Milieu is politiek, en dit is een politiek statementquote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dit staat in POL, want....?
En iedereen in de EU laat dan zijn kippenmest gewoon door de regen afvoeren richting het grondwater? Ofzo?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Als iedereen in de EU met een tuin dit zou doen zou het een enorme hoeveelheid afval besparen, er heel veel regenwoud niet worden gekapt voor bioindustrie kippenvoer en heel veel vis voor vismeel (voor hetzelfde) niet nodig zijn. We zouden lekkerdere eieren eten, en betere kip.
Pas maar op met dat soort bekentenissen. Voor je het weet staat de inspectiedienst voor je deur. Een tijdje geleden zat er in de Keuringsdienst van Waarde een mooie serie reportages over hoe moeilijk het in dit land is om als particulier een varken te willen houden. Daar zijn, zoals je zelf blijkbaar ook al gemerkt hebt, heel veel regels voor en hele dikke gebruiksaanwijzingen voor nodig.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:08 schreef sigme het volgende:
Toen het laatste koppel kippen hier arriveerde bleken ze voorzien van een gebruiksaanwijzing. Ik verzin het niet, het was de kop bovenaan het stencil.
De nieuwe kippen bleken van een bijzonder handig soort (vergeten of er een rasnaam bijhoorde, kleine witte kipjes). Broedsheid was eruit gefokt, per kip kon vóór de eerste rui zo'n 220 eieren verwacht worden en daarna nog een stuk of 110.
Verder stond er uitdrukkelijk bij dat je ze geen keukenafval mocht voeren.
Uiteraard houden we ons nergens aan. En hebben respectievelijk een buizerd, een onbekend beest en een wezelachtige reeds 3 van de 4 kippen genuttigd.
Op de tuin ipv andere mest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:57 schreef Nlx het volgende:
[..]
En iedereen in de EU laat dan zijn kippenmest gewoon door de regen afvoeren richting het grondwater? Ofzo?
Een kip is een beter huisdier dan een poes, dus als natuurlijk verloop je poes heeft geveld, neem dan een kip.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:11 schreef Alicey het volgende:
Ik ben bang dat mijn poezekinderen de kip stuk gaan maken.
Juist wel, dan leren kinderen weer wat eten is, dat eitjes uit een kip komen en dat je er als ze niet meer zoveel leggen je er heerlijke soep van kan maken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:58 schreef Basp1 het volgende:
Aangezien veel mensen niet eens meer weten dat melk uit een koe komt , lijkt het me onverstandig om deze met een kip op te zadelen.
Ik heb het over kippen, niet over een haan, das wat anders, en legt bovendien geen eieren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:13 schreef HeyFreak het volgende:
ja, en je het geen wekker meer nodig omdat je om 5 uur 's morgens wordt wakker gekraaid
Prima oplossing! En wat doen we met de 98,2% van de mensen die nu nog geen mest gebruiken in de tuin? Toch maar de kippenmest eroverheen? Zal het milieu vrolijk van worden...quote:
Een kip is niet aaibaar.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een kip is een beter huisdier dan een poes, dus als natuurlijk verloop je poes heeft geveld, neem dan een kip.
Maar al die mensen die konijtjes hebben die eten ook redelijk wat groenafval, ik denk dat er een konijntjesslachtbrigade moet gaan komen, ook daaraan zit vlees.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juist wel, dan leren kinderen weer wat eten is, dat eitjes uit een kip komen en dat je er als ze niet meer zoveel leggen je er heerlijke soep van kan maken.
De gebruiksaanwijzing kwam van de kippefokker, niet van een officiele instantie. Van de (overtrokken) regelgeving weet ik wel een en ander, ik heb schapen immers.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Pas maar op met dat soort bekentenissen. Voor je het weet staat de inspectiedienst voor je deur. Een tijdje geleden zat er in de Keuringsdienst van Waarde een mooie serie reportages over hoe moeilijk het in dit land is om als particulier een varken te willen houden. Daar zijn, zoals je zelf blijkbaar ook al gemerkt hebt, heel veel regels voor en hele dikke gebruiksaanwijzingen voor nodig.
Konijnen zijn waardeloze vuilnisbakken. Ze eten alleen ongekookt groenvoer.quote:Op woensdag 19 juli 2006 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar al die mensen die konijtjes hebben die eten ook redelijk wat groenafval, ik denk dat er een konijntjesslachtbrigade moet gaan komen, ook daaraan zit vlees.
+quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/886 per kip kon vóór de eerste rui zo'n 220 eieren verwacht worden en daarna nog een stuk of 110.
Nee, maar na iedere rui neemt de productie af. Over de hoeveelheid eieren die je mag verwachten na de 2e rui deed de gebruiksaanwijzing geen uitspraak.quote:Op woensdag 19 juli 2006 08:55 schreef Napalm het volgende:
[..]
+
"De rui is een jaarlijks terugkerende vernieuwing van het gevederte"
= een kip wordt max 2 jaar oud?
Mensen gooien meen ik zo'n 10 to 15% van alle aanschafte voedsel weg. Dat kan allemaal in een kip in plaats van in een vuilnisbak. Ik weet niet wat een kip kost (kan ik navragen natuurlijk), maar een echt eco-ei doet zo'n 25 cent. Bij 220 eieren is dat ¤ 56. Naast keukenafval verbruikt de kip water.quote:Vind het overigens wel een aardige stelling hoor, neem kipppen voor het milieu, Maar gezien de eierprijs lijkt het me niet echt rendabel.
Dan zou je er meer moeten gaan houden en gewoon bij de buren de eieren ruilen tegen groenafval voor de kippen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:05 schreef sigme het volgende:
Het punt is meer dat één kip niet echt leuk is, en dat een koppeltje kippen zo'n enorme eierberg oplevert.
Ik ken dan ook mensen die dat doenquote:Op woensdag 19 juli 2006 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou je er meer moeten gaan houden en gewoon bij de buren de eieren ruilen tegen groenafval voor de kippen.![]()
En voor je het weet heb je een legbatterij thuisquote:Op woensdag 19 juli 2006 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Dan zou je er meer moeten gaan houden en gewoon bij de buren de eieren ruilen tegen groenafval voor de kippen.![]()
Dan moet er weer een schilleboer door de stad gaan rijden.quote:Op woensdag 19 juli 2006 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En voor je het weet heb je een legbatterij thuis![]()
Ik ben toch bij lange na geen 60 (wel over de helft, dat wel), en zelfs ik heb nog de schillenboer gekend.quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet er weer een schilleboer door de stad gaan rijden.
60 jaar terug in de tijd.
Toen ik klein was deden we het oud brood in een plastic zakje en hingen dit aan de deurknop van een huis in de straat. Die meneer had paardjes en die aten dat brood.quote:En mensen die sociaal met elkaar moeten omgaan , het begint bijna utopisch te klinken.
tja, das ook gewoon plofkip maar dan met biologisch voer gevoederdquote:Op woensdag 19 juli 2006 11:47 schreef sigme het volgende:
Ook biologische kip trouwens.
In Wales krijgen we van een pachter (naar goed middeleeuws gebruik) ieder jaar een gigantische vleeskip, volgens mij is het een kapoen, die het hele jaar buiten heeft lopen scharrelen, dat smaakt even anders als de waterkip uit de supermarkt. Genoeg voor 8 personen en de lekkerste kip die ik ooit gegeten heb.quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:47 schreef sigme het volgende:
Maar ook betere vleesrassen leveren vlees dat echt heel anders aandoet dan dat wat je bij de slager haalt. Dat is kleur- en smaakloos (Of geel en smaakloos als het een maiskip was). Ook biologische kip trouwens.
Ik vind het eigenlijk meer een lifestyle of cul topicquote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Milieu is politiek, en dit is een politiek statement
Kapoeneren zou ik ook wel willen lerenquote:Op woensdag 19 juli 2006 12:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In Wales krijgen we van een pachter (naar goed middeleeuws gebruik) ieder jaar een gigantische vleeskip, volgens mij is het een kapoen, die het hele jaar buiten heeft lopen scharrelen, dat smaakt even anders als de waterkip uit de supermarkt. Genoeg voor 8 personen en de lekkerste kip die ik ooit gegeten heb.
Waarom? Nu hou je gftafval in huis, minstens een week (meestal twee), dat is bizar onhygienisch. Kippen houden is niks ongezonds aan. Slachten zal wel een brug tever zijn, ik denk dat de meeste mensen de kip van ouderdom laten sterven dan wel deze wegbrengen naar de lokale allochtoon die niet zo mietig doetquote:Anyway, lijkt mij in Nederland niet bijdragen aan de volksgezondheid als iedereen op eigen houtje kippen gaat houden en slachten.
Heh, een vrouw die gaat leren castreren, a mans worst nightmarequote:Op woensdag 19 juli 2006 12:08 schreef sigme het volgende:
Kapoeneren zou ik ook wel willen leren.
Als ik ooit een goed koppel kippen heb (en een haan dus), en kuikens, en ik heb het slachten onder de knie, dan ga ik eerst wel oefenen op dode hanen..
Ah, da's een punt echter gescheiden afval is niet overal van toepassing, bij mij in Rotterdam is er iig geen sprake van.quote:Waarom? Nu hou je gftafval in huis, minstens een week (meestal twee), dat is bizar onhygienisch. Kippen houden is niks ongezonds aan. Slachten zal wel een brug tever zijn, ik denk dat de meeste mensen de kip van ouderdom laten sterven dan wel deze wegbrengen naar de lokale allochtoon die niet zo mietig doet.
Kapoeneren he. Geschiedt inwendig, een vogel zit toch heel anders in elkaar dan een zoogdier.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heh, een vrouw die gaat leren castreren, a mans worst nightmare![]()
Hier doen ze ook niet aan gescheiden afval. Maar ook dan zit je met je etensafval een paar dagen in huis te broeien. Fris is anders.quote:[..]
Ah, da's een punt echter gescheiden afval is niet overal van toepassing, bij mij in Rotterdam is er iig geen sprake van.
Aha, weer wat geleerdquote:Op woensdag 19 juli 2006 12:23 schreef sigme het volgende:
Kapoeneren he. Geschiedt inwendig, een vogel zit toch heel anders in elkaar dan een zoogdier.
Wel eens castratie van een hengst gezien? Da's andere koek.
Wij hebben centrale containers hier dankzij het feit dat dit een appartementen/stadsvilla complex is dus wij worden verschoond van de situatie om alles binnenshuis te houden.quote:Hier doen ze ook niet aan gescheiden afval. Maar ook dan zit je met je etensafval een paar dagen in huis te broeien. Fris is anders.
Bij ons kwam de politiek erachter dat gescheiden inzameling meer vervuiling opleverde dan alles door elkaar (minus chemisch). Wat was in Rotterdam de motivatie om het niet in te voeren / af te schaffen?
Een hengst castreren is toch mannenwerk.. (Men snijde een kwart bal eruit. Gewoon. Een kwart. Eruit.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aha, weer wat geleerd![]()
Ik hou mij over het algemeen verre van dergelijke confronterende situaties als man zijnde![]()
Hier scheiden ze het niet - ze verbranden de hele zooi en winnen uit de verbranding energie.quote:ik heb inderdaad wel ergens gelezen dat men afval nu efficient genoeg kan scheiden om aparte inzameling overbodig te maken.
Er was laatst een prachtig topic over dat je alleen vlees zou moeten eten als je zelf eens een beest gedood en geslacht had.quote:Op woensdag 19 juli 2006 17:05 schreef Mtijn het volgende:
Hoewel de TT het natuurlijk veer rooskleuriger voorstelt dan t is, vind ik t wel een goed idee. Ik denk dat ik dat ook ga doen als ik later groot ben. Kunnen de kids meteen leren over natuur, ecologie & de voedselketen. "Papa, waar is dat kippetje naartoe?" "Weet je nog dat papa gister met dat grote mes rondliep en je het eten zo lekker vond?"
Kijk, ze krijgt moedergevoelens. De biologische klok tikt..quote:[b]Op woensdag 19 juli 2006 11:47 schreef sigme het volgende:[/b
ik wil kuikens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |