quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:09 schreef Limburger_noord het volgende:
De meeste Nederlanders (in het buitenland ) voelen zich toch ook verbonden met hun volk (Nederlanders)?
Mwoauh, het overgrote deel van de Joden is NIET in Israel geboren dussssss.......quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:18 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
![]()
M.a.w voor Joden zal dat volgens mij niet anders zijn ( verbonden voelen met hun 'volk ')
Veel 'Nederlanders' (mensen met Nederlandse ouders) in het buitenland ook niet maar ik ken er een paar die zich toch Nederlander noemen \voelenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:19 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Mwoauh, het overgrote deel van de Joden is NIET in Israel geboren dussssss.......
Yup, das ook weer zo, maar de Joden zijn al heel wat generaties verder....een dikke 2000 jaar inmiddels en de staat Israel als zodanig pas 50 jaar en niet volgens de originele grenzen....Het is dubieus....Feit blijft dat het land en de regio, zoooo doorspekt zijn van zoveeeel historie en de bakermat van de 3 grote religies....DAT verbindt veel meer mensen dan alleen Joden met de regioquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:24 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Veel 'Nederlanders' (mensen met Nederlandse ouders) in het buitenland ook niet maar ik ken er een paar die zich toch Nederlander noemen \voelen
Btw waarom denk je dat veel kinderen van bv Marokkaanse ouders zich toch met Marokko verbonden voelen ?
Klopt maar dat Joden zich verbonden voelen met andere Joden is toch niet zo gek ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:28 schreef Frezer het volgende:
Met dat verschil dat die Joden inmiddels grofweg 2000 jaar niet meer in het midden oosten wonen, in plaats van hooguit enkele generaties zoals in jouw voorbeelden.
Dat zou idd best kunnen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Klopt maar dat Joden zich verbonden voelen met andere Joden is toch niet zo gek ?
Tja de (meeste) Joden zien Israel als hun land ....of het ook zo is is weer een ander verhaalquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Yup, das ook weer zo, maar de Joden zijn al heel wat generaties verder....een dikke 2000 jaar inmiddels en de staat Israel als zodanig pas 50 jaar en niet volgens de originele grenzen....Het is dubieus....Feit blijft dat het land en de regio, zoooo doorspekt zijn van zoveeeel historie en de bakermat van de 3 grote religies....DAT verbindt veel meer mensen dan alleen Joden met de regio
Geloof je dat je nakomeling bent van de oorspronkelijke Israeli's van pakweg 2000 jaar geleden?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ik ben niet praktiserend Jood.....Ja ik voel wat verbintenis, maar geloof me, dat doet iedereen die de oude stad Jeruzalem, de klaagmuur en wat andere belangrijke plaatsen bezoekt....Het ademt een eeuwigheid en beladenheid uit ookal ben je de grootste atheist...
Ik vind het wel wat hebben een directe (hoewel daar ook discussie over is in mijn familie) link met dit beladen "volk" te hebben, maar meer vanwege de Historische waarde dan enig religieuze...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:31 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Tja de (meeste) Joden zien Israel als hun land ....of het ook zo is is weer een ander verhaal
Daarom zeg ik dat er dicsussie is, het Jodendom wordt door de moeder overgedragen....Volgens die regel ben ik Jood, m;n stamboom tot 1753 roept vraagtekens op, die wijst ineens naar Roemeniequote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Geloof je dat je nakomeling bent van de oorspronkelijke Israeli's van pakweg 2000 jaar geleden?
Waarom roept dat vraagtekens op ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:39 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik dat er dicsussie is, het Jodendom wordt door de moeder overgedragen....Volgens die regel ben ik Jood, m;n stamboom tot 1753 roept vraagtekens op, die wijst ineens naar Roemenie
Nee, mijn wel of niet Joods zijn is niet zeker, dat geldt voor veel Joden btwquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:43 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Waarom roept dat vraagtekens op ?
Het Joodse volk heeft toch bijna overal gezeten ?
Maar als je vervolgens roept dat het jodendom een ras is in plaats van een religie, wordt je in het politiek correcte klimaat uitgemaakt voor racist.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:39 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik dat er dicsussie is, het Jodendom wordt door de moeder overgedragen....Volgens die regel ben ik Jood, m;n stamboom tot 1753 roept vraagtekens op, die wijst ineens naar Roemenie
Mwoah, veel Joden zien zich als een "ras" en niet als een volk of alleen maar Religie....Ze zijn uiteindelijk verkoren, volgens de rollen......quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:45 schreef sooty het volgende:
[..]
Maar als je vervolgens roept dat het jodendom een ras is in plaats van een religie, wordt je in het politiek correcte klimaat uitgemaakt voor racist.
Is het niet beide ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:45 schreef sooty het volgende:
[..]
Maar als je vervolgens roept dat het jodendom een ras is in plaats van een religie, wordt je in het politiek correcte klimaat uitgemaakt voor racist.
Je hebt de joodse religie en het Joodse volk of ras. Mensen met een joodse religie hoeven niet persé tot het Joodse volk te behoren, en velen die wel tot het Joodse volk behoren zijn niet religieus.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:45 schreef sooty het volgende:
[..]
Je kunt je bekeren, religieus gezien, maar je wordt nooit een Joodquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:48 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Is het niet beide ?
Je kunt nooit een Jood worden (als ras) maar wel een Jood (volgens mij ) qua geloof toch ?
Maar wat maakt iemand dan tot een 'echte 'Jood?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:54 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Je kunt je bekeren, religieus gezien, maar je wordt nooit een Jood
Zie de link, maar alles wordt in twijfel getrokken, sommigen accepteren bekeerde Joden wel, andere niet. Sommige Joden zijn niet Joods (moeder was het niet) maar wel opgegroeid in de Joodse traditie en rest van de Familie.....Ben je dan Joods of niet???quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:57 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Maar wat maakt iemand dan tot een 'echte 'Jood?
Tot Abraham, Izaak en Jakob, maar ik denk dat er geen stamboom zover terug gaat. Je kan dus nooit zeker weten dat je "echt" Joods bent. Misschien ben ik wel Joodsquote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Zie de link, maar alles wordt in twijfel getrokken, sommigen accepteren bekeerde Joden wel, andere niet. Sommige Joden zijn niet Joods (moeder was het niet) maar wel opgegroeid in de Joodse traditie en rest van de Familie.....Ben je dan Joods of niet???
Blijft een punt van twist. Je bent het iig als je Moeder het zeker was...maar ja, tot hoe ver kun je terug om dat zeker te stellen???
Indeed, alles kan...Mischien ben je wel een Eskimoquote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tot Abraham, Izaak en Jakob, maar ik denk dat er geen stamboom zover terug gaat. Je kan dus nooit zeker weten dat je "echt" Joods bent. Misschien ben ik wel Joods![]()
Het is echt zo ja!quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:17 schreef Soul79 het volgende:
O ja, en de vrouwen zijn er niet alleen bloedmooi, het zijn gewoon de boeiendste vrouwen ter wereld. 100% vrouwelijk en toch geen zeikwijven![]()
Ge-Lulquote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:27 schreef Zyggie het volgende:
Veel Joodse vrouwen zijn lelijk.![]()
En Israël is een van de gaarste landen om in te leven. Een paar steden die leuk zijn maar alleen maar omdat ze het westen nadoen.
quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:26 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Israel is als een achtbaan met blinddoek voor....
Zoals ik al zei zal trekt niet iedereen het. Het is er zeker gaar maar voor mij op een leuke manierquote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:27 schreef Zyggie het volgende:
Veel Joodse vrouwen zijn lelijk.![]()
En Israël is een van de gaarste landen om in te leven. Een paar steden die leuk zijn maar alleen maar omdat ze het westen nadoen.
hmmm vandaar vind ik het dus zo warmquote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:14 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Indeed, alles kan...Mischien ben je wel een Eskimo
Dan ben ik er ook eentje want ik heb het zelfde 'probleem 'quote:Op zaterdag 22 juli 2006 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
hmmm vandaar vind ik het dus zo warm![]()
Ja, maar als Nederland dan België zou platbombarderen, zouden de Nederlanders dan nog steeds zo trost zijn om Nederlander te zijn? Ik heb moslims al horen roepen dat ze zich er bijna voor schamen om moslim te zijn, omdat hun religieuze 'broeders' dingen doen, waar zij het niet mee eens zijn, maar daardoor toch over één kam geschoren worden.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:09 schreef Limburger_noord het volgende:
De meeste Nederlanders (in het buitenland ) voelen zich toch ook verbonden met hun volk (Nederlanders)?
Het gaat mij er meer om of ze zich verbonden voelen met het land Israel, gezien de situatie daar nu. Of ze zich dan ook achter de Israeli scharen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Klopt maar dat Joden zich verbonden voelen met andere Joden is toch niet zo gek ?
Je moeder moed Jood zijn. Dan ben je Jood. Bekeren tot het Joodse geloof maakt je geen Jood, maar goed, da's ook weer off-topic. Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zoquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:57 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Maar wat maakt iemand dan tot een 'echte 'Jood?
Tja en ik ken Joden die zich schamen, dus?...quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:53 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Ja, maar als Nederland dan België zou platbombarderen, zouden de Nederlanders dan nog steeds zo trost zijn om Nederlander te zijn? Ik heb moslims al horen roepen dat ze zich er bijna voor schamen om moslim te zijn, omdat hun religieuze 'broeders' dingen doen, waar zij het niet mee eens zijn, maar daardoor toch over één kam geschoren worden.
Ik denk dat als je Israel ziet als het beloofde land van de Joden, en je noemt je een echte Jood, dat je je dan moeilijk niet met Israel verbonden kunt voelen ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:55 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Het gaat mij er meer om of ze zich verbonden voelen met het land Israel, gezien de situatie daar nu. Of ze zich dan ook achter de Israeli scharen.
oh?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:58 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Je moeder moed Jood zijn. Dan ben je Jood. Bekeren tot het Joodse geloof maakt je geen Jood, maar goed, da's ook weer off-topic. Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zo
quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Zie de link, maar alles wordt in twijfel getrokken, sommigen accepteren bekeerde Joden wel, andere niet. Sommige Joden zijn niet Joods (moeder was het niet) maar wel opgegroeid in de Joodse traditie en rest van de Familie.....Ben je dan Joods of niet???
Blijft een punt van twist. Je bent het iig als je Moeder het zeker was...maar ja, tot hoe ver kun je terug om dat zeker te stellen???
Het is sabbath.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:58 schreef LadyXochi het volgende:
Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zo
Maar je bent wel 'aktief' gelovig ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:24 schreef nebelung het volgende:
[..]
Het is sabbath.
Een orthodoxe jood zal niet reageren vandaag.
Ik voel me beslist niet verbonden met Israel trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |