* Litpho noteert Thomzzzzz' medelijden *quote:Op maandag 17 juli 2006 16:56 schreef Thomzzzzz het volgende:
WERKEN!
het zal je maar overkomen, dat je een vaste baan hebt...![]()
Ja dat is knap lulligquote:Op maandag 17 juli 2006 16:56 schreef Thomzzzzz het volgende:
WERKEN!
het zal je maar overkomen, dat je een vaste baan hebt...![]()
een hekel?? Waarom zit je dan in een band?quote:Op maandag 17 juli 2006 17:55 schreef sXe het volgende:
Woehoe, straks weer lekker oefenen...
Man wat heb ik daar toch een pesthekel aan
Gelukkig doen we dat ook niet al te vaak...
Oefenen? Ik doe eigenlijk niks anders de afgelopen 2 jaar, aangezien ik niet in een band zit..quote:Op maandag 17 juli 2006 17:55 schreef sXe het volgende:
Woehoe, straks weer lekker oefenen...
Man wat heb ik daar toch een pesthekel aan
Gelukkig doen we dat ook niet al te vaak...
Ja idd doe ik al een jaar of 3quote:Op maandag 17 juli 2006 18:59 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Oefenen? Ik doe eigenlijk niks anders de afgelopen 2 jaar, aangezien ik niet in een band zit..![]()
Arbeit! tis wel erg leuke arbeit, maar t blijft mooi weer he..............quote:Op maandag 17 juli 2006 16:53 schreef -Beer- het volgende:
Wat doen jullie allemaal binnen? vastgeplakt aan de gitaar ofzo?![]()
Spelen = oefenenquote:Op maandag 17 juli 2006 19:06 schreef Jorikjet het volgende:
ik niet, ik speel gewoon voor me zelf omdat ik het leuk vind
Minor pentatonic is niet de blues scale, of bedoel je dat je het toepassen van de nieuwe scale nog ff laat zitten?quote:Op maandag 17 juli 2006 22:10 schreef NiteSpeed het volgende:
Na twee jaar spelen heb ik eindelijk eens een scale erbij geleerd. Ik kan niet eeuwig blijven klooien in de minor pentatonic scale. Voorlopig houd ik het even bij pielen in de Blues scale, klinkt erg leuk.
Hij bedoelt denk ik dat hij de blues scale heeft bijgeleerd, en zich daar voorlopig wel mee gaat vermakenquote:Op maandag 17 juli 2006 22:12 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Minor pentatonic is niet de blues scale, of bedoel je dat je het toepassen van de nieuwe scale nog ff laat zitten?
Blues scale voegt een verlaagde kwint (en soms de grote terts) toe aan de minor pentatonic scale, ja.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:16 schreef Zyggie het volgende:
Mijn post was dramatisch, ik bedoelde dat ik dacht dat de scales hetzelfde zijn. Blues scale is toch alleen anders op een paar noten.
Instinctief doe ik dat.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Blues scale voegt een verlaagde kwint (en soms de grote terts) toe aan de minor pentatonic scale, ja.
Majeur/Mineur. Met wat tactisch transponeren kan je vervolgens met vrijwel alle westerse muziek meespelenquote:Op maandag 17 juli 2006 22:21 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Welke scales vind jij het belangrijkst.
Niet om te oefenen dusquote:Op maandag 17 juli 2006 18:10 schreef Doodmetaal het volgende:
[..]
een hekel?? Waarom zit je dan in een band?
Dat ja. Die theorie is allemaal heel leuk, maar ik snap er geen zak van. Dan maar domweg plaatjes van scales uit mijn kop leren.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:14 schreef Litpho het volgende:
[..]
Hij bedoelt denk ik dat hij de blues scale heeft bijgeleerd, en zich daar voorlopig wel mee gaat vermaken.
Ik ben nu noten aan het leren, ik moet zeggen dat het toch we practisch is die theorie.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Dat ja. Die theorie is allemaal heel leuk, maar ik snap er geen zak van. Dan maar domweg plaatjes van scales uit mijn kop leren.
Ja die ken ik er ook een paar. Die spelen alles op gehoor. Doen ze wel goed, maar aangezien ze alleen blues toonladder kennen, spelen ze ook alleen dat maar. Eerlijk is eerlijk, is wel de simpelste misschien maar jaquote:Op maandag 17 juli 2006 23:01 schreef Zanderrr het volgende:
Theorie heerst, ik vind dat je muziek er echt beter door gaat begrijpen. Als je een beetje grip op theorie + een goed muzikaal gehoor hebt, dan kun je bij wijze van spreken bij elke willekeurige band zomaar invallen.
Ik vind het ook altijd wel grappig als mensen beweren 'vooral op gevoel' te spelen. Meestal betekent dat dan eigenlijk "ik speel de bluestoonladder over alles".
En je begrijpt waarom dat zo is, dat vind ik ook wel prettig.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:26 schreef imported_sphinx het volgende:
als je eenmaal weet wat goed bij elkaar klinkt, kun je natuurlijk veel makkelijker veel meer doen.
Is het niet gewoon omdat er veel noten van de 2 ladders elkaar overlappen? en de andere dan gewoon klinken als verbindingsnoten?quote:Op maandag 17 juli 2006 23:36 schreef Zanderrr het volgende:
Evengoed zijn er ook zaken die voor ons gehoor gewoon 'goed' klinken, maar die theoretisch gezien eigenlijk totaal niet logisch zijn. Een mineur blues / pentatonische ladder over een majeurakkoord 'klinkt' voor de meeste mensen gewoon goed, maar theoretisch is er eigenlijk niet echt een goede verklaring voor 'waarom' dat werkt (het is eigenlijk onlogisch om een ladder met een kleine terts te spelen over een accoord met een grote terts).
Waarschijnlijk is 't gewoon omdat ons gehoor er aan gewend is, aangezien het in populaire muziek enorm veel voorkomt.
Zo kon ik eerst die maj7 akkoorden nooit zo goed begrijpen. Bijv, Cmaj7. Speel je een b en een c. Speel dit op 2 losse snaren en je nekvel springt om hoog. Neem je dat akkoord, klinkt het lekker ruigquote:Op maandag 17 juli 2006 23:36 schreef Zanderrr het volgende:
Evengoed zijn er ook zaken die voor ons gehoor gewoon 'goed' klinken, maar die theoretisch gezien eigenlijk totaal niet logisch zijn. Een mineur blues / pentatonische ladder over een majeurakkoord 'klinkt' voor de meeste mensen gewoon goed, maar theoretisch is er eigenlijk niet echt een goede verklaring voor 'waarom' dat werkt (het is eigenlijk onlogisch om een ladder met een kleine terts te spelen over een accoord met een grote terts).
Waarschijnlijk is 't gewoon omdat ons gehoor er aan gewend is, aangezien het in populaire muziek enorm veel voorkomt.
Ruig? Het klinkt juist niet ruig, eerder heel mooi en gevoelig.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:59 schreef DuranK het volgende:
[..]
Zo kon ik eerst die maj7 akkoorden nooit zo goed begrijpen. Bijv, Cmaj7. Speel je een b en een c. Speel dit op 2 losse snaren en je nekvel springt om hoog. Neem je dat akkoord, klinkt het lekker ruig![]()
Nah oke, mooi en gevoelig dan. Ik bedoel meer dat ik dat mooie akkoorden vind. Maar zulke dingen heeft ook veel te maken met in wat voor soort muziek ze zitten. Soms heb je een akkoord, dat als je dat zo speelt vals is. Maar speel je dat tussen twee akkoorden, waarbij het dus een soort verbinding tussen die twee is, het wel leuk klinkt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:08 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ruig? Het klinkt juist niet ruig, eerder heel mooi en gevoelig.
Rickenbacker over een Fender versterker? Misschien nog wat compressie en een lichte chorus erbij voor een Andy Summers sound (alhoewel dat uiteraard Strat en Roland Jazz Chorus was).quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:20 schreef -Dries- het volgende:
Ik wil een zo clean mogelijke sound.. beetje a la REM in de nummer Near Wild Heaven en Shiny Happy People. Iemand tips?
Ik heb hier nog een oud artikel liggen dat enkele jaren geleden in het blad 'Meet Music Magazine' heeft gestaan. Dat ging over de in's en out's van improviseren. De kern van het artikel is dat je niet vijftig verschillende toonladders hoeft te kennen. Slechts vier verschillende toonladders zijn voldoende om een mensenleven te vullen en om alle geheimen van het 'inside' en 'outside' spelen te doorgronden; nl. de majeur, de mineur pentatonische, de melodische mineur en de diminished ladder. Hiermee kun je dan over een bepaald akkoord soleren terwijl je een ander akkoord in gedachten hebt, bijvoorbeeld met een pentatonische A mineur toonladder spelen over een Dm7 akkoord. Dus kun je met dezelfde vier toonladders oneindig veel doen zonder er nieuwe toonladders voor te hoeven leren.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:03 schreef DuranK het volgende:
Ja die ken ik er ook een paar. Die spelen alles op gehoor. Doen ze wel goed, maar aangezien ze alleen blues toonladder kennen, spelen ze ook alleen dat maar. Eerlijk is eerlijk, is wel de simpelste misschien maar ja![]()
Haha inderdaad, Jimi deed het toch ook.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:01 schreef Zanderrr het volgende:
Theorie heerst, ik vind dat je muziek er echt beter door gaat begrijpen. Als je een beetje grip op theorie + een goed muzikaal gehoor hebt, dan kun je bij wijze van spreken bij elke willekeurige band zomaar invallen.
Ik vind het ook altijd wel grappig als mensen beweren 'vooral op gevoel' te spelen. Meestal betekent dat dan eigenlijk "ik speel de bluestoonladder over alles".
In z'n solo's wel, maar in enkele van z'n nummers zitten toch vrij exotisch klinkende harmonieën. (vind ik...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:26 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Haha inderdaad, Jimi deed het toch ook.
Dude, je bent je er wel van bewust dat er maar een aantal merken enzo staan?? En dat er volgens mij maar weinig mensen naar de OP kijken...??quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:36 schreef vigier het volgende:
Zou iemand mijn nickname nog toe willen voegen in de eerste post onder gitaarmerken?
http://www.vigierguitars.com/
*meldt*
quote:
Ja precies... werk...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:22 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
nou, zelfs gitaarspelen met 30+ graden is helemaal niet zo leuk. hoe vrijwillig het ook is.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:25 schreef Thomzzzzz het volgende:
[..]
Ja precies... werk...![]()
WAS HET MAAR dit weer en gitaren, dan was het tenminste vrijwillig en altijd leuk!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |