Wat als het een noodzaak van een niet onwaarschijnlijk toeval was? En serendipiteiten, waar deel je die bij in?quote:Op maandag 24 juli 2006 19:45 schreef Aslama het volgende:
[..]
In het geval van noodzaak kan je de vraag weer stellen of de noodzaak toeval of ontwerp is. Uiteindelijk kan het alleen maar toeval of ontwerp zijn. Dit heb ik al eerder gepost.
Kan je hier een voorbeeld van geven?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:14 schreef Barati het volgende:
Het grootste probleem met ID is dat het niets zegt of wil zeggen over de aard en eigenschappen van de Ontwerper. Hierdoor zijn alle problemen en eventuele inconsistenties binnen ID eenvoudig te omzeilen door simpelweg te stellen dat deze problemen samenhangen met of het gevolg zijn van de eigenschappen van de Ontwerper.
ID houdt zich niet bezig met de vraag waarom de Ontwerper iets heeft ontworpen. Dat is niet het doel. Vergelijk: je kan als doel hebben er achter te komen wat je lekkerder vindt, een appel of een peer. Als je het antwoord hebt gevonden heb je daar vrede mee, en niet verder vragen warom je de peer lekkerder vindt, welke chemische processen de smaak veroorzaken enz. dat is niet het doel. Met alles kan je je doel stellen en daarmee beperken. Is dat onzinnig?quote:Op deze manier kan ID altijd alles (en daarmee niets) verklaren en is daarmee een buitengewoon zwakke hypothese. Vergelijk het bijvoorbeeld met de opvatting dat god fossielen zou hebben geschapen om de mensen "op de proef te stellen".
Bedoel je dat de noodzaak tot stand komt door een niet onwaarschijnlijk toeval? het antwoord staat er al: een niet onwaarschijnlijk toeval -> een toeval. Bedoel je andersom dat het toeval noodzakeljk is dan blijft het een toeval (een noodzakelijk stochastisch proces: het gooien van een dobbelsteen)quote:Op maandag 24 juli 2006 20:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat als het een noodzaak van een niet onwaarschijnlijk toeval was?
Het lijkt mij gemakkelijker als je een concreet voorbeeld kan geven van een serendipiteit.quote:En serendipiteiten, waar deel je die bij in?
En dit is ook gelijk de gote fout, want als je weet waarom, zou je eventueel een voorspelling kunnen doen.quote:Op maandag 24 juli 2006 20:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Kan je hier een voorbeeld van geven?
[..]
ID houdt zich niet bezig met de vraag waarom de Ontwerper iets heeft ontworpen. Dat is niet het doel. Vergelijk: je kan als doel hebben er achter te komen wat je lekkerder vindt, een appel of een peer. Als je het antwoord hebt gevonden heb je daar vrede mee, en niet verder vragen warom je de peer lekkerder vindt, welke chemische processen de smaak veroorzaken enz. dat is niet het doel. Met alles kan je je doel stellen en daarmee beperken. Is dat onzinnig?
Als je niet weet waarom je een peer lekkerder vindt ga je die dus ook niet eten ?quote:Op maandag 24 juli 2006 21:18 schreef srblackbird het volgende:
[..]
En dit is ook gelijk de gote fout, want als je weet waarom, zou je eventueel een voorspelling kunnen doen.
Je hebt precies gezegt waarom ID bullsh*t is.
Oftewel, de echte vraag die ID opwerpt is, bestaat er een god of niet?quote:Op maandag 24 juli 2006 19:45 schreef Aslama het volgende:
[..]
In het geval van noodzaak kan je de vraag weer stellen of de noodzaak toeval of ontwerp is. Uiteindelijk kan het alleen maar toeval of ontwerp zijn. Dit heb ik al eerder gepost.
Dan heb je het meer over een veranderlijk ontwerp i.p.v. een geëvolueerd ontwerp. I.h.a. wil je een ontwerp met intentie veranderen, het ontwerp is zodanig geworden niet door een toeval wat bij de evolutietheorie (mutaties) het geval is.quote:Op maandag 24 juli 2006 21:48 schreef Autodidact het volgende:
Ik gok dat, hoewel een muizenval simpel is, zelfs dát een geleidelijke evolutie heeft doorgemaakt. Ik neem aan dat de eerste muizenvallen er niet zo uitzagen zoals je ze nu bij de Boerenbond koopt.
zeker.quote:Op maandag 24 juli 2006 21:48 schreef Autodidact het volgende:
Ik gok dat, hoewel een muizenval simpel is, zelfs dát een geleidelijke evolutie heeft doorgemaakt. Ik neem aan dat de eerste muizenvallen er niet zo uitzagen zoals je ze nu bij de Boerenbond koopt.
Voor mij is de vraag er wel. Ik ga namelijk niet per definitie ervan uit dat er uberhaupt een god is. Pas als die er is komt voor mij de vraag of die ook organismen heeft ontworpenquote:Op maandag 24 juli 2006 21:50 schreef Autodidact het volgende:
Nee, de vraag is niet of er een God bestaat. De vraag is of er een God is die de mens en alle andere organismen in zijn huidige staat heeft ontworpen. We weten allemaal wel dat dat net zo waar is als de suggestie dat de motorfiets in zijn huidige staat altijd hetzelfde heeft uitgezien/gewerkt.
Dat zou eigenlijk ook de volgorde zijn die de ID-creationisten moeten voeren....maar je weet ook best dat ze nooit zullen aantonen waar die Christelijike God woont.quote:Op maandag 24 juli 2006 21:59 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Voor mij is de vraag er wel. Ik ga namelijk niet per definitie ervan uit dat er uberhaupt een god is. Pas als die er is komt voor mij de vraag of die ook organismen heeft ontworpen
Achteraf gezien lijtk het dat een veer ontworpen is voor zijn toepassing. Maar het is juist andersom. Je hebt een veer en wat metaal en wat je dan kan maken is een muizenval.quote:Op maandag 24 juli 2006 22:05 schreef Autodidact het volgende:
De onderdelen zijn onafhankelijk van de muizenval ontwikkeld, en het is eigenlijk toevallig dat het best goed werkt in een muizenval, zoals het veertje dat ontzettend veel andere functies heeft buiten het muizenvalletje.
Het verschil tussen de evolutie van de muizenval en de evolutie van organismen, is dat er voor de mutaties bij een muizenval mensen de onderdelen toevoegen, terwijl het bij organismen veel meer met vallen en opstaan gaat. De mutaties vinden op een ander niveau plaats, een organisme is immers geen muizenval.
Dat weet ik, dat vraag ik ook niet van ze. Maar daarom vind ik juist dat ze niet moeten doen aslof het wetenschap is, want dat is het duidelijk niet.quote:Op maandag 24 juli 2006 22:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk ook de volgorde zijn die de ID-creationisten moeten voeren....maar je weet ook best dat ze nooit zullen aantonen waar die Christelijike God woont.
Nu leg je me woorden in de mond...quote:Op maandag 24 juli 2006 21:36 schreef Aslama het volgende:
[..]
Als je niet weet waarom je een peer lekkerder vindt ga je die dus ook niet eten ?
na het doen van de observatie, welke vrucht is lekkerder?, bv de peer zeg jij dat je klaar bent.quote:Je hebt bepaalde doelen voor ogen om een reden. In dit geval wil je weten of je peer of appel lekkerder vindt omdat je bijv. in het vervolg de keuze wilt kunnen maken tussen appel en peer, en niet omdat je wilt weten waarom je de peer lekkerder vindt.
Natuurlijk kan je de vraag blijft stellen, maar bij bepaalde zaken hoeft het niet omdat het doel al bereikt is. Men zegt: ja maar ID voorspelt niets: het hoeft niet een doel van ID zijn om iets te voorspellen. Het doel is gewoon vaststellen of iets een ontwerp is of niet. De uitspraak dat andere theorieën wel iets voorspellen is niet relevant want dat is niet het doel van ID.quote:Op maandag 24 juli 2006 22:51 schreef srblackbird het volgende:
[..]
Nu leg je me woorden in de mond...
[..]
na het doen van de observatie, welke vrucht is lekkerder?, bv de peer zeg jij dat je klaar bent.
Daar ben ik het niet mee eens!
Ik denk dat op het moment dat je hebt besloten dat je de peer lekkerder vind, je de vraag kunt stellen:
en als ik nu een peer en aardbei heb, welke is dan lekkerder ?
ID doet hier geen uitspraak over; wetenschap zegt: meet bv het suikergehalte in de appel, de peer, en de aardbei. en als je de vrucht met het meeste suiker het lekkerste vond (ik neem aan de peer) en je meet een hoger suikegehalte bij de aardbei; kun je voorspellen dat je waarschijnlijk de aardbei nog lekkerder gaat vinden.
vervolgens eet je de aardbei.
jDaar wil ik wel in meegaan, maar...quote:Op maandag 24 juli 2006 23:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je de vraag blijft stellen, maar bij bepaalde zaken hoeft het niet omdat het doel al bereikt is. Men zegt: ja maar ID voorspelt niets: het hoeft niet een doel van ID zijn om iets te voorspellen. Het doel is gewoon vaststellen of iets een ontwerp is of niet. De uitspraak dat andere theorieën wel iets voorspellen is niet relevant want dat is niet het doel van ID.
Toch pretendeert de IDM dat ze wetenschappelijk zijnquote:Op maandag 24 juli 2006 23:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je de vraag blijft stellen, maar bij bepaalde zaken hoeft het niet omdat het doel al bereikt is. Men zegt: ja maar ID voorspelt niets: het hoeft niet een doel van ID zijn om iets te voorspellen. Het doel is gewoon vaststellen of iets een ontwerp is of niet. De uitspraak dat andere theorieën wel iets voorspellen is niet relevant want dat is niet het doel van ID.
Je kan op een wetenschappelijke manier iets vaststellen.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:14 schreef srblackbird het volgende:
[..]
Toch pretendeert de IDM dat ze wetenschappelijk zijn![]()
Een theoire bouwen rond een niet wetenschappelijk stelling is geen wetenschap.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:20 schreef Aslama het volgende:
[..]
Je kan op een wetenschappelijke manier iets vaststellen.
Ben ik met je eens.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:25 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Een theoire bouwen rond een niet wetenschappelijk stelling is geen wetenschap.
OM wetenschap te kunnen zijn [i[moet[/i] ID voorspellingen kunnen maken. Dat is het hele idee achter wetenschap; dat je er voorspellingen mee kan doen.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:08 schreef Aslama het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |