abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40003264
Nou Githa, da's niet zo mooi. Ik dacht dat als die kinderen meer dan 2 dagen koorts hadden, dat je dan de HA moest inlichten.

Inmiddels is Elise al zover dat ze in het zwembad zegt dat ze moet plassen (en het ook ophoudt!) en eigenlijk thuis helemaal niet meer in haar broekje plast of poept. Ze doet alles op de wc!
En als wij naar bed gaan, laten we haar nog even plassen (ook een heel lief gezicht, zo'n klein hummeltje zo slaperig op de wc t ezien zitten )

We zijn in het ziekenhuis geweest voor het plekje op haar hoofd. De arts vertelde dat kleine kinderen eigenlij kgeen kwaadaardige dingen in de huid kunnen hebben (oh?) maar dat dit wel een plekje is om altijd in de gaten te houden. Liefst zag hij dat het werd weggehaald dan dat er elk jaar naar gekeken moet worden. Het is dus een plekje dat later wel gevaarlijk kan worden (niet scherp omrand, niet egaal van kleur, groter dan 6mm)
Dus: maandagochtend om 9:40 uur zitten we weer in het ziekenhuis. Ze krijgt een lichte roes en dan wordt het verwijderd (gelukkig!)

ps: was een heel aardige dokter: dr. Oosterling van de huidafdeling in het Diakonesse in Utrecht.
en Elise was daar echt heel lief; de dokter kreeg ook een handje etc.
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 10:21:20 #52
43556 miss_dynastie
pi_40003410
Fijn dat het verwijderd wordt voordat het echt eng kan worden, bright.
Sterkte voor Elise en jullie maandag!
pi_40004129
Githa liever een keer te vaak bij de HA dan 1 keer te weinig , dus als je twijfelt gewoon een afspraak maken.

Isis heeft ook wel last van de warmte. Ze is hierdoor ook sneller moe , wat makkelijk op te lossen is door haar eens extra een uurtje in bed te gooien. En ook hier een kindje met diarree en ipv. regelmaat dus bij de ontlasting weet je nu niet wanneer en hoevaak je iets kunt verwachten.

Bright fijn dat ze het plekje wel weg gaan halen.
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:52:21 #54
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_40006119
Fijn dat het plekje wordt weggehaald Bright. Is toch een zorg minder.

Beterschap voor Jordy.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_40006490
Sterkte maandag Bright en Elise maandag!

Ik dacht dat je gewoonlijk bij meer dan 3 dagen koorts naar de huisarts 'moet' maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd gewoon even bellen.
Dit is de NHG standaard 'kinderen met koorts' voor huisartsen: http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/M29/svk.htm
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 12:08:14 #56
81992 Githa
pi_40006575
Het is nu de eerste dag en hij drinkt en eet goed dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over, maar ik vroeg me af of het 'normaal' is dat ze 3x ziek zijn in zo'n korte periode.

Ik denk dat ik het vandaag even aankijk en zo nodig morgen naar de huisarst ga met hem.

Thnx poemojn voor de link
pi_40007218
Graag gedaan, heb ik er zelf een paar weken geleden ook bijgezocht (dosering paracetamol is ook handig ).

Rottdog, hoe is het eigenlijk met Zoe (en het wegen enzo)?
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:31:05 #58
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_40007338
Githa, Noah heeft ook een keer in korte tijd steeds paar dagen koorts gehad. Met een zetpil was het na een paar dagen weer over, maar niet lang daarna begon het weer. Bij Noah bleek het aan zn oortjes te liggen.
Geen idee of dit bij Jordy het geval is natuurlijk. Maar kan geen kwaad eens bij de huisarts te laten kijken denk ik.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 13:26:46 #59
81992 Githa
pi_40009180
We hebben om 14.40u een afspraak bij de huisartsenpost.
Jordy is redelijk suf en zit een beetje appatisch op de bank, de koorts is ondanks de zetpil nog verder gestegen dus dat ga ik met deze warmte niet af zitten wachten.
  donderdag 20 juli 2006 @ 13:32:08 #60
103793 kozakken
Living the life
pi_40009350
Succes Githa. Je hebt groot gelijk dat je met Jordy naar de ha gaat!
pi_40009620
Die link is handig Poemojn thx
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  donderdag 20 juli 2006 @ 13:44:05 #62
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40009805
Ach, Jordy toch. Noa heeft het ook een tijdje geleden gehad, elke keer koorts een paar dagen, en dan weer over. Bij haar was het uiteindelijk vanzelf overgegaan na zo'n drie dagen koorts achter elkaar en niet al teveel zetpilletjes. Anders houd je de koorts teveel tegen soms, heb ik wel gehoord.

Bright, da's best heftig, naar het ziekenhuis met zo'n kleintje heel veel sterkte! Maar wel fijn natuurlijk dat het weggehaald wordt.

Poemojn, thnx voor de link!
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 14:07:20 #63
81992 Githa
pi_40010584
Ik begin me nu toch steeds meer zorgen te maken.
Hij is echt duf geworden, wil niks meer drinken en jammerd maar een beetje. Ik ben blij dat we zo even naar de arts kunnen.
pi_40010926
he bah githa, dat is wel een beetje eng ja. goed dat je een afspraak hebt. succes!

ik heb net ook een afspraak gemaakt voor operatie Tongriem, blehgk ik zat het steeds maar uit te stellen maar het moet natuurlijk wel gebeuren. het stelt natuurlijk niet veel voor maar ik zie er echt heel erg tegenop.

oh en bright & elise natuurlijk ook veel succes met die ingreep. fijn dat je snel terecht kunt. (wij gaan ook naar het diakonessenhuis in utrecht trouwens).
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 15:21:26 #65
81992 Githa
pi_40013643
En weer terug.
Jordy heeft een dubbele oorontsteking, dat zal dan waarschijnlijk de boosdoener zijn.
Nu een antiboiticakuur en even aankijken hoe het met het drinken gaat.
pi_40013694
achgossie! jordy!
pi_40013814
Jordy , hopenlijk knap je nu snel weer op.
pi_40014093
Jordy beterschap!

Bix, logisch dat je er tegenop ziet, sterkte en hopelijk valt het mee allemaal!
  donderdag 20 juli 2006 @ 16:14:18 #69
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_40015850
Ah bah wat rot voor Jordy

En Bix zulke dingen zijn ook gewoon niet leuk, wanneer gaat het gebeuren? Succes!

Jolie is bijna jarig. Twee jaar oud al en ik zal jullie er verder niet mee lastig vallen hoor Maar ik wil wel even zeggen dat ik bijzonder trots ben op dat lieve meisje. Bijna twee man, dan ben je van alles en toch net niks. Ze begrijpt allemaal dingen maar soms toch ook weer net niet. Gister was ze in tranen om een opmerking die de zoon van de oppas had gemaakt. Alle kinderen met vakantie en logeren 'ben je lekker rustig alleen hier' Jolie urenlang vol verdriet omdat ze dacht dat de oppas ook weg zou gaan en Jolie daar alleen moest komen. Te zielig en eigenlijk zo onnozel schattig nog. Aan de andere kant lekker stout al, van de week sprong ze de hele tijd op de bank en kreeg op d'r kop. Toen ik in de keuken bezig was hoorde ik ineens een doffe knal, vanuit mijn ooghoek zag ik hoe ze met d'r hoofd al op de grond stond en d'r benen er nog achteraan kwamen Daarna keek ze of ik keek en kroop achter de bank om d'r zachtjes te huilen. Ik vroeg wat er aan de hand was 'koppie stoot mama' was haar antwoord. Ben je van de bank gevallen Jolie? 'Een beetje'

Ze is zelf al behoorlijk in de ban van d'r verjaardag en dat terwijl we het eigenlijk niet vieren. Niet in de vorm van een verjaardag iig. Ze heeft het vorige week al een beetje gevierd met de moeder van mijn ex en dit weekend een bbq voor haar bij de ouders van mijn vriend. Hij gaat zondag weg en daarna gaan we naar mijn opa en oma en mijn opa. Die kunnen nu niet meer komen, zeker niet met zulk weer. Dinsdag is ze echt jarig maar dan gaan we iets leuks doen en op woensdag mag ze taart trakteren bij de oppas. Een mooie gelegenheid om dingen te doen die we anders niet zo vaak doen. Er hangt een mooie jurk klaar ik heb een boekje gemaakt voor later, mooier dan vorig jaar vind ik zelf en Jolie heeft er zin in al die spannende dingen

Ze wordt volgende week volgens eigen zeggen 'vie jaa' en dan gaat ze 'veel taat eten, hele glote gebakje en sefje up' 'voo hele glote meisjes' 'allemaal feestdagen'
en dan gaat ze 'naa kinsjesschool'

Gelukkig wordt ze geen vier en duurt het als ze twee is nog ruim een half jaar voor ze naar d'r schooltje toe kan. Maar toe maar lief eendje.
pi_40016475
Luchtbel, ik krijg altijd ongemerkt zo'n blik als ik de verhaaltjes over Jolie lees.. zo lief, grappig en wijs is ze, gewoon ontroerend om te lezen (dus niet sarcastisch bedoeld die )
pi_40016563
oooh is ze DINSDAG al jarig!!! gefeliciteerd alvast voor jullie allebei! (wij zijn dan op vakantie dus kan ik jullie dan niet feliciteren). wat leuk weer dat boekje, ben heel benieuwd (krijgen we nog een glimp ervan te zien?) en wel foto's maken he van jolie in feestjurk. heel veel plezier gewenst op al die deel-feestjes! en jolie, vie jaa duurt gelukkig nog een hele tijd!

(8 augustus 1e afspraak bij KNO en dan binnen 2 weken daarna zal het ingreepje plaatsvinden.)
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 20 juli 2006 @ 16:53:54 #72
95752 crew  Chell
Kluns
pi_40017395
Jolietje ik vind je zo leuk
En Luchtbel, je Jolie verhalen zijn zo heerlijk!
  donderdag 20 juli 2006 @ 16:54:53 #73
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_40017429
Ja dinsdag al Bix maar lekker nog geen vier jaar. Vier is magisch. Vier is de dochter van de oppas, vier zijn de kindjes die op de grote schommel kunnen, vier zijn de kindjes uit de straat die op de stoep mogen spelen zonder moeder. Vier wil Jolie wel snel worden nee boekje niet, de foto's kennen jullie en de rest is voor haar

8 augustus is wel snel al, fijn toch?
  donderdag 20 juli 2006 @ 16:59:15 #74
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40017614
Jordy toch... aaach... dat is echt helemaal helemaal NIET leuk! snel beter worden hoor, met de medicijnen (Githa, met medicijnen is het meestal snel over hoor!! Dus da's goed nieuws!)

Idd, Luchtbel, je schrijft echt heel erg leuk en hebt ook een erg lief leuk meisje om óver te schrijven natuurlijk. Is altijd ontroerend om jouw verhalen te lezen!!
Alvast hartelijk gefeliciteerd met Jolietje, wat leuk dat ze er zo naartoe leeft... volgens mij is ze verbaal echt een stuk verder dan Noa, die zegt alleen nog maar woordjes...
Ik weet overigens niet wat normaal is maar die paar maanden lijken zóveel te schelen!
pi_40017639
Luchtbel ik zei het je daarnet al, maar je hebt echt een prachtige dochter
ik geniet ook zo van jou verhalen over Jolie

Jordy een dubbeleoorontsteking dat is niet lekker doe lekker rustig aan knap maar lekker snel op

ik vind dat kleine kinderen tegenwoordig enorm snel een oorontsteking hebben, zo ook met Thijs, wat ik wel tikkeltje vreemd vond is dat de hap arts een oorontsteking zag en de andere dag de kinderarts in het ziekenhuis helemaal geen oorontsteking zag
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
  donderdag 20 juli 2006 @ 17:01:33 #76
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40017704
Da's raar Bar...een oorontsteking is een oorontsteking hoor! Maar misschien een verschil in ernst, maar dat verklaart het toch niet helemaal, moet ik zeggen. Had je daar toen nog naar gevraagd?
pi_40017739
nee op dat moment denk je daar niet aan, maar het is zeker een vraag die ik nog gesteld wil hebben als we op gesprek komen
  donderdag 20 juli 2006 @ 17:23:07 #78
45621 Suzanna
Mama van...
pi_40018372
Dat kan ik me voorstellen! Hopelijk krijg je een goed antwoord van ze, dat mag ook wel want vreemd is t wel.
pi_40019402
Beterschap Jordy
LB je schrijft altijd zo mooi over je Jolie Ik wil ook een Jolie
Saartje
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 18:43:13 #80
81992 Githa
pi_40020460
Jordy heeft al eens eerder een oorontsteking gehad, maartoen hebben we helemaal niks aan hem gemerkt.
Het was dat ze op het CB zeiden dat hij er een gehad had

Nu was het volgens de arts overduidelijk een oorontsteking...nouja, dat ie ziek is was duidelijk, maar mocht dit niet de oorzaak zijn dan merken we dat ook vlug genoeg en sta ik daar zo weer terug op de stoep.

Jolietje bijna 2
  donderdag 20 juli 2006 @ 19:09:01 #81
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_40021129
Jee, na een dag zweten in de bloedhitte lees ik ff vlug vlug bij en zie dat Jordy een dubbele oorontsteking heeft. Echt heel naar Githa, vooral nu! Hopelijk gaat het snel beter. Dikke kus voor jullie allebei.
  donderdag 20 juli 2006 @ 19:09:27 #82
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_40021138
Was het toen ook een dubbele oorontsteking Githa? Zo niet, misschien dat ie er daarom nu meer last van heeft. Of misschien is het nu erger dan de vorige keer. Misschien had de CB arts het toen op tijd gezien. Nu loopt ie er blijkbaar al een tijdje mee rond, aangezien hij steeds paar dagen verhoging/koorts heeft en week later weer, etc.

Anyway, vervelend is het wel, hopelijk knapt Jordy er snel van op!

Jolie alweer bijna 2, ook vanaf hier alvast gefeliciteerd (wij zijn dan ook op vakantie) En al die kleine minifeestjes bij elkaar zijn een heel groot feest hoor
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 20:01:47 #83
81992 Githa
pi_40022491
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 19:09 schreef texelonia het volgende:
Was het toen ook een dubbele oorontsteking Githa? Zo niet, misschien dat ie er daarom nu meer last van heeft. Of misschien is het nu erger dan de vorige keer. Misschien had de CB arts het toen op tijd gezien. Nu loopt ie er blijkbaar al een tijdje mee rond, aangezien hij steeds paar dagen verhoging/koorts heeft en week later weer, etc.

Anyway, vervelend is het wel, hopelijk knapt Jordy er snel van op!
Nee, de vorige keer was het al voorbij toen ze het zagen, blijkbaar kunnen ze zien als een kindje oorontsteking heeft gehad.
maar ongetwijfeld zal het toen niet zo erg zijn geweest als nu.
Ik heb wel medelijden met mijn mannetje hoor
  donderdag 20 juli 2006 @ 20:03:48 #84
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_40022536
Wat zielig, Githa
  Jubileum moderator donderdag 20 juli 2006 @ 20:14:52 #85
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_40022817
Agossie arme Jordy, beterschap! Wil hij ook geen ijsjes of fruit met veel vocht Githa? Dan krijgt ie toch wat binnen.

Wij doen allemaal creatieve spelletjes met de meisjes tijdens deze hete dagen om ze toch maar zoveel mogelijk te laten drinken. "Thee zetten" met water buiten, een limonadewinkeltje (met kassa) etc. om zoveel mogelijk vocht naar binnen te krijgen, vooral bij Iris die erg slecht drinkt. Veel appelmoes, aardbeien en ander fruit en vooral veel ijsjes.

Coolbabe hoe is het met Tom? Gaat de stijgende lijn nog steeds door?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 21:04:50 #86
81992 Githa
pi_40024192
vanmiddag wilde hij helemaal niks, zelfs geen roosvice uit een bierflesje tja, je probeerd van alles maar nu heeft hij weer wat gedronken dus ik heb weer hoop Het gaat hem ook iets beter als vanmiddag, wat meer puf enzo...
Vreselijk moet dat zijn een dubbele oorontsteking en er is helaas ook niks waardoor je het kunt voorkomen.
En dan moeten we hem nu ook steeds pesten met het innemen van de antibiotica want ergens doormengen werkt dus niet hé hij ruikt het volgens mij gewoon. Dus toch weer onder dwang in zijn mondje spuiten.
Maar met een dag of 3 moeten ze zich stukken beter voelen, dus daar gaan we voor
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:39:08 #87
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40025236
Wil ie het niet gewoon van een lepeltje happen Githa? Ik zat nl met dreumes ook zo te klooien (ook ooronsteking èn longontsteking, het zieltje) totdat bleek dat zo van het lepeltje prima ging. Het is ook mierzoete meuk dus dat ging prima, 't is nogal een zoetekauw.

Hier werkte de AB erg snel, de volgende dag ging het al een stuk beter . Drinken doet ze volgens mij ook hartstikke zeer, als je slikt voel je je oren natuurlijk.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 21:50:16 #88
81992 Githa
pi_40025637
neuh, het lepeltje wil hij helemaal niet...we zullen het met het spuitje in zijn mond moeten doen ben ik bang.

Dat pijn bij het slikken wist ik niet eens Leah, maar dat zou het wel verklaren, want niet drinken is zo niks voor Jordy.
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:55:26 #89
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40025784
Gek genoeg ging het uit een flesje drinken beter dan gewoon uit een beker, dus dat heb ik toen maar weer een paar dagen gedaan. Vervelend hè? Normaal maak ik er niet zo'n punt van, maar als ze met dat warme weer niet willen drinken zit me dat niet lekker. Ik gaf ook steeds maar veel drinken een half uurtje nadat ik paracetamol had gegeven, dan deed het het minste zeer.
pi_40025949
Leah, kan dat niet komen doordat je een flesje in een andere houding drinkt? Misschien is liggend op je rug bijv makkelijker?
  donderdag 20 juli 2006 @ 22:08:11 #91
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40026222
Ik heb geen idee... liggen doet juist erg zeer met oorontsteking, omdat de druk op de oren dan groter wordt. Ik gaf dat flesje (met een megagroot gat erin trouwens) dan ook gewoon half zittend op schoot.
Maar zoals met zoveel dingen met kinderen; Als het werkt dan werkt het, niet verder over nadenken .
pi_40026673
Ja, daar dacht ik ook net aan toen ik zag dat jij gereageerd had dat dat bij flesvoeding juist afgeraden wordt omdat liggend gevoed worden met fv de kans op oorontsteking vergroot. Maar halfliggend is toch anders dan zelf rechtopzittend, misschien scheelt het wel.. kunt t altijd uitproberen denk ik.
  donderdag 20 juli 2006 @ 22:26:07 #93
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40026995
Is dat zo? Ik heb er nog nooit van gehoord dat fv de kans op oorontsteking vergroot. Zou best kunnen hoor, alleen wel ironisch dat Dreumes al een poosje geen fles meer krijgt . Ik hou het zelf op het zwemmen in buitenwater eigenlijk. Freek kreeg nl tegelijkertijd ooronsteking.
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 22:59:46 #94
81992 Githa
pi_40028320
Jordy heeft niet gezwommen én krijgt al tijden geen fles meer dus er zullen vast nog 1.000 andere oorzaken van oorontsteking kunnen zijn.
Een flesje geven kan ik morgen ook nog wel eens proberen, mocht hij niet goed drinken.
Hij slaapt nu iig heerlijk
pi_40028322
Ja, dat komt dan bij het drinken in die verbindende buizen terecht en kan er dan voor zorgen (fv is ook niet steriel he). Maar zwemmen in buitenwater kan in jullie geval natuurlijk heel goed de oorzaak zijn geweest, en het kan ook best zijn dat het percentage kinderen dat daardoor oorontsteking krijgt (veel) groter is, dat weet ik verder niet. Ik weet alleen dat dit een oorzaak kan zijn.

En Myrthe slaapt nu weer lekker zelf borstvoeding loskoppelen van het slaapritueel en vervangen door een boekje voorlezen lijkt erg goed te werken.
  donderdag 20 juli 2006 @ 23:01:34 #96
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40028398
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 22:59 schreef Githa het volgende:

Hij slaapt nu iig heerlijk
Lekker! Van slaap knappen ze het beste op. (en van antibiotica ook ).
  donderdag 20 juli 2006 @ 23:03:55 #97
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40028486
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 22:59 schreef poemojn het volgende:
Ja, dat komt dan bij het drinken in die verbindende buizen terecht en kan er dan voor zorgen (fv is ook niet steriel he). Maar zwemmen in buitenwater kan in jullie geval natuurlijk heel goed de oorzaak zijn geweest, en het kan ook best zijn dat het percentage kinderen dat daardoor oorontsteking krijgt (veel) groter is, dat weet ik verder niet. Ik weet alleen dat dit een oorzaak kan zijn.

En Myrthe slaapt nu weer lekker zelf borstvoeding loskoppelen van het slaapritueel en vervangen door een boekje voorlezen lijkt erg goed te werken.
Joh, ik had er echt nog nooit van gehoord. Maakt ook verder niet uit, ze zijn beiden nooit ziek, dus ik had geen problemen met een antibiotica kuur, en flinke doses paracetamol .
Fijn dat Myrthe weer lekker zelf slaapt!
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 23:04:22 #98
81992 Githa
pi_40028506
Ja, dat is ook zo! ... slapen is nog het beste medicijn, morgen vast weer een heel ander mannetje

Myrthe wat goed....
pi_40041593
even tussendoor: ET, de witte MINNEN is weer op voorraad overal!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 juli 2006 @ 11:14:07 #100
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_40041694
Hoe is het vandaag met Jordy, al wat beter?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')