bron volkskrantquote:Rechter: handelen Verdonk willekeur
AMSTERDAM - De manier waarop minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken omgaat met schrijnende asielzaken, berust op willekeur. Vreemdelingen kunnen niet controleren waarom ze wel of niet een verblijfsvergunning krijgen wegens bijzondere omstandigheden.
Deze uitspraak deed de Amsterdamse rechtbank onlangs in twee beroepszaken. In een van de zaken noemde de bewindsvrouw het treurig dat de man al veertien jaar in Nederland woonde, maar hij heeft ‘op eigen risico’ gekozen hier in te burgeren.
Volgens de zogeheten checklijst van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) speelt zeer langdurig verblijf in Nederland wel degelijk een rol. Onduidelijk is, waarom dat niet voor deze vreemdeling gold. De rechtbank stelt dat de man niet kan toetsen waarom hij geen vergunning krijgt.
Volgens de rechter leidt het ontbreken van toetsbaar beleid tot willekeur. Daarmee zegt de rechter dat Verdonk haar discretionaire bevoegdheid (‘het beslissen met haar hart’) duidelijk moet verantwoorden. De minister houdt vast aan geheimhouding uit angst voor precedentwerking.
VluchtelingenWerk Nederland noemt de uitspraak zeer belangrijk. De organisatie waarschuwt al jaren dat het risico van willekeur bij ‘geheim beleid levensgroot aanwezig is’. Ook de oppositie in de Tweede Kamer heeft meerdere malen aangedrongen op openheid. Juist omdat rechters dan beslissingen kunnen toetsen.
Sinds 1 februari 2003 tot begin 2005 zijn negentienduizend verzoeken voor een verblijf wegens schrijnendheid ingediend. Over de meeste is beslist zonder structureel beleid. Ruim achthonderd asielzoekers kregen van de minister een status wegens schrijnendheid.
De woordvoerder van Verdonk noemt de recente uitspraken belangrijk. ‘We gaan zeker in hoger beroep bij de Raad van State.’ Hij zegt dat de uitspraken het belang van de vreemdeling juist kan schaden. ‘De discretionaire bevoegdheid is bedoeld om in bijzondere gevallen, buiten de regels om, toch een verblijfsvergunning te geven. Als ook dat aan banden wordt gelegd, kan de minister niet meer met haar hart spreken.’
^^ de kern van het verhaal.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 06:29 schreef sigme het volgende:
Dus als de minister een uitzondering maakt op de regels, volgens de bevoegdheid die de minister heeft, dan moet dat duidelijk gemotiveerd worden. De rechter stelt nu dat wanneer de minister géén uitzondering maakt, dit óók gemotiveerd moet worden. Dat komt mij vreemd voor, maar ja.
En als Verdonk dan besluit op totaal onbekende gronden dat deze mensen nu ineens wel mogen blijven waar blijft dan het beleid en de toetsbaarheid van dat beleid?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:03 schreef Napalm het volgende:
ik hoop dat iedereen die gaat posten begrijpt dat het hier om uitgeprocedeerden gaat. Mensen die dus al een heel circus van bereop & bezwaar hebben doorlopen en waarna de rechter zei dat ze niet mochten blijven volgens de wet.
De consequentie van die gedachtegang is het niet meer maken van uitzonderingen, lijkt mij.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als Verdonk dan besluit op totaal onbekende gronden dat deze mensen nu ineens wel mogen blijven waar blijft dan het beleid en de toetsbaarheid van dat beleid?
De fout ligt bij Verdonk, niet bij de rechters.
Het is geen beleid maar een uitzondering. Strikt volgens het beleid moest die man sowieso weg.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als Verdonk dan besluit op totaal onbekende gronden dat deze mensen nu ineens wel mogen blijven waar blijft dan het beleid en de toetsbaarheid van dat beleid?
Uitzondering maken zonder de gronden daarvoor te geven heet? Juist, Willekeur.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:17 schreef nikk het volgende:
Het is geen beleid maar een uitzondering. Strikt volgens het beleid moest die man sowieso weg.
Dat er weer een Verdonk topic is met wederom een nieuwe blunder van haar kant, zegt toch wel genoeg over haar functioneren?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:25 schreef JohnDope het volgende:
Aub niet nog een Verdonk Topic, we zijn het zo zat nu. Alles wat er over te zeggen valt is al een stuk of 10 keer gezegd.
Ik dacht dat ik erg was, maar sommige :S
En daarmee is de geheimhouding verklaard. Verdonk had gewoon slim moeten zijn en net als al haar voorgangers het probleem meoten negeren en hopen dat na haar iemand het op zou lossen..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:16 schreef sigme het volgende:
Als iemand waarvoor géén uitzondering is gemaakt, uitzondering kan gaan eisen met een beroep op een andere uitzondering..
Precies de precedentwerking die het ministerie vreest, lijkt me.
Ze zitten er niet voor hun 'eigen' vriend, Ze zitten er voor de burger. blunder of niet, laten we in godsnaam weer is ons land gaan besturen!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat er weer een Verdonk topic is met wederom een nieuwe blunder van haar kant, zegt toch wel genoeg over haar functioneren?
Dat er dan nog steeds mensen zijn die het voor haar opnemen, is werkelijk verbazingwekkend.
Eh, de Kamer bestuurt het land niet, dat doen de ministers, de Kamer heeft daarbij een wetgevende en controlerende rol. Kortom, als een minister zich gedraagt alsof ze boven de wet staat en geen verantwoording aflegt over haar beslissingen dan is het de plicht van de Kamer daar op te reageren.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:26 schreef JohnDope het volgende:
Ze zitten er niet voor hun 'eigen' vriend, Ze zitten er voor de burger. blunder of niet, laten we in godsnaam weer is het land gaan besturen!
Ja hoorquote:En laat mij geen politicus op tv zien die over deze kansloze kwestie begint, want die trek ik hoogst persoonlijk aan ze oren uit ze kapitale villa en zal ik is even in mijn tuin aan het werk zetten, dan werkt diegene eindelijk is voor de burger!
De uitzonderingen worden gedaan op basis van 'schrijnendheid'. Het punt is alleen dat schrijnendheid an sich geen grond is voor een verblijfsvergunning omdat je anders niet meer kan spreken van een uitzondering maar van beleid. Wanneer je een grond creeert voor uitzondering maak je in feite beleid en dus regels, en dat is nou net niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uitzondering maken zonder de gronden daarvoor te geven heet? Juist, Willekeur.
Of je dat nu wilt accepteren of niet, het is gewoon willekeur als er geen redenen voor gegeven worden.
Inderdaad, laat Verdonk lekker haar gang gaan. Who cares of ze mensen onjuist en onwettig behandeld. Who cares als ze wat mensen hun dood tegemoed sturen. Who cares als ze wat vertrouwelijke documenten aan het buitenland verstrekt. Who cares? Het land besturen moeten we!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:26 schreef JohnDope het volgende:
Ze zitten er niet voor hun 'eigen' vriend, Ze zitten er voor de burger. blunder of niet, laten we in godsnaam weer is ons land gaan besturen! En laat mij geen politicus op tv zien die over deze kansloze kwestie begint, want die trek ik hoogst persoonlijk aan ze oren uit ze kapitale villa en zal ik is even in mijn tuin aan het werk zetten, dan werkt diegene eindelijk is voor de burger!
Als het geval zo schrijnend is waarom wordt men dan uberhaupt uitgewezen om te beginnen? Regels zijn toch regels en 'recht door zee'?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:31 schreef nikk het volgende:
De uitzonderingen worden gedaan op basis van 'schrijnendheid'. Het punt is alleen dat schrijnendheid an sich geen grond is voor een verblijfsvergunning omdat je anders niet meer kan spreken van een uitzondering maar van beleid. Wanneer je een grond creeert voor uitzondering maak je in feite beleid en dus regels, en dat is nou net niet de bedoeling.
Omdat je niet alle situaties kan overzien in regels hebben we een systeem bedacht van discretionaire bevoegdheden. En juist omdat bij asielzaken sommige zaken dusdanig aan het hart gaan mag de Minister afwijken van de regels en mensen een verblijfsvergunning geven. Mooi hè?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als het geval zo schrijnend is waarom wordt men dan uberhaupt uitgewezen om te beginnen? Regels zijn toch regels en 'recht door zee'?
Sterker nog, de Minister of het IND besluit dat ook.quote:Dus, beleid is alleen beleid als het zo uitkomt? Wat is het nut nog dan om een rechter te laten beslissen of iemand wel of niet uitgezet moet worden? Dan kan je net zo goed daarmee ophouden.
Laat dan de minister maar beslissen op basis van 'schrijnendheid'.
Het gaat wel om uitgeprocedeerde asielzoekers. Dus volgens de rechter is wat je nu schrijft onzin. Ga maar lekker door met Verdonk-bashen je laat alleen je eigen niveau hiermee zien..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
Inderdaad, laat Verdonk lekker haar gang gaan. Who cares of ze mensen onjuist en onwettig behandeld. Who cares als ze wat mensen hun dood tegemoed sturen.
Het gaat over asielzoekers waarvan het asielverzoek is afgewezen op basis van de regels.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als het geval zo schrijnend is waarom wordt men dan uberhaupt uitgewezen om te beginnen? Regels zijn toch regels en 'recht door zee'?
Dus, beleid is alleen beleid als het zo uitkomt? Wat is het nut nog dan om een rechter te laten beslissen of iemand wel of niet uitgezet moet worden? Dan kan je net zo goed daarmee ophouden.
Laat dan de minister maar beslissen op basis van 'schrijnendheid'.
Yep maar ik verwacht wel dat een minister daarbij een verklaring geeft waarom persoon x wel mag blijven en persoon y niet. Anders is het pure willekeur en dat strookt niet met een rechtsstaat.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:45 schreef nikk het volgende:
Omdat je niet alle situaties kan overzien in regels hebben we een systeem bedacht van discretionaire bevoegdheden. En juist omdat bij asielzaken sommige zaken dusdanig aan het hart gaan mag de Minister afwijken van de regels en mensen een verblijfsvergunning geven. Mooi hè?
Exact.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Als dit omdraait kan dat maar één gevolg hebben: het maken van uitzonderingen wordt gestopt.
Inderdaad who cares.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Inderdaad, laat Verdonk lekker haar gang gaan. Who cares of ze mensen onjuist en onwettig behandeld. Who cares als ze wat mensen hun dood tegemoed sturen. Who cares als ze wat vertrouwelijke documenten aan het buitenland verstrekt. Who cares? Het land besturen moeten we!
![]()
Maar zodra je openheid geeft over discretionaire (het woord zegt het al) bevoegdheden en die gaat gebruiken als beleid, dan maak je geen uitzondering op de regels meer maar maak je van die uitzondering een regel. Eigenlijk zeg je dat de Minister geen uitzonderingen meer mag maken zonder dat het eerst beleid is.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yep maar ik verwacht wel dat een minister daarbij een verklaring geeft waarom persoon x wel mag blijven en persoon y niet. Anders is het pure willekeur en dat strookt niet met een rechtsstaat.
Ook uitgeprocedeerde asielzoekers zijn mensen waar de Nederlandse wet voor geldt zolang ze in Nederland zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:47 schreef Napalm het volgende:
[..]
Het gaat wel om uitgeprocedeerde asielzoekers. Dus volgens de rechter is wat je nu schrijft onzin. Ga maar lekker door met Verdonk-bashen je laat alleen je eigen niveau hiermee zien..
Je mening is duidelijk, bedanktquote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:54 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Inderdaad who cares.
Nederland is het land waar die gasten het beste behandeld worden, als ze dat niet meer trekken hier, gaan ze lekker maar in een ander land de asielzoeker en of gelukzoeker uit hangen.
De overheid geeft niet eens om de eigen burger, dan zouden ze zeker wel om extern volk geven
Kan je dit uitleggen? Verdonk heeft heel veel uitzonderingen gemaakt. Uitgeprocedeerde asielzoekers, die ook bij herbestudering geen recht hadden op een verblijfsvergunning, hebben er toch een gekregen (van Verdonk dus).quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:56 schreef du_ke het volgende:
De regel is dat de minister uitzonderingen mag maken. Maar mevrouw Verdonk is niet zo goed met het omgaan met regels.
Want?quote:Overigens hebben de rechters in deze natuurlijk gewoon gelijk.
Dit snap ik niet. Leg het mij eens uit?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:56 schreef du_ke het volgende:
De regel is dat de minister uitzonderingen mag maken. Maar mevrouw Verdonk is niet zo goed met het omgaan met regels
En dat is bijna een noodzakelijk gevolg van het verbod van willekeur.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef sigme het volgende:
Als dit omdraait kan dat maar één gevolg hebben: het maken van uitzonderingen wordt gestopt.
De minister moet zich kunnen verantwoorden richting parlement. Dus vanuit dat oogpunt is een motivatie belangrijk. Maar Verdonk is daar geen held in geweest. Liegen is meer haar forte. Daarnaast zie je dat politici en ook daar is Verdonk een voorbeeld van zich bemoeien met de rechterlijke macht. Ik ben een groot voorstander van de scheiding van machten. En dat wordt steeds meer aangetast. Kijk maar naar de AIVD. Deze club kan mensen laten uitwijzen en onschuldige burgers afluisteren zonder dat dit te toetsen is door een rechter.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:03 schreef Napalm het volgende:
Ik vind dit eigenlijk geen topic over Verdonk maar een topic over op hol geslagen rechters die denken dat ze zelf wetten kunnen voorschrijven aan ministers.
[..]
^^ de kern van het verhaal.
ik hoop dat iedereen die gaat posten begrijpt dat het hier om uitgeprocedeerden gaat. Mensen die dus al een heel circus van bereop & bezwaar hebben doorlopen en waarna de rechter zei dat ze niet mochten blijven volgens de wet.
Een tijdje terug was al bekend dat de asieladvocaten dossiers aan het aanlegen waren van de wel/ niet verleende utizonderingen zodat ze "regels konden destilleren"..
Het is natuurlijk bizar dat een rechter hierin meegaat. Wat wil die rechter? Ik vind dat de rechterlijke macht hier heel erg ver tegen de trias politica ingaat door zelf bijna wetgevend te zijn. Juist in een land met zulke onafhankelijke rechters/ rechters die in een ivoren toren leven kan dat absoluut niet.
Precies, wat is daar zo mis mee? Grondbeginsel van ons rechtssysteem is dat genomen beslissingen toetsbaar moeten zijn iig door de Tweede Kamer, dacht ik. Als de minister beslissingen niet kan of wil motiveren dan hebben wij een probleem, denk ik.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:49 schreef sigme het volgende:
Dus: de minister mag niet willekeurig uitzonderingen maken. En ook niet niet-willekeurig maar op basis van een laakbaar criterium (ik noem eens wat: met sproeten mag je blijven, zonder niet), neem ik aan.
Ik zeg niet dat daarmee iets mis isquote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Precies, wat is daar zo mis mee? Grondbeginsel van ons rechtssysteem is dat genomen beslissingen toetsbaar moeten zijn iig door de Tweede Kamer, dacht ik. Als de minister beslissingen niet kan of wil motiveren dan hebben wij een probleem, denk ik.
Dat hoeft niet per se tot een nieuwe regel te leiden maar ik ben wel van mening dat een minister een dergelijke beslissing moet motiveren.
Een willekeurige uitzondering lijkt mij een pleonasme.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:49 schreef sigme het volgende:
Dus: de minister mag niet willekeurig uitzonderingen maken.
Besluiten in individuele gevallen behoren toetsbaar te zijn door de rechter. De Tweede Kamer dient zich bij voorkeur niet bezig te houden met individuele gevallen en zelfs al zou zij dat doen, heeft zij niet de macht om een besluit te vernietigen zoals een rechter dat wel heeft.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Precies, wat is daar zo mis mee? Grondbeginsel van ons rechtssysteem is dat genomen beslissingen toetsbaar moeten zijn iig door de Tweede Kamer, dacht ik. Als de minister beslissingen niet kan of wil motiveren dan hebben wij een probleem, denk ik.
Denk je? Ik kan me zoiets voorstellen als een loterij, dat zou ik omschrijven als 'willekeurige uitzondering'.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:03 schreef Argento het volgende:
[..]
Een willekeurige uitzondering lijkt mij een pleonasme.
en dan is het dus geen uitzondering meer, maar een uitvloeisel van beleid.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:49 schreef sigme het volgende:
Natuurlijk zullen er per persoon een hoop andere omstandigheden van invloed zijn(kinderen, taalbeheersing, binding met NL) , waarbij die vaak van elkaar verschillen, maar in gelijke gevallen moet gelijke uitzondering gemaakt worden en dus moet het toetsbaar zijn.
hoe dan?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Denk je? Ik kan me zoiets voorstellen als een loterij, dat zou ik omschrijven als 'willekeurige uitzondering'.
Stel dat Verdonk een stapel van 2000 verzoeken op haar bureau heeft en er blind 100 uit de stapel trekt en zegt: Die doen we.quote:
Ik deed een poging samen te vatten of ik het goed begrepen had.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:06 schreef Argento het volgende:
[..]
en dan is het dus geen uitzondering meer, maar een uitvloeisel van beleid.
mij ookquote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Stel dat Verdonk een stapel van 2000 verzoeken op haar bureau heeft en er blind 100 uit de stapel trekt en zegt: Die doen we.
Dat lijken me dan willekeurig gekozen uitzonderingen.
Omdat besluiten van een minister getoetst moeten kunnen worden aan de wet. Iets wat bij willekeur niet kan. Tenzij de minister een motivatie kan geven. Dat is wat de rechter zegt.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Kan je dit uitleggen? Verdonk heeft heel veel uitzonderingen gemaakt. Uitgeprocedeerde asielzoekers, die ook bij herbestudering geen recht hadden op een verblijfsvergunning, hebben er toch een gekregen (van Verdonk dus).
[..]
Want?
Besluiten worden slechts ten dele getoetst aan de wet. Het gaat in de eerste plaats om de grondslag van de bevoegdheid om besluiten te nemen, maar het is goed mogelijk dat de wet zelf ruimte biedt voor wat betreft de inhoud van die bevoegdheid en als zodanig is de wet maar een beperkte toetssteen voor het besluit zelf.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Omdat besluiten van een minister getoetst moeten kunnen worden aan de wet. Iets wat bij willekeur niet kan.
Als je twee vergelijkbare personen hebt, en de minister laat de een toe en de ander niet, daarbij bij de een als motivatie 'langdurig verblijf in NL' opgevend, en bij de ander niet, terwijl ze even lang in NL waren - zou je dat dan een 'uitzondering maken' noemen?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:12 schreef Argento het volgende:
[..]
Een uitzondering die op een fatsoenlijke motivering kan steunen, steunt direct of indirect op het beleid (de motivering zal immers een uitvloeisel moeten zijn van dat beleid) en is daarmee geen uitzondering.
Daarom zegt de rechter ook dat het mag mits er een goede motivatie is in grote lijnen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Besluiten worden slechts ten dele getoetst aan de wet. Het gaat in de eerste plaats om de grondslag van de bevoegdheid om besluiten te nemen, maar het is goed mogelijk dat de wet zelf ruimte biedt voor wat betreft de inhoud van die bevoegdheid en als zodanig is de wet maar een beperkte toetssteen voor het besluit zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |