Wat ik weet is dat bijvoorbeeld jaren dertig huizen de betonnen vloer in 1 keer is doorgestort naar buiten. Hierdoor is er een koudebrug onstaan, die vooral in de winter voor problemen kan zorgen. (Vocht en schimmelplekken)quote:Koudebrug
Een koudebrug in een gebouw is een plaats waar relatief gezien veel warmte verloren gaat, met name bij overgangen van een (geïsoleerde) muur met een vloerconstructie, waarbij de muurisolatie niet overgaat in de vloerisolatie, en aldus een "koudebrug" ontstaat. Ook bij de overgang van de muur naar ramen, deuren en andere kunnen bruggen ontstaan. In koudebruggen zal de temperatuur, in tegenstelling tot bijv. een muur, niet lineair stijgen met de diepte.
Koudebruggen veroorzaken plaatselijk een warmteverlies en zorgen voor een temperatuurdaling op het oppervlak, waardoor luchtcondensatie en andere vochtproblemen kunnen optreden. Het warmteverlies kan berekend worden door de lineaire warmtedoorgangscoëfficiënt, die het extra warmteverlies per lopende meter koudebrug aangeeft. Er bestaan tabellen met daarin de coëfficiënten voor verschillende koudebruggen.
Tijdens het ontwerp kan een koudebrug opgemerkt worden doordat de isolatie niet doorloopt, eens de constructie gebouwd werd kunnen koudebruggen met infraroodstraling gevonden worden, immers, daar is de oppervlaktetemperatuur lager.
Vooraf bedoel je?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:58 schreef gateway het volgende:
je zou je kunnen laten informeren door een vakman......
Dus zou je je eens kunnen laten informeren door een vakman, bel eens een aannemer en stel je vraag. Die zal weten hoe dit op te lossen. Ik ben alleen bang dat je dit niet kan dhz'en.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Vooraf bedoel je?
Het probleem is dat je weet hoe je een koudebrug voorkomt, maar als je er eenmaal 1 hebt (bv zoals Tnimble en mijn schoonvader door een onder de muur doorlopende vloer) is het vaak een stuk lastiger op te lossen.
Plak een plaat tempex aan de buitenkant tegen je vloer aan, klaar.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:33 schreef Deetch het volgende:
Ik denk dat je er zelf weinig aan kan doen zonder ingrijpend te verbouwen. Je moet er nl. voor zorgen dat er een warmteisolatie tussen de buitenkant van je huis en je vloer komt. Aangezien de muur op de vloer is gebouwd kun je die isolatie niet aanbrengen zonder je vloer te moeten doorslijpen maar dan zit je huis niet meer zo stevig in elkaar.
Dat hangt van de situatie af. Als op die doorgestorte vloer weer het metselwerk staat (zoals hierboven beschreven) dan zou je eigenlijk dat metselwerk ook moeten isoleren (bijv. door de spouw vol te laten spuiten met korrels.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Plak een plaat tempex aan de buitenkant tegen je vloer aan, klaar.
Prop er een laag foamglas tussen. uiteraard ook aan de buitenkant van de vloer. Draagkrachtig genoeg om een bakstenen muur te dragen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Plak een plaat tempex aan de buitenkant tegen je vloer aan, klaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |