Aapjes interesseren me niet zoveel, ook al zijn wij apen.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:28 schreef Cristian Dior het volgende:
wanneer zou het voorbeeld van de Bonobo aapjes komen?
ik zou toch maar wat nalzen als je je intersseert voor de natuurlijke betekenis van sexualiteit.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:29 schreef pberends het volgende:
Aapjes interesseren me niet zoveel, ook al zijn wij apen.
Evolutionair overleven zeer Puriteinse gemeenschappen enkel dankzij natuurlijke afzondering en isolatie...quote:De vraag is wat natuurlijker is, anno 2006 in de westerse wereld. Er is gewoon veel veranderd, 50 jaar geleden had je niet eens een fatsoenlijke wc om te ontlasten.
Dawkins? die heeft er juist op gewezen dat de chimpansee een stuk nader aan de mens staat dan aan bv de gibbons en oerang oetangs en dat er geen natuurlijke catgorisatie kan bestaan die gorrilas, oerang oetangs en chimpansee's bevat, maar de mens erbuiten laat.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:44 schreef Autodidact het volgende:
Het zit ook in onze natuur om zelf te beslissen of we andere instincten toelaten. Om met Dawkins te spreken: Don't be a chimp.
http://www.simonyi.ox.ac.(...)ps_in_the_mind.shtmlquote:We admit that we are like apes, but we seldom realise that we are apes.
dat is nogal een liberale visie... dat het vrij is aan mensen om wel of niet monogaam te zijn, en als iemand vreemd gaat, dan is het 'gewoon niet zo'n monogaam persoon'.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:21 schreef B-FliP het volgende:
Doe je iets of gebeurt er iets wat tegen je gevoel in gaat, of waarbij je je niet ok voelt, is dat dus
waarschijnlijk niets voor jou...
Als je je bijvoorbeeld schuldig of vervelend voelt nadat je met een ander dan je partner hebt
genueckt, dan ben je van nature monogamer dan iemand die dat niet heeft...
En dan zelf ongelukkig zijn? En gaan neppen om de mensen om je heen gelukkig te houden? Waarom kan dat niet als je er zelf tegenover jezelf en de mensen om je heen eerlijk in bent?quote:Op maandag 24 juli 2006 16:36 schreef Cristian Dior het volgende:
[..]
dat is nogal een liberale visie... dat het vrij is aan mensen om wel of niet monogaam te zijn, en als iemand vreemd gaat, dan is het 'gewoon niet zo'n monogaam persoon'.
Een eerder Conservatievere visie is natuurlijk dat Sxexulaiteit niet enkel een individualistischje keuze is, en dat mensen _niet_ gewoon zomaar kunnen doen waar ze zelf toevallig zin in hebben:
maar dat de vrijheid veelaeer samenhangt met de plichten die je tegenover je partner hebt, maar zelfs ook de smaenleving waarin je leeft ...
Individuen kunnen dan niet zomaar, als ze eventjes geen zin meer hebben in hun partner en de kinders 'overstappen' naar een andere keuze, of lekker vrij verschillende smaken uitproberen ...
In een conservatievere visie leg je je veel meer vast en moet je die keuze ook vasthouden...
Overigens, hoe je het went of keert, maar 'trouwheid' is volgens mij bij veel, heel veel mensen nog altijd wel één van de allerbelangrijkste citeria bij het zoeken naar een partner, en niks zo erg als dat een partner het vertrouwen van zijn partner schaadt.
allereerst, ik probeer hier verder geen stellingname te verdedigen... maar wel te beschrijven hoe verschillende visie's zich verhouden...quote:Op maandag 24 juli 2006 16:49 schreef B-FliP het volgende:
[..]
En dan zelf ongelukkig zijn? En gaan neppen om de mensen om je heen gelukkig te houden? Waarom kan dat niet als je er zelf tegenover jezelf en de mensen om je heen eerlijk in bent? .
Is geluk daarin niet heel subjectief?quote:Op maandag 24 juli 2006 16:56 schreef Cristian Dior het volgende:
Een conservatief zal erop wijzen dat in zijn visie een persoon die zich compleet bind aan de gemeenschap, die trouw is ten opzichte van de anderen waaraan deze zich verbonden heeft, hierin wel degelijk een hoge mate van geluk kan bereiken.
Ja, niks zo subjectief als geluk ....quote:
Ik erken zeker dat een aantal mensen waarschijnlijk precies zo denken... De maatschappij wordtquote:Op maandag 24 juli 2006 17:09 schreef Cristian Dior het volgende:
Ja, niks zo subjectief als geluk ....
Genoeg mensen die als de buurman een nieuwe auto heeft opeens zelf ook de behoefte voelen aan een neiuwe auto ...
hele nieuwbouwwijken vol rijtjeshuizen leven van het kijken naar wat de buren hebben en dan ook zoiets willen...: en dat is dan hun 'geluk', daar wordt serieus naar 'gestreefd'.
Je kunt je afvragen of dat 'individualisme', mensen die werkelijk puur enkel afgaan op wat ze zelf 'willen', wel bestaat en of dat bestaan kan...
Heeft de mens een vrije wil?
Op zijn minst moet je volgens mij toch ook wel erkennen dat de Sexuele Vrije Wil van veel nederlandse mensen eerder bepaald wordt door wat ze in de Viva lezen (of voor mannen de Nieuwe Revu, Panorama of de Aktueel, danwel Playboy, een beetje afhankelijk van de sociale klasse) dan dat dat een unieke individuele keuze is.
die laatste zin begrijp ik niet ... bedoel je daar dat je dat mensen die 'zelf leven' 'superieur' zouden zijn tov van mensen die eerder sociaal bepaald hun leven laten bepalen?quote:Op maandag 24 juli 2006 17:35 schreef B-FliP het volgende:
Sommige mensen worden graag geleefd, en sommigen leven liever zelf... Die keuze is ook voor
iedereen vrij... Wat ik vooral minder vind is dat sommige mensen liever anderen leven...
Twee fouten volgens mij ...quote:Op maandag 24 juli 2006 17:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Het natuurlijke gedrag (dus vergeet godsdienst en kleinburgerlijkheid) van de mens is niet bepaald monogaam, hoewel vrouwen minder rondneuken dan mannen. Dus ik prefereer een vrije seksuele moraal.
Ik bedoel dat je mensen hebt die graag voor zich laten denken, die zelf niet graag beslissingenquote:Op maandag 24 juli 2006 17:46 schreef Cristian Dior het volgende:
die laatste zin begrijp ik niet ... bedoel je daar dat je dat mensen die 'zelf leven' 'superieur' zouden zijn tov van mensen die eerder sociaal bepaald hun leven laten bepalen?
Individualisme hoeft niet te betekenen dat je andermans meningen en wensen niet respecteertquote:dat is het natuurlijk niet....
sowieso ken ik eigenlijk niemand die kan zeggen dat hij werkelijk 'vrij' leeft en die zich door anderen niks laat zeggen ... misschien wat clochards die onder een brug slapen ...
Van te voren afspreken wat je wel en niet wenst is toch heel normaal? Dat is eerlijkheid...quote:Als je bv naar zoiets als een parenclub kijkt, voor velen het summum van de 'vrije liefde' merk je nu juist dat die vrijheid eerder heel sterk geritualiseerd wordt en met heel veel regeltjes en sociale plichten ingebet wordt... is dat nu vrijheid? Individualisme?
Volgens mij vanuit religie... De historie van de mens laat zien dat de onderdrukking van de vrouwquote:Op maandag 24 juli 2006 18:01 schreef Cristian Dior het volgende:
de mens is 'natuurlijk' gezien zeer gericht op monogamie, er staat een groot sociaal taboe op vreemdgaan ('vreemdgaan' kan ook enkel bestaan als er monogamie bestaat) en er zijn maar weinig mensen die het kunnen uitstaan als hun partner zomaar vreemdgaat zonder hen erin te kennen.
en geloof me nu maar ...quote:Op maandag 24 juli 2006 18:09 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je mensen hebt die graag voor zich laten denken, die zelf niet graag beslissingen
voor zichzelf maken, en die dat liever door anderen laten doen en heel snel hun mening van
anderen laten afhangen...
dus geen 'individuele vrijheid' marr kennelijk ook een vorm van sociale plicht tegenover anderen....quote:Sexuele vrijheid betekent niet iets doen met iemand wat die ander niet wil...
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet...quote:Op maandag 24 juli 2006 18:23 schreef Cristian Dior het volgende:
zijn enkel religieuze mensen gericht op paarvorming, kennen enkel die partners en leven die in sociale gemeenschappen?
nee, de mens zoekt graag een vaste partner, slechts een hele kleine minderheid heeft geen enkele behoefte een partner te vinden...
zodra de mensen dat doet, is hij dus niet meer bezig met puur individualisme, maar ondervind hij dus zijn geluk ook doordat de ander ook gelukkig is..
Op die momenten is er ook een belang van de 'betrouwbaarheid' van een partner, en geloof me, geen enkel mensn kan zomaar accepteren dat een partner vreemd blijft gaan, die personen die dat lange tijd toestaan hebben veelal weinig eigenwaarde of geloven dat hun partner alsnog 'om te vormen' is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |