Opel Kadett GSi 2.0i 16v versus Honda Civic 1.6i VTEC.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:51 schreef BadEend19 het volgende:
De honda, heb ik net ff gekeken maar verschil is zo minimaal kan zomaar aan de bandenmaat liggen en de hoeveelheid grip die beschikbaar is.
Die Honda haalt alleen de fabrieksspecs nietquote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:27 schreef yup het volgende:
[..]
Opel Kadett GSi 2.0i 16v versus Honda Civic 1.6i VTEC.
150 pk versus 150 pk.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=6276&cache=no&add=1
Wel 196! nm tegen 144 nm! En die 196 nm is ook nog eens bij een lagere toerental beschikbaar...
Kadett is zelfs lichter dan de Honda.
Rara welke sneller is
Blijft wel onder de 8 secondenquote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:31 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Die Honda haalt alleen de fabrieksspecs niet
bron: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.phpquote:Een turbodiesel kan dus veel meer Nm's hebben - in de folder - maar als de motor maar weinig toeren kan maken gaat dat voordeel verloren door de noodzakelijk lange overbrengingen om de auto bij sologebruik toch voldoende topsnelheid te geven. En diesels maken nu eenmaal minder toeren. De wielomtrek (ook een soort tandwiel sprekend in termen van versnellingsbakken) is ook van invloed. Kortom, het opgegeven maximum koppel in Nm is dus nietszeggend, als we geen kennis hebben van de versnellingsbakoverbrengingen. Bij gebrek aan beter is dan de opgave van het maximum vermogen een beter 'handvat'. Vermogen is en blijft echter een afgeleide van van het krukaskoppel en toerentallen.
Op het puntje waarop die 167Nm is, trekt die colt sneller op.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:43 schreef 1299 het volgende:
Om op mijn auto terug te komen:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?model1=6276&model2=7927&cache=no&submit.x=15&submit.y=14
1. Honda Civic 1.6i VTEC
2. Mitsubishi Colt 1.8 GTi 16
De Honda heeft minder koppel maar meer vermogen dan mijn colt gti.
De honda weegt hetzelfde.
Volgens jouw stelling moet mijn colt sneller zijn want hij heeft meer koppel! Namelijk 167Nm ipv 144Nm.
Dan mag jij mij vertellen welke sneller accelereert!
Lol slechte koppelkromme bij de voorbeelden die ik gaf. (yeah right)(de 3.0 benzine van bmw heeft absoluut geen slechte koppelkromme)quote:Op woensdag 2 augustus 2006 23:57 schreef 1299 het volgende:
[..]
bron: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php
Dat lijkt me een prima verwoording hoe het zit. Het koppel zegt alleen maar hoeveel kracht er op de krukas wordt uitgeoefend. Maar als je ook nog enigsinds normale versnellingen wilt hebben zal je die langer moeten maken. Waardoor je dus die winst in koppel gelijk weer inlevert.
Dat je toevallig 1 voorbeeld hebt gevonden waarbij een diesel auto sneller is is leuk en aardig. Maar de theorie er achter staat nog steeds als een huis.
In dit geval moet het wel te wijten zijn aan slechtere versnellingsbakverhoudingen, of misschien een slechte koppelkromme waardoor het vermogen van de auto niet goed benut kan worden.
Het vermogensverschil is te groot, vermogen zorgt wel mede voor de acceleratie dat klopt, de oude(re) diesels reageren ook trager op het gas dat wel.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:02 schreef 1299 het volgende:
Nou hier een super overduidelijk praktijk voorbeeld waarin in jouw theorie duidelijk van geen meter klopt:
We nemen 2 auto's.
Auto 1: Mitsubishi Galant 2.0 GTi-V6
Auto 2: Seat Toledo 1.9 TDi 90pk Stella
Auto 1: 150PK & 179Nm met een massa van 1325 kg
Auto 2: 90PK & 210 Nm met een massa van 1238 kg
Dus, auto 2 heeft behoorlijk meer koppel en weegt ook nog aanzienlijk lichter. Dan nu de specificaties:
Auto 1: acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Auto 2: acceleratie 0-100 km/h 13,0 s
Het verschil is nog 10x zo groot als jouw voorbeeld, en dit valt zeker niet aan banden oid te wijten. Hierbij toon ik aan de vermogen toonaangevend is voor het acceleratie vermogen!
Klok - klepel...quote:Op donderdag 3 augustus 2006 03:16 schreef BadEend19 het volgende:
Het vermogensverschil is te groot, vermogen zorgt wel mede voor de acceleratie dat klopt, de oude(re) diesels reageren ook trager op het gas dat wel.
Vermogen is gekoppeld aan het koppel en andersom ook, hoe groter het vermogen hoe groter het koppel andersom ook weer
Stel je niet zo aanquote:Op donderdag 3 augustus 2006 21:07 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Altijd die honda-fanboys weer![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
niet dat er iets mis is met honda maar, in elk topic kom je van die gasten tegen die praten over hoeveel toeren een honda kan maken![]()
Jij zou hem fappen?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 09:19 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Ik zou jou b.v. vaak over Opels "fappen"![]()
Maar dan is het ook vaak in een opel topicquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 09:19 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan
Elk topic trekt bepaalde fanboys aan.
Ik zie jou b.v. vaak over Opels "fappen"![]()
Jawelquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:28 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Maar dan is het ook vaak in een opel topic.
Ik zou bijvoorbeeld niet in dit topic zeggen:
OMG LOLOLOL opschakelen met 2000 toeren, Mijn opel loopt dat al stationair!111ONE!!!!
Of toch wel?![]()
Wat noem jij laag? Dit geldt voor zo ver ik weet alleen voor TE lage toeren, net zoals zo veel dingen met TE niet goed zijn. Het hangt er maar net van af hoe je blok gebouwd is en welk koppel je vraagt bij je toerental. Zo lang de motor niet "bokt" is de kloppende werking waar jij het over hebt niet aanwezig.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:50 schreef Metz het volgende:
Lage toeren met een diesel is ZEER slecht voor je motor.
Je krijgt een "kloppende" werking op drijfstanglagers en krukaslagers. Hierdoor gaat de levensduur van de lagers sterk achteruit.
Dit is het enige juiste antwoord
Gokje diesel van een schip/onderzeeboot?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 17:46 schreef TR08 het volgende:
[..]
Wat noem jij laag? Dit geldt voor zo ver ik weet alleen voor TE lage toeren, net zoals zo veel dingen met TE niet goed zijn. Het hangt er maar net van af hoe je blok gebouwd is en welk koppel je vraagt bij je toerental. Zo lang de motor niet "bokt" is de kloppende werking waar jij het over hebt niet aanwezig.
Kortom: Het gaat er maar net om hoe het blok gebouwd is. Autofabrikanten bouwen steeds meer en meer hun blokken op lage toeren om het verbruik omlaag te krijgen. Dit betekent dus ook dat ze er prima tegen kunnen als je ze op lage toeren belast.
Wist je trouwens dat er diesels zijn die max 100 tpm halen?
Of zware industrie, wat je wiltquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 18:27 schreef yup het volgende:
[..]
Gokje diesel van een schip/onderzeeboot?
Holy mother of god.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 19:03 schreef TR08 het volgende:
[..]
Of zware industrie, wat je wiltOnderzee boot lijkt me wat onwaarschijnlijk ivm de grote bouwhoogte.
90.000pk@100tpm met 3 cilinders was degene waar ik een foldertje van heb zien hangen, maar je kon hem kopen per cilinder. Slag was iets van 2m56, boring weet ik niet meer.
Lijkt me een apk-afkeur...quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 21:01 schreef yup het volgende:
Zoiiets moet je in je Golf 4 TDi neerpleuren.
Dan praat je pas over koppel, baby
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |