abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 juli 2006 @ 04:18:40 #1
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39896022
Een beetje onderuit gezakt op de bank was ik lekker aan t zappen en ik kwam op BBC World terecht.
Ik viel midden in een programma onderdeel dat over het fenomeen Global Dimming ging.
Kort uitgelegt: men onderzocht wat de invloed van (massale) condensstrepen (veroorzaakt door vliegtuigen) op de globale temperatuur is. In Amerika wel te verstaan. Maar direct liepen de onderzoekers tegen een probleem aan. Om vergelijkende waarden te hebben, moesten ze ook temperatuursmetingen doen op dagen dat er géén massale condensstrepen waren. En die dagen zijn er niet, want elke dag stikt het van de vliegtuigen boven ons. Behalve.. op 911..
De onderzoekers grepen deze gebeurtenis aan om de minimum en maximum temperaturen (en nog een hoop andere waarden) vast te leggen en te kijken of er een verschil was met vóór 911, tijdens 911 (gedurende 3 dagen waren zowat alle vliegtuigen op de grond wegens een vliegverbod) en na 911.

Wat bleek, de temperatuursgrafiek liet tijdens die 3 dagen van vliegverbod een onverwachte piek zien van 1 tot 2 graden, hoger!

Nu ging men verder nadenken: als de impact al zo groot is in 3 dagen tijd, wat gebeurd er dan als we doorgaan me het reduceren van bv. fijnstofdeeltjes (dmv roetfilters), fabrieken minder laten uitstoten enz..

Men kwam tot de conclusie dat de Aarde dan nog sneller zal opwarmen dan nu al in modellen van Globale Verwarming zijn opgenomen: Dit komt omdat de Aarde wordt opgewarmt door de broeikasgassen die al in de admosfeer hangen en die we er voorlopig nog in pompen (verbranding van fossiele brandstoffen), maar dit effect wordt door de (bv) fijnstofdeeltjes en condensstrepen weer enigzins onderdrukt. Neemt men die fijnstofdeeltjes/condens weg, dan zal de admosfeer nóg veel sneller opwarmen als nu gedacht wordt. Het verkoelend effect van de fijnstof delen vervalt dan dus. Dit effect is nu al in Europa merkbaar zo liet men zien.
Doordat we hier steeds strengere eisen stellen ten aanzien van uitlaatgassen (denk aan Kyoto) is hier de concentratie 'koelende' deeltjes in de admosfeer minder geworden en merken wij hier dus nu het beste dat de (werkelijke) opwarming van de Aarde veel hoger is dan aangenomen werd.
Denk aan de extremere zomers, droogte, warmte, die wij de laatste paar jaar meemaken. Maar ook nattere seizoenen, extreme weerssituaties dus.
Maar fijnstof laten ronddwarrelen is ook geen optie, denk aan longziektes, dus we moeten onze acties om de opwarming van de Aarde tegen te gaan, nog extremer aanpakken zo blijkt.

En men diepte in het programma dan verder uit dat we (de mens) niet te maken zullen krijgen met een stijging van maximaal 5 graden Celcius als we niets ondernemen, maar met temperatuursstijgingen van minimaal! 10 graden Celcius. Gevolg: een onbewoonbare planeet.

Want door deze stijging zal de IJskap van Groenland totaal smelten (ongeveer 7 mtr zeespiegelstijging). De Amazone zal veranderen in een savanne of woestijn. En de diep in de oceaan opgeslagen methaangassen zullen zo onstabiel worden dat ze naar de oppervlakte komen en een nog grotere uitstoot van broeikasgassen zullen geven dan alle !! fossiele brandstoffen bij elkaar..

Volgens de wetenschappers is het punt van geen terugkeer het jaar 2020 tot 2030, na dat punt is het einde oefening.

Dus wat te doen?

Bronnen:

http://www.bbc.co.uk/sn/t(...)/dimming_trans.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Global+Dimming&meta=

[ Bericht 0% gewijzigd door Neurotica op 17-07-2006 04:30:49 ]
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
pi_39896172
Ik hoor ook verhalen dat er juist een nieuwe ijstijd kan ontstaan.
Zie hier: http://naturalscience.com/ns/cover/cover5.html
To see or not to see. That's my answer.
  maandag 17 juli 2006 @ 10:28:05 #3
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_39899167
Maar dan is die global warming in ieder geval een natuurlijk fenomeen en hoeven wij ons niet schuldig te voelen.
Want dat is uiteindelijk het hele eieren-eten: Het gaat niet om de harde feiten, maar om het gevoel dat de massa daarbij heeft.

Dus:
Verander het gevoel over onze invloed op het milieu en er is geen probleem meer
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_39899254
Ik heb het ook gezien, global dimming en global warming houden elkaar een beetje in evenwicht.
Al ben ik er van overtuigd dat global warming ook een natuurlijke oorzaak heeft, het is al langer aan de gang dan dat er auto's waren en het geheel wordt aangegrepen om belastinggeld binnen te halen.

Echte maatregelen ertegen moet ik nog zien.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 17 juli 2006 @ 11:45:41 #5
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_39901478
Dit is al eens eerder langsgekomen. Schijnt dat de zonnekracht in Australie bijvoorbeeld al bijna 30% is afgenomen door global dimming sinds 1950 ofzo. Boven de Malediven schijn je het probleem goed te kunnen waarnemen omdat daar een scheidslijn zit van de Indische vervuilde lucht en de schone oceaanlucht.
Nu met gitaar!
  maandag 17 juli 2006 @ 15:35:44 #6
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39908910
Zie ook Chemtrails feit of fictie? deel 3 redelijk uitgekauwd tot nu toe.
pi_39909338
leuk onderwerp
ordinair tvptje dus
Could be possibility?
  maandag 17 juli 2006 @ 20:06:29 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39916817
Condensstrepen van vliegtuigen zorgen ervoor dat de aarde afkoelt ?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 17 juli 2006 @ 20:50:31 #9
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39918525
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
Condensstrepen van vliegtuigen zorgen ervoor dat de aarde afkoelt ?
YUP, door ruim 2000 wetenschappers inmiddels erkent.
Met name in de USA is Global Dimming door condensstrepen een dagelijks voorkomend feit.
NASA erkent het ook trouwens.
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 20:54:06 #10
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39918666
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:28 schreef alien8ed het volgende:
Maar dan is die global warming in ieder geval een natuurlijk fenomeen en hoeven wij ons niet schuldig te voelen.
Want dat is uiteindelijk het hele eieren-eten: Het gaat niet om de harde feiten, maar om het gevoel dat de massa daarbij heeft.

Dus:
Verander het gevoel over onze invloed op het milieu en er is geen probleem meer
Ik denk dat je bovenstaand verhaal niet helemaal begrijpt. Globale Verwarming door de mens is een feit. Punt. Daar zijn we wel schuldig aan. We stoten elke dag tonnen gassen de lucht in die door de natuur in de vorm van (fosiele) brandstoffen op geslagen waren.
Het gaat wel om harde feiten. Hele gletsjers smelten weg. De concentraties CO2 en NOX zijn nog nooit zo hoog geweest. Dit kunnen ze zien door ijs wat duizenden jaren oud is op te boren, te laten smelten en de concentraties gassen daarin te meten. En dit te vergelijken met de huidige concentraties in de admosfeer. We zitten op concentraties die bijna 300% hoger zijn als ooit te voren.


Nu hadden de wetenschappers in hun huidige berekeningen en modellen geen rekening gehouden met het verkoelend effect van de stoffen die Global Dimming veroorzaken. Het blijkt nu dus dat de temperatuur van de Aarde al veel verder opgewarmt is, dan eerder gedacht werd.
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 20:56:05 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_39918738
maw die chemtrails gaan de global warming tegen!
  maandag 17 juli 2006 @ 20:56:52 #12
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39918765
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:31 schreef longinus het volgende:
Ik heb het ook gezien, global dimming en global warming houden elkaar een beetje in evenwicht.
Al ben ik er van overtuigd dat global warming ook een natuurlijke oorzaak heeft, het is al langer aan de gang dan dat er auto's waren en het geheel wordt aangegrepen om belastinggeld binnen te halen.

Echte maatregelen ertegen moet ik nog zien.
Inderdaad is Globale Verwarming al aan de gang voordat de auto's er waren. Het is aan de gang sinds de Industriële Revolutie (das dus vóórdat er auto's waren).
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 20:58:02 #13
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39918806
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:56 schreef remlof het volgende:
maw die chemtrails gaan de global warming tegen!
Ja das ook de bedoeling van die chemtrails. Maar nadeel is aantasting van bv. de longen.. regenwater.. enz.. Chemtrail is een onderdrukking van de opwarming, het houd het niet tegen. We moeten de opwarming bij de bron aanpakken.`
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 20:59:36 #14
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39918870
quote:
Op maandag 17 juli 2006 11:45 schreef Funkytrip het volgende:
Dit is al eens eerder langsgekomen. Schijnt dat de zonnekracht in Australie bijvoorbeeld al bijna 30% is afgenomen door global dimming sinds 1950 ofzo. Boven de Malediven schijn je het probleem goed te kunnen waarnemen omdat daar een scheidslijn zit van de Indische vervuilde lucht en de schone oceaanlucht.
En.. de Zon zit onverwacht in een rustperiode. Dat houd in dat er weinig zonne-activiteit is, weinig zonnevlekken dus. Hoe minder zonnevlekken hoe kouder het op Aarde is. Dus.. hoe warm wordt de Aarde dan als de zonne-activiteit toeneemt?
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 21:00:24 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39918902
---> TRU ?

Maar even serieus, je zegt nu wel dat 'Globale Verwarming' een feit is, maar dat accepteer ik niet zomaar. Er zijn zoveel studies over dit onderwerp, en ze spreken elkaar allemaal tegen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 17 juli 2006 @ 21:03:05 #16
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_39919002
Dit programma is ook een keer op de Nederlandse TV uitgezonden.
Zyggie.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:03:06 #17
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39919003
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Fir3fly het volgende:
---> TRU ?

Maar even serieus, je zegt nu wel dat 'Globale Verwarming' een feit is, maar dat accepteer ik niet zomaar. Er zijn zoveel studies over dit onderwerp, en ze spreken elkaar allemaal tegen.
Waarom smelt de IJskap van Groenland nu dan? Met als gevolg dat de warme keerkring golfstroom tot stilstand komt? Zijn gletsjes veel kleiner? Waarom hadden we vorig jaar extreem veel en extreem zware orkanen (die alleen maar kunnen ontstaan én gevoed kunnen worden door zeewater met een minimumtemperatuur van 28 graden C).
Waarom hebben we dan extreme droogte over de hele wereld? Weer ergens anders is t supernat..

[ Bericht 1% gewijzigd door Neurotica op 17-07-2006 21:22:23 ]
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 21:03:37 #18
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39919019
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:03 schreef Zyggie het volgende:
Dit programma is ook een keer op de Nederlandse TV uitgezonden.
Daar heb ik m gemist, helaas.
Zeker op NL3?
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 21:08:38 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39919182
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:03 schreef Neurotica het volgende:

[..]

Waarom smelt de IJskap van Groenland nu dan? Met als gevolg dat de warme keerkring tot stilstand komt? Zijn gletsjes veel kleiner? Waarom hadden we vorig jaar extreem veel en extreem zware orkanen (die alleen maar kunnen ontstaan én gevoed kunnen worden door zeewater met een minimumtemperatuur van 28 graden C).
Waarom hebben we dan extreme droogte over de hele wereld? Weer ergens anders is t supernat..
Waarom zijn de meeste gletsjers alleen maar gegroeid? Waarom is de zeespiegel in sommige zeeën omlaag gegaan? En waarom....

Zoals je ziet wordt dit gewoon een heen en weer geschreeuw met 'feiten', dus deze discussie is enigszins zinloos.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_39919264
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:03 schreef Neurotica het volgende:

[..]

Waarom smelt de IJskap van Groenland nu dan? Met als gevolg dat de warme keerkring tot stilstand komt? Zijn gletsjes veel kleiner? Waarom hadden we vorig jaar extreem veel en extreem zware orkanen (die alleen maar kunnen ontstaan én gevoed kunnen worden door zeewater met een minimumtemperatuur van 28 graden C).
Waarom hebben we dan extreme droogte over de hele wereld? Weer ergens anders is t supernat..
Nou, aan de keerkringen valt niet te stoppen hoor. Aan de golfstroom wellicht wel. Daarnaast meen ik nu juist dat we in een tijd van veel zonne-activiteit zitten. Zal ff een bron zoeken.

Bron

[ Bericht 5% gewijzigd door en_door_slecht op 17-07-2006 21:12:53 (Bronnetje toegevoegd) ]
pi_39919294
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:08 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom zijn de meeste gletsjers alleen maar gegroeid? Waarom is de zeespiegel in sommige zeeën omlaag gegaan? En waarom....

Zoals je ziet wordt dit gewoon een heen en weer geschreeuw met 'feiten', dus deze discussie is enigszins zinloos.
Ongeacht oorzaken een correlaties: jij bent nog nooit in de buurt van een gletsjer waar dan ook in Europa geweest.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:12:58 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39919315
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:12 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ongeacht oorzaken een correlaties: jij bent nog nooit in de buurt van een gletsjer waar dan ook in Europa geweest.
En wat heeft dat hiermee te maken
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 17 juli 2006 @ 21:13:53 #23
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39919342
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:12 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ongeacht oorzaken een correlaties: jij bent nog nooit in de buurt van een gletsjer waar dan ook in Europa geweest.
Europa is niet de wereld
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 21:15:05 #24
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39919379
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou, aan de keerkringen valt niet te stoppen hoor. Aan de golfstroom wellicht wel. Daarnaast meen ik nu juist dat we in een tijd van veel zonne-activiteit zitten. Zal ff een bron zoeken.

Bron
'k bedoelde de warme golfstroom
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 17 juli 2006 @ 21:15:40 #25
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_39919397
-edit- vautjuh

[ Bericht 47% gewijzigd door Neurotica op 17-07-2006 21:21:31 ]
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')