750N is best logisch toch, een auto die in zn vrij staat kan je ook in je eentje voort duwen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:24 schreef TR08 het volgende:
Zie trouwens dat je nu 340kW nodig hebt voor de topsnelheid, jouw rolweerstand is denk ik toch wat hoog. Heb je echt 750N nodig om die auto van zijn plek te trekken? Dat is alsof je 75kg trekt. Verder blijft nog steeds het rendement duidelijk veranderen met de snelheid en dus ook met het koppel.
Maar 75kg duwen is best lastig. Tillen is al zwaar, maar duwen is nog een stuk moeilijker.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:29 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
750N is best logisch toch, een auto die in zn vrij staat kan je ook in je eentje voort duwen.
Ik til zo 75 kilo... En duwen zal met 100 kilo eigen gewicht ook niet zo'n probleem zijn...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Maar 75kg duwen is best lastig. Tillen is al zwaar, maar duwen is nog een stuk moeilijker.
Bovendien is zoals ik net even toevoegde een rendement van 40% voor een benzine blok echt fenomenaal. Degene die dat redt met een straat blok kan heel snel heel rijk worden.
Zou je kunnen meten, maar helaas heb ik daarvoor de benodigde instrumenten niet. Maar laat ik het zo zeggen: bij mijn auto moet je nog wel moeite doen om haar van haar plaats af te krijgen. Desalniettemin ben ik bang dat het geen goede simulatie is van de praktijk tijdens het rijden.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:46 schreef TR08 het volgende:
Een auto van zijn plek duwen is inderdaad best lastig, maar kost eerder iets van 20-30 "kg" dan 75.
Ik ben bevangen door de hitte zie ik... Het had natuurlijk N moeten zijn.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:17 schreef TR08 het volgende:
Hoe kom jij op zoveel Nm? Je blok heeft er maar iets van 400 oid.
We beginnen nu flink af te wijken van de oorspronkelijke stelling... Dat het zeer gecompliceerd is als je het precies wil weten ben ik met je eens. Dat schreef ik al een tijdje terug.quote:Volgen van auto's verlaagt in de regel jouw weerstand. Een andere auto die jou volgt kan jouw weerstand weer iets verhogen. Maar dat is allemaal heel ingewikkeld en niet te vangen in een of andere formule. Om daar een verband voor te krijgen moet je bij elke precieze set auto's gaan lopen testen en uitspraken doen. Dat is veel te veel werk en heeft eigenlijk alleen zin bij races als nascar en formule 1 waar alle auto's bijna identiek zijn.
Appels-peren...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:28 schreef Zw0rld het volgende:
Stadbussen doen ook maar gemiddeld 800-1200
Een scheepsmotor doet maar 100-250
Geschreeuw? Het is een flinke discussie geworden, die enigszins van de originele vraag is af gaan wijken.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 10:03 schreef tinny het volgende:
Ik ben (als TS) de draad een beetje kwijt door al het geschreew van TR08 en DS4.
Te laag in de toeren is niet zo goed omdat je de motor dan zwaar belast. Laag in de toeren (dus niet TE, maar gewoon laag) is goed voor het verbruik/slijtage, mits je niet gaat accelereren (of alleen heel rustig accelereert).quote:Kan iemand concluderen wat er nou precies fout aan is of juist goed?
1000 tpm continue draaien is m.i. ook niet goed omdat je de kans loopt dat je door een te lage oliedruk niet overal voldoende smering hebt. Vuistregel: bij diesel min 1500 tpm en bij benzine min 2000 tpm draaien.quote:Als ik tussen alle regels doorlees, is het in principe niet schadelijk (voor diesels) mist er maar niet versnelt word in de lage versnelling
Waat ik het overigens nog steeds niet mee eens benquote:Op zaterdag 22 juli 2006 11:16 schreef DS4 het volgende:
-knip-
Te laag in de toeren is niet zo goed omdat je de motor dan zwaar belast. Laag in de toeren (dus niet TE, maar gewoon laag) is goed voor het verbruik/slijtage, mits je niet gaat accelereren (of alleen heel rustig accelereert).
[..]
1000 tpm continue draaien is m.i. ook niet goed omdat je de kans loopt dat je door een te lage oliedruk niet overal voldoende smering hebt. Vuistregel: bij diesel min 1500 tpm en bij benzine min 2000 tpm draaien.
Nou, dit klopt wel een beetje denk ik.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:28 schreef Zw0rld het volgende:
Stadbussen doen ook maar gemiddeld 800-1200
Een scheepsmotor doet maar 100-250
Waar heb je die onzin vandaan?quote:Op donderdag 20 juli 2006 11:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik hoorde dat "iedereen zou moeten weten" dat je met een caravan en diesel in de vierde versnelling moet rijden. Water bijgevuld en in de vierde versnelling daarna geen problemen meer.
Ik weet niet hoe het bij de rest van de blokken is, maar bij de diesel die ik testte op de rollenbank (1.9TDI 130pk blok) zat je bij de toerenbegrenzer nog op ongeveer 90% van het max koppelquote:Op maandag 24 juli 2006 01:53 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
-knip-Doortrekken tot hoge toeren om zo snel mogelijk te willen optrekken heeft bij en diesel geen zin omdat dan al het koppel weg is.
Uhh bij de meeste TDi's is de koek gewoon op bij 4300 rpm ofzo hoor... Zelf geprobeerd ja.quote:Op maandag 24 juli 2006 07:55 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij de rest van de blokken is, maar bij de diesel die ik testte op de rollenbank (1.9TDI 130pk blok) zat je bij de toerenbegrenzer nog op ongeveer 90% van het max koppel
Waar ligt dat aan? Mijn 525TDS houdt het pas voor gezien nèt voor de 6000 toeren. Het is net een benzineblok wat dat betreft; ook bij meer dan 4000 toeren trekt hij nog door als een wilde. De begrenzer grijpt op een gegeven moment gewoon keihard in. Dat was bij mijn 206HDI ook wel anders. Die kòn tot 4500-5000 toeren maar dan moest je wel een portie geduld hebben.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 05:21 schreef yup het volgende:
[..]
Uhh bij de meeste TDi's is de koek gewoon op bij 4300 rpm ofzo hoor... Zelf geprobeerd ja.
Het vermogen wel idd, maar het koppel is al eerder niet meer aanwezig!quote:Op vrijdag 28 juli 2006 05:21 schreef yup het volgende:
[..]
Uhh bij de meeste TDi's is de koek gewoon op bij 4300 rpm ofzo hoor... Zelf geprobeerd ja.
Ik denk dat je 5000 toeren bedoeld?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 07:28 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Waar ligt dat aan? Mijn 525TDS houdt het pas voor gezien nèt voor de 6000 toeren. Het is net een benzineblok wat dat betreft; ook bij meer dan 4000 toeren trekt hij nog door als een wilde. De begrenzer grijpt op een gegeven moment gewoon keihard in. Dat was bij mijn 206HDI ook wel anders. Die kòn tot 4500-5000 toeren maar dan moest je wel een portie geduld hebben.
Nope. Bij 5600 rpm gaat hij keihard de begrenser in op een manier alsof hij véél harder zou willen als dat kon.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 19:50 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ik denk dat je 5000 toeren bedoeld?
Zoals een V10 TDi of een 535d tochquote:Op zondag 30 juli 2006 18:51 schreef BadEend19 het volgende:
Met dat als een wilde doortrekken bij een 525tds zal wel meevallen haha![]()
Blijkbaar geen sterke moderne diesel gewend.![]()
Och als een wilde: 143 PK is toch niet zoveel minder dan de 150 pk van bijvoorbeeld een A4 2.5 V6TDI.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:51 schreef BadEend19 het volgende:
Met dat als een wilde doortrekken bij een 525tds zal wel meevallen haha![]()
Blijkbaar geen sterke moderne diesel gewend.![]()
Nee, het is het vermogen welke de acceleratie bepaalt. En het koppel * toerental bepaalt weer het vermogen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 04:09 schreef BadEend19 het volgende:
Vermogen is dan wel beschikbaar maar heb je weinig aan, dus als je hard wil optrekken moet je zorgen dat je altijd binnen het ideale koppelbereik rijd!
Idd ja!quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 09:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het is het vermogen welke de acceleratie bepaalt. En het koppel * toerental bepaalt weer het vermogen.
Hahahaahhahaha!!quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:39 schreef BadEend19 het volgende:
Lees onderstaande maar eens.
http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm
Vermogen is alleen bepalend voor de topsnelheid, koppel zorgt voor de acceleratie.
Hahah ja natuurlijk jongen. Er zijn ook andere factoren maar daar hebben we het nu niet over. Denk die maar even vrolijk weg!quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:04 schreef BadEend19 het volgende:
Omdat er meer factoren zijn dan alleen het vermogen en het koppel die dat bepalen!![]()
Als het bij dezelfde auto zou zijn zou het wel kloppen.![]()
http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJonesTorqueVsHP.htmlquote:given two engines of different torque output, the engine that
produces the greater torque will be the engine that provides the greatest
acceleration. This is incorrect and it's also where horsepower figures into
the discussion.
Het gaat er niet om hoeveel koppel je motor produceert maar hoeveel er op de wielen wordt overgedragen. Iets minder koppel maar veel meer rpm geeft meer vermogen aan de wielen dan meer koppel maar veel minder toeren.quote:In
other words, horsepower describes how much engine rpm can be traded for tire
torque.
Elke auto heeft bovenin zijn vermogenquote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:14 schreef BadEend19 het volgende:
Diesel heeft onderin heel veel koppel en bovenin zijn vermogen, bij een benzine zit het koppel en het vermogen allebei bovenin. Feit is dat als je bij een diesel buiten zijn koppelbereik komt hij veel minder hard optrekt dan als je op tijd doorschakelt. En gebruik je gare colt gti niet als voorbeeld. (heeft en geen vermogen en geen koppel)![]()
Koppel en vermogen zijn in samenspraak, heb ik nergens ontkent.
Ik wil het wel lezen, maar het slaat nergens op. Als je een benzine auto buiten z'n ideale toerengebied rijdt is hij ook trager. Like DUHhhquote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:18 schreef BadEend19 het volgende:
Je leest WEER niet goed, bril nodig ofzo?
Zelfs dan kan je een vergelijkbare diesel niet bijhouden dat is het juist, alleen op topsnelheid. (vanwege de hogere toerentallen die een benzine kan maken heeft hij een hogere topsnelheid)quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:20 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik wil het wel lezen, maar het slaat nergens op. Als je een benzine auto buiten z'n ideale toerengebied rijdt is hij ook trager. Like DUHhh
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |