Potverdorie, ik zit hier gewoon met een brok in mijn keel. Wat een nostalgie!
![]()
Ik heb een half jaar geleden zelf ook mijn cassettecollectie weggedaan. Bijna 400 bandjes toedeledokie.
![]()
Het zal rond 1980 geweest zijn, ik was toen negen, dat ik mijn eerste eigen cassetterecordertje kreeg. Van de goede Sint!
![]()
Aanvankelijk een beetje mee lopen kloten: Dik Voormekaar Show opnemen en zelf 'radioshows' maken en zo.
![]()
O ja, en ik verzamelde televisietunes. Microfoon (jaahaa, ik had een losse microfoon!) voor de tv-speaker zetten, de ganse familie tot stilte manen en dan maar de tunes van bijvoorbeeld 'Sinbad de Zeeman' en 'De Zesde Klas' tapen.
Wat later begon mijn belangstelling voor de top 40 toe te nemen en ging ik, net als zovelen, liedjes opnemen van de radio. Dat zal rond 1983 geweest zijn, want op een van mijn eerste bandjes staan de Star Sisters. Ook kochten mensen om mij heen nog wel eens een LP, en zo kwamen de soundtracks van E.T., Ciske de Rat en The Return of the Jedi (wat toen nog gewoon 'Star Wars 3' was) in mijn bezit. Ik had toen misschien wel 20 cassettes en ik luisterde er heel vaak naar!
In januari 1988, tijdens de kerstvakantie, schafte ik mijn eerste stereotoren met cd-speler aan en toen was het hek echt van de dam. Precies in die periode begon de openbare bibliotheek het nog jonge medium te ontdekken en ook bij sommige videotheken kon je cd's huren!
![]()
De 100 bandjes-mijlpaal was toen snel gehaald, de 200 ook. Vrijwel allemaal C90's, met in de meeste gevallen een album per kant. (Als een album langer dan 46 à 47 minuten duurde liet ik gewoon tracks weg.)
Het hele spul verhuisde mee toen ik in 1991 ging studeren. In mijn nieuwe woonplaats Nijmegen bezocht ik natuurlijk regelmatig de audio-afdeling van de bieb, terwijl ik ook in IJmuiden en Haarlem gewoon doorging met huren. De 300 bandjes werden lachend voorbijgestreefd en nog in 1994 kocht ik voor 450 gulden een nieuw cassettedeck (géén dubbeldeck (=beter), 3 koppen, Dolby C, noem maar op).
In 1999 was het ineens voorbij: MP3 was inderdaad een stuk handiger. Ik leende nog steeds heel veel cd's (ik kreeg pas ADSL in 2004), maar in plaats van naar tape ging het nu naar de harddisk.
In 2000 verhuisde ik, de doos met cassettebandjes werd ergens op de overloop neergezet en bleef daar onaangeroerd staat totdat ik hem in 2005 maar opruimde.
![]()
Moraal van dit lange verhaal: geen.