We kunnen het proberen!quote:Op maandag 26 maart 2007 19:58 schreef Isabeau het volgende:
Zou het helpen om een topic te openen over poëzie & rijm?
Zo te lezen zijn jullie nog niet klaar met die discussie en daar was dit topic niet voor bedoelt.
Ik wil anderen best begrijpen, maar anderen begrijpen mij niet. Maar zie boven.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Het probleem is júist dat je steeds zegt 'mijn mening'. Wel beetje je best doen om een ander te begrijpen Marter.
Beetje muggeziften he, voor mijn part gebruik je dan maar een vorm-gerelateerde analogie zoals... ik weet niet, mijn originele voorbeeld?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb in mijn posts over dit onderwerp bewust zoveel mogelijk getracht aan te geven dat het mijn mening is en geen vaststaand feit. Blijkbaar is die opzet jammerlijk mislukt, als ik jouw bericht zo lees.
Ik snap eerlijk gezegd dan ook niet waarom mijn mening egocentrisch zou zijn. Je mag het gerust met me oneens zijn. En blijkbaar zijn er hier ook weinig tot geen mensen die mijn mening delen. Dat kan, en is ook geen enkel probleem.
En waarom vind ik dat? Tja, dat is mijns inziens toch een stuk gewenning. Ik heb het altijd zo geleerd, dat een gedicht rijm bevat. En ik ken het ook niet anders. Dus dan botst een rijmloos gedicht met mijn voorstelling van een gedicht, en kan ik het geen echt gedicht noemen. Maar goed, misschien ben ik wat dat betreft wat ouderwets onderlegd.
Je analogie gaat mijns inziens overigens niet helemaal op. Je hebt het concept auto en de kleur is je eigen invulling ervan, de inhoud. Over inhoud van de tekst heb ik het niet, slechts over de vorm ervan.
Zie link in mijn vorige post...quote:Op maandag 26 maart 2007 23:03 schreef Ceylon het volgende:
[..]
Beetje muggeziften he, voor mijn part gebruik je dan maar een vorm-gerelateerde analogie zoals... ik weet niet, mijn originele voorbeeld?![]()
Maar ik zie dat je maar blijft terug vallen op 'mijn mening en daarmee basta', dan weiger je niet alleen buiten je eigen (erg nauwe) kader te denken, daardoor mis je ook nog compleet mijn punt daarover. Maar okay, het heeft geen zin tegen een muur te praten dus nu ik hou er nu echt over op.
quote:Op maandag 26 maart 2007 19:53 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik zou ook de spelling controleren voordat je een gedichtje op internet zet.
helaas (of gelukkig), ik ben het nietquote:Op maandag 26 maart 2007 21:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
nee, ik ken alleen iemand met jou manier van freestylen. wiens achternaam ook peergerelateerd is.
quote:
Een man rent wanhopig over een winkelstraat,
hij kijkt vluchtig om zich heen.
Hij weet zich met zijn kennis geen raad,
en ondanks alle mensen waant hij zich alleen.
Wat hij nu heeft geleerd moet iedereen weten!
Hij heeft ondekt wat de echte waarheid is.
Maar hij kan zijn ontdekking niet zeggen,
want het valt niet uit te leggen.
Het kan niet worden geschreven,
want dat kan geen goed beeld geven.
Hij heeft de ultieme waarheid ontdekt!
Maar het zit opgesloten in zijn geest.
Nu wanhoopt de man voor het leven,
want niemand kan zijn waarheid beleven.
Zijn ontdekking kan hem niet heugen,
want voor hem is al het andere nu een leugen.
Dat weet ik, ik heb ook gedichten zonder rijm.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:55 schreef ki_ki het volgende:
in een gedicht
is in het geheel
de rijm
niet essentieel
quote:Geboren uit een ruit, vliegt de Eshervogel uit.
Over landschappen van velden en steden.
De steden worden blokken en de velden vogels.
Vliegend in een groep over blokken die veranderen in een schaakveld,
dan langzaam veranderen de vogels rond de Eshervogel in vissen.
Lucht wordt water, de Eschervogel zet verhard voort in zijn vlucht.
De vissen gaan weg via een spiraal in de diepte,
nieuwe vissen komen via een spiraal omhoog.
Het water maakt plaats voor land, de vissen worden hagedissen.
De hagedissen worden honingraten.
De honingraten worden bijen,
de bijen worden vogels.
De Eshervogel vliegt verder,
wie weet wat de Eschervogel nog meer ontdekt en ziet.
Vooral nu, nu hij niet meer is verbonden aan deze wereld,
maar reeds lang in die wereld is waarover wij slechts kunnen gissen.
Die dichterlijke wijsheidquote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:55 schreef ki_ki het volgende:
in een gedicht
is in het geheel
de rijm
niet essentieel
quote:Op dinsdag 27 maart 2007 21:30 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb ook gedichten zonder rijm.
Maar dit gedicht is dus toevallig wel in rijm. Maar de rijm is ook in dit gedicht niet belangrijk, het is de gedachte wat in het gedicht zit verwoven wat het belangrijkste is.
ik hou van tegenstellingen,, dus om met woorden iets te ontkennen en het qua vorm te bevestigen vind ik een leuke paradoxquote:Met andere woorden: wat maakt een gedicht voor jou dan wel tot een gedicht?
Ik wil je niet laten balen,quote:Op woensdag 28 maart 2007 19:32 schreef ki_ki het volgende:
[..]
[..]
ik hou van tegenstellingen,, dus om met woorden iets te ontkennen en het qua vorm te bevestigen vind ik een leuke paradox![]()
De rijm is inderdaad niet belangrijk meestal, in een gedicht vind ik het ritme van de woorden en klanken veeeeel belangrijker. Sterker nog, rijm maakt het soms gewoon lelijk.
Dus een goed gedicht:
- doet je iets voelen
- heeft een fijn ritme bij het lezen
- hoeft niet te rijmen
doe niet zo pedantquote:Op woensdag 28 maart 2007 21:02 schreef ki_ki het volgende:
rijm is zooo beperkend..kan ik niet tegen
Maakt niet uit, Rottepeerquote:Op donderdag 29 maart 2007 16:24 schreef RottePeer het volgende:
[..]
doe niet zo pedant
je posts, je sig; alles ademt een muffe air van zelfverklaarde superioriteit.
er zijn ook genoeg slimme mensen die jou niet kunnen uitstaan.
Ik vond hem wel mooi. Begreep hem alleen niet.quote:Op donderdag 29 maart 2007 22:13 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kan het niet, mensen. Vergeef me.
Niet? Hij was juist te simpel, dacht ik.quote:Op donderdag 29 maart 2007 23:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vond hem wel mooi. Begreep hem alleen niet.
Die nachtegaal bevrijdt en dat smerige gevecht kon ik niet zo rijmenquote:Op donderdag 29 maart 2007 23:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Niet? Hij was juist te simpel, dacht ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |