abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40038719
Naar aanleiding van dit bericht wat meer info over een koudebrug.

Van WIkipedia:
quote:
Koudebrug

Een koudebrug in een gebouw is een plaats waar relatief gezien veel warmte verloren gaat, met name bij overgangen van een (geïsoleerde) muur met een vloerconstructie, waarbij de muurisolatie niet overgaat in de vloerisolatie, en aldus een "koudebrug" ontstaat. Ook bij de overgang van de muur naar ramen, deuren en andere kunnen bruggen ontstaan. In koudebruggen zal de temperatuur, in tegenstelling tot bijv. een muur, niet lineair stijgen met de diepte.

Koudebruggen veroorzaken plaatselijk een warmteverlies en zorgen voor een temperatuurdaling op het oppervlak, waardoor luchtcondensatie en andere vochtproblemen kunnen optreden. Het warmteverlies kan berekend worden door de lineaire warmtedoorgangscoëfficiënt, die het extra warmteverlies per lopende meter koudebrug aangeeft. Er bestaan tabellen met daarin de coëfficiënten voor verschillende koudebruggen.

Tijdens het ontwerp kan een koudebrug opgemerkt worden doordat de isolatie niet doorloopt, eens de constructie gebouwd werd kunnen koudebruggen met infraroodstraling gevonden worden, immers, daar is de oppervlaktetemperatuur lager.
Wat ik weet is dat bijvoorbeeld jaren dertig huizen de betonnen vloer in 1 keer is doorgestort naar buiten. Hierdoor is er een koudebrug onstaan, die vooral in de winter voor problemen kan zorgen. (Vocht en schimmelplekken)

Ik vraag me eigenlijk af wat je eraan kunt doen. Moet zo'n balkon geisoleerd worden? Er zullen toch wel oplossingen voor bestaan? En is het als DHZ-er zelf te doen?

Wie heeft daar ervaring mee, of weet er iets over te vertellen?
pi_40038960
Ja een goede vraag. Bij mijn huis heeft die dwaas van een gast de beton vloer ook naar buiten doorgestort en daar de buiten gevel weer opgemetselt. Resultaat in de winter is met stoken de temperatuur zo'n 12 graden in die ruimte en laat ondertussen de latex en het stucwerk onder aan de muur los omdat het zijk nat is in de winter.

Het lieft heb ik het zo snel mogelijk herbouwd maar als er voor the time beeing iets aan te doen is
pi_40039310
Ik denk dat je er zelf weinig aan kan doen zonder ingrijpend te verbouwen. Je moet er nl. voor zorgen dat er een warmteisolatie tussen de buitenkant van je huis en je vloer komt. Aangezien de muur op de vloer is gebouwd kun je die isolatie niet aanbrengen zonder je vloer te moeten doorslijpen maar dan zit je huis niet meer zo stevig in elkaar.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 21 juli 2006 @ 09:50:22 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40039601
tvp, schoonvader heeft last van koudebruggen op de camping
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 09:58:03 #5
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:00:00 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40039824
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:58 schreef gateway het volgende:
je zou je kunnen laten informeren door een vakman......
Vooraf bedoel je?

Het probleem is dat je weet hoe je een koudebrug voorkomt, maar als je er eenmaal 1 hebt (bv zoals Tnimble en mijn schoonvader door een onder de muur doorlopende vloer) is het vaak een stuk lastiger op te lossen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Redactie Frontpage vrijdag 21 juli 2006 @ 10:05:24 #7
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_40039934
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:00 schreef sanger het volgende:

[..]

Vooraf bedoel je?

Het probleem is dat je weet hoe je een koudebrug voorkomt, maar als je er eenmaal 1 hebt (bv zoals Tnimble en mijn schoonvader door een onder de muur doorlopende vloer) is het vaak een stuk lastiger op te lossen.
Dus zou je je eens kunnen laten informeren door een vakman, bel eens een aannemer en stel je vraag. Die zal weten hoe dit op te lossen. Ik ben alleen bang dat je dit niet kan dhz'en.
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:14:02 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_40040128
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:33 schreef Deetch het volgende:
Ik denk dat je er zelf weinig aan kan doen zonder ingrijpend te verbouwen. Je moet er nl. voor zorgen dat er een warmteisolatie tussen de buitenkant van je huis en je vloer komt. Aangezien de muur op de vloer is gebouwd kun je die isolatie niet aanbrengen zonder je vloer te moeten doorslijpen maar dan zit je huis niet meer zo stevig in elkaar.
Plak een plaat tempex aan de buitenkant tegen je vloer aan, klaar.
censuur :O
pi_40040181
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat hangt van de situatie af. Als op die doorgestorte vloer weer het metselwerk staat (zoals hierboven beschreven) dan zou je eigenlijk dat metselwerk ook moeten isoleren (bijv. door de spouw vol te laten spuiten met korrels.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:42:21 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_40040826
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Prop er een laag foamglas tussen. uiteraard ook aan de buitenkant van de vloer. Draagkrachtig genoeg om een bakstenen muur te dragen.

Algemeen genomen kan je een koudebrug (= warmte lek) inpakken met isolatie. Soms is een strook van een meter al voldoende om condensatie te voorkomen. Belangrijkste is dat de oppervlaktetemperatuur van de koudebrug omhoog gaat, zodat er geen condensatie kan plaatsvinden.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_40044669
Er is al een bouwkundigadviseur langs geweest, de enige goede oplossing is herbouw ook mede andere gebreken. Zo is de situatie:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')