Tering, robbie, het wil er maar niet in bij je hequote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:09 schreef TerroRobbie het volgende:
Verslag gelezen inderdaad, maar daarin staat vooral veel over het eten zelf.
Die zijn ietsjes duurder dan wanneer je het zelf thuis zetquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:15 schreef Isabeau het volgende:
Hoofdgerechten zijn vanaf 45 euro (goedkoopste). Het vegetarische menu was 99 euro. En er zijn menu's tot 140 euro of zo. Dat is uiteraard excl. wijn a 11 euro per gang.
Om een indruk te krijgen(ik zou niet weten waarom we geen prijzen kunnen vermelden namelijk) Ik vond het elke euro die ik heb uitgegeven waard.
ps: ik heb de rekening trouwens niet geziendus ik weet bijv. niet wat de koffie, cappucino en het water hebben gekost.
Die fooiquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:20 schreef Bluezz het volgende:
Rekening : 1153,70
Fooi : 120,00
6 personen.![]()
Wij zijn intimiquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Zien jullie dat nonchalante 'J&T' ?
waarom zoveel fooi?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:20 schreef Bluezz het volgende:
Rekening : 1153,70
Fooi : 120,00
6 personen.![]()
Shoot maar mensen
10 tot 15 % van een rekening in een goed restaurant is normaal hoor. 20 euro pp fooi dus.quote:
Precies goed gezegd!quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:37 schreef TinyPet het volgende:
Omdat we in de watten zijn gelegd en niemand van ons zit er mee waarom jij wel?
TP, dat is altijd een rode draad.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:39 schreef TinyPet het volgende:
Sorry als mijn laatste post een beetje pissig klonk maar wij zessen hebben net een ervaring achter de rug die voor ons tien keer opwoog tegen een midweek centerparcs en waarom nou dit miereneuken![]()
We zaten dan ook niet in het iets formelere restaurant-gedeelte, maar lekker ongedwongen in de keuken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:37 schreef fee-tje het volgende:
* fee-tje is al 4 topics lang aan het lurken.
Ik zou het doodeng vinden om in zo'n restaurant te eten, maar na die foto's...
Al wil je 1000 euro neerleggen voor een gekookt ei, dat moet jij toch lekker weten? Jouw centen, jouw zaak. Al veeg je je gat ermee af.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:39 schreef TinyPet het volgende:
Sorry als mijn laatste post een beetje pissig klonk maar wij zessen hebben net een ervaring achter de rug die voor ons tien keer opwoog tegen een midweek centerparcs en waarom nou dit miereneuken![]()
Ja neem aan dat ik nu officieel uit lurker mode ben ik heb dit ook op andere plekken meegemaakt Oh wellquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:41 schreef Bluezz het volgende:
[..]
TP, dat is altijd een rode draad.
Ook al tijdens onze recensies, en vooral als het wat veel geld kost.
Ik ga me niet meer verdedigen tegenover mensen die het NIET begrijpen![]()
Kzou het gewoon wat engig vindenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:44 schreef golfer het volgende:
[..]
We zaten dan ook niet in het iets formelere restaurant-gedeelte, maar lekker ongedwongen in de keuken.
Bluezz en ik zijn ook bij diverse andere sterrenrestaurants geweest en bij De Bokkendoorns (2-sterren) hier in Overveen voelen we ons ook wat minder op ons gemak omdat het allemaal zo formeel en afstandelijk er aan toe gaat en bijna iedereen in pak en jurk daar zit te eten.
Dat soort types zijn wij nou eenmaal niet en hoewel we natuurlijk daar ook voortreffelijk gegeten hebben, voelen we ons, als we gewoon lekker onzelf in (nette) vrijetijdskleding zijn soms een beetje bekeken.
alsof ons dure uitgegeven geld voor de maaltijd minder waard zou zijn dan dat van die opgedirkte types
Diskrimminaasiequote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:45 schreef ElizabethR het volgende:
Zonde dat ik zover weg woon, had graag meegewild. Prima verslag, deed me watertanden!
Als tegenhanger is het misschien leuk dat jullie, Golfert en Bloes natuurlijk, de rest niet hoor, naar Ierland komen en dan gaan we middeleeuws eten in de ridderzaal van kasteel Kinvarra. Dat is mét enorme speenvarkens en vermaak. Kluiven mogen op de grond en je krijgt géén bestek! Wél veel Guinness en whiskey.
Oh, en er is een 'bard' à la Julien Clerc in zijn goede jaren Bluezz!!!!
Die durf ik wel.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:50 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik stel voor dat wij de Vier Balken doen!
...wist je dat die ook bruiloften en partijen doen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik stel voor dat wij de Vier Balken doen!
Net wat we zoekenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
...wist je dat die ook bruiloften en partijen doen?
Ja sorry, heb P+T al eerder uitgenodigd, en die is nog steeds van kracht. Maar als jij naar Eire op vakantie wilt en richting westkust gaat kun je ook bij ons logeren hoor, plek zat.quote:
Ik zat al te denken.. eik is een eurootje of 200 niet eens zo idioot veel voor zoiets. Maar ik heb echt geen ervaring met sjieke dure restaurants en ik heb geen mooie jurken en en en ... [/mietje]. Dalijk lust ik het nietquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:49 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik stel voor dat iedereen die nu denkt: 'o shit, eigenlijk best gaaf' gewoon eens nadenkt of het een optie is volgend jaar mee te gaan. Echt, het is niet eng of opgeprikt, het is een leuke ervaring en iets dat je niet licht vergeet.
Het kaaskoekje ansich is denk ik niet zo moeilijk al moet je wet de perfecte kaas hebben (zit te denken aan old Amsterdam) dat geraspt op een anti aanbaaklaag en je krijgt een vergelijkbaar resultaat (maar wat was dat groenige dressingtje er bovenop.\quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:45 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik heb steeds dat mondvermaakje met dat eierdopje in mijn hoofd... met die oude kaas. Ik zit daar al de hele avond aan te denken. O wat zou ik graag leren hoe je die maakt
Het lijkt me daar zo verschrikkelijk mooiquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:52 schreef ElizabethR het volgende:
Ja sorry, heb P+T al eerder uitgenodigd, en die is nog steeds van kracht. Maar als jij naar Eire op vakantie wilt en richting westkust gaat kun je ook bij ons logeren hoor, plek zat.
En ik heb natuurlijk nog dat kookboek van hem. Ergens.quote:Kikkerhammetjes met een salade van paddenstoeltjes en kalfsmerg, kalfsjus met knoflook
2 dl room
1 dl kalfsfond
3 teentjes knoflook
1 thee lepel kerrie
2 st sjalot
50 gr katespek
Katespek aanzweten en alles toevoegen aan de kook brengen en inkoken tot de helft,zeven door fijnen zeef opsmaak brengen en met staafmixer opschuimen voor gebruik
40 st enkele kikkerbillen
400 gr paddenstoelen naar keuze
200 gr kalfsmerg
300 gr wit broodkruim ( panko)
1/2 bos fijn gesneden peterselie
1 teen knoflook
kerrie
olijf olie
peper en zout
De kikkerbillen inwrijven / marineren met de fijngesneden sjalotje, klein beetje knoflook, kerrie, olijf olie peper en zout. Ongeveer 15 minuten
Kalfsmerg uit merg pijp drukken en laten opstijven in de koelkast en daarna in blokjes snijden.
In een droge koekenpan met antiaanbaklaag het merg bakken zodat het vet eruit bakt en het merg goudgeel kleurt.
Daarna de paddenstoelen gesneden kort met het merg meebakken en op smaak brengen met peper, zout, citroensap en fijn gesneden peterselie.
Kikkerbillen paneren door ze eerst door het eiwit te halen en daarna door het witbrood kruim.
Daarna frituren in zonnebloemolie en de salade van merg warm in een kalfspijp serveren met de gefrituurde kikkerbillen er omheen.
Tong gegaard in gerookte boter, zoet zure prei, iets oester en saus van citroengras
1 tong filet p.p
1 hele stronk prei
1 dl azijn
55 gr suiker
2 laurierbladen
100 gr boter
1 dl room
30 gr citroengras
1 dl mosselvocht
2 wilde oesters
De boter smelten in een lage pan en rookoventje met rookmat klaarmaken. De boter in het oventjes roken met het deksel op een kier laten staan.
De citroengras fijnsnipperen en in iets boter aanfruiten, afblussen met mosselvocht ( verkregen door 1 kilo mossels te koken met ? witte wijn)Room toevoegen en op laag vuur 30 minuten laten trekken.
Geheel blenderen en zeven
De azijnen suiker met laurier opkoken en hier de prei rauwe prei in leggen en aflaten koelen
Tongfilet licht zouten en in warme gerookte boter garen( moet eigenlijk net niet gaar zijn)
De prei tot kleine stammetjes snijden twee cm hoog en vullen met een halve oester en evt hierop iets hete aardappel mousseline.
Tong filet hier overheen leggen en de saus van citroengras op monteren met boter of gelagen room
Aardbeien met zwarte peper en het uitlekvocht van tomaat.
150 gr mascarpone
250 gr aardbeien
1 dl citroen/suikerwater
1 dl olijfolie
vers gemalen zwarte peper
10 stuk tomaten
2 dl witte wijn
snuf zout
molen peper
1 takje basilicum
1 takje dragon
1 stuk sjalotten
1/2 teen knoflook
cayenne peper
De tomaten in de blender kort blenderen. Tomaten samen met de daaronder staande ingrediënten gedurende 24 uur gekoeld laten marineren. De tomaten massa uithangen in een kaasdoek. Het opgevangen vocht binden met gelatine en op smaak brengen met zout. Tomatenbouillon in de koelkast laten geleren.
Mascarpone op smaak brengen met wat poedersuiker en citroensap en een eidooier.
De aardbeien ontkronen en in vieren snijden. De aardbeien met wat citroen/suikerwater en olijfolie. In een diep bord wat crème van mascarpone spuiten en daar omheen de aardbeien dresseren. Wat vers gemalen zwarte peper er over strooien en als laatste het uitlekvocht van tomaat eroverheen scheppen.
Bericht van juni 2005quote:Jonnie Boer en Cas Spijkers in nieuwe film
Jonnie Boer van De Librije in Zwolle en topkok Cas Spijkers gaan binnenkort naast kooksterren ook door het leven als filmsterren. De culinaire helden spelen in de nieuwe film En Cas het verhaal van zes ambitieuze koks, die in het voorjaar een weekend doorbrengen in een champagnehuis in het Franse Reims.
In En Cas spelen meer culinaire toppers een rol. Zoals Nico Boreas, Edwin Kats, Robert van Beckhoven, Ronald Tausch en Alwin Houwing. De laatste twee zijn van Restaurant Linnen, de initiatiefnemer van het project, waarvoor een speciale bv is opgericht.
De film gaat over een weekendje weg van een vriendenploeg. Aangekomen in Reims merken de culinaire vrienden dat ze Spijkers zijn vergeten. Spijkers wordt vervolgens met een grote auto uit Nederland opgehaald, terwijl de koks een maaltijd voorbereiden. Zo gaat Boer op jacht naar ree, pakt Boreas de racefiets om geitenkaas te halen en snelt Tausch naar de visboer. Uiteindelijk arriveert Spijkers in het champagnehuis en genieten de vrienden van een tiengangenmenu met acht Michelinsterren aan tafel.
Restaurant Linnen in Oisterwijk is momenteel in onderhandeling met een omroepstation om de vijftig minuten durende documentaire in oktober op televisie te laten verschijnen. Aan de film, gemaakt door cameramensen van het NOB, is ook een kookboek gekoppeld. Dit boek bevat onder meer recepten van de kooksterren en verschijnt in december. In de voorverkoop zijn al 1500 boeken verkocht. Ook verschijnt de ‘culi-docu’ op dvd. Boek en dvd zijn verkrijgbaar voor 49,95 euro.
Dat is het ook, en daar hou ik je aan!! En zoals gezegd, slaapkamers zat hoor.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het lijkt me daar zo verschrikkelijk mooiAl sik er ooit naar toe ga kom ik op z'n minst een biertje drinken
Jij gaat gewoon mee dusquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:52 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Ik zat al te denken.. eik is een eurootje of 200 niet eens zo idioot veel voor zoiets. Maar ik heb echt geen ervaring met sjieke dure restaurants en ik heb geen mooie jurken en en en ... [/mietje]. Dalijk lust ik het niet.
Top!quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:45 schreef ElizabethR het volgende:
Zonde dat ik zover weg woon, had graag meegewild. Prima verslag, deed me watertanden!
Als tegenhanger is het misschien leuk dat jullie, Golfert en Bloes natuurlijk, de rest niet hoor, naar Ierland komen en dan gaan we middeleeuws eten in de ridderzaal van kasteel Kinvarra. Dat is mét enorme speenvarkens en vermaak. Kluiven mogen op de grond en je krijgt géén bestek! Wél veel Guinness en whiskey.
Oh, en er is een 'bard' à la Julien Clerc in zijn goede jaren Bluezz!!!!
Goh Die Cas blijft toch maar door koken had jullie al verteld tijdens het diner dat ie ooit in een ver verleden voor me 10 gangen diner gekookt diner gekookt had (met Nestle produkten overigens hij blijft commercieel) maar wel in restaurent Vermeer. Helaas kwam toen de gevogelde gang (die ochtend was mijn parkiet gestorven.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:55 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Bericht van juni 2005
bron
Hier had ik hem nog naar willen vragen!![]()
10 tot 15% is geen regel hoor, ik zou het gewoon hebben afgerond tot 1200quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:37 schreef golfer het volgende:
[..]
10 tot 15 % van een rekening in een goed restaurant is normaal hoor. 20 euro pp fooi dus.
En blijft het nu verder hier over geld gaan of kan er weer gewoon over de belevening, de ambiance en het eten worden gesproken?
precies de reden waarom ik liever niet het bedrag wilde zeggen, omdat er altijd weer over geld verder wordt gezeverd
Ik zit helemaal nergens mee, je moet zelf weten waar je je geld aan verspiltquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:37 schreef TinyPet het volgende:
Omdat we in de watten zijn gelegd en niemand van ons zit er mee waarom jij wel?
Dit is een openbaar forum, als ik een normale vraag stel nav jullie 'ervaring'quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:39 schreef TinyPet het volgende:
Precies, maar als anderen dan iets vragen dan aub niet zo gepikeerd reagerenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:45 schreef MUUS het volgende:
[..]
Al wil je 1000 euro neerleggen voor een gekookt ei, dat moet jij toch lekker weten? Jouw centen, jouw zaak. Al veeg je je gat ermee af.
Nee hoor, je hebt alle recht kritisch te zijn. Waren wij ook.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:18 schreef MortChill het volgende:
[..]
10 tot 15% is geen regel hoor, ik zou het gewoon hebben afgerond tot 1200![]()
[..]
Ik zit helemaal nergens mee, je moet zelf weten waar je je geld aan verspiltIk vroeg het alleen.
[..]
Dit is een openbaar forum, als ik een normale vraag stel nav jullie 'ervaring'dan lijkt me dat vrij normaal.
Overigens vind ik centerparcs behoorlijk zielig dit terzijde
[..]
Precies, maar als anderen dan iets vragen dan aub niet zo gepikeerd reageren
Ontopic:
Het ziet er wel lekker uit, maar ik zou nooit zoveel geld uitgeven aan eten/drinken. Zeker niet bij Jonnie. Ik hou niet van al die kleine hapjes en mondvermaakjes, en dat soort benamingen. Snapje? Dat hele gedoe erom heen. Het is me net allemaal een beetje te gemaakt.
Bovendien vind ik dat jullie Jonnie verafgoden en doen alsof jullie in Disneyland zijn geweest.
Maargoed, ik wil de sfeer niet bederven hoor. Ik zie dat een enkele 'kritische' vraag hier al met veel boze blikken wordt bekeken
Als jullie het maar gezellie hebben gehad![]()
Jij blijft doorzanikenquote:Op zondag 16 juli 2006 00:29 schreef TinyPet het volgende:
Vraagje trouwens kunnen we nu gewoon de mensen die zin hebben om met onze ervaring mee te genieten mee laten genieten ipv dit gezanik?
Hehhe ook waar misschien heb ik rood (of Red Bulli) te snel gezien het zal het weer wezen.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:32 schreef golfer het volgende:
Ik zie weinig gezanik. En mensen mogen best kritische vragen stellen, wat mij betreft.
Ik zit, als ik nu weer naar een stel foto's kijk, weer helemaal te genieten en wij weten met z'n zessen hoezeer het allemaal de moeite waard was en hoeveel we ook gelachen en 'gekeet' hebben.
Dat nemen ze ons nooit meer af.
quote:Op zondag 16 juli 2006 00:37 schreef Isabeau het volgende:
Nu weer over De Librije en de heerlijke hapjes en kijkjes in de keuken en de zalige geuren die er hingen en de wc die altijd op slot was en Benny![]()
Of iemand met een redelijk semi-professionele camera, maar die daarvan de gebruiksaanwijzing wel gelezen heeft.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:39 schreef Isabeau het volgende:
Volgende keer trouwens iemand van het FOT-forum meeslepen![]()
Voor mij: De sfeer. Precies wat ik hoop dat mensen echt aannemen van ons: dat de sfeer zo ongedwongen was. Wij gingen er allemaal met onze eigen vooroordelen en verwachtingen (net als sommigen hier nu hebben - heel begrijpelijk) naartoe. Voor geen van ons was dit dagelijkse kost (letterlijk en figuurlijkquote:Op zondag 16 juli 2006 00:41 schreef Tinkepink het volgende:
Wat heeft eigenlijk het meeste indruk op jullie gemaakt? Het eten op zich, de manier waarop het klaargemaakt wordt, de atmosfeer, de combinaties.....
Er waren wel een aantal gerechten die ik als hobby-kok net zo had kunnen laten smaken, maar ja....die presentatie en creativiteit van het bedenken ervan, die ontbreken nou eenmaal bij simpele zielen als ik.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:45 schreef Isabeau het volgende:
Tinkepink: de wijze van bereiden en dat veel eten totaal anders in je mond smaakte dan dat het eruit zag bijvoorbeeld. Het was gewoon allemaal een kunst! Ik hou er bijv. echt niet van als ik in een restaurant denk 'dat kan ik beter' (en dat komt helaas nog wel eens voor). Maar tsja, dat heb ik dus echt geen enkele keer kunnen denken gisteravond. Ik kom niet eens in de buurt met mijn 'kooktalentje'![]()
Dat bedoel ik ook met 'kunst'. Alles klopte! De smaak, de presentatie, de combinatie van smaken (en waarschijnlijk ook de wijnquote:Op zondag 16 juli 2006 00:52 schreef golfer het volgende:
Er waren wel een aantal gerechten die ik als hobby-kok net zo had kunnen laten smaken, maar ja....die presentatie en creativiteit van het bedenken ervan, die ontbreken nou eenmaal bij simpele zielen als ik.
Dat is ook denk ik vooral het verschil tussen een normale (hobby)kok en types als Jonnie Boer en Moshik Roth, om maar te zwijgen over de kok van The fat duck of El Bulli's (torro voor jou en Bluezz)..
Dat had ik ook niet verwacht idd!quote:Op zondag 16 juli 2006 00:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Voor mij: De sfeer. Precies wat ik hoop dat mensen echt aannemen van ons: dat de sfeer zo ongedwongen was. Wij gingen er allemaal met onze eigen vooroordelen en verwachtingen (net als sommigen hier nu hebben - heel begrijpelijk) naartoe. Voor geen van ons was dit dagelijkse kost (letterlijk en figuurlijk).
En dat het dan zo hartelijk, down to earth en dus laagdrempelig is, dat maakte op mij de meeste indruk. Ik heb van de gerechtjes an sich daardoor minder meegekregenIk heb heel erg met grote blije ogen om me heen gekeken en zou bijvoorbeeld echt geen gedetailleerde recensie kunnen schrijven over het eten. Hoewel het heerlijk was.
quote:Op zondag 16 juli 2006 00:50 schreef Bluezz het volgende:
Wanneer opent de librije zijn WC eigenlijk?
Ik wilde de Slijter al gaan vragen of hij die heeft of kan bestellenquote:
Kijk eens een paar posts boven je.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:59 schreef daeri het volgende:
Wat kost zon geintje nou? bij de Librije? vraag ik mij dan af
Heb je alweer een wijnarrangementje opquote:Op zondag 16 juli 2006 01:03 schreef TinyPet het volgende:
OK what abt eten bij de Librije en slapen in bungelow tents iets geks als dats?
Foto's in de keuken is onbeperkt.quote:Op zondag 16 juli 2006 01:10 schreef TerroRobbie het volgende:
Ik snap eigenlijk ook niet echt hoe die tent nou werkt. Is het dan druk? Hoe groot is het? Is dat normaal dat jullie "zomaar" in de keuken kunnen komen, fotos maken e.d.?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |