verhaal, waar de TS geen rekening mee gehouden had, daargelaten)
      woensdag 26 juli 2006 @ 20:17:11 #33
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_40213458
    Nee. Er wordt gevraagd of er geen principiele bezwaren zijn tegen het in onderdelen uiteennemen van criminelen, parasieten en werkelozen ten nutte van de werkende mensch.
    The End Times are wild
      woensdag 26 juli 2006 @ 20:18:21 #34
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_40213498
    waar ik wel altijd voor ben geweest is dat ter dood veroordeelden best na de executie alles wel kunnen missen. misschien gebeurd dat nu ook wel, tenzij ie 'gefried' is.

neemt niet weg dat ik tegen de doodstraf ben en derhalve een lever wegnemen als doodstraf zie.

een niertje, een oogbal, een gehoororgaan, een been, een arm, mag allemaal. gaat ie niet dood aan. maar dan dit wel alleen voor de medische kennis en wetenschap en om mensen te helpen. en alleen bij levenslang veroordeelden.
    pi_40213559
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 20:18 schreef zoalshetis het volgende:
    een niertje, een oogbal, een gehoororgaan, een been, een arm, mag allemaal. gaat ie niet dood aan. maar dan dit wel alleen voor de medische kennis en wetenschap en om mensen te helpen. en alleen bij levenslang veroordeelden.
    Is de staat iets verschuldigd aan de nabestaanden van de levenslang veroordeelde als een operatie de dood tot gevolg heeft?
    pi_40220464
    Zeker in het geval van een volwassen donor en een kind als ontvanger is het mogelijk om maar een deel van de lever te gebruiken. Waarschijnlijk zelfs beter want een volwassen lever zal in zo'n gup niet passen. Maar het idee is duidelijk.

Voor mij gaan de rechten van een gedetineerde zeker niet voor alles maar ze hebben wel degelijk rechten. Iemand dwingen om een operatie te ondergaan en (een deel van) een orgaan te doneren vind ik niet kunnen. Zeker niet als die gedetineerde hieraan zeker zou komen te overlijden. Dan is gewoon doodstraf en dat vind ik in alle gevallen fout.

Ik stem dus niet want ik ben het niet eens met de mogelijke antwoorden.
    There is no love sincerer than the love of food.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')