Men buurmeisje kreeg pas een brief van de postbank in de bus dat ze zich voor geen goeie reden moest gaan legitimeren om haar bankrekening te kunnen behouden.
![]()
Wij naar de postbank.
Komen we toe, staan er 34 mensen voor ons.
![]()
Rustig onze beurt afgewacht met een ticketje in ons hand. 8 loketten in het fileaal, 3 open.
![]()
Zwaar kut dus.
Een goed half uur later eindelijk aan ons. Wij naar dat mens, haalt men buurmeisje haar Belgische identiteitskaart boven. Het mens kijkt er nauwelijks naar, en zegt dat dat geen geldig identificatiemiddel is.... ... ...
![]()
Dat is het identificatiemiddel bij uitstek, als je als Belg in Oezbekistan wordt aangehouden geef je dat ding als legitimatiebewijs. Als je een boete krijgt, een uitkering aanvraagt, stadszaken moet regelen, dan doe je dat in Belgie allemaal met dat dingetje. Je kan ermee rijzen van Noorwegen tot Roemenie, en van Ierland tot Griekenland. Maar volgens het mens achter de balie was het geen geldig identificatiebewijs.
Wij gevraagd wat ze dan wel wou zien, zegt ze een pasport. Zo een boekje dus. Nu kost zo een boekje in Belgie sinds kort meer dan 100 euro aangezien je meteen eentje moet aanvragen die 5 jaar geldig is. De kortere tijden bestaan niet meer.
Verder betekent dat dat je eerst persoonlijk naar je geboortestad moet, daar het ding aanvragen, en dan ongeveer 6 weken later nog eens terug mag om het te gaan ophalen. De legitimatie moet volgens de postbank voor 10 augustus, dus minder dan 4 weken. Als je zo snel een pasport wilt moet je spoed tarief betalen, en dan kost het zaakje minstens 300 euro.
Wij dat dus met handen en voeten proberen uitleggen aan dat mens, dat dit niet mogelijk was, dat geen enkele Belg dat voor elkaar kan krijgen want een Belg loopt nu eenmaal niet met een pasport rond. In belgie heeft iedereen een identificatiebewijs. Een paspoort kan je aanvullend hebben, maar dat koop je enkel als je buiten de EU moet reizen. Begon ze uiteindelijk toch te twijfelen, besloot ze een telefoontje te plegen.
Mens aan de telefoon, reageert helemaal geschokt als ze te horen krijgt dat een identiteitskaart sinds 15 juli (eergisteren
![]()
) wel een geldig legitimatiebewijs was. Vraagt ze hoe ze dat dan moet invoeren in het apparaat, maar dat wisten ze aan de andere kant van de lijn zelf niet.
Mens dus naar de helpdesk voor postbankmedewerkers gebeld (dat dat uberhaubt bestaat
![]()
), en gevraagd hoe ze dat moest ingeven. Daar kreeg ze tehoren dat een identiteitskaart TOCH GEEN GELDIG identiteitsbewijs was.
Uiteindelijk heeft ze het ding gewoon gescand en in een file gepropt, met de mededeling dat de medewerkers blijkbaar zelf niet weten of het nu goed was of niet. Als het niet goed was gingen ze bericht sturen dat er meer nodig was.
Volstaat te zeggen dat de postbank een klant kwijt is.