edit: Sorry dit is een soort van "review" geworden :S
Heb dit spel al een tijdje in me bezit. Eerder dan dat het in de winkels lag, een voordeel als je bij een bekend internationale gamessite als staflid zit (mag de naam helaas niet vermelden vanwege het contract :S). Ondanks dat het al een tijdje bespeeld is heb ik maar 2 characters namelijk een Juggernaut (lvl63) en Druid (lvl26).
Vind het een erg leuk spel wat verder bouwt op de Hack and Slash fundamenten die games zoals Diablo hadden aangelegd. Een genre dat bijna dood leek kreeg een zeer goede toevoeging in de vorm van Titan Quest, ondanks dat het her en der magertjes is.
De truc is altijd om een Hack and Slasher zo simplistisch mogelijk te houden. Zodoende is het altijd erg verslavend, maar het zorgt ook meteen voor bepaalde beperkingen. Toch vind ik dat IronLore wat goede vernieuwingen heeft weten door te voeren.
De grafische engine is door henzelf gemaakt. Dit pakt positief uit in de zin dat het er allemaal zeer mooi uitziet. Loop maar eens rond en neem de tijd om rond te kijken. Verscheidene details en hoge kwaliteit zie je erg duidelijk in de Olympus Summit als je langs het pad naar de stenen in de berg kijkt, of als je een brug over loopt langs een waterval, een moeras. Het is allemaal zeer sfeervol en zeker als je kijkt wat voor moeite er gestoken is in de grafics van de magische spells en gebruik van skills. Het zijn net die details die het compleet maken. Voeg daar het geluid aan toe en je hebt een atmospherisch spel.
Het negatieve aspect van het ontwerp is dat er fouten in zitten. Fouten die complicaties teweeg kunnen brengen met sommige kaarten en processoren. Een fout die normaliter niet door de beugel kan, maar bedenk dat IronLore nog vrij nieuw is. Ze hebben nog aardig wat te leren dus.
De physics zijn ook grappig uitgewerkt. Je moet geen hoogstaande dingen verwachten. Maar het is wel grappig als je gebruik maakt van de Storm Mastery en de spel Lightning of als je een critical uitdeelt met je zwaard. De beesten vliegen dan ver weg of hoog de lucht in. Zodoende kunnen sommige in bomen blijven hangen of ver naar achter een afgrond in verdwijnen. Een zeer leuk detail waardoor je kunt zien dat de diepte verschillen duidelijk aanwezig zijn. De diepte verschillen zijn overigens meer dan alleen eye-candy en kunnen ook obstakels zijn. Zo kun je geen spells afschieten vanachter een rots, waarbij oudere games je gewoon door muren heen kon schieten. Het is erg leuk om te zien hoe de bladeren en het kolf van mais velden afbuigen als jij er doorheen loopt. Erg mooi, zeker als je helemaal inzoomt.
Toch vind ik de systeem eisen erg hoog liggen voor wat de game bied. Daarnaast hebben de developers ook de beveiliging Securom op hun cd's gebrand. Door die beveiliging kan het ook gebeuren dat originele versies niet goed werken. Een Securom stopper zoals Anti-Blaxx of Curerom kunnen dan goed van pas komen. De game ondersteunt overigens geen Dual Core processoren en Curerom komt wederom goed van pas om het te dwingen gebruik te maken van Single Core. Dit zijn wat simpele methoden om de meest voorkomende bugs van versie 1.00 t/m 1.15 op te lossen.
Zelf heb ik nooit problemen gehad met de game en speel zelf op de volgende configuratie: Athlon 64 3800+ dual core, Asus M2V moederbord, 2x 1gb ddr2 pc5400 ram, Asus EN7900GT videokaart. Volgens de theorie van velen zou mijn systemen voor veel problemen moeten zorgen, maar dat doet hij vreemd genoeg niet.
Bij Titan Quest begin je met het aanmaken van een personage. Je kiest het geslacht van een man of vrouw met de kleur van de tunic. Vervolgens begin je in Normal Mode, de makkelijkste van de drie, waarin je bekend wordt met het spel. Er zijn drie spelmodi van Normal, Epic en Legendary die vrijgespeeld worden zodra je de vorige afgerond heb.
De tutorial is er niet echt, maar de box met hints is duidelijk genoeg. Je komt aan in de beurt van een klein dorp genaamd Thelios. Daar krijg je de eerste quest om een dark shaman satyr te doden. Gedurende dit proces zul je een aantal levels omhoog gaan. Na de eerste keer zul je zien dat je een Mastery kan gaan kiezen en dat er acht keuze mogelijkheden zijn. Een Mastery kan gezien worden als een soort uit de kluiten gegroeide skill tree van Diablo. In die Mastery dien je skill points aan de zijkant te plaatsen om zo nieuwe levels van die Mastery vrij te spelen om dus nieuwe skills/spells te krijgen. Op level acht kun je een tweede, aanvullende, Mastery kiezen om zo uiteindelijk de class van je personage samen gesteld te hebben.
Normal modus stelt niets voor. Je loopt door de drie "acts" genaamd Greece, Egypt en Orient alsof het niets is. Geniet dus van de omgeving en alles, maar qua uitdaging zal er nog weinig tot niets aanwezig zijn. Uiteindelijk ga je naar Epic modus en dan begint het al een stuk uitdagender te worden. Zodra je de nieuwe modus in gaat zullen alle monsters sterker worden en sommige, zoals skeletons en andere ondode, qua uiterlijk veranderen. Zij zullen nieuwe armor en wapens en skills/spells krijgen om jouw het leven zuur te maken. Daarnaast ga jouw elementale resistances ook flink omlaag, zodat zij jouw meer kunnen pijnigen. Als jij een pet hebt die aan je zijde meevecht zal hij net zoals de oppositie sterker worden. Aangezien velerlei Masteries "pets" hebben komt dit goed van pas. Helaas worden pets weer erg zwak zodra je halverwege Legendary zit.
Gelukkig zijn er Mystics in sommige steden. Bij hen kun je voor geld skill points verwijderen, maar niet uit de balk aan de linkerzijde, om zodoende de punten opnieuw te herverdelen. Je hoeft dus niet overnieuw te starten als je het idee hebt dat je personage verkeerd opgebouwd is gedurende het spelen.
In de afdeling diversiteit en AI ontbreekt er veel. De kaarten worden niet elke keer opnieuw gegenereerd en zijn statisch. Elke keer als je op de kaart komt zal hij hetzelfde zijn en dus erg voorspelbaar, maar dit mag de pret niet drukken. Verkennen van het hele gebied is nog steeds goed voor experience en drops. De meeste epic en legendary drops kwamen voor mij uit chests en niet van Telkines of Minos the elder Tauren Lord. Typhon is de eindbaas en hij laat wel vaak wat vallen.
De AI is ook slecht. Vaak zie je monsters stil staan, niet eens script-wandelingen afleggen, en komen pas in beweging als jij in de buurt bent of tussen hen in staat. Dit is overduidelijk als je meerdere Typhon-runs doet en er uiteindelijk op begint te letten.
Met elke speel modi die je vrijspeelt komen er ook nieuwe monsters. Zo heb je in Epic dat er opeens een enorme automaton genaamd Talos je op staat te wachten als je in Act 1 Greece het labyrinth van Minos in wilt. Een enorme Manticore die jouw op wacht in een Egyptische grot of wat dacht je van een reusachtige ondode draak in de bergen van het Orient? Om nog maar te zwijgen over andere monsters die opeens kunnen opduiken her en der en een uitdaging vormen.
Het spel was erg gebaseerd op gebruikers van magie totdat patch 1.2 uitkwam. Dit omdat melee personages te weinig health hadden, zwakke skills en gewoon genaaid werden als ze in de moeilijkere spel modi kwamen. Er was onbalans waardoor Archers enorm veel schade konden berokkenen bijvoorbeeld. Met de komst van patch 1.2 hebben ze een aantal zaken opgelost, maar ze hebben vervolgens ook veel andere dingen veranderd die niet nodig waren om zo nogmaals onbalans te hebben gebracht...het is nu een zooitje geworden. Het is wel een welkome afwisseling dat de eindbazen nu daadwerkelijk een uitdaging vormen...soms.
Vervolgens mist het spel een paar basis benodigdheden. Zo is er geen warehouse om dingen in te bewaren. Je moet dus alles verkopen aangezien je inventory erg klein is in het begin. Gedurende Normal modi krijg je wel drie bags erbij om je inventory te vergroten. Maar zelfs dan zit hij in 15-20minuten vol. Om dit probleem op te lossen is er in de gemeenschap een mod uitgebracht van ene Bman genaamd TQVault. Zorg wel dat je ook SoulSeekkors TQDefiler gebruikt. TQVault stelt je in staat om alle spullen van al je personages in een centrale database te stoppen en met elkaar uit te wisselen. Geen gehannes met Mule personages meer. Daarnaast zitten nog andere opties zoals Stack Potions waardoor je veel potions kunt inslaan zonder dat het veel ruimte in zal nemen.
In het spel zitten ook Relics. Sommige monsters zullen relics laten vallen. Elke relic heeft een specifieke naam met individuele bonusen. Je kunt deze tot 3 op elkaar plaatsen van dezelfde soort en zo zijn er ook die tot 5 lagen gaan. Zodra een set compleet is krijg je een random bonus bij de bonus. Deze relics kun je in wapens, armor, accesoires e.d. stoppen. Een zwak aftreksel van het systeem dat Diablo 2 introduceerde met de expansion Lord of Destruction. Had zelf liever iets gezien als een quest om een alchemie pot te verkrijgen om zo items te kunnen combineren tot iets nieuws.
Er zit overigens een Tool Set toegevoegd aan het spel. Neverwinter Nights en Morrowwind hadden aangetoond wat voor succes het spel wordt als mensen zelf dingen kunnen ontwerpen. Leden uit de gemeenschap die eigen quests, monsters, items en kaarten ontwerpen om zo de langdurigheid van het spel uit te rekken. Dusver zijn er nog niet echt veel bruikbare dingen uitgebracht. Het lijkt meer gebruikt te worden om cheats en exploits te kunnen maken. Maps waarop je alle zeldzame equipment kunt pakken zonder er moeite voor te doen.
Dit brengt me bij het volgende. Het spel is zeer slecht beveiligd en je kan erg makkelijk bij de informatie komen om zo cheats te maken. Iets wat niet interresant is als het alleen voor single player gehanteerd wordt.
De Multiplayer is niet echt geweldig. Er zit geen PvP (people vs people) in. Er zijn geen servers waar je op in logt. Neen, je maakt (host) een game. Wel kun je passworded games e.d. maken dus dat scheelt. Om toch PvP te kunnen doen kun je de link van het spel pakken, naar eigenschappen gaan en vervolgens /pvp aan het eind van de regel toevoegen alvorens je het spel opnieuw opstart. Alle mensen die ook dit gedaan hebben zullen in de lijst van games zichtbaar worden.
Dankzij dit spel werd ik overigens gemotiveerd om te experimenteren met Fraps, Windows Video Maker, Adobe Premiere Pro en VirtualDub om in-game video's te maken. Ik heb verscheidene gemaakt, de eerste waren niet echt geweldig van kwaliteit. Toch als je bereid bent kun je ze downloaden op de pc en zie je het in een grotere resolutie met meer helderheid aangezien Google Video het leuk vindt om onnodig beelden uit elkaar te rekken.
Phry de Juggernaut doet de laatste Telkine + Typhon in Normal modusSabazel de Wanderer (Nature Mastery) laat de eerste quest met de Dark Shaman duidelijk zienPhry is aanbeland in Epic Orient en laat kort zien het daar is...inclusief een korte blik van de Ondode Draak[ Bericht 0% gewijzigd door Ashavan op 02-10-2006 19:50:28 ]