abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juli 2006 @ 17:42:56 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_40138864
Ik ben bezig met m'n afstudeerstage, en doe onderzoek naar de beleving van games en cybersickness. Hiervoor moet ik een virtuele wereld maken, waarvoor ik gebruik kan maken van een game level editor. Dan moet ik wel eerst verschillende level-editors vergelijken en tot een gewogen keuze van een van die editors komen. Nou heb ik genoeg expertise om hier een redelijk goed antwoord op te geven, maar dat is wetenschappelijk natuurlijk volkomen onverantwoord. Daarom wil ik jullie als games-liefhebbers vragen jullie mening hierover te geven, zodat ik enigszins statisch verantwoord kan zeggen dat mijn eigen mening relevant is .

Het gaat om de volgende games, en dan met name de graphics. Ik zou willen dat jullie elk spel een cijfer van 1 tot 6 geven, zodat goed duidelijk wordt wat de onderlinge verhoudingen zijn in het niveau van de graphics (een 1 betekent dus niet dat de graphics volkomen ruk zijn, maar dat het in verhouding tot de rest gewoon niet zo goed is).

Geef alleen een cijfer als je goed bekend bent met het spel, (dat wil zeggen: het minstens een aantal keer in beweging hebt gezien). Ook zou ik het op prijs stellen wanneer je alleen reageert als je bekend bent met de meeste van de genoemde games, omdat anders het verschil in cijfers weinig betekenis heeft. Alvast bedankt!

De spellen die ik wil vergelijken zijn degene die het meest bekend staan om hun level-editors, en staan hieronder in (expres) no particular order. Als geheugensteuntje plaats ik er wat plaatjes van bij. Ga dus niet puur af op deze plaatjes (da's selectie-effect), je moet wel enigszins bekend zijn met het spel. Doe het ook graag een beetje objectief, dus niet ZOMG Oblivion is teh r0x0r!!! 6! De rest sux0r! 1!

Unreal Tournament 2004






Doom 3






The Elder Scrolls IV: Oblivion






Far Cry






Half-Life 2 (Lost Coast)



They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40139002
Ik begin wel.
UT 2004: 2
Doom 3: 4
Oblivion: 6
Far Cry:5
Halflife 2: 6
  maandag 24 juli 2006 @ 17:53:36 #3
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_40139131
UT 2004: 3
Doom 3: 4
Oblivion: 6
Far Cry:1
Halflife 2: 6
Ook geen sig dus
pi_40139265
UT 2004: -
Doom 3: 3
Oblivion: 5
Far Cry:4
Halflife 2: 6
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 24 juli 2006 @ 18:58:43 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_40140592
quote:
Op maandag 24 juli 2006 17:53 schreef Dennis_enzo het volgende:
UT 2004: 3
Doom 3: 4
Oblivion: 6
Far Cry:1
Halflife 2: 6
Meen je dat? Je gaat nu niet op de plaatjes af?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40140740
Ik zal je proberen te helpen:
UT: nooit gespeeld, dus, geen mening.
Doom 3: 5, sfeervol, donker, flashlight.
Oblivion: 6, super mooie omgevingen, lichteffecten. De "emoties" en gezichten vielen me erg tegen.
Far Cry: Te weinig gespeeld en te lang geleden.
Half Life 2 (episode 1): 4 Leuke lichteffecten, betere emoties dan oblivion maar mindere omgeving. Erg statisch.
Leuk dat je hier een stuk over post Succes met alles stadsgenoot
Op donderdag 14 juni 2012 15:25 schreef Rossdale het volgende:
Ik vind je meer een met testosteron gevulde teddybeer :D
pi_40140935
UT 2004: 2
Doom 3: 4
Oblivion: 6
Far Cry:4
Halflife 2: 6
pi_40142679
quote:
Op maandag 24 juli 2006 17:42 schreef speknek het volgende:
Geef alleen een cijfer als je goed bekend bent met het spel, (dat wil zeggen: het minstens een aantal keer in beweging hebt gezien). Ook zou ik het op prijs stellen wanneer je alleen reageert als je bekend bent met de meeste van de genoemde games, omdat anders het verschil in cijfers weinig betekenis heeft. Alvast bedankt!
Hè, da's nou jammer. Ik zou graag mee doen met je onderzoek, maar op een enkele demo na heb ik niet veel speelervaring met deze games. Ben wel benieuwd naar de uitkomsten.
  maandag 24 juli 2006 @ 20:14:48 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_40142730
Demo's zijn in principe ook wel goed hoor, het gaat er gewoon om of je een globale indruk hebt van wat de grafische engine aankan. Heck, zelfs preview filmpjes zijn okay, zolang het maar van ingame materiaal is, de kwaliteit van dien aard is dat je er wat nuttigs over kunt zeggen, en je je mening niet op een enkel filmpje baseert.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40159621
UT: -
Doom 3: 4
Oblivion: 5
Far Cry: 5
HL2 Lost Coast: 6
Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 11:42:34 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_40161435
Unreal Tournament 2004 heeft trouwens, als je naar de level-editor kijkt, dezelfde engine (UnrealEngine 2.0) als Unreal 2 en Unreal Tournament 2003 (maar niet Unreal Championship 2). Dus kennis van een van deze games is ook goed voor een indicatie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40161937
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 11:42 schreef speknek het volgende:
Unreal Tournament 2004 heeft trouwens, als je naar de level-editor kijkt, dezelfde engine (UnrealEngine 2.0) als Unreal 2 en Unreal Tournament 2003 (maar niet Unreal Championship 2). Dus kennis van een van deze games is ook goed voor een indicatie.
Nee ook niet gespeeld
Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
  Redactie Games dinsdag 25 juli 2006 @ 11:58:46 #13
140137 Wessiej
A.F.C.A.
pi_40162038
UT 2004 - 3
Doom 3 - 4
Oblivion - 5
Far Cry - 4
Hl 2 lost Coast - 6
.....Kennedy
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:40:51 #14
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_40184798
quote:
Op maandag 24 juli 2006 18:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Meen je dat? Je gaat nu niet op de plaatjes af?
Ik heb ze allemaal gespeeld, en ik vind far cry toch al weer behoorlijk gedateerd als je het met de andere games vergelijkt. UT2004 speel ik zelfs heel veel, mara briljant mooi vind ik t allemaal niet.
Ook geen sig dus
  woensdag 26 juli 2006 @ 09:49:36 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_40193085
Okee prima . Ik vroeg het me gewoon af. Voor de rest kan ik er nog niet echt commentaar over geven, dan stuur ik het experiment.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40193908
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:40 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Ik heb ze allemaal gespeeld, en ik vind far cry toch al weer behoorlijk gedateerd als je het met de andere games vergelijkt. UT2004 speel ik zelfs heel veel, mara briljant mooi vind ik t allemaal niet.
Als je Far Cry helemaal update dan is het niet echt gedateerd meer
Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
  woensdag 26 juli 2006 @ 13:35:03 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_40200284
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 10:25 schreef Tain het volgende:
Als je Far Cry helemaal update dan is het niet echt gedateerd meer
Yep, Far Cry heeft in de nieuwste versie ook HDR support.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 26 juli 2006 @ 14:23:47 #18
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_40202033
Komop zeg, vergelijk die screenies eens met die van Half-Life 2. Of kijk naar de far cry bomen, en dan naar die van oblivion. Ik moet toegeven dat ik hem niet geupdate gespeeld hebt, maar als de textures nog zo simpel zijn dan vind ik het zelfs met HDR nog steeds gedateerd
Ook geen sig dus
  woensdag 26 juli 2006 @ 14:32:32 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_40202300
Ik heb wel een beetje het gevoel dat ik met die screens die ik hier gepost heb, Far Cry wat benadeeld heb, maar goed. Je bent volkomen gerechtigd in je keuze, en voor de rest wil ik de discussie nog even achterwege houden. Dat stuurt de scores en ik heb er nu nog veel te weinig om al te stoppen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40203666
UT 2004 - 3
Doom 3 - 3
Oblivion - 6
Far Cry - 5
Hl 2 lost Coast - 6
pi_40204263
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 10:42 schreef Tain het volgende:
UT: -
Doom 3: 4
Oblivion: 5
Far Cry: 5
HL2 Lost Coast: 6

Exact ook zo hier
  vrijdag 28 juli 2006 @ 13:30:49 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_40269148
*schop* ik heb meer reacties nodig .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40269832
Ok, ben in bezit van Oblivion en Half Life 2, de anderen heb ik bij vrienden gespeeld of thuis dmv een demo. Ik zal er kort even bij vermelden hoe en wat.

UT 2004: 3 (Blijft futuristisch aanvoelen, wat ook de bedoeling is, maar daardoor is het realisme wel iets minder, daarnaast ligt de nadruk op het schieten en niet de omgeving)
Doom 3: 4 (Idem als boven, hoewel de omgeving wel meer echt aan doet, maar is vooral donkere omgevingen)
Oblivion: 5 (landschap en steden voelen goed aan, echter de personages drukken niet heel veel gevoel uit, behalve bij het gesprek waarbij je ze laat lachen of intimideert)
Far Cry: 4 (Zag er goed uit, heel soms wat kaal naar mijn idee)
Halflife 2: 6 (Veel verschillende omgevingen, leuke interactie met de omgeving, steden en landschappen deden realistisch aan)
pi_40270227
Mijn mening:
UT2004: 5 (Waarbij ik aanteken dat de UT2004 engine ook in diverse andere spellen gebruikt is, zoals Splinter Cell waaruit ik concludeer dat deze engine zeer flexibel is.)
Doom3: 4 (prachtige indoor lightning-effecten, echter is deze engine voor buiten-scenes nog ongeschikt, al heb ik meer hoop gekregen door Prey waarbij de nadelen van de doom3-engine aardig gemaskeerd werden.)
Oblivion: niet gespeeld.
Far Cry: 3 (Een engine die op 2 gedachten hinkt, een 'outdoor-engine' en een 'indoor-engine' waarbij de overgang niet echt soepel is. Ondersteunt wel de grootste buitenwerelden! )
HL2: 6 (Prachtige gedetailleerde omgevingen, redelijk flexibele engine die ook overtuigend buitenscenes kan weergeven. (maar niet te groot))

Ik heb nu naar graphics van de engines gekeken, niet alleen naar de spellen zelf. Geluid heb ik niet beoordeeld, ik vind dat eigenlijk ook een belangrijke eigenschap van een goede engine (en daarbij vallen al deze engines af; de Dark-engine van Looking Glass springt hier er echt uit)
  vrijdag 28 juli 2006 @ 14:12:40 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_40270446
Hoi, ik vind het leuk dat je de engines beoordeelt op veelzijdigheid, maar daar gaat het hier niet om (dat heb ik natuurlijk ook in m'n verslag meegenomen, maar daar vraag ik geen kwantificeerbare grootheden voor, zou althans ook niet handig zijn op een forum zoals dit te vragen).
Van Splinter Cell kan ik daarbij niet beoordelen hoe ver de engine hetzelfde is gebleven, ik vermoed zelf althans dat het wel iets meer is dan een mod, en in mijn onderzoek is het de bedoeling dat level-editors gemakkelijk gebruikt kunnen worden, niet tot op het bot aangepast.

Ik zou het dus leuk vinden als je vooral op de graphics van de genoemde spellen afgaat. Overigens wel prima dat je opmerkt dat er een verschil is in de omgevingen die ze weergeven, dat sommige spellen een groter bereik hebben e.d.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')