abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43878115
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 13:58 schreef Mirage het volgende:

[..]
Zoals hierboven ergens iets gezegd werd over verder kijken dan je neus lang is... de maya's deden dat een stuk beter dan wij nu met de gregorian kalender.
Want? (ik bedoel, waaruit blijkt dat?)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_43878424
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:22 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Want? (ik bedoel, waaruit blijkt dat?)
hun kalender is toepasbaar op veel meer dan alleen de aarde.
de gregorian kalender is alleen "toepasselijk" op de zon.

daarnaast is het zo dat onze wetenschappers zich meermaals vergist hebben in zaken.
Ze hebben meermaals zaken neergezet die ze later moesten wijzigen omdat het onjuist leek.. (en grappig genoeg bleken die zaken al wel uit zaken af te lezen die de Maya's ons na hebben gelaten)

Dom waren de Maya's dus zeker niet.
Van in ieder geval enkele zaken hadden ze meer kennis dan dat wij hadden/hebben.

Zegt natuurlijk niets over het geheel nog

Ik zal zo de kalenders eens kort samenvatten a la Lungold.
SCheelt een hoop tijd voor mensen die wel geinteresseerd zijn (ongeacht hoe ze tegenover de mayakalender en of voorspellingen staan), maar geen tijd/mogelijkheid hebben al die lange filmpjes te bekijken of het internet af te zoeken naar uitgebreide websites waar je alsnog uren mee zoet bent als je die door wilt lezen.

Eerst even een hapje eten
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_43881650
Er zijn verschillende (maya) kalenders

Haab: een kalender van 365 en een kwart dagen (zolang duurt het voordat wij rond de zon zijn, zie ook de Gregorian kalender)
deze kalender bewijst dat de Maya's wel degelijk konden tellen en dat ze dus andere redenen moeten hebben om hun andere kalenders met het oog op andere zaken een afwijkend aantal "dagen" hebben gegeven.

de Haab werd vooral in de steden gebruikt.
Het enige waar deze kalender voor gebruikt werd is voor de boekhouding. (betalen belastingen)

De Haab kent 18 maanden, zie hieronder voor de namen.
en 5 extra dagen. (het 19e symbool hieronder)

De twee andere maya kalenders zijn de Tzolkin en de Tun

Ik zal beide hieronder kort uiteenzetten:

Tzolkin: 260 dagen
een soort " persoonlijke/astrologische" kalender.

er zijn 13 "intentions of creation" (zie plaatje hieronder)
en er zijn 20 "aspects of creation" (zie plaatje hieronder)

ieder moment heeft dus zijn eigen eigenschapen.

(note: 13x20 = 260)

Tun: 360 dagen
een soort "divine/prophetic" kalender.

alles daarboven... alle planeten draaien 360 graden ("spinning").

360 "eenheden" is dus toepasbaar op alles in ons sterrenstelsel en daarbuiten.

de Gregorian kalender echter niet.
265 en een kwart dagen.. dat is wat ons miezerige planeetje er over doet om een keer rond de zon te draaien.
Wat is die zon nou ?
een object temidden van 100 biljoen sterren in een stelsel dat er 1 uit honderden is.....

iedere 52 (zonnejaren, dus jaren zoals wij ze ook kennen) komen alle calenders op eenzelfde datum/punt uit. (de kalender met 260 dagen is dan geloof ik 73 keer rond geweest)

Dit is even heel basic. (veel weggelaten ook)
Ik zal later als ik meer tijd heb de rest ook uittypen (mocht er interesse zijn).
over het verloop van de cyclus (en in het verlengde daarvan de "voorspelling".. of beter gezegd.. dat wat volgens de maya-kalender te verwachten is in de toekomst)

Lungold verteld sommige dingen trouwens iets anders dan dat ik ze eerder heb gelezen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_43884884
Ow, misschien ook interessant (weet niet of het al eerder genoemd is.. misschien lees ik er overheen),

de exacte datum waarop volgens een Zweedse wetenschapper (C.J. Calleman) de mayakalender afloopt is:

28 oktober 2011

Deze wetenschapper heeft zich in de tijdrekening van de Maya's verdiept en volgens hem zal iedereen vanaf dat moment " verlicht" zijn.

een andere onderzoeker, P. Toonen denkt dat dit punt pas 21 december 2012 zal zijn.
Sir Winston Churchill
pi_43886585
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 16:56 schreef Mirage het volgende:
Tun: 360 dagen
een soort "divine/prophetic" kalender.

alles daarboven... alle planeten draaien 360 graden ("spinning").

360 "eenheden" is dus toepasbaar op alles in ons sterrenstelsel en daarbuiten.

de Gregorian kalender echter niet.
2 365 en een kwart dagen.. dat is wat ons miezerige planeetje er over doet om een keer rond de zon te draaien.
Wat is die zon nou ?
een object temidden van 100 biljoen sterren in een stelsel dat er 1 uit honderden is.....
Dit stukje snap ik niet, wat heeft 360 graden met het sterrenstelsel te maken?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_44145969
Voor geinterresseeren, bij de onderstaande link kun je een, gratis, Tzolkin (de heilige Maya kalender) interpretatie laten maken.

http://www.1320em.nl/Kinkaartcentr.asp
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')