quote:
Hieronder mijn reactie op de verschillende punten.
quote:
Intelligent Design als Alternatieve Wetenschap
Er is niet zoiets als "alternatieve wetenschap". Of je werkt volgens de wetenschappelijke regels, of je werkt hier niet mee. Dit is net zoiets als een leugen een 'alternatieve waarheid' noemen.
quote:
-- introductie weggeknipt --
Wat is ID?
De eerst vraag, wat is ID?, wil ik als volgt heel kort definiëren: Intelligent Design (ID) is de theorie die stelt dat er elementen in de natuur niet ontstaan kunnen zijn door natuurlijke oorzaken (toeval), maar door een bewust, intelligent ontwerp van een ongedefinieerde ontwerper. Van Woudenberg formuleert drie criteria . Een voorwerp, of proces X is ontworpen, wanneer
1. het tegenstroom vertoont, dat wil zeggen er niet zou zijn als de natuur de vrij hand zou zijn gelaten
Dit lijkt me vrij onmogelijk om aan te tonen.
quote:
2. het welbewust werd voortgebracht door een actor, dat wil zeggen geen niet bedoeld bijproduct is.
Dit is helemaal niet aan te tonen, hiervoor moet je de ontwerper kunnen ondervragen over zijn intenties.
quote:
3. het welbepaald is, dat wil zeggen een bepaalde structuur of orde vertoont.
Wanneer vertoond iets structuur ? Als de patroonherkennings circuitjes in onze hersenen er toevallig op afgaan ? Toevallige orde en structuur is heel erg makkelijk. Een paar simpele regels kunnen al de indruk wekken dat iets heel erg gestructuureerd en ordelijk is, terwijl dat helemaal niet zo is. Zie b.v. flocking algorithmes.
quote:
Is ID (alternatieve) wetenschap?
-- knip, wat is wetenschap --
Door de oorzaak of beter gezegd verklarings(f)actor buiten de fysische wereld te zoeken begeeft ID zich op een terrein dat de wetenschap, terecht, altijd heel bewust heeft gemeden. ID is dus per definitie niet een onderdeel van de wetenschap zoals we dat kennen. Sommigen zullen menen dat op basis van dit argument alleen ID geen wetenschap is.
Inderdaad.
quote:
Men zou zich dan kunnen afvragen of de traditionele wetenschap dan wel toereikend is?
De wetenschap zou niet toerijkend zijn omdat een nieuw verzonnen 'theorie' hier niet in past ? "De wetenschap" is niet meer dan een set regels die een methode beschrijven die er voor moet zorgen dat de kennis en inzicht die wij als mensen opdoen zo goed mogelijk klopt.
Als dit niet toereikend is, stel dan een nieuwe set regels voor, voor jouw 'alternatieve wetenschap'. Ik denk dat snel duidelijk zal worden waarom de wetenschap nu werkt zoals ie werkt.
quote:
En zo volgen nog vele vragen die ik graag wil overlaten aan de lezer, dan wel de wetenschapsfilosofie. Wat in ieder geval geconcludeerd kan worden is dat ID met deze benadering een alternatieve benadering op de wetenschap heeft gezocht en gevonden en dat daarom de term alternatieve wetenschap gerechtvaardigd is als men over ID praat.
Mooi dat ie dat vind, maar dat is dus absoluut niet zo. Zodra je over metafysica (lees: onzin) begint is het gewoon geen wetenschap meer maar sprookjes / religie.
quote:
-- knip, falsificatie is een probleem --
Wat weldegelijk een interessante kant van de claim van ontwerp is, met name de theorie over het bestaan van IC, is dat het als mogelijke falsificatie kan gelden voor de evolutietheorie.
Hoe toon je aan dat iets IC is ?
quote:
De tweede kant van het ID argument dat lastig te falsificeren is het argument betreffende het ontstaan van, zoals Dembski het noemt, complex gespecificeerde informatie (CSI) . Hierbij refereert complex naar de (on)waarschijnlijkheid (en daarmee onvoorspelbaarheid ex ante) van geobserveerde informatie. Het specifieke aan de informatie duidt op het onafhankelijk patroon van de informatie en de eventueel resulterende functionaliteit. Een groot probleem bij het identificeren van specifieke informatie is dat het nooit objectief kan zijn. Wat ik niet specifiek vind kan voor een ander heel specifiek zijn. Als een aap op een typemachine de letterreeks Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch typt dan bent u vast geneigd dit wel complex, maar niet specifiek te noemen. Dit doet u op basis van uw achtergrondkennis. Dit blijkt echter de naam te zijn van een dorpje uit Wales en zou dus, wanneer men deze achtergrondkennis wel heeft, alsnog kunnen concluderen dat de informatie en complex en specifiek is.
CSI bestaat niet in de natuur. Iets is pas informatie als er iemand is die deze informatie ontvangt en begrijpt.
quote:
Is Dembski?s argument dan nutteloos? Integendeel, hij laat zien5 dat het zogenaamd evolutionair algoritme van de Engelse bioloog en atheïstisch dogmaticus Dawkins onhoudbaar is8.
Dit volg ik niet, hoezo zou bovenstaand verhaal moeten aantonen dat het evolutionair algorithme niet werkt. Er is al heel vaak aangetoont dat dit algorithme wel degelijk werkt.
quote:
Het probleem van het ontstaan van de eerste cel moet in het licht van CSI bekeken worden. Hoyle en Wickramasinghe schatten de kans op het toevallig ontstaan van de eerste cel zo groot als 1 op 10^40.000.
Da's best een grote kans, sterker nog: met zo'n kans lijkt het me onvermijdelijk dat er leven ontstaat.
Beetje jammer wel dat ze met deze intuitiepomp komen, mensen hebben geen enkele voorstelling bij dit soort enorme getallen en deze kans lijkt dus ontzettend klein. Maar als je dit afzet tegen het aantal 'pogingen' dat de natuur heeft kunnen doen is dit helemaal geen kleine kans.
Btw, Evolutie zegt
niets over het ontstaan van het eerste leven, dit is dus absoluut geen argument tegen evolutie.
quote:
Of je gelooft dat dit soort kwantitatieve berekeningen überhaupt mogelijk zijn blijft een vraag. Echter, uiteindelijk komt men uit bij de vraag of men gelooft in het ontstaan van CSI door toeval, hoe klein de kans ook is.
Weer zo'n standaard fout: evolutie is
geen toeval.
quote:
Dit wordt getracht na te bootsen middels wiskundige computer simulaties. Lenski publiceerde in 2003 een artikel waarin hij stelde dat, aangetoond middels de beschreven methode van simulatie, hij had aangetoond dat evolutionaire algoritmes weldegelijk in staat zijn om CSI te creëren. Dit is een prestatie van formaat. Echter, Lenski heeft zijn model zo gespecificeerd dat de resultaten voorspelbaar zijn. Hij heeft door het formuleren van oa zijn fitness functie en een groep concrete getallen het experiment zorgvuldig de gewenste kant op gestuurd . Een grappenmaker zou zelfs kunnen claimen dat Lenski hier een mooi bewijs voor ID heeft gegeven door zelf de rol van ontwerper in te nemen.
Tuurlijk stuurt een fitness functie het een bepaalde kant op, dat is het hele idee van een fitness functie, en dat is ook het hele idee achter evolutie. Het heet niet voor niets natuurlijke
selectie.
Dit is net zoiets als naar een plas water kijken en beweren dat die plas water wel ontworpen
moet zijn, want het water past zo mooi precies in de kuil waar het in ligt, dat kan geen toeval zijn.
quote:
Meer gegronde kritiek?
Naast de wetenschappelijke bezwaren hebben critici ook andere bezwaren geuit. Zo zou ID religieus gemotiveerd zijn en daarmee niet wetenschappelijk. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Veel aanhangers komen uit de Christelijke hoek en de Wedge strategie laat weinig aan de verbeelding over. Echter, is motivatie belangrijk bij het evalueren van een wetenschappelijk argument?
Motivatie is inderdaad niet belangrijk bij het evalueren van een wetenschappelijk argument. Maar er was al vastgesteld dat het niet om wetenschappelijke argumenten ging,
Eerder in het artikel is al gezegd dat de wetenschap voor ID niet toereikend is en hiermee word dus geimpliceerd dat de wetenschap maar aangepast moet worden. Het gaat hier duidelijk om een poging om de wetenschap aan te passen aan religie, en niet om creationisme wetenschappelijk acceptabel te maken of misschien zelfs te bewijzen.
quote:
Wat als een wetenschapper is gemotiveerd door eerzucht? Maakt dat zijn argumenten minder valide? Het antwoord luidt nee. Dit argument is een aanval op de man en niet op de bal.
Een wetenschapper zal zich aan de wetenschappelijke methode houden. ID speelt ook niet op de bal, ID probeert de spelregels te veranderen.
quote:
Ook zou ID argumenten geven die worden betiteld als God-of-the-gaps-argumenten. God-of-the-gaps-argumenten luidt als volgt : ?Dit bepaalde verschijnsel is wetenschappelijk onverklaarbaar, en dus moet er een God bestaan die dat verschijnsel veroorzaakt heeft.?
(...)
Binnen ID echter worden argumenten meestal in de volgende structuur gegeven: Omdat een bepaald verschijnsel kenmerken x, y en/of z vertoont, is het ontworpen. Behe?s IC argument valt bijvoorbeeld in deze categorie doordat hij ontwerp concludeert uit het feit dat er geen natuurlijke oorzaken gevonden kunnen worden als verklaring voor een verschijnsel, gegeven de huidige wetenschappelijke theorieën. Het is derhalve geen God-of-the-gaps-argument.
Op wat voor manier is dit geen god-of-the-gaps argument. Het is
precies een god-of-the-gaps argument. Het volgt 1-op-1 het patroon dat in het eerste stukje gegeven word van een god-of-the-gaps argument.
quote:
Het is geen argument dat ervan uitgaat dat alles waar geen natuurlijke verklaring voor is uitsluitend aan God toegeschreven kan worden, laat staan dat alleen onverklaarde verschijnselen aan God toegeschreven kunnen worden.
Welke verklaarde verschijnselen schrijft hij dan toe aan god ? Als je een bestaande verklaring verwerpt en daar god voor in de plaats zet, dan volgt het nog steeds het patroon: onverklaarbaar -> god, en is het dus nog steeds een GotG argument.
quote:
Nee, Behe legt zijn vinger op een vermeend gat in de evolutietheorie en dat kan niemand onwetenschappelijk noemen.
Nee, een 'gat' aanwijzen is niet onwetenschappelijk, vervolgens dit aan god toeschrijven wel. (en het blijft dan GotG)
quote:
Het is juist een aanzet om weer eens kritisch te kijken naar een heersend paradigma en dit paradigma mogelijk bij te vijlen of juist niet: wetenschap in een notendop. Het argument van God-of-the-gaps kan dus niet worden opgevoerd om ID niet serieus te nemen, daar zijn de argumenten niet naar
Daar zijn de argumenten wel degelijk naar. Het volgt het klassieke "we snappen dit niet" -> "god" patroon.
quote:
laat staan dat ID argumenten zouden leiden tot wetenschappelijk apathie. Van Woudenberg identificeert zelfs een lijst met mogelijke onderzoeksvragen die resulteren uit de gatargumenten van ID.
Vooralsnog lijkt ID vooral gebaseerd te zijn op gaten in b.v. evolutie, deze worden dan 'opgevuld' met niet-falsificeerbare beweringen.
Het is mooi als je een gat vind in een theorie, en nog mooier als je meent een oplossing te hebben. Het is alleen wat jammer als die oplossing dan een oncontroleerbaar verhaaltje blijkt te zijn. Prima als jij zo die gaten op wilt vullen, maar de wetenschap heeft er gewoon niets aan, je komt er geen stap verder mee.
quote:
Mijn visie op ID
ID kan mijns inziens in de toekomst uitgroeien tot een wetenschappelijk paradigma dat de evolutietheorie voor het grootste gedeelte heeft overgenomen, maar tevens antwoord geeft op vragen waar toeval en selectie niet toereikend zijn. Hierbij valt te denken aan vragen aangaande het zeer snelle ontstaan van het eerste leven (te weten de eerste cel ongeveer 100 miljoen jaar na het afkoelen van de aarde)
Evolutie zegt helemaal niets over het ontstaan van leven, beetje jammer om hier evolutie op aan te vallen, zeer zinloos en het geeft aan dat de autheur geen flauw idee heeft waar ie over praat.
Er zijn een heleboel theorieen over het ontstaan van het eerste leven, van abiogenesis tot panspermia of exogenesis.
quote:
het ontstaan van nieuwe soorten,
Speciation is prima te verklaren met evolutie, het is meerdere malen waargenomen zowel in de natuur als in een lab. Beetje jammer argument, ook hierover bestaat geen enkele twijfel.
quote:
het bestaan van moleculaire convergentie
Wat is hier het probleem mee ?
quote:
en de niet materiele kant van de menselijke geest.
Hier wordt aangenomen dat er een niet materiele kant is aan de menselijk geest, hier is geen enkel bewijs en/of aanwijzing voor.
quote:
Tevens zou ik willen stellen dat een ontwerper, als hij bestaat, niet louter wetenschappelijk onverklaarbare wegen zou bewandelen om zijn doel te bereiken,
Maar dan zouden we dus sporen van zijn werk moeten zien, en die zijn er niet.
quote:
in tegenstelling tot wat Philipse in zijn Atheïstisch Manifest schijnt aan te nemen. Het is in dat licht niet onlogisch dat er niet veel verschijnselen gevonden zullen worden waar het onomstotelijk van vaststaat dat er geen natuurlijk verschijnsel aan ten grondslag ligt (inclusief toeval).
Waarom dan 'god' toevoegen aan het model als hier geen reden voor is, het voegt niks toe. En als het niets toe voegt is het niet relevant, het model wordt er niet beter op.
quote:
Vooralsnog lijkt ID als wetenschappelijk paradigma nog te jong.
Niet zo zeer te jong als te onwetenschappelijk.
quote:
Er is nog geen eenduidige, afgebakende theorie die gefalsificeerd kan worden.
Die gaat er ook niet komen zolang je metafysica onderdeel is van de 'theorie'.
quote:
Er is dus nog veel werk nodig. Het is dan ook onverstandig om het publieke podium te betreden zoals de ID beweging, in lijn met de Wedge strategie, dat doet door met veel poeha te eisen dat ID op scholen geleerd moet worden.
Dat lijkt het doel te zijn van ID, een religieuze voet tussen de deur te krijgen in het wetenschappelijk onderwijs.
quote:
Dat een aantal gatargumenten die ID naar voren brengt op school thuishoort is een vanzelfsprekendheid die hoort bij het onderwijs in de evolutietheorie (en de zwakke punten ervan), maar wat kunnen de ID argumenten nog meer bieden? Vooralsnog niet veel, de concepten van IC en CSI zijn controversieel en verdienen meer aandacht. Het zou prematuur zijn om ID nu als volwaardig alternatief voor de evolutietheorie te beschouwen, maar we gaan een interessante toekomst tegemoet.
Dit geld alleen voor ID aanhangers, de serieuze wetenschap heeft ID al lang verworpen. Doen alsof het een serieuze theorie is geeft ID veel te veel credit.
quote:
Mocht ID uitgroeien tot een serieuze tak van wetenschap, dan zou dit een zeer ingrijpende gebeurtenis zijn gezien de huidige kaders van de wetenschap.
Mooi dat toegegeven wordt dat het geen serieuze tak van wetenschap is.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.