abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40058904
Ik weet even niet of dit bij levensbeschouwing hoort of bij cultuur, maar ik vroeg me het volgende af:

In hoeverre voel je je als Jood verbonden met Israel? Het is toch het beloofde land voor jullie? Hoe kijk je als Jood, die hier is geboren en opgegroeid, tegen de situatie in Israel/Libanon/Palestina/etc. aan? Voel je je verplicht om partij te kiezen? Of voel je je zo erg verbonden, dat je weet aan welke kant je staat?

LET OP: Ik wil geen discussie starten over de situatie daar, maar de beleving van de Joden en hun verbintenis met Israel. als die er überhaupt is.
Assumption is the mother of all fuckups.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:56:03 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_40059155
Ik weet niet of er veel Joden meelezen, maar ik ben ergens ook wel benieuwd.

Verkapte tvp om dit topic in de gaten te kunnen houden.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:06:01 #3
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40059380
Ik ben niet praktiserend Jood.....Ja ik voel wat verbintenis, maar geloof me, dat doet iedereen die de oude stad Jeruzalem, de klaagmuur en wat andere belangrijke plaatsen bezoekt....Het ademt een eeuwigheid en beladenheid uit ookal ben je de grootste atheist...

Enniewee, vind het ruk wat er nu gebeurt en droom van de tijd 4, 5 jaar terug. Nooit eerder was er zo'n relaxed sfeertje..... Israel is een kewl en hip land tussen de oorlogen en aanslagen door....

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_40059455
De meeste Nederlanders (in het buitenland ) voelen zich toch ook verbonden met hun volk (Nederlanders)?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:12:52 #5
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40059510
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:09 schreef Limburger_noord het volgende:
De meeste Nederlanders (in het buitenland ) voelen zich toch ook verbonden met hun volk (Nederlanders)?
pi_40059632
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:12 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

M.a.w voor Joden zal dat volgens mij niet anders zijn ( verbonden voelen met hun 'volk ')
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:19:31 #7
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40059650
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:18 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

M.a.w voor Joden zal dat volgens mij niet anders zijn ( verbonden voelen met hun 'volk ')
Mwoauh, het overgrote deel van de Joden is NIET in Israel geboren dussssss.......
pi_40059770
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:19 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Mwoauh, het overgrote deel van de Joden is NIET in Israel geboren dussssss.......
Veel 'Nederlanders' (mensen met Nederlandse ouders) in het buitenland ook niet maar ik ken er een paar die zich toch Nederlander noemen \voelen
Btw waarom denk je dat veel kinderen van bv Marokkaanse ouders zich toch met Marokko verbonden voelen ?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:28:25 #9
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_40059873
Met dat verschil dat die Joden inmiddels grofweg 2000 jaar niet meer in het midden oosten wonen, in plaats van hooguit enkele generaties zoals in jouw voorbeelden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:29:14 #10
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40059896
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:24 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Veel 'Nederlanders' (mensen met Nederlandse ouders) in het buitenland ook niet maar ik ken er een paar die zich toch Nederlander noemen \voelen
Btw waarom denk je dat veel kinderen van bv Marokkaanse ouders zich toch met Marokko verbonden voelen ?
Yup, das ook weer zo, maar de Joden zijn al heel wat generaties verder....een dikke 2000 jaar inmiddels en de staat Israel als zodanig pas 50 jaar en niet volgens de originele grenzen....Het is dubieus....Feit blijft dat het land en de regio, zoooo doorspekt zijn van zoveeeel historie en de bakermat van de 3 grote religies....DAT verbindt veel meer mensen dan alleen Joden met de regio
pi_40059906
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:28 schreef Frezer het volgende:
Met dat verschil dat die Joden inmiddels grofweg 2000 jaar niet meer in het midden oosten wonen, in plaats van hooguit enkele generaties zoals in jouw voorbeelden.
Klopt maar dat Joden zich verbonden voelen met andere Joden is toch niet zo gek ?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:30:47 #12
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_40059933
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Klopt maar dat Joden zich verbonden voelen met andere Joden is toch niet zo gek ?
Dat zou idd best kunnen. .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_40059952
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Yup, das ook weer zo, maar de Joden zijn al heel wat generaties verder....een dikke 2000 jaar inmiddels en de staat Israel als zodanig pas 50 jaar en niet volgens de originele grenzen....Het is dubieus....Feit blijft dat het land en de regio, zoooo doorspekt zijn van zoveeeel historie en de bakermat van de 3 grote religies....DAT verbindt veel meer mensen dan alleen Joden met de regio
Tja de (meeste) Joden zien Israel als hun land ....of het ook zo is is weer een ander verhaal
pi_40060001
Maar laten we de 'Joden 'maar aan het woord laten want daar ging de Topic over...
Verdacht weinig reakties trouwens
Ze zitten vast liever op de 'Israel -Libanon ' Topic deel 50001
  † In Memoriam † vrijdag 21 juli 2006 @ 22:35:50 #15
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_40060048
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ik ben niet praktiserend Jood.....Ja ik voel wat verbintenis, maar geloof me, dat doet iedereen die de oude stad Jeruzalem, de klaagmuur en wat andere belangrijke plaatsen bezoekt....Het ademt een eeuwigheid en beladenheid uit ookal ben je de grootste atheist...
Geloof je dat je nakomeling bent van de oorspronkelijke Israeli's van pakweg 2000 jaar geleden?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:38:29 #16
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060104
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:31 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Tja de (meeste) Joden zien Israel als hun land ....of het ook zo is is weer een ander verhaal
Ik vind het wel wat hebben een directe (hoewel daar ook discussie over is in mijn familie) link met dit beladen "volk" te hebben, maar meer vanwege de Historische waarde dan enig religieuze...

Maar ik raad iedereen aan als het ooit nog rustig wordt het land te bezoeken...Emoties die je niet wist dat je ze had worden je deel...

Verplichte kost:

Tel Aviv voor het stappen, Haifa voor de harmonie van de diverse mensen. Voorbeeld 4 discotheken op een rij in een bouwval buurt. Tent 1 met alleen maar Russische Joden, tent 2 alleen maar Christelijke Marokkanen (ja er zijn er veel) R&B figuren en prachtige meiden....Tent 3 de Native joden, het Volk uit de regio zeg maar, de vrouwen met blond haar, krulletjes, blauwe of groene ogen en een licht getinte huid en mannen die er uit zien als de strakke Prototype Italiaan, Tent 3 met geemigreerde Amerikaanse Joden die de vakantie doorbrengen...

Jeruzalem, de oude stad en liefst ook het Arabische deel

Nazareth

Acco (kruisvaarders stadje)

Jaffa

De Negev

En de rest ook maar gelijk, het is een klein land met redelijke wegen...

Uitgaaanstip..

Op donderdag avond eerst lekker eten, dan effe knallen op de schietbaan en dan de hippe tenten in!

Kan niet wachten

[ Bericht 0% gewijzigd door DaBuzzzzz op 21-07-2006 22:46:06 ]
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:39:41 #17
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060126
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:35 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Geloof je dat je nakomeling bent van de oorspronkelijke Israeli's van pakweg 2000 jaar geleden?
Daarom zeg ik dat er dicsussie is, het Jodendom wordt door de moeder overgedragen....Volgens die regel ben ik Jood, m;n stamboom tot 1753 roept vraagtekens op, die wijst ineens naar Roemenie
pi_40060203
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:39 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Daarom zeg ik dat er dicsussie is, het Jodendom wordt door de moeder overgedragen....Volgens die regel ben ik Jood, m;n stamboom tot 1753 roept vraagtekens op, die wijst ineens naar Roemenie
Waarom roept dat vraagtekens op ?
Het Joodse volk heeft toch bijna overal gezeten ?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:44:48 #19
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060221
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:43 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Waarom roept dat vraagtekens op ?
Het Joodse volk heeft toch bijna overal gezeten ?
Nee, mijn wel of niet Joods zijn is niet zeker, dat geldt voor veel Joden btw
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:45:26 #20
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_40060239
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:39 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Maar als je vervolgens roept dat het jodendom een ras is in plaats van een religie, wordt je in het politiek correcte klimaat uitgemaakt voor racist.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:47:10 #21
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060277
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:45 schreef sooty het volgende:

[..]

Maar als je vervolgens roept dat het jodendom een ras is in plaats van een religie, wordt je in het politiek correcte klimaat uitgemaakt voor racist.
Mwoah, veel Joden zien zich als een "ras" en niet als een volk of alleen maar Religie....Ze zijn uiteindelijk verkoren, volgens de rollen......
pi_40060317
quote:

[..]

Is het niet beide ?
Je kunt nooit een Jood worden (als ras) maar wel een Jood (volgens mij ) qua geloof toch ?
pi_40060468
quote:

[..]

Je hebt de joodse religie en het Joodse volk of ras. Mensen met een joodse religie hoeven niet persé tot het Joodse volk te behoren, en velen die wel tot het Joodse volk behoren zijn niet religieus.

Heeft verder niks met politieke correctheid te maken, behalve als je met politiek correct bedoelt dat er niet zoiets als een ras is, omdat we allemaal mens zijn
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:54:32 #24
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060474
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:48 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Is het niet beide ?
Je kunt nooit een Jood worden (als ras) maar wel een Jood (volgens mij ) qua geloof toch ?
Je kunt je bekeren, religieus gezien, maar je wordt nooit een Jood
pi_40060544
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:54 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Je kunt je bekeren, religieus gezien, maar je wordt nooit een Jood
Maar wat maakt iemand dan tot een 'echte 'Jood?
pi_40060616
Handige link of wie nu wel of niet Joods is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:05:40 #27
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40060768
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:57 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Zie de link, maar alles wordt in twijfel getrokken, sommigen accepteren bekeerde Joden wel, andere niet. Sommige Joden zijn niet Joods (moeder was het niet) maar wel opgegroeid in de Joodse traditie en rest van de Familie.....Ben je dan Joods of niet???

Blijft een punt van twist. Je bent het iig als je Moeder het zeker was...maar ja, tot hoe ver kun je terug om dat zeker te stellen???
pi_40060884
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Zie de link, maar alles wordt in twijfel getrokken, sommigen accepteren bekeerde Joden wel, andere niet. Sommige Joden zijn niet Joods (moeder was het niet) maar wel opgegroeid in de Joodse traditie en rest van de Familie.....Ben je dan Joods of niet???

Blijft een punt van twist. Je bent het iig als je Moeder het zeker was...maar ja, tot hoe ver kun je terug om dat zeker te stellen???
Tot Abraham, Izaak en Jakob, maar ik denk dat er geen stamboom zover terug gaat. Je kan dus nooit zeker weten dat je "echt" Joods bent. Misschien ben ik wel Joods
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:14:35 #29
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40061001
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:10 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tot Abraham, Izaak en Jakob, maar ik denk dat er geen stamboom zover terug gaat. Je kan dus nooit zeker weten dat je "echt" Joods bent. Misschien ben ik wel Joods
Indeed, alles kan...Mischien ben je wel een Eskimo
pi_40061069
Heb een joodse grootmoeder, zou mezelf dus volledig joods kunnen noemen maar zo voel ik het niet. Toch voel ik me er wel mee verbonden ja, zowel met joden in het algemeen als met Israël. Kan dat niet echt beredeneren.

En toeval of niet, ik vind Israël gewoon een geweldig land om in te zijn. Het heeft zijn eigenaardigheden, de mensen kunnen ruw en bot zijn wat toeristen af kan schrikken, het is er een teringbende, maar de manier van leven past gewoon bij me.

Wat de politieke situatie betreft, daar ben ik niet blij mee. Ik sta erg ver van de joodse en Israelische die hards, maar zal het anderzijds land nooit afvallen, wat mensen soms van me lijken te verlangen.

O ja, en de vrouwen zijn er niet alleen bloedmooi, het zijn gewoon de boeiendste vrouwen ter wereld. 100% vrouwelijk en toch geen zeikwijven
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:17:57 #31
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_40061083
Nee het Joodse rijk was niet gesitueerd in Israël ofzo. En in dat ene boekje wordt niet veel gezegd over verbonden met volkeren en gronden.
Zyggie.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:26:58 #32
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40061301
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:17 schreef Soul79 het volgende:

O ja, en de vrouwen zijn er niet alleen bloedmooi, het zijn gewoon de boeiendste vrouwen ter wereld. 100% vrouwelijk en toch geen zeikwijven
Het is echt zo ja! .... Als ik alleen zou zijn zou ik denk ik toch de risico's aanvaarden en er weer heen gaan. Dat land en ook de vrouwen geven je echt het gevoel dat je leeft en dat er meer is dan wat we in het "stabiele" westen doen en denken.... Israel is als een achtbaan met blinddoek voor....
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:27:24 #33
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_40061318
Veel Joodse vrouwen zijn lelijk.

En Israël is een van de gaarste landen om in te leven. Een paar steden die leuk zijn maar alleen maar omdat ze het westen nadoen.
Zyggie.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:33:03 #34
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40061469
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:27 schreef Zyggie het volgende:

En Israël is een van de gaarste landen om in te leven. Een paar steden die leuk zijn maar alleen maar omdat ze het westen nadoen.
Ge-Lul
pi_40061491
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:26 schreef DaBuzzzzz het volgende:

Israel is als een achtbaan met blinddoek voor....
Dat is wel een aardige omschrijving ja Altijd balagan, maar altijd tof.

Met het feit dat ik deels joods ben, heeft dat op zich weinig te maken.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:38:39 #36
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40061597
Oh, als je in Haifa ooit komt, moet je de "metro" nemen een zeer trieste maar ohzo leuke Westerse imitatie kronkel....Komt neer op een lijn van het dal naar de bult bij de universiteit, een soort ondergrondse kabelbaan de berg op!
pi_40061771
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:27 schreef Zyggie het volgende:

Zoals ik al zei zal trekt niet iedereen het. Het is er zeker gaar maar voor mij op een leuke manier In welke steden heb jij je ervaring opgedaan?
pi_40069971
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:14 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Indeed, alles kan...Mischien ben je wel een Eskimo
hmmm vandaar vind ik het dus zo warm
pi_40071342
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

hmmm vandaar vind ik het dus zo warm
Dan ben ik er ook eentje want ik heb het zelfde 'probleem '
pi_40073642
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:09 schreef Limburger_noord het volgende:
Ja, maar als Nederland dan België zou platbombarderen, zouden de Nederlanders dan nog steeds zo trost zijn om Nederlander te zijn? Ik heb moslims al horen roepen dat ze zich er bijna voor schamen om moslim te zijn, omdat hun religieuze 'broeders' dingen doen, waar zij het niet mee eens zijn, maar daardoor toch over één kam geschoren worden.
pi_40073686
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:29 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Het gaat mij er meer om of ze zich verbonden voelen met het land Israel, gezien de situatie daar nu. Of ze zich dan ook achter de Israeli scharen.
pi_40073776
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 22:57 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Je moeder moed Jood zijn. Dan ben je Jood. Bekeren tot het Joodse geloof maakt je geen Jood, maar goed, da's ook weer off-topic. Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zo
pi_40073981
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:53 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Ja, maar als Nederland dan België zou platbombarderen, zouden de Nederlanders dan nog steeds zo trost zijn om Nederlander te zijn? Ik heb moslims al horen roepen dat ze zich er bijna voor schamen om moslim te zijn, omdat hun religieuze 'broeders' dingen doen, waar zij het niet mee eens zijn, maar daardoor toch over één kam geschoren worden.
Tja en ik ken Joden die zich schamen, dus?...
Ik denk dat er in elke 'groep '(sorry voor dat woord ,maar bij gebrek aan beter ) wel mensen die zich schamen voor dingen die andere van hun ras, volk of hun geloof doen toch ?
pi_40074092
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:55 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Het gaat mij er meer om of ze zich verbonden voelen met het land Israel, gezien de situatie daar nu. Of ze zich dan ook achter de Israeli scharen.
Ik denk dat als je Israel ziet als het beloofde land van de Joden, en je noemt je een echte Jood, dat je je dan moeilijk niet met Israel verbonden kunt voelen ?
pi_40074173
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:58 schreef LadyXochi het volgende:

[..]

Je moeder moed Jood zijn. Dan ben je Jood. Bekeren tot het Joodse geloof maakt je geen Jood, maar goed, da's ook weer off-topic. Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zo
oh?
Ik begreep dat het wel verder terug moet gaan hoor, maar misschien ben ik verkeerd geinformeerd ?
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

pi_40074200
Is het vadaag niet Zeterdag, dan zitten toch de praktiserende Joden in de synagogen, of was dat op Vrijdag? vrijdag voor de joden, zaterdag voor de moslims en zondag voor de christenen?
Of gingen ze zich op vrijdag voorbereiden voor zaterdag?
enniewaj... de lucht betrekt hier 030 en het koelt af.

De Joden zijn eeuwen lang de aardbol over gejaagd en zijn vet getraumatiseerd door wo2. Het is voor het eerst dat het volk zijn eigen landtje heeft. Het lijkt me dat dat een frustatie is van alle Joden.
pi_40074540
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:58 schreef LadyXochi het volgende:
Jammer dat er zo weinig Joden reageren. Misschien moet ik eens een synagoge binnenwandelen of zo
Het is sabbath.

Een orthodoxe jood zal niet reageren vandaag.

Ik voel me beslist niet verbonden met Israel trouwens.
Variety is the spice of life
pi_40075338
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 14:24 schreef nebelung het volgende:

[..]

Het is sabbath.

Een orthodoxe jood zal niet reageren vandaag.

Ik voel me beslist niet verbonden met Israel trouwens.
Maar je bent wel 'aktief' gelovig ?
pi_40075865
Ik hoor net dat er een demonstratie van SP, Groen Links, palasteinse organisaties en een oragnisatie Een Ander Joods Geluid, bezig is. Dus alle mensen die er wat over te zeggen hebben zitten of in de synagoog of zijn aan het demonstreren.
pi_40085718
En toen brak een onweer los en vluchtten de helden alle kanten uit.
Die hevige regen kwam van boven
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')