Bronquote:Peiling: CDA zit PvdA op de hielen
DEN HAAG (ANP) - Het electorale gat tussen CDA en PvdA wordt steeds kleiner. Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden zijn, zou het CDA 39 zetels halen (een verlies van vier) en de PvdA 43 (een winst van een). Dat blijkt uit een zondag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond.
Vorige week haalde de PvdA bij De Hond nog 44 zetels en het CDA 38. Rond de gemeenteraadsverkiezingen in maart kwam de partij van premier Jan Peter Balkenende niet verder dan 33 Kamerzetels, terwijl de PvdA toen op vijftig stond. Als er op dit moment raadsverkiezingen waren, zou het CDA (dankzij de lagere opkomst) de grootste partij worden en niet de PvdA, aldus De Hond.
De VVD valt in de peiling van De Hond wat terug en scoort deze week 29 zetels, een minder dan vorige week en slechts een meer dan bij de Kamerverkiezingen van begin 2003.
Verder zijn er deze week weinig verschuivingen vergeleken met een week eerder. De SP blijft steken op zestien zetels (een winst van zeven vergeleken bij de laatste Kamerverkiezingen), GroenLinks haalt acht zetels (evenveel als in 2003), de LPF verliest haar 8 zetels, D66 zou drie van zijn huidige zes zetels kwijtraken. De ChristenUnie krijgt vijf zetels (twee meer dan nu in de Kamer) en de SGP blijft staan op twee. De Groep Wilders verliest ten opzichte van vorige week een zetel en zou er drie halen. Verder is er een zetel voor de Partij voor de Dieren en de partij van Marco Pastors, die nu niet in de Kamer zitten.
PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).quote:Op zondag 16 juli 2006 13:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar wat zou het volgende kabinet dan worden weer een combi van VVD met CDA en een derde partij of zou het CDA toch voor de PvdA kiezen?
dat geldt voor de pvda misschien nog wel meer.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
Ja, Bos wil MP worden en dat zal Balkende ook wel willen. Daarnaast denk ik dat de CDA het huidige kabinets beleid het liefst zal door zetten en daar hebben ze toch echt de VVD voor nodigquote:Op zondag 16 juli 2006 14:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).
Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en omaquote:Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat geldt voor de pvda misschien nog wel meer.
Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmenquote:Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat geldt voor de pvda misschien nog wel meer.
Op het CDA en de VVD ook. Komt namelijk omdat er steeds meer allochtonen in Nederland wonenquote:Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmen![]()
]http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html[/q][/url]quote:PvdA en VVD op winst in peiling
Uitgegeven: 14 juli 2006 16:37
DEN HAAG - De PvdA zou 47 zetels krijgen als de Nederlandse bevolking vrijdag zijn stem voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer had uitgebracht. Dat zijn vijf zetels meer dan de partij nu heeft. Dat blijkt vrijdag uit een peiling van televisie-programma Nova en onderzoeksbureau Interview NSS.
In de peiling vorige week stond de PvdA op 45 zetels. Deze week gaf partijleider Wouter Bos het startsein voor de verkiezingscampagne van de PvdA.
De VVD boekt ook winst en staat op 32 zetels, vier meer dan de liberalen bij de vorige verkiezingen in 2003 haalden. De ChristenUnie verdubbelt het aantal zetels van drie naar zes. Dat is eenzelfde aantal als in de peiling van vorige week.
CDA
Het CDA staat in de peiling op 36 zetels, acht minder dan het huidige aantal zetels in de Tweede Kamer en drie minder vergeleken met de steekproef vorige week. De SP stijgt van de huidige negen zetels, naar veertien. Vorige week waren het er nog vijftien. GroenLinks verliest een zetel, van acht in 2003 naar zeven.
D66 scoorde bij de verkiezingen in 2003 zes zetels, nu zijn dat er volgens de peiling vier, evenveel als vorige week. De SGP blijft staan op twee zetels. De LPF zou volgens de peiling uit de Kamer verdwijnen. Geert Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid zouden uitkomen op twee zetels. De Partij voor de Dieren behaalt volgens de peiling geen enkele zetel.
[url=http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html
mijn grootouders stemmen juist traditioneel pvda. en mijn vader ook. ze hebben nog nooit iets anders gestemd.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en oma) is toch voornamelijk CDA. Ik weet dat dat geen representatieve steekproef is, maar toch
Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:23 schreef 7th_wave het volgende:
vvd's traditionele achterban zijn de rijken
Gelukkig dat ze bij de PvdA zo kritisch zijnquote:Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
vroeger had je nog de ondernemerspartij (ofzo). toen stemden ze daarop. maar ok. je hebt wel gelijk. ondernemers zitten ook vaak richting de VVDquote:Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.
Inderdaad, erg opvallend. Ze hebben in ieder geval andere werkwijzen. Waardoor de verschillen van vooral de laatste tijd ontstaan is mij niet duidelijk. Ik weet niet waar je meer waarde aan moet hechten: de Hond of Interview/nss.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Valt me overigens wel op dat er steeds meer verschil komt tussen de peilingen van interview/nss en die van de Hond. Een tijdje terug gingen ze nog redelijk gelijk op qua verschuivingen.
D66 is vast blij met je. Staan ze eindelijk weer op 6 zetelsquote:Op zondag 16 juli 2006 13:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Even geordend
PvdA 43
CDA 39
VVD 29
SP 16
GL 8
D66 3
CU 5
D66 3
GWilders 3
SGP 2
PvdD 1