Wat houdt dat nu precies in? elk keer dat ik rood sta krijg ik een note? (quote:Bij toekenning van het rood staan vindt er een registratie plaats bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)
Het houdt in dat de mogelijkheid om rood te staan wordt geregistreerd bij het BKR. Dit is om overkreditering te voorkomen. Het heeft verder geen nadelige gevolgen (Behalve dan dat andere geldverstrekkers er rekening mee houden dat je rood kunt staan, en dus het bedrag dat zij aan jou willen verstrekken daarop aanpassen).quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:33 schreef Het_Biertje het volgende:
Ik las net op de mijnpostbank site dat wanneer ik rood sta of het moment dat ik rood ga staan >
[..]
Wat houdt dat nu precies in? elk keer dat ik rood sta krijg ik een note? ()
En wat voor nadelige gevolgen heeft dit?
Dat is toch vreemd?quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:35 schreef Alicey het volgende:
De registratie heb je dus al met de mogelijkheid om rood te staan. Of je daar gebruik van maakt wordt niet geregistreerd bij het BKR.
Nope, omdat dat systeempie dat niet kan. Lekker kut als je iets wilt waar je geen registraties voor mag hebben (zoals NHG), dan kun je al je kredieten en creditcards oplaten doeken. Daarom neem je niet elk jaar een nieuwe hypotheek zeg ik jequote:Op donderdag 13 juli 2006 09:39 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
Dat is toch vreemd?
Dus als ik nooit rood sta ben ik even betrouwbaar al waneer ik 11 maanden per jaar 970 euro rood sta? Daar wordt niet in geschift?
zuiver uitgelegdquote:Op donderdag 13 juli 2006 09:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het houdt in dat de mogelijkheid om rood te staan wordt geregistreerd bij het BKR. Dit is om overkreditering te voorkomen. Het heeft verder geen nadelige gevolgen (Behalve dan dat andere geldverstrekkers er rekening mee houden dat je rood kunt staan, en dus het bedrag dat zij aan jou willen verstrekken daarop aanpassen).
De registratie heb je dus al met de mogelijkheid om rood te staan. Of je daar gebruik van maakt wordt niet geregistreerd bij het BKR.
Zo dramatisch is het niet hoor. Ik kon met een kleine studieschuld, een creditcard en rood staand op de Giro nog steeds een hypotheek met NHG krijgen. Geen probleem.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Nope, omdat dat systeempie dat niet kan. Lekker kut als je iets wilt waar je geen registraties voor mag hebben (zoals NHG), dan kun je al je kredieten en creditcards oplaten doeken. Daarom neem je niet elk jaar een nieuwe hypotheek zeg ik je![]()
Op zich is het niet zo vreemd. Het ene doel er van is dat de geldverstrekker een idee heeft hoeveel krediet je hebt (Want ookal sta je nooit rood, kun je van de ene op de andere dag maximaal rood staan als je dat wilt), om zodoende te voorkomen dat je meer krediet kunt opnemen dan je af kunt lossen. Het andere doel is om de geldverstrekker te beschermen tegen wanbetaling. Dit wordt gedaan door bij een achterstand een codering toe te voegen, en door eventuele bijzonderheden (Zoals het gehele bedrag opeisen, het afboeken van een schuld of het niet kunnen traceren van de schuldenaar) te registreren.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:39 schreef Het_Biertje het volgende:
[..]
Dat is toch vreemd?
Dus als ik nooit rood sta ben ik even betrouwbaar al waneer ik 11 maanden per jaar 970 euro rood sta? Daar wordt niet in geschift?
Er is dan inderdaad niets aan de hand. Het wordt alleen bij het aangaan van de hypotheek gecontroleerd. Na passeren kun je weer een credit card aanvragen. Het zou overigens kunnen dat dit alleen geldt voor credit cards waar je in termijnen betaalt. Mogelijk zijn credit cards waar steeds het gehele saldo in een keer wordt afgelost geen probleem.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:47 schreef MaxPower het volgende:
Even een vervolgvraagje nu we toch bezig zijn: ik heb op dit moment een (studenten) creditcard, maar als ik dus een hypotheek wil, zal die dus ook nadelig zijn voor mijn berekening.
Als ik die vlak daarvoor opzeg, vervolgens een (goedkopere) hypotheek neem, en vervolgens weer een nieuwe creditcard neem, is er niks aan de hand? Of is er een bepaalde periode nodig?
NHG mag je gewoon registraties voor hebben lijkt me? Het lijkt me wel een ander verhaal wanneer je de maximale hypotheek wil..quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Nope, omdat dat systeempie dat niet kan. Lekker kut als je iets wilt waar je geen registraties voor mag hebben (zoals NHG), dan kun je al je kredieten en creditcards oplaten doeken. Daarom neem je niet elk jaar een nieuwe hypotheek zeg ik je![]()
Dat ligt er aan op welke hypotheek je een NHG afsluit, op bepaalde hypotheken, met een lager risico, zijn de instapeisen lager. Helaas konden we die eisen niet echt boven tafel krijgen, zodat we pas op het laatste moment die zooi in orde moesten maken. Vervolgens kregen we geen NHG omdat de intentieverklaring van mijn werkgever niet geaccepteerd werd - just like that.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
NHG mag je gewoon registraties voor hebben lijkt me? Het lijkt me wel een ander verhaal wanneer je de maximale hypotheek wil..
Ik heb zelf geen ervaring met hypotheken, maar ik heb bij anderen zelden alles vanzelf zien gaan.. Een ervaring waar je spontaan een jaar ouder van wordt lijkt het soms wel.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dat ligt er aan op welke hypotheek je een NHG afsluit, op bepaalde hypotheken, met een lager risico, zijn de instapeisen lager. Helaas konden we die eisen niet echt boven tafel krijgen, zodat we pas op het laatste moment die zooi in orde moesten maken. Vervolgens kregen we geen NHG omdat de intentieverklaring van mijn werkgever niet geaccepteerd werd - just like that.
Ik zou het nu alsnog kunnen nemen, met een vast contract, alleen het idee al voor het gedoe
Bullshit dus. Met creditcard en rood staan krijg je ook wel een hypotheek en ook NHG garantie. hiervoor zijn overzichten van je saldi voldoende. En je neemt niet elk jaar een andere hypotheek omdat dat niet uitkan ivm oversluitboetes, notariskosten, bankbemiddelingstarieven.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Oh dat is zo waar. Echt verschrikkelijk. Vraag je alles aan met NHG, vervolgens wordt je 4 dagen voor de 'sleutel-dag' gebeld 'ja nee geen hypotheek'. Godzijdank redde we het nu in ene in 3 dagen om een hypotheek te fixen, terwijl ik er daarvoor 6 weken op had zitten wachten.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen ervaring met hypotheken, maar ik heb bij anderen zelden alles vanzelf zien gaan.. Een ervaring waar je spontaan een jaar ouder van wordt lijkt het soms wel.
Neem ik jou de volgende keer mee als ik dat probleem weer heb oke?quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
Bullshit dus. Met creditcard en rood staan krijg je ook wel een hypotheek en ook NHG garantie. hiervoor zijn overzichten van je saldi voldoende. En je neemt niet elk jaar een andere hypotheek omdat dat niet uitkan ivm oversluitboetes, notariskosten, bankbemiddelingstarieven.
Een 3-codering (De schuld of een deel er van is afgeboekt) mag na die 5 jaar zelfs nog eens voor 5 jaar verlengd worden.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:02 schreef MaxPower het volgende:
En zo'n negatieve registratie zit je geloof ik 5 jaar aan vast.
Als je alleen een beetje rood staat krijg je dat niet, die zijn zo snel weer weg als ze tevoorschijn kwamen. Enige waar je last van kan hebben is als je wanbetaler bent toch?quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een 3-codering (De schuld of een deel er van is afgeboekt) mag na die 5 jaar zelfs nog eens voor 5 jaar verlengd worden.
Als je een achterstand hebt van een aantal maanden kun je een A-codering krijgen. Loopt het zo erg uit de hand dat de bank de schuld afboekt (En dus geen mogelijkheden ziet om de hele schuld met dwangmiddelen te incasseren) dan wordt het een 3-codering. Met een beetje rood staan op zich zelf krijg je die inderdaad niet, er is dan sprake van langdurige betaalachterstanden, waar er een dusdanige discrepantie is tussen inkomsten en aflossingsverplichtingen dat zelfs een deurwaarder het niet meer volledig kan incasseren.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je alleen een beetje rood staat krijg je dat niet, die zijn zo snel weer weg als ze tevoorschijn kwamen. Enige waar je last van kan hebben is als je wanbetaler bent toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |