correct! maar niemand wilt me geloven!quote:Op maandag 17 juli 2006 01:23 schreef dafjedaf het volgende:
Ik heb wiki gelezen maar dan nog begrijp ik het niet.
Ik zie het zo: als de presentator weet wat waar zit, en je altijd bij welke keuze dan ook 1 gordijn laat zien waar niets achterzit, is je uiteindelijke keuze altijd tussen twee gordijnen. Of je nou bij een gordijn met een auto staat of niet, een van de niet te kiezen gordijnen wordt voor je verwijderd dus de uiteindelijke situatie is altijd het zelfde.
Omdat er altijd een zonder auto er achter verwijderd word (mag je hopen) lijkt het mij dus niet uitmaken waar je de eerste keer staat. Je echte keuze is tussen de twee laatste gordijnen, hoeveel er eerst ook onthuld worden. En daarbij is er altijd een 50% kans, of het gordijn waar je al voor stond, of die andere heeft de auto er achter. Als je er van uit gaat dat of je voor gordijn 1 of 2 gaat staan random is, maakt het dan toch niet uit om van gordijn te wisselen? Je kan net zo goed al goed staan als verkeerd, want 50% kans. Toch?
Maar de kans dat het misgaat is dus kleiner als je het spelletje een oneindig maal door blijft spelen komt het aantal win op 2/3 als je wisselt.quote:Op maandag 17 juli 2006 01:21 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Ik snap ,het juist heel goed
Daarom weet ik dat je met statistiek geen ruk verder komt in dit soort situaties
Wat je ook doet ,als het mis gaat is het altijd ' had ik maar ....'
wat het leukst is, is dat jullie veel zeggen maar niks uitleggen! nu geef je me de keuze tussen 1 op 2 of 1 op 6. tuurlijk kies ik dan voor 1 op 6. maar bij de gordijnen is de keuze gewoon 1 op 2quote:Op maandag 17 juli 2006 01:23 schreef Gauge het volgende:
Ah zo eentje die statistieken niet gelooft
Wel laat ik het anders stellen, stel je hebt een raket, en de kans dat die je dodelijk raakt is 1/2, een zo een geweertje waar 1 kogel in zit en de kans dus 1/6 is dat je je hoofd eraf knalt, welke neem je?
Nee Rival, je snapt het niet!
Ik kan de statistische uitwerking geven maar als je de uitleg die vele hier hebben gezet al niet snapt zal je dat ook wel niet snappen denk ik zo.
En wat heeft dat te maken met dit onderwerp ?quote:Op maandag 17 juli 2006 01:23 schreef Gauge het volgende:
Ah zo eentje die statistieken niet gelooft
Wel laat ik het anders stellen, stel je hebt een raket, en de kans dat die je dodelijk raakt is 1/2, een zo een geweertje waar 1 kogel in zit en de kans dus 1/6 is dat je je hoofd eraf knalt, welke neem je?
Wat een onzin opmerking ...je snapt het toch niet dus ik leg het niet uit ....quote:Nee Rival, je snapt het niet!
Ik kan de statistische uitwerking geven maar als je de uitleg die vele hier hebben gezet al niet snapt zal je dat ook wel niet snappen denk ik zo.
Dat ik een icter ben wilt niet zeggen dat ik een computernerd ben die zomaar ffies een programmaatje schrijftquote:Op maandag 17 juli 2006 01:26 schreef Gauge het volgende:
Rival, je bent een ICTer.
Schrijf dan eens snel een programmatje dat random kiest (zal dan nog pseudo-random zijn helaas, doe er iets aan!) en daarna wisselt of niet wisselt.
Breng straks maar de resultaten.
Leuke theorie maar je KUNT nu eenmaal maar 1x spelenquote:Op maandag 17 juli 2006 01:24 schreef Gauge het volgende:
[..]
Maar de kans dat het misgaat is dus kleiner als je het spelletje een oneindig maal door blijft spelen komt het aantal win op 2/3 als je wisselt.
Dat is nou ook de paradox. Het lijkt heel logisch dat de kans 50% is. De eerste keuze die je maakt is hier echter bepalend, aangezien die keuze de beweegruimte van de presentator bepaalt. De presentator wordt gedwongen een fout gordijn eruit te gooien. In 2 van de 3 gevallen heeft hij dus maar 1 keus, namelijk het lege gordijn te openen wat de auto over laat als je wisselt. In 1 van de 3 gevallen heeft hij keuze uit 2 gordijnen. In 2 van de 3 gevallen levert het wisselen dus gegarandeerd de auto op. In het laatste geval levert het niks op. De kans op de auto wordt dus vergroot door te wisselen.quote:Op maandag 17 juli 2006 01:23 schreef dafjedaf het volgende:
Ik heb wiki gelezen maar dan nog begrijp ik het niet.
Ik zie het zo: als de presentator weet wat waar zit, en je altijd bij welke keuze dan ook 1 gordijn laat zien waar niets achterzit, is je uiteindelijke keuze altijd tussen twee gordijnen. Of je nou bij een gordijn met een auto staat of niet, een van de niet te kiezen gordijnen wordt voor je verwijderd dus de uiteindelijke situatie is altijd het zelfde.
Omdat er altijd een zonder auto er achter verwijderd word (mag je hopen) lijkt het mij dus niet uitmaken waar je de eerste keer staat. Je echte keuze is tussen de twee laatste gordijnen, hoeveel er eerst ook onthuld worden. En daarbij is er altijd een 50% kans, of het gordijn waar je al voor stond, of die andere heeft de auto er achter. Als je er van uit gaat dat of je voor gordijn 1 of 2 gaat staan random is, maakt het dan toch niet uit om van gordijn te wisselen? Je kan net zo goed al goed staan als verkeerd, want 50% kans. Toch?
Ach je weet toch ..met statistieken kun je alles bewijzen (zelfs dat alle mannen homo zijn )quote:Op maandag 17 juli 2006 01:30 schreef rival het volgende:
of je wisselt of niet, je blijft 50% kans houden!
er zijn er 3. (abc) ik kies voor B. dan maakt het voor de presentator niet uit wat ik kies. want die kan dan of A of C openen. (aangezien daar zoiezo 1 van leeg is)
als hij dan A opent!
heb je weer net zoveel kans dat het B of C is! punt
Dit is een begrijpelijke uitlegquote:Op maandag 17 juli 2006 01:31 schreef Jegorex het volgende:
Altijd wisselen.
Bij het kiezen heb je eerst een kans van 1 op 3.
De quizmaster zal nooit het gordijn open doen waar jij bij staat en nooit het gordijn waar de prijs achter ligt.
Omdat er een kans was van 1 op 3 dat je bij het juiste gordijn staat is er dus een kans van 2 op 3 dat de prijs achter het andere gordijn ligt.
1/3 is minder dan 2/3. Wisselen dus
wat ik ook kies! de presentator heeft nog steeds 2 gordijnen waarvan er zoiezo 1 leeg is!quote:Op maandag 17 juli 2006 01:30 schreef BtjeFlauw het volgende:
[..]
Dat is nou ook de paradox. bladiebla
Duidelijke uitleg.quote:Op maandag 17 juli 2006 01:30 schreef BtjeFlauw het volgende:
[..]
Dat is nou ook de paradox. Het lijkt heel logisch dat de kans 50% is. De eerste keuze die je maakt is hier echter bepalend, aangezien die keuze de beweegruimte van de presentator bepaalt. De presentator wordt gedwongen een fout gordijn eruit te gooien. In 2 van de 3 gevallen heeft hij dus maar 1 keus, namelijk het lege gordijn te openen wat de auto over laat als je wisselt. In 1 van de 3 gevallen heeft hij keuze uit 2 gordijnen. In 2 van de 3 gevallen levert het wisselen dus gegarandeerd de auto op. In het laatste geval levert het niks op. De kans op de auto wordt dus vergroot door te wisselen.
Alle mannen homo? Sterk.quote:Op maandag 17 juli 2006 01:31 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Ach je weet toch ..met statistieken kun je alles bewijzen (zelfs dat alle mannen homo zijn )
dit lijkt me vrij duidelijk voor de twijfelaarsquote:Op maandag 17 juli 2006 01:13 schreef BtjeFlauw het volgende:
Bekende paradox: http://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem
Wisselen dus.
quote:Op maandag 17 juli 2006 01:34 schreef rival het volgende:
die link die iedereen opgeeft is gewoon dezelfde discussie als hier!
i rest my case! volgens mij is dit gewoon bedoelt om mensen zoals ik (die gelijk hebben) in de zeik te nemen!
Klopt maar aangezien er ALTIJD een fout gordijn overblijft is de keuze niet moeiljkquote:Op maandag 17 juli 2006 01:30 schreef BtjeFlauw het volgende:
[..]
Dat is nou ook de paradox. Het lijkt heel logisch dat de kans 50% is. De eerste keuze die je maakt is hier echter bepalend, aangezien die keuze de beweegruimte van de presentator bepaalt. De presentator wordt gedwongen een fout gordijn eruit te gooien
De kans ?..ja statistisch wel ja ...quote:In 2 van de 3 gevallen heeft hij dus maar 1 keus, namelijk het lege gordijn te openen wat de auto over laat als je wisselt. In 1 van de 3 gevallen heeft hij keuze uit 2 gordijnen. In 2 van de 3 gevallen levert het wisselen dus gegarandeerd de auto op. In het laatste geval levert het niks op. De kans op de auto wordt dus vergroot door te wisselen.
Gratis drinken wel, maar een gsm?quote:Op maandag 17 juli 2006 00:08 schreef JoPiDo het volgende:
je kreeg dus een mobiele telefoon en gratis drinken bij de LG-stand
Ik geef het op...quote:Op maandag 17 juli 2006 01:32 schreef rival het volgende:
[..]
wat ik ook kies! de presentator heeft nog steeds 2 gordijnen waarvan er zoiezo 1 leeg is!
dus dat verhaal gaat niet op. hij heeft altijd dezelfde bewegingsruimte!
Dat is de standaard statistische uitwerking... Je bent niet voor rede vatbaar en je wil niet eens een programma schrijven omdat de kans er is dat je wel eens ongelijk zou hebben...quote:Op maandag 17 juli 2006 01:34 schreef rival het volgende:
i rest my case! volgens mij is dit gewoon bedoelt om mensen zoals ik (die gelijk hebben) in de zeik te nemen!
gelukkig heeft dit niets met statistiek te maken, maar alles met kansberekeningquote:Op maandag 17 juli 2006 01:31 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Ach je weet toch ..met statistieken kun je alles bewijzen (zelfs dat alle mannen homo zijn )
Hoe wil jij die auto dan winnen?quote:Op maandag 17 juli 2006 01:35 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Klopt maar aangezien er ALTIJD een fout gordijn overblijft is de keuze niet moeiljk
.
[..]
De kans ?..ja statistisch wel ja ...
Maar de praktijk ?
Nee , maakt geen ruk uit
en DAT is het enige wat telt als JIJ met de auto naar huis wilt
ik kan geen programmaatje schrijven! ik heb ooit tijdens TI les gehad in pascal en C++. maar dat ging me allemaal een beetje te ver. (ik zag mezelf al 40 uur per week typen) dus toen ben ik meer de support kant opgegaan. dus nogmaals, ik KAN geen programmaatje schrijvenquote:Op maandag 17 juli 2006 01:36 schreef Gauge het volgende:
[..]
Dat is de standaard statistische uitwerking... Je bent niet voor rede vatbaar en je wil niet eens een programma schrijven omdat de kans er is dat je wel eens ongelijk zou hebben...
Kansberekeningen zijn nooit je sterkste punt geweest volgens mijquote:Op maandag 17 juli 2006 01:34 schreef rival het volgende:
Ik dacht dat statistiek en kansberekening bij elkaar hoorde.. maar ja ik heb er geen verstand vanquote:Op maandag 17 juli 2006 01:37 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
gelukkig heeft dit niets met statistiek te maken, maar alles met kansberekening
dus hou je domme smoel, want je zet jezelf alleen maar voor lul
Geef de presentator een beetje geld, en misschien geeft hij nog wel hints ookquote:Op maandag 17 juli 2006 01:38 schreef dafjedaf het volgende:
Meteen voor t goeie gordijn gaan staan, en blijven staan natuurlijk!
Niet bij de stand dan, maar bovenin de VIP-ruimte? Ik zag anders niemand met zo'n chocolat lopen op de viptribune. Wel was er gratis water en bier en hapjes idd.quote:
Statistiek gaat om het interpreteren van gegevens, kansrekening louter om het uitrekenen van de kansquote:Op maandag 17 juli 2006 01:39 schreef sjimz het volgende:
[..]
Ik dacht dat statistiek en kansberekening bij elkaar hoorde.. maar ja ik heb er geen verstand van![]()
ik zit je ook in de maling te nemen ha haquote:Op maandag 17 juli 2006 01:40 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Niet bij de stand dan, maar bovenin de VIP-ruimte? Ik zag anders niemand met zo'n chocolat lopen op de viptribune. Wel was er gratis water en bier en hapjes idd.
Nee , ze maken gemiddeld de meeste winstquote:Op maandag 17 juli 2006 01:33 schreef Gauge het volgende:
[..]
Alle mannen homo? Sterk.
Je verzekeringspremie wordt ook statistisch bepaald, zo maken ze het meeste winst
In dat woord 'gemiddeld 'zit het hem nu netquote:en blijven de klanten in het gemiddelde het meeste tevreden
quote:, win-win
je hebt niet 10000 keuzes! maar 1, en die is 50/50quote:Op maandag 17 juli 2006 01:41 schreef JoPiDo het volgende:
en voor mensen die het niet geloven, ik wil deze kwestie morgen wel even in matlab zetten
dan genereren we zeg 10000 keer deze situatie in het geval van wisselen en 10000 keer in het geval van blijven staan en zul je zien wat gunstiger is
niet bepaald een wiskundig bewijs, maar voor de twijfelaars misschien wel een reden om voortaan te wisselen als ze in een quiz staan
Dat klopt, maar ik heb geruster met een kans van 1/10^6 dan een kans van 1/2. (binnen een bepaalde tijdspanne)quote:Op maandag 17 juli 2006 01:41 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Nee , ze maken gemiddeld de meeste winst
De meeste winst maakten ze als ze WISTEN wat ging gebeuren en dat kun je niet berekenen met staistieken
Je kunt allen een schatting maken van wat in de lijn der verwachting ligt aan de hand van ervaring uit het verleden
Je kunt met staistieken heel fijn uitrekenen dat het onwaarschijnlijk is dat een meteoriet de eerste 1000 jaar niet zal inslaan maar dit is geen garantie dat het niet gebeurt
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |