quote:
quote:
De Guzman: één talent, vier culturen
De Canadees Jonathan De Guzman krijgt de komende tijd zijn kans op het middenveld van Feyenoord.
Canada, Jamaica, De Filippijnen, Nederland
,,Mijn moeder komt van Jamaica, mijn vader van de Filippijnen. Ik ben zelf geboren in Canada en woon en voetbal nu alweer zes jaar in Nederland. Als je het zo achter elkaar opsomt, is het geen alledaags verhaal, nee. Mijn vader en moeder zijn elkaar in Canada tegengekomen toen ze 15 jaar waren.
Wie is deze 18-jarige, die vorig seizoen werd uitgeroepen tot beste speler in de competitie voor A-junioren?
Ik heb een oudere broer van 24 en een zus van 21. Ik vind niet dat je bij mij duidelijke invloeden van al die culturen terugziet. Ik voel me Canadees en ik denk mijn ouders, die al jaren in Toronto wonen, ook. Als baby ben ik ooit een keer op Jamaica geweest, op de Filippijnen was ik nog nooit. De achternaam De Guzman verraadt ook nog enige Spaanse invloeden. Mijn vader zegt als geintje wel eens dat het De Koning betekent, maar dat geloof ik niet.’’
Geen Toronto Raptors maar Feyenoord
,,Ik ben opgegroeid in een wijk iets buiten het centrum van Toronto. Ik kom uit een familie die veel met sport heeft. Mijn moeder deed vroeger aan atletiek, ze was sprinter. Mijn vader heeft allerlei sporten beoefend en mijn broer vertrok op zijn 16de naar Europa om voetbalprof te worden.
Mijn vader is fan van basketbalclub Toronto Raptors en heeft eerst geprobeerd om van mij en mijn broer basketballers te maken. Toen we voor die sport allebei te klein bleken, heeft hij ons naar een voetbalclub gebracht. Ik speelde bij North Scarborough en ben op mijn 12de bij Feyenoord beland. Brad Parker, een Canadese jeugdspeler bij Feyenoord, gaf mijn naam door bij de club.
In april 2000 ben ik een maand op stage geweest. Daarna tekende ik meteen een klein contractje voor drie jaar. Zes jaar later heb ik nu achter elkaar mijn debuut gemaakt in de eredivisie en in de UEFA Cup.’’
Kruisjes op de kalender
,,Ik ben als niet-EU-speler pas sinds een paar weken speelgerechtigd bij het eerste elftal. De dag dat ik 18 werd, voelde als een bevrijding. De hele voorbereiding heb ik meegemaakt, maar op wedstrijddagen mocht ik tot voor kort steeds niet bij de groep.
Op mijn kalender thuis zette ik streepjes voor elke dag die voorbij ging tot ik eindelijk jarig was. Ik heb overigens nooit getwijfeld dat ik mijn werkvergunning zou krijgen. Bij Feyenoord hebben ze me altijd het vertrouwen gegeven dat ik geen tweede Nando Rafael zou worden.’’
Een broer bij Deportivo la Coruña
,,Mijn broer Julian De Guzman hoopt dit seizoen door te breken in de Spaanse competitie bij Deportivo la Coruna. Het is zijn eerste jaar daar en ik heb er alle vertrouwen in dat het hem lukt. Mijn broer is een serieus man. Rustig, net als ik. Hij is mijn grote voorbeeld, ik bewonder zijn vechtersmentaliteit.
Hij heeft hiervoor al in Frankrijk en Duitsland gespeeld. Op zijn 16de ging hij vanuit Canada naar Olympique Marseille. Na drie jaar in de jeugd verhuisde hij FC Saarbrücken in de Duitse tweede divisie. Vervolgens ging hij spelen voor Hannover en nu dus voor La Coruna. Op zijn 24ste heeft hij al een hele carrière achter de rug. We bellen bijna dagelijks, zijn steun en die van mijn ouders heeft me geholpen op de moeilijke momenten.
Die heb je natuurlijk als jongen van 12, 13 jaar in Nederland. Ik heb eerst bij Norma, de vrouw die het spelershome bij Feyenoord runt, gewoond. Daarna kwam ik op het Feyenoord-internaat en nu woon ik op mezelf in Rotterdam. Mijn moeder was onlangs even hier om me te helpen met huishoudelijke dingen. Voor haar heb ik ook mijn vmbo-diploma gehaald. Toen ik wegging uit Canada heb ik haar beloofd mijn school af te maken.’’
Kiezen tussen Canada en Oranje
,,Ik ben nu één keer gebeld voor het Canadese elftal. Ik heb bedankt, omdat ik het reizen niet te combineren vond met Feyenoord. Mijn broer speelt wel voor de nationale ploeg, maar hij heeft het mij nog afgeraden. Steeds zeven uur heen en weer vliegen naar Canada is een zware belasting als je net in het profvoetbal komt kijken.
Ik heb ook bewust niet met Canada onder 20 meegedaan aan het WK-jeugd deze zomer. Ik vond dat ik mijn rust nodig had om vanuit de Feyenoord-jeugd fris aan te sluiten bij de A-selectie. Voor de toekomst weet ik eerlijk gezegd niet wat ik wil. Ik zou Nederlander kunnen worden, maar Canada is mijn land. Ik denk erover na, maar heb de keuze nog niet hoeven te maken.’’
Beste speler in de A-jeugdcompetitie
,,Ik ben vorig jaar tot beste speler gekozen voor twee jongens van NEC en PSV. Ik kreeg de prijs van Frank de Boer bij de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal in augustus. Ik heb een schaal gekregen met mijn naam erin gegraveerd. Ik draag mijn prijs mede op aan Henk Fräser.
Hij is in elke jeugdlichting bij Feyenoord mijn trainer geweest. Hij zei altijd tegen me dat ik heel talentvol was en dat hij een spelverdeler in me zag. Iemand die vanaf het middenveld ook diepgang heeft. Ik ben vrij allround, heb in de jeugd geleerd met twee benen te trappen. Als jongetje van 12 ben ik ooit begonnen met het doel Feyenoord 1 te halen. Dat is gedeeltelijk gelukt en nu wil ik meer.’’
Aanvoerderschap, Zidane en Kluivert
‘’Ik kwam bij Feyenoord in de C-tjes. Daar werd ik het tweede jaar aanvoerder. Daarna in de B-junioren. Vorig jaar was ik aanvoerder bij de A1 en als ik nu in het tweede elftal speel, draag ik de band weer. Ik ben geen prater, niet iemand die jongens zegt wat er moet gebeuren, maar mijn trainers in de jeugd zeiden wel altijd dat ik iets uitstraalde waardoor ze me die band gaven. Buiten mijn broer om heb ik één spelers die ik bewonder. Zinedine Zidane, een prachtige voetballer om naar te kijken.
Zidane houdt de rust aan de bal, terwijl het hele stadion gek wordt. Voordat ik naar Feyenoord kwam was ik ook fan van Ajax en van Patrick Kluivert. Halverwege de jaren ’90 begon ik in Canada voetbal op tv te kijken en in die periode was Ajax de top. Bij Feyenoord hebben ze die voorkeur voor Ajax er natuurlijk meteen uitgepraat.’’
quote:
Canadian international comes on trial
City are giving a trial to Feyenoord's Canadian international holding midfielder and centreback Brad Parker. Parker told The Pulse of his ambitions in football saying "It's always been a dream since I was a little boy to play in England. I've got some contacts here and I heard Bradford City needed some help, so I'm glad to be available and we'll see what happens. The game here's a little bit quicker but there's times when the football isn't as good as in Holland. There's more emphasis here on speed and power but there's not much difference overall."
All aboot Brad Parker
Parker has eight senior caps as well as honours at u17, u20, u23 and B levels. He made his international debut against Macedonia but fell out of favour when he withdrawed from the Olympic team owing to pressure from his club. He was born in Toronto and signed for Feyenoord in 1998 after being tracked by Newcastle and Ajax. Was on a season long loan to Molenbeek om 2000-2001.
Nooit van gehoord..