Naar aanleiding van
dit bericht wat meer info over een koudebrug.
Van
WIkipedia:
quote:
Koudebrug
Een koudebrug in een gebouw is een plaats waar relatief gezien veel warmte verloren gaat, met name bij overgangen van een (geïsoleerde) muur met een vloerconstructie, waarbij de muurisolatie niet overgaat in de vloerisolatie, en aldus een "koudebrug" ontstaat. Ook bij de overgang van de muur naar ramen, deuren en andere kunnen bruggen ontstaan. In koudebruggen zal de temperatuur, in tegenstelling tot bijv. een muur, niet lineair stijgen met de diepte.
Koudebruggen veroorzaken plaatselijk een warmteverlies en zorgen voor een temperatuurdaling op het oppervlak, waardoor luchtcondensatie en andere vochtproblemen kunnen optreden. Het warmteverlies kan berekend worden door de lineaire warmtedoorgangscoëfficiënt, die het extra warmteverlies per lopende meter koudebrug aangeeft. Er bestaan tabellen met daarin de coëfficiënten voor verschillende koudebruggen.
Tijdens het ontwerp kan een koudebrug opgemerkt worden doordat de isolatie niet doorloopt, eens de constructie gebouwd werd kunnen koudebruggen met infraroodstraling gevonden worden, immers, daar is de oppervlaktetemperatuur lager.
Wat ik weet is dat bijvoorbeeld jaren dertig huizen de betonnen vloer in 1 keer is doorgestort naar buiten. Hierdoor is er een koudebrug onstaan, die vooral in de winter voor problemen kan zorgen. (Vocht en schimmelplekken)
Ik vraag me eigenlijk af wat je eraan kunt doen. Moet zo'n balkon geisoleerd worden? Er zullen toch wel oplossingen voor bestaan? En is het als DHZ-er zelf te doen?
Wie heeft daar ervaring mee, of weet er iets over te vertellen?