FOK!forum / Klaagbaak / Postbank Identificatieplicht
Pulsymaandag 17 juli 2006 @ 17:19
Men buurmeisje kreeg pas een brief van de postbank in de bus dat ze zich voor geen goeie reden moest gaan legitimeren om haar bankrekening te kunnen behouden. Wij naar de postbank.

Komen we toe, staan er 34 mensen voor ons. Rustig onze beurt afgewacht met een ticketje in ons hand. 8 loketten in het fileaal, 3 open. Zwaar kut dus.

Een goed half uur later eindelijk aan ons. Wij naar dat mens, haalt men buurmeisje haar Belgische identiteitskaart boven. Het mens kijkt er nauwelijks naar, en zegt dat dat geen geldig identificatiemiddel is.... ... ... Dat is het identificatiemiddel bij uitstek, als je als Belg in Oezbekistan wordt aangehouden geef je dat ding als legitimatiebewijs. Als je een boete krijgt, een uitkering aanvraagt, stadszaken moet regelen, dan doe je dat in Belgie allemaal met dat dingetje. Je kan ermee rijzen van Noorwegen tot Roemenie, en van Ierland tot Griekenland. Maar volgens het mens achter de balie was het geen geldig identificatiebewijs.

Wij gevraagd wat ze dan wel wou zien, zegt ze een pasport. Zo een boekje dus. Nu kost zo een boekje in Belgie sinds kort meer dan 100 euro aangezien je meteen eentje moet aanvragen die 5 jaar geldig is. De kortere tijden bestaan niet meer.

Verder betekent dat dat je eerst persoonlijk naar je geboortestad moet, daar het ding aanvragen, en dan ongeveer 6 weken later nog eens terug mag om het te gaan ophalen. De legitimatie moet volgens de postbank voor 10 augustus, dus minder dan 4 weken. Als je zo snel een pasport wilt moet je spoed tarief betalen, en dan kost het zaakje minstens 300 euro.

Wij dat dus met handen en voeten proberen uitleggen aan dat mens, dat dit niet mogelijk was, dat geen enkele Belg dat voor elkaar kan krijgen want een Belg loopt nu eenmaal niet met een pasport rond. In belgie heeft iedereen een identificatiebewijs. Een paspoort kan je aanvullend hebben, maar dat koop je enkel als je buiten de EU moet reizen. Begon ze uiteindelijk toch te twijfelen, besloot ze een telefoontje te plegen.

Mens aan de telefoon, reageert helemaal geschokt als ze te horen krijgt dat een identiteitskaart sinds 15 juli (eergisteren ) wel een geldig legitimatiebewijs was. Vraagt ze hoe ze dat dan moet invoeren in het apparaat, maar dat wisten ze aan de andere kant van de lijn zelf niet.

Mens dus naar de helpdesk voor postbankmedewerkers gebeld (dat dat uberhaubt bestaat ), en gevraagd hoe ze dat moest ingeven. Daar kreeg ze tehoren dat een identiteitskaart TOCH GEEN GELDIG identiteitsbewijs was.

Uiteindelijk heeft ze het ding gewoon gescand en in een file gepropt, met de mededeling dat de medewerkers blijkbaar zelf niet weten of het nu goed was of niet. Als het niet goed was gingen ze bericht sturen dat er meer nodig was.


Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.
knowallmaandag 17 juli 2006 @ 17:21
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:19 schreef Pulsy het volgende:
Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.
Tja dat is nou marktwerking. Klachten hierover kan je kwijt bij: info@vvd.nl
FreedonNaddmaandag 17 juli 2006 @ 17:41
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:21 schreef knowall het volgende:

[..]

Tja dat is nou marktwerking. Klachten hierover kan je kwijt bij: info@vvd.nl
Dit heeft niks maar dan ook niks met marktwerking te maken. Dit zijn aangescherpte regels qua betalingsverkeer en financiele zaken. Dus mail maar naar info@parlement.nl
zatoichimaandag 17 juli 2006 @ 17:43
Ach ja dat buurmeisje van jou kost de postbank waarschijnlijk meer geld dmv administratie kosten dan dat ze oplevert...
Robbiejmaandag 17 juli 2006 @ 17:43
voor 10 augustus? ik heb nog geen bericht gehad hoor... (vage bullshit trouwens maargoed)
Deetchmaandag 17 juli 2006 @ 17:44
Rekening tot het maximum leeghalen (kun je rood staan) en het dan erop aan laten komen.
Basp1maandag 17 juli 2006 @ 17:45
Ach als buurmeisje naar een andere bank wilt overstappen heeft ze dezelfde problemen.
Tomatenboermaandag 17 juli 2006 @ 18:50
Ik heb dezelfde brief gekregen.

Er staat in dat ik bij alle postkantoren terecht kan in mijn omgeving, dus omdat het zo uitkwam ben ik even naar een postkantoor gegaan in Oosterhout, dat is hier vlakbij maar niet mijn eigen woonplaats.

Na een tijd wachten was ik eindelijk aan de beurt om mij te legitimeren, kon ik weer vertrekken omdat het betreffende postkantoor een 'postagentschap' was en geen officieel postkantoor, en voor de legitimatieplicht moet je persé bij een officieel postkantoor (één van de hoofdvestigingen dus) zijn.
knowallmaandag 17 juli 2006 @ 22:29
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:41 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Dit heeft niks maar dan ook niks met marktwerking te maken. Dit zijn aangescherpte regels qua betalingsverkeer en financiele zaken. Dus mail maar naar info@parlement.nl
Ga er even serieus op. Mail anders even naar info@l0llergrol.nl.
kolliemaandag 17 juli 2006 @ 22:39
teveel tekst
-skippybal-maandag 17 juli 2006 @ 22:40
Veels teveel tekst. Ik zag wel dat JIJ samen met BUURMEISJE ging.
Heb je d'r al gebeft??
kolliemaandag 17 juli 2006 @ 22:41
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:40 schreef -skippybal- het volgende:

Heb je d'r al gebeft??
goede vraag, zover was ik ook nog gekomen
#ANONIEMmaandag 17 juli 2006 @ 22:42
Ik zou zeggen: kom bij F. van Lanschot Bankiers, daar behandelen we je wel met wat meer respect en begrip.
Maanvismaandag 17 juli 2006 @ 22:43
Ik heb het meteen geregeld toen ik toevallig toch een pakketje op het postkantoor moest ophalen en de aardige en attente postkantoormeneer zag dat ik een postbankpasje door het pinapparaat heen haalde. Ikzelf heb ook een identiteitskaart, geen boekje.. Hoe het in belgie is geregeld weet ik niet, maar hier deden ze daar helemaal niet moeilijk over
dafjedafmaandag 17 juli 2006 @ 22:49
Volgens mij mag je zo'n ding helemaal niet weigeren. Als het goed is kan ze dat ding ook gebruiken als de politie of de gemeente of de coffeeshop identificatie blieft. Als het goed genoeg is voor de politie is het goed genoeg voor de postbank.
Alternatemaandag 17 juli 2006 @ 22:59
Ik heb die brief maanden geleden gekregen maar ik ga geen vrije dag gebruiken om naar een postkantoor kilometers buiten m'n woonplaats te rijden om m'n paspoort te laten zien. Ze kunnen bij me langskomen of ik stuur een scan op, geen probleem, maar deze brief heb ik fijn weggegooid en tot nu toe niets meer over gehoord.
Schorpioenmaandag 17 juli 2006 @ 23:20
Waar is die legitimatie dan voor? Ik heb geen brief gezien?
Jill-RMCdinsdag 18 juli 2006 @ 00:42
Nix over gehoord. Wel maanden gestalkt of ik het boekwerk van mn beleggingsfondsen (waar welgeteld 80 euro op stond) wilde invullen en terugsturen. Dit terwijl ik na de eerste brief die account al leeg had gehaald en er nix meer opstond.
dWc_RuffRyderdinsdag 18 juli 2006 @ 00:58
Dé bureaucratie .
HPoidinsdag 18 juli 2006 @ 01:03
Dat laat ik ze maanden sturen en dan haal ik het geld eraf. Moest toch toen dus dat legitimeren konden ze in hun reet steken. Ik heb ongeveer 10 zeikerige brieven gekregen van de ABN-AMRO. Sowieso nooit meer ABN-AMRO, want het heeft 3 maanden geduurd eer ik mijn geld had. Ja als je je geld wil en je rek. opzegt dan duurt het ineens lang. Storten is geen probleem natuurlijk. Stelletje hufters daar bij die ABN-AMRO.
#ANONIEMdinsdag 18 juli 2006 @ 07:24
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 01:03 schreef HPoi het volgende:
Dat laat ik ze maanden sturen en dan haal ik het geld eraf. Moest toch toen dus dat legitimeren konden ze in hun reet steken. Ik heb ongeveer 10 zeikerige brieven gekregen van de ABN-AMRO. Sowieso nooit meer ABN-AMRO, want het heeft 3 maanden geduurd eer ik mijn geld had. Ja als je je geld wil en je rek. opzegt dan duurt het ineens lang. Storten is geen probleem natuurlijk. Stelletje hufters daar bij die ABN-AMRO.
Ik denk dat het bij bijna elke bank wel zo is...
spijkerbroekdinsdag 18 juli 2006 @ 07:48
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 01:03 schreef HPoi het volgende:
Dat laat ik ze maanden sturen en dan haal ik het geld eraf. Moest toch toen dus dat legitimeren konden ze in hun reet steken. Ik heb ongeveer 10 zeikerige brieven gekregen van de ABN-AMRO. Sowieso nooit meer ABN-AMRO, want het heeft 3 maanden geduurd eer ik mijn geld had. Ja als je je geld wil en je rek. opzegt dan duurt het ineens lang. Storten is geen probleem natuurlijk. Stelletje hufters daar bij die ABN-AMRO.
Afgezien van de laatste paar zinnen snap ik he-le-maal niks van je brabbelverhaal.
Probeer het nog eens in het Nederlands, zou ik zeggen..
HPoidinsdag 18 juli 2006 @ 10:44
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 07:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Afgezien van de laatste paar zinnen snap ik he-le-maal niks van je brabbelverhaal.
Probeer het nog eens in het Nederlands, zou ik zeggen..
Nou, dan moet jij toch echt eens op curcus gaan.

De eerste paar zinnen kan je ook niet zo los lezen nee, maar wel als je de OP leest, de reacties ervoor en dan bij mijn reactie aankomt.
Emudinsdag 18 juli 2006 @ 11:45
wat een domme koe is dat mens

kzou gewoon effe naar andere bank gaan, daar zijn ze vast blij met een extra klant
Pappie_Culodinsdag 18 juli 2006 @ 13:22
Volgens mij gewoon geldige ID en daarmee is de kous af.

Een scan opsturen kan in sommige gevallen wel, maar volgens mij niet als je als particulier bankiert.

WID
Jill-RMCdinsdag 18 juli 2006 @ 22:41
Ging vandaag geld storten....moest ik ook meteen ff ID'en.
Echt wat is dat voor slome actie? Heb het foldertje eens gelezen en ze gaa die crap dus bij alle banken doen anders mogen ze je niet meer als klant aanhouden. Big Brother bij de bank dus.
roulettekingwoensdag 19 juli 2006 @ 00:19
Bij mijn moeder lag laatst ook zo'n brief van de postbank op de deurmat, of mijn vader ook even persoonlijk langs wilde komen om zich te identificeren. Zal alleen een beetje lastig worden aangezien hij 2,5 jaar terug is overleden. Wat een stelletje klootviolen daar
123hopsaflopswoensdag 19 juli 2006 @ 00:21
dit is allemaal in België of niet?

mijn ervaringen met Postbank zijn niets dan positief
Pulsywoensdag 19 juli 2006 @ 07:26
nee hoor dit is een postbank in nederland, en die brieven zijn voor zover ik weet enkel in Nederland verstuurd.

Als antwoord op diegenen die zeggen dat dat bij elke bank dezelfde onzin is kan ik enkel vertellen dat ikzelf (ook als Belg) bij de Rabobank helemaal geen problemen of rotzooi krijg.

En het lijk me idd ook dat een OFFICIEEL IDENTITEITSBEWIJS zoals letterlijk op het ding gedrukt staat toch wel geldig zou zijn als OFFICIEEL BEWIJS van je IDENTITEIT ... of is die link nu vergezocht?
HPoiwoensdag 19 juli 2006 @ 10:59
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 07:26 schreef Pulsy het volgende:
nee hoor dit is een postbank in nederland, en die brieven zijn voor zover ik weet enkel in Nederland verstuurd.

Als antwoord op diegenen die zeggen dat dat bij elke bank dezelfde onzin is kan ik enkel vertellen dat ikzelf (ook als Belg) bij de Rabobank helemaal geen problemen of rotzooi krijg.

En het lijk me idd ook dat een OFFICIEEL IDENTITEITSBEWIJS zoals letterlijk op het ding gedrukt staat toch wel geldig zou zijn als OFFICIEEL BEWIJS van je IDENTITEIT ... of is die link nu vergezocht?
Die Belgen redeneren best wel logisch eigenlijk.
Pappie_Culowoensdag 19 juli 2006 @ 13:12
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 07:26 schreef Pulsy het volgende:
nee hoor dit is een postbank in nederland, en die brieven zijn voor zover ik weet enkel in Nederland verstuurd.

Als antwoord op diegenen die zeggen dat dat bij elke bank dezelfde onzin is kan ik enkel vertellen dat ikzelf (ook als Belg) bij de Rabobank helemaal geen problemen of rotzooi krijg.

En het lijk me idd ook dat een OFFICIEEL IDENTITEITSBEWIJS zoals letterlijk op het ding gedrukt staat toch wel geldig zou zijn als OFFICIEEL BEWIJS van je IDENTITEIT ... of is die link nu vergezocht?
Belgie doet ook mee voor zover ik weet
Robbiejwoensdag 19 juli 2006 @ 13:13
heb nog geen brief gehad hoor
OxygeneFRLwoensdag 19 juli 2006 @ 13:22
kook nie en ga ook nog op vakantie dus ze hebben waarschijnlijk vette pech met hun 10 aug
Q.woensdag 19 juli 2006 @ 13:25
Leuk, die wettelijke regelingen. Toch maar eens die ene Raborekening die nog op 2 adressen geleden staat omzetten naar mn nieuwe adres, anders is ie straks geblokkeerd.

Ik heb trouwens nog een oproep gehad, niet van de Postbank en niet van de Rabo.
Mr_Belvederewoensdag 19 juli 2006 @ 13:34
Typisch, want het paspoort mag geeneens ingescand of gekopiëerd worden volgens de wet.
Sannewoensdag 19 juli 2006 @ 13:37
De Postbank moet in het kader van de Wid naar het legitimatiebewijs informeren. Bij controle moeten zij die van alle klanten kunnen overleggen. Geldt voor iedere bank in Nederland.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm
Mr_Belvederewoensdag 19 juli 2006 @ 13:45
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 13:37 schreef Sanne het volgende:
De Postbank moet in het kader van de Wid naar het legitimatiebewijs informeren. Bij controle moeten zij die van alle klanten kunnen overleggen. Geldt voor iedere bank in Nederland.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm
Dus dat geeft ze het recht een document, wat niet gedupliceerd mag worden op geen enkele manier, in te scannen? Typisch.
rucksichloswoensdag 19 juli 2006 @ 14:28
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 13:37 schreef Sanne het volgende:
De Postbank moet in het kader van de Wid naar het legitimatiebewijs informeren. Bij controle moeten zij die van alle klanten kunnen overleggen. Geldt voor iedere bank in Nederland.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm
Waar staat in die wet dat de (post)bank naar mijn legitimatiebewijs moet informeren?
Ik zie alleen iets over werkgevers en verzekeringen.
Sjummiewoensdag 19 juli 2006 @ 14:48
Als jouw buurmeisje voor zo'n akkefietje overstapt naar een andere bank voorzie ik dat ze over een aantal jaar weer gewoon klant is bij de Postbank.

Hoe stond dat eik in die brief: "Wij verzoeken u voor geen goeie reden blabla" ???!?
EvilPlatypuswoensdag 19 juli 2006 @ 14:50
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 14:28 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

Waar staat in die wet dat de (post)bank naar mijn legitimatiebewijs moet informeren?
Ik zie alleen iets over werkgevers en verzekeringen.
Verkeerde wet, de wet waar het om draait is WET IDENTIFICATIE BIJ DIENSTVERLENING (Wid). Deze geld voor alle financiele dienstverleners (dus banken, hypotheken, boekhoudkantoren, mannetjes die je belastingaangifte invullen, etc)
Artikel 2.1: De instelling is verplicht de identiteit van een cliënt vast te stellen voordat zij aan die cliënt een dienst verleent.
Artikel 3. 1. Indien de cliënt een natuurlijke persoon is, wordt de identiteit vastgesteld met behulp van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht dan wel een ander document dat door Onze Minister is aangewezen.
dr.dunnowoensdag 19 juli 2006 @ 15:12
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:19 schreef Pulsy het volgende:

-- knip --

Mens dus naar de helpdesk voor postbankmedewerkers gebeld (dat dat uberhaubt bestaat ), en gevraagd hoe ze dat moest ingeven. Daar kreeg ze tehoren dat een identiteitskaart TOCH GEEN GELDIG identiteitsbewijs was.

Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.
conform internationale verdragen is dat europees (neem ik aan) ID bewijs, als het in België wordt gezien als een legitimatiebewijs, in Nederland ook geldig en moet de postbank dat dan maar in zien te voeren in hun systeem.

hoe kan een buitenlander anders in Nederland zich legitimeren, eerst een Nederlands paspoort moeten halen?

overigens is het verplicht bij alle banken, dus je schiet met weggaan weinig op.

de enige consequentie aan het laat identificeren kan overigens zijn dat je je rekening na 10 augustus niet kunt gebruiken, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je hem van tevoren leeghaalt, kun je ondertussen rustig wachten op dat paspoort als je dat echt wilt doen.

maargoed, wat ik al zeg, dat ID bewijs is gewoon geldig in NL (mits in België en dus ook in de rest van de EU geldig) en dus moeten ze dat accepteren.
dr.dunnowoensdag 19 juli 2006 @ 15:13
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 14:50 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Verkeerde wet, de wet waar het om draait is WET IDENTIFICATIE BIJ DIENSTVERLENING (Wid). Deze geld voor alle financiele dienstverleners (dus banken, hypotheken, boekhoudkantoren, mannetjes die je belastingaangifte invullen, etc)
Artikel 2.1: De instelling is verplicht de identiteit van een cliënt vast te stellen voordat zij aan die cliënt een dienst verleent.
Artikel 3. 1. Indien de cliënt een natuurlijke persoon is, wordt de identiteit vastgesteld met behulp van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht dan wel een ander document dat door Onze Minister is aangewezen.
maar een in België geldend identificatiebewijs dat geldig is voor de EU kan in NL ook gebruikt worden (en moet zelfs als dusdanig geaccepteerd worden).

verder is er ook nog een beneluxverdrag dat geloof ik zelfs ook nationale ID-kaarten respecteert als legitimatie binnen de gehele Benelux, maar daar weet ik verder het fijne niet van.
123hopsaflopswoensdag 19 juli 2006 @ 15:15
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:12 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

conform internationale verdragen is dat europees (neem ik aan) ID bewijs, als het in België wordt gezien als een legitimatiebewijs, in Nederland ook geldig en moet de postbank dat dan maar in zien te voeren in hun systeem.

hoe kan een buitenlander anders in Nederland zich legitimeren, eerst een Nederlands paspoort moeten halen?

overigens is het verplicht bij alle banken, dus je schiet met weggaan weinig op.

de enige consequentie aan het laat identificeren kan overigens zijn dat je je rekening na 10 augustus niet kunt gebruiken, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je hem van tevoren leeghaalt, kun je ondertussen rustig wachten op dat paspoort als je dat echt wilt doen.

maargoed, wat ik al zeg, dat ID bewijs is gewoon geldig in NL (mits in België en dus ook in de rest van de EU geldig) en dus moeten ze dat accepteren.
kun je niet beter weer overpriced home-cinema troep verkopen aan te rijken mensen ipv domme reacties posten over dingen waar je blijkbaar absoluut geen kaas van gegeten hebt?
Syrenawoensdag 19 juli 2006 @ 15:19
Bij mij hebben ze gewoon m'n rijbewijs gescand. Maar het zuigt kont, die hele Postbank
Ga vandaag vakantie boeken en kan pas over twee werkdagen aan m'n spaargeld en GOH die tweede dag is net weekend, dus dat zal dan wel dinsdag worden. Grrrrrr. Internetbankieren nog wel. Het is gewoon triest.
123hopsaflopswoensdag 19 juli 2006 @ 15:21
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:19 schreef Syrena het volgende:
Bij mij hebben ze gewoon m'n rijbewijs gescand. Maar het zuigt kont, die hele Postbank
Ga vandaag vakantie boeken en kan pas over twee werkdagen aan m'n spaargeld en GOH die tweede dag is net weekend, dus dat zal dan wel dinsdag worden. Grrrrrr. Internetbankieren nog wel. Het is gewoon triest.
bij mij is het binnen een uur overgeschreven

zelfs vanaf mijn effectenrekening of plusrekening staat het binnen een uur op mijn normale rekening
Syrenawoensdag 19 juli 2006 @ 15:23
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:21 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

bij mij is het binnen een uur overgeschreven

zelfs vanaf mijn effectenrekening of plusrekening staat het binnen een uur op mijn normale rekening
Nou van je internetspaarrekening naar je Girorekening dus NIET. Daar doen ze het liefst een week over als het even kan. Je moet sowieso voor 18 uur de overboeking gedaan hebben en dan is het twee werkdagen.

Ik ga na mijn vakantie over naar de SNS-bank
123hopsaflopswoensdag 19 juli 2006 @ 15:26
ja, rot voor je

ik ben gewoon heel tevreden met de Postbank

behalve dat ik geen creditcard van ze mag, maar dat is een ander verhaal
dr.dunnowoensdag 19 juli 2006 @ 15:32
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:15 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

kun je niet beter weer overpriced home-cinema troep verkopen aan te rijken mensen ipv domme reacties posten over dingen waar je blijkbaar absoluut geen kaas van gegeten hebt?
hahaha wat een afgunst snotneus, kun je het niet hebben dat ik ook over dit onderwerp meer weet dan jij?

mijn handel en wandel is geen zaak van jou; als je je aan me stoort, dan ga je lekker dood of je volgt simpelweg niet mijn posts continue; niets verplicht je om dat te doen; ik garandeer je dat jouw obsessie om negatief commentaar te geven over mijn posts niet wederzijds is.

P.S. heb je je moeder inmiddels geconfronteerd met d'r lage opbrengst als camslet?
EvilPlatypuswoensdag 19 juli 2006 @ 16:11
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:13 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

maar een in België geldend identificatiebewijs dat geldig is voor de EU kan in NL ook gebruikt worden (en moet zelfs als dusdanig geaccepteerd worden).

verder is er ook nog een beneluxverdrag dat geloof ik zelfs ook nationale ID-kaarten respecteert als legitimatie binnen de gehele Benelux, maar daar weet ik verder het fijne niet van.
Je vroeg waarom de bank naar je identificatie moest vragen, daar gaf ik antwoord op. Of een Belgische ID kaart wel/niet geldig was liet ik me niet uit. Als het een erkend bewijs is (en dat neem ik toch echt wel aan), dan moeten ze er genoegen mee nemen (staat in datzelfde artikel 3).
OxygeneFRLwoensdag 19 juli 2006 @ 16:13
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:32 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

hahaha wat een afgunst snotneus, kun je het niet hebben dat ik ook over dit onderwerp meer weet dan jij?

mijn handel en wandel is geen zaak van jou; als je je aan me stoort, dan ga je lekker dood of je volgt simpelweg niet mijn posts continue; niets verplicht je om dat te doen; ik garandeer je dat jouw obsessie om negatief commentaar te geven over mijn posts niet wederzijds is.

P.S. heb je je moeder inmiddels geconfronteerd met d'r lage opbrengst als camslet?
OWNAGE
Pappie_Culowoensdag 19 juli 2006 @ 17:47
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 15:15 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

kun je niet beter weer overpriced home-cinema troep verkopen aan te rijken mensen ipv domme reacties posten over dingen waar je blijkbaar absoluut geen kaas van gegeten hebt?
Hij heeft gewoon gelijk hoor
ratavawoensdag 19 juli 2006 @ 17:58
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:19 schreef Pulsy het volgende:
, als je als Belg in Oezbekistan wordt aangehouden geef je dat ding als legitimatiebewijs.
Vette kans dat ie dan niet geaccepteerd wordt daar heb je een paspoort voor nodig.
In de US heb je zelfs twee paspoorten nodig daar 1 paspoort niet genoeg is voor bankzaken en ze rijbewijzen en ID kaarten niet accepteren
quote:
Uiteindelijk heeft ze het ding gewoon gescand en in een file gepropt, met de mededeling dat de medewerkers blijkbaar zelf niet weten of het nu goed was of niet. Als het niet goed was gingen ze bericht sturen dat er meer nodig was.


Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.
Waarom vindt het wel een mooie oplossing van die baliemedewerkster.
Ze heeft je toch netjes proberen te helpen zo goed en zo kwaad als het kon.
Dat een of andere IT nerd een kut database systeem ontworpen heeft is iets dat aangepast dient te worden.
Liever postbank dan Rabo hoor
Babbelzzvrijdag 21 juli 2006 @ 08:17
Ik ben het dus ook helemaal zat met die kutpostbank.

Ik heb ook zo'n brief gehad. en moet voor 8 augustus.
Wie verzint zoiets in godsnaam als half nederland op vakantie is, en mensen dan maar 3 weken de tijd te geven!?>!

Maar goed, ik ga dus niet, ik wil wel eens zien wat er gebeurt.
Dit geneuk is allemaal afkomstig in het kader van de terrorisme bestrijding. Nou, ze kunnen de boom in, in een land waar minder regels zouden komen!!!!
Ik heb me ooit gelegitimeerd toen ik 'lid' werd bij ze, daarnaast krijg ik elke maand geld van de belastingdienst, dus daar ben ik ook bekend, tevens krijg ik elke maand een salaris, daar heb ik me ook moeten legitimeren. Zij kunnen allemaal bij deze gegevens, laat ze lekker die onderzoeken intern houden en mij er niet mee lastig vallen!?

Btw

--> kick naar WGR?
Clauwvrijdag 21 juli 2006 @ 10:03
Postbank staat voor gigaklus
Door Cyril Rosman

Vrijdag 21 juli 2006 - BREDA – Zeven miljoen particuliere klanten van de Postbank krijgen binnen nu en zeven weken het verzoek zich zo snel mogelijk met een identificatiebewijs te melden op een postkantoor. De bank is begonnen met een grote actie in het kader van de Wet identificatie bij dienstverlening (WID).
Die wet houdt in dat alle Nederlandse banken op 31 december 2006 de identiteit van al hun klanten moeten hebben gecontroleerd. Op die manier moet het witwassen van zwart geld via banken worden tegengegaan.

Alle 220 Nederlandse banken die zijn aangesloten bij De Nederlandse Bank vragen daarom hun klanten met bankpas en een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart in een van hun kantoren langs te komen. Er wordt dan een kopie van het ID gemaakt, die in het dossier van de klant terecht komt. Het gaat om klanten van voor oktober 2001, mensen die na die datum een rekening openden moesten zich, in verband met de aanslag op het World Trade Centre in New York, al voldoende identificeren.

De Postbank, samen met de Rabobank koploper in particuliere klanten, is vorige week begonnen haar klanten aan te schrijven. „We spreiden die brieven in tijd en plaats om te voorkomen dat er lange rijen bij de postkantoren ontstaan“, aldus woordvoerder Mark Beers.

Daarom heeft Postkantoren BV ook besloten dat alle postkantoren in Nederland tot het eind van het jaar elke zaterdag extra lang, tot 17.00 uur, open zijn. „Ook op plekken waar postagentschappen zijn, zoals in supermarkten, is op zaterdag in ieder geval een plek waar je hiervoor terecht kunt“, aldus een woordvoerder.

Bij de Postbank stonden ze niet te juichen bij de aanscherping van de al bestaande wet WID. „Het is een nogal omvangrijke operatie, waar veel mensen van ons bij betrokken zijn en die veel geld kost“, zegt Beers.

In de brieven die de klanten van de Postbank krijgen, staat ook een (korte) termijn waarbinnen de klant zich bij een postkantoor gemeld moet hebben. Zo niet, dan kunnen er geen bankzaken meer gedaan worden. In de praktijk zal dat meevallen.

Beers: „De ervaring leert ons dat mensen nu eenmaal het snelst reageren als er een strakke tijdsplanning op staat“, zegt Beers. Maar ook de Postbank realiseert zich dat veel mensen nu op vakantie zijn. „Wie zich niet meldt, krijgt een herinnering thuis. Het zal allemaal niet zo hard zijn.“

Daar komt bij dat alle banken op 31 december van De Nederlandse Bank nog een ‘restgroep’ van twintig procent van niet-geïdentificeerde klanten mogen hebben, zo meldt René Loman, woordvoerder van de Rabobank. „Onze meeste filialen hebben nu al zo zeventig é tachtig procent van hun klanten geïdentificeerd. Dus dat gaat goed. Al is het altijd moeilijk de laatsten te vangen.“

De Rabobank is dan ook al veel eerder dan de Postbank begonnen met het uitvoeren van de WID.

„We vragen onze klanten al enige tijd op ‘natuurlijke’ momenten om hun ID. Bijvoorbeeld als ze over een hypotheek komen praten. We hebben het ook al een keer op de rekeningafschriften gezet.“

http://www.bndestem.nl/binnenland/article516783.ece
dfensvrijdag 21 juli 2006 @ 10:16
Grote onzin dit.Alsof je zo een 11 sept voorkomt
HPoivrijdag 21 juli 2006 @ 10:28
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:16 schreef dfens het volgende:
Grote onzin dit.Alsof je zo een 11 sept voorkomt
Vooral dan dat 20% verhaal erbij!
Lemming22vrijdag 21 juli 2006 @ 10:41
En als je niet binnen 3 weken gaat krijg je gewoon netjes een herhalingsbrief en als je dan nog niet gaat krijg je een telefoontje en als je dan nog geen afspraak maakt krijg je weer een brief en als je dan komt zeggen ze:"Oh maakt niet zo veel uit".

Ondergetekende heeft dit zelf meegemaakt, maar dan wel bij de ABN bank. Dus het loopt allemaal niet zo'n vaart. En als de Postbank wel moeilijk doet heb je nóg een reden om niet bij die langzame, slechte service verlenende baggerbank te blijven.
Babbelzzvrijdag 21 juli 2006 @ 10:59
ik behoor bij de 20 % heb ik besloten....

waanzinnige onzin dit zeg!
rucksichlosvrijdag 21 juli 2006 @ 11:17
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:59 schreef Babbelzz het volgende:
ik behoor bij de 20 % heb ik besloten....

waanzinnige onzin dit zeg!
me too.
BertVvrijdag 21 juli 2006 @ 11:20
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:03 schreef Clauw het volgende:

In de brieven die de klanten van de Postbank krijgen, staat ook een (korte) termijn waarbinnen de klant zich bij een postkantoor gemeld moet hebben. Zo niet, dan kunnen er geen bankzaken meer gedaan worden. In de praktijk zal dat meevallen.

Maar ook de Postbank realiseert zich dat veel mensen nu op vakantie zijn. „Wie zich niet meldt, krijgt een herinnering thuis. Het zal allemaal niet zo hard zijn.“
Leest dit eens met in je achterhoofd het feit dat de bank een probleem heeft omdat zij de boel niet compleet hebben...
Honkyvrijdag 21 juli 2006 @ 13:43
Whoaja Gertje, ik denk zo heel stil in mij he, dat je misschien een paspoort kan kopen bij meneer de Raaf.
KreKkeRvrijdag 21 juli 2006 @ 14:05
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 07:26 schreef Pulsy het volgende:
Als antwoord op diegenen die zeggen dat dat bij elke bank dezelfde onzin is kan ik enkel vertellen dat ikzelf (ook als Belg) bij de Rabobank helemaal geen problemen of rotzooi krijg.
Dat zegt niks:
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 13:25 schreef Q. het volgende:
Ik heb trouwens nog een oproep gehad, niet van de Postbank en niet van de Rabo.
Terwijl weer iemand anders in een ander topic:
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:36 schreef -Wolf- het volgende:
Het was reden voor mij genoeg om na 5 jaar eindelijk een Rabobank rekening te sluiten die ik niet meer gebruikte!

Ze hebben me tot 3 keer toe een brief erover gestuurd. De 3e was aangetekend.
Niet te vroeg juichen dus Pulsy...

-edit-
Zie ook
quote:
De Postbank, samen met de Rabobank koploper in particuliere klanten, is vorige week begonnen haar klanten aan te schrijven. „We spreiden die brieven in tijd en plaats om te voorkomen dat er lange rijen bij de postkantoren ontstaan“, aldus woordvoerder Mark Beers.


[ Bericht 7% gewijzigd door KreKkeR op 21-07-2006 14:15:17 ]
Babbelzzzaterdag 22 juli 2006 @ 23:09
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 08:17 schreef Babbelzz het volgende:


Btw

--> kick naar WGR?
Yildizzaterdag 22 juli 2006 @ 23:28
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:19 schreef Pulsy het volgende:
Men buurmeisje kreeg pas een brief van de postbank in de bus dat ze zich voor geen goeie reden moest gaan legitimeren om haar bankrekening te kunnen behouden. Wij naar de postbank.

Komen we toe, staan er 34 mensen voor ons. Rustig onze beurt afgewacht met een ticketje in ons hand. 8 loketten in het fileaal, 3 open. Zwaar kut dus.

Een goed half uur later eindelijk aan ons. Wij naar dat mens, haalt men buurmeisje haar Belgische identiteitskaart boven. Het mens kijkt er nauwelijks naar, en zegt dat dat geen geldig identificatiemiddel is.... ... ... Dat is het identificatiemiddel bij uitstek, als je als Belg in Oezbekistan wordt aangehouden geef je dat ding als legitimatiebewijs. Als je een boete krijgt, een uitkering aanvraagt, stadszaken moet regelen, dan doe je dat in Belgie allemaal met dat dingetje. Je kan ermee rijzen van Noorwegen tot Roemenie, en van Ierland tot Griekenland. Maar volgens het mens achter de balie was het geen geldig identificatiebewijs.

Wij gevraagd wat ze dan wel wou zien, zegt ze een pasport. Zo een boekje dus. Nu kost zo een boekje in Belgie sinds kort meer dan 100 euro aangezien je meteen eentje moet aanvragen die 5 jaar geldig is. De kortere tijden bestaan niet meer.

Verder betekent dat dat je eerst persoonlijk naar je geboortestad moet, daar het ding aanvragen, en dan ongeveer 6 weken later nog eens terug mag om het te gaan ophalen. De legitimatie moet volgens de postbank voor 10 augustus, dus minder dan 4 weken. Als je zo snel een pasport wilt moet je spoed tarief betalen, en dan kost het zaakje minstens 300 euro.

Wij dat dus met handen en voeten proberen uitleggen aan dat mens, dat dit niet mogelijk was, dat geen enkele Belg dat voor elkaar kan krijgen want een Belg loopt nu eenmaal niet met een pasport rond. In belgie heeft iedereen een identificatiebewijs. Een paspoort kan je aanvullend hebben, maar dat koop je enkel als je buiten de EU moet reizen. Begon ze uiteindelijk toch te twijfelen, besloot ze een telefoontje te plegen.

Mens aan de telefoon, reageert helemaal geschokt als ze te horen krijgt dat een identiteitskaart sinds 15 juli (eergisteren ) wel een geldig legitimatiebewijs was. Vraagt ze hoe ze dat dan moet invoeren in het apparaat, maar dat wisten ze aan de andere kant van de lijn zelf niet.

Mens dus naar de helpdesk voor postbankmedewerkers gebeld (dat dat uberhaubt bestaat ), en gevraagd hoe ze dat moest ingeven. Daar kreeg ze tehoren dat een identiteitskaart TOCH GEEN GELDIG identiteitsbewijs was.

Uiteindelijk heeft ze het ding gewoon gescand en in een file gepropt, met de mededeling dat de medewerkers blijkbaar zelf niet weten of het nu goed was of niet. Als het niet goed was gingen ze bericht sturen dat er meer nodig was.


Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.
Schitterend. Een identiteitskaart die niet geldig is om je identiteit aan te tonen, maar dat je een paspoort nodig hebt. Dat ik dit nog mag meemaken. Dubieus en apart.
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:16 schreef dfens het volgende:
Grote onzin dit.Alsof je zo een 11 sept voorkomt
Natuurlijk. Net zoals camera's moorden voorkomen. Daar kan wijlen Louis over meepraten. Voor het oog van meerdere camera's vermoord, en niks geen spoor.
#ANONIEMzondag 23 juli 2006 @ 10:40
Ik heb nog geen brief of iets gehad, maar dat zal vast niet lang meer duren.